Р Е Ш Е Н И Е №
гр.Козлодуй, 05.06.2020 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
КОЗЛОДУЙСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ТРЕТИ СЪСТАВ в публично заседание на 28.05.2020г. /двадесет и осми май две хиляди и двадесета година / в състав:
Районен съдия: Борислав Методиев
при секретаря Галина Дикова
като разгледа докладваното от съдията Борислав Методиев гражданско дело № 45 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по искова молба на Г.Ц.Н. с ЕГН:**********, с адрес: ***, против Община Козлодуй – гр.Козлодуй ул.“Христо Ботев“№13, с която са предявени обективно кумулативно съединени искове с правно основание чл.344, ал., т.1, т.2 и т.3 от КТ и се иска: 1. да бъде отменена като незаконосъобразна Заповед №917-6/13.01.2020г. на Община Козлодуй, с която е прекратено трудовото правоотношение на ищцата; 2.да бъде възстановена ищцата на заеманата преди уволнението длъжност Главен експерт „Местни данъци и такси“ в Община Козлодуй; 3. да бъде осъдена Община Козлодуй да заплати на ищцата обезщетение за времето, през което е останала без работа по чл.225, ал.1 от КТ до 6 /шест/ месеца, при последно брутно трудово възнаграждение от 923 лева, ведно със законната лихва и законните последици.
Ищцата твърди, че незаконосъобразно е уволнена на 13.01.2020г. на основание чл. 328, ал. 1, т. 2 КТ-поради съкращаване в щата, като навежда следните доводи:
1. Решение №33/Протокол №3/19.12.2019г. на Общински съвет Козлодуй за извършени промени в структурата на Общинска Администрация Козлодуй е незаконосъобразно, тъй като нямало доказателства това да кореспондира с необходимо изменение на Устройствен правилник на Общинска администрация Козлодуй, на който противоречи;
2.Към 13.01.2020г. не е бил приет бюджет за 2020г., което да бъде съобразено в т.3 на посоченото Решение №33;
3. Извършено било изменение в Дирекция „Местни данъци и такси“, с численост 9 щатни бройки, която станала Отдел „Местни данъци и такси“, с численост 7 щатни бройки, от които 3 щатни бройки Главен експерт били редуцирани до 2 щатни бройки;
4. Уволнението е незаконосъобразно, тъй като към момента на уволнението изпълняваната от ищцата длъжност не е била единствената такава по вид в предприятието, поради което работодателят е бил длъжен да проведе подбор по смисъла на чл. 329, ал. 1 КТ, което задължение не е изпълнил.
Моли се, съдът да: 1. Да отмени Заповед №917-6/13.01.2020г. на Община Козлодуй, с която е прекратено трудовото правоотношение на ищцата като незаконосъобразна; 2.Да възстанови ищцата на заеманата преди уволнението длъжност Главен експерт „Местни данъци и такси“ в Община Козлодуй; 3. Да осъди Община Козлодуй да заплати на ищцата обезщетение за времето, през което е останала без работа по чл.225, ал.1 от КТ до 6 /шест/ месеца, при последно брутно трудово възнаграждение от 923 лева, ведно със законната лихва и законните последици.
Претендират се разноски за заплатено адвокатско възнаграждение.
Ответникът Община Козлодуй в срока по чл.131 ГПК, не е подал писмен отговор. В срока по чл.312, ал.2 от КТ е подал молба, с която е признал предявените от ищцата обективно кумулативно съединени искове. Изразено е желание делото да бъде разгледано в отсъствие на представител на Община Козлодуй и е направено възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на представителя на ищцата.
В съдебно заседание ищцата се представлява от адв. Румен Маноев, който поддържа предявените искове, като моли съдът да постанови решение, с което да уважи същите, поради извършени нарушения на Закона за местното самоуправление и местната администрация и Кодекса на труда.
Ответникът Община Козлодуй не изпраща представител.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, достигна до следните
фактически изводи:
От приложеното по делото трудово досие, съдържащо Трудов договор №29/27.03.2008г., сключен между ответника Община Козлодуй и ищцата Г.Ц.Н., се установява че последната е назначена на длъжността младши експерт „Придобиване и стопанисване на общинската собственост“ в отдел „Бюджет, финанси и общинска собственост“ към Дирекция „Финансово-стопански дейности и управление на собствеността“, със срок за изпитване до 01.10.2008г.. С допълнително споразумение №273/29.09.2008г. към посочения трудов договор, сключено между страните трудовото правоотношение е продължено за неопределено време. Също така с допълнително споразумение №87/29.02.2016г. към трудовия договор ищцата е преназначена от длъжността Главен експерт„Придобиване и стопанисване на общинската собственост“ на длъжността младши експерт „Местни данъци и такси“ в Дирекция „Местни данъци и такси“. Видно от представено и прието по делото допълнително споразумение №915-179/04.02.2019г. към трудовия договор ищцата е преназначена от длъжността младши експерт „Местни данъци и такси“ в Дирекция „Местни данъци и такси“ на длъжността Главен експерт „Местни данъци и такси“ в Дирекция „Местни данъци и такси“.
С последното Допълнително споразумение №915-179/04.02.2019г. към трудов договор, между страните на ищцата е определено основно месечно трудово възнаграждение в размер на 923 лева.
От прието по делото Решение №33 на Общински съвет Козлодуй, се установява, че е променена структурата на Общинска администрация Козлодуй, в сила от 01.01.2020г., като е определена числеността на общинската администрация във функция „Изпълнително-законодателни органи“ да е 104,5 щатни бройки. Възложено е на Кмета на Общината, на база одобрената от Общинския съвет структура и обща численост на администрацията, да изготви и утвърди длъжностно и поименни щатни разписания, считано от 01.01.2020г., като средствата за издръжка бъдат в рамките на бюджет 2020г..
Видно от представения и приет по делото и неоспорен от ответника устройствен правилник на Общинска администрация Козлодуй от 01.01.2019г., е че Специализираната администрация се състои от четири дирекции, както следва: Дирекция „Устройство на територията, строителство и икономически дейности“; Дирекция „Хуманитарни дейности“; Дирекция „Национални програми, международни проекти и обществени поръчки“ и Дирекция „Местни данъци и такси“.
От предизвестие с изх. №902-06 от 06.01.2020г., отправено от ответника Община Козлодуй до ищцата Г.Ц.Н. се установява, че поради нова структура в Общинска администрация – Козлодуй, приета с Решение №33 на Общински съвет от Протокол №3 от 19.12.2019г., Дирекция „Местни данъци и такси“ е трансформирана в отдел „Местни данъци и такси“ в Дирекция „Финансово-стопански дейности“ в Обща администрация, като е утвърдено длъжностно разписание, съгласно което се съкращава щата за длъжността Главен експерт „Местни данъци и такси“. От приложена по делото длъжностна характеристика за длъжността Главен експерт „Местни данъци и такси“ /находяща се в трудовото досие на ищцата/, се установява, че преди решението на Общински съвет Козлодуй са били утвърдени три щатни бройки за тази длъжност. Уведомява се ищцата, че след изтичане на срока на предизвестието ще и бъде прекратено трудово правоотношение, а при неспазване на срока на същото, ще й бъде изплатено обезщетение по чл.220, ал.1 от КТ. Със Заповед №917-6/13.01.2020г. на За Кмет на Община Козлодуй, съгласно Заповед №618/11.11.2019г. - Николай Николов, на основание чл.328, ал.1, т.2 пр. 2 от КТ и Решение №33 по протокол №3 от 19.12.2019г. на Общински съвет Козлодуй за одобрена структура на общинска администрация Козлодуй и Предизвестие изх. №902-06 от 06.01.2020г. е прекратено трудовото правоотношение на ищцата Г.Ц.Н. с ЕГН:********** *** в Дирекция „Местни данъци и такси“ на длъжност Главен експерт „Местни данъци и такси“, считано от 13.01.2020г.. Това обстоятелство, досежно прекратяване на трудовото правоотношение на ищцата от ответника е отразено и в представените и приети по делото копия на страници от трудова книжка №361 на Г.Ц.Н.. След това отбелязване, няма друго, което да отразява възникването на трудово правоотношение след 13.01.2020г.. Установява се по делото от приетата регистрационна карта на Г.Ц.Н., с дата на регистрация в Дирекция „Бюро по труда“ гр.Козлодуй - 14.01.2020г., че същата като безработна е извършвала срещи с трудов посредник на 13.02.2020г. и 09.04.2020г.. Видно от приет по делото фиш за изплатено трудово възнаграждение за м. декември 2019г. е, че брутното й трудово възнаграждение е в размер на 923 /деветстотин двадесет и три/ лева.
При така установената фактическа обстановка
съдът прави следните правни изводи:
Предявени са три обективно кумулативно
съединени трудови искове с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 КТ.
Същите са процесуално допустими, а
разгледани по същество са основателни.
По иска с правно основание чл. 344, ал. 1,
т. 1 КТ:
Съгласно чл.344, ал.1, т.1 от КТ, работникът или служителят има право да оспорва законността на уволнението пред работодателя или пред съда и да иска признаване на уволнението за незаконно и неговата отмяна.
С доклада по делото, неоспорен от страните, съдът е указал на ответника, че носи доказателствената тежест относно всички обстоятелствата, които обуславят законността на извършеното уволнение, включително че са били налице всички факти, обуславящи наличието на хипотезата на чл. 328, ал. 1, т. 2, пр.2 КТ, както и че заповедта за уволнение е мотивирана. На ответникът също така е указано да докаже, че е спазена процедурата на чл.329, ал.1 от КТ, а именно, че е извършен подбор измежду служителите или че не са били налице основания затова.
Видно от нормата на чл.328, ал.1, т.2, пр.2 от КТ, работодателят може да прекрати трудовия договор в случай на съкращаване на щата, като отправи писмено предизвестие до работника или служителя в сроковете по чл.326, ал.2.
Съкращаването на щата представлява само по себе си премахване на щатни бройки от щатното разписание на предприятието.
Компетентен да извърши промяна на щата на общинската администрация въз основа на решението на общинския съвет и в съответствие с утвърдената от него структура, е кметът на общината - Решение № 284/21.07.2010г. по гр.д. № 378/2009г. ІV г.о.; Решение № 654/01.11.2010г. по гр.д. № 1880/2009г. ІV г.о.; Решение № 812/14.05.2010г. по гр.д. № 3823/2008г. ІV г.о..
Съгласно чл. 21, ал.1, т. 2 ЗМСМА, общинският съвет определя структурата на общинската администрация – основните отдели и принадлежащите им сектори и средствата за работна заплата в глобалния им размер, по предложение на кмета на общината. В рамките на утвърдената структура и бюджет, кметът на общината, който съгласно чл. 44, ал.1, т.7 ЗМСМА организира изпълнението на решенията на общинския съвет, утвърждава щатното разписание – длъжностите и съответните щатни бройки за тях. Щатното разписание, изготвено в рамките на утвърдената от Общинския съвет структура и бюджет, е основание за привеждане числеността на персонала в съответствие с действащия щат; основание за назначаване, респ. прекратяване на трудовите договори с работниците и служителите от кмета на общината въз основа на правомощията му по чл. 44, ал.1, т.3 ЗМСМА.
От представеното и прието по делото Решение №33/Протокол №3/19.12.2019г. на Общински съвет Козлодуй, се установява, че е изпълнена процедурата на чл.21, ал.1, т.2 от ЗМСМА и е одобрена промяна на структурата на общинската администрация. В т.3 от посоченото решение е възложено на кмета на Община Козлодуй, в компетентността на правомощията си по чл.44, ал.1, т.7 от ЗМСМА, на база одобрената от Общинския съвет структура и обща численост на администрацията, да изготви и утвърди длъжностно и поименни щатни разписания, считано от 01.01.2020г., като средствата за издръжка да бъдат в рамките на бюджета за 2020г.. По делото не са ангажирани доказателства от ответника, относно изпълнение на решението на Общински съвет Козлодуй от кмета на общината, а именно да са утвърдени длъжностно и поименни щатни разписания, средствата за издръжката на които да са съобразени с бюджета за 2020г.. При извършване на служебна проверка в сайта на Община Козлодуй се установи, че бюджета на общината е приет с Решение №92/Протокол №6 от 30.01.2020г. на Общински съвет гр.Козлодуй. Този факт съдът, следва на основание чл.155 от ГПК да приеме за неподлежащ на доказване като общоизвестен. От отправеното до ищцата предизвестие с изх. №902-06 от 06.01.2020г. се установява, че съобразно решението на Общински съвет гр.Козлодуй за промяна на структурата Дирекция „Местни данъци и такси“ е трансформирана в отдел „Местни данъци и такси“ в Дирекция „Финансово-стопански дейности“ в Обща администрация и въз основа на утвърдено длъжностно разписание се съкращава щата за длъжността Главен експерт „Местни данъци и такси“. От приложена по делото длъжностна характеристика за длъжността Главен експерт „Местни данъци и такси“ /находяща се в трудовото досие на ищцата/, се установява, че преди решението на Общински съвет Козлодуй са били утвърдени три щатни бройки за тази длъжност.
По делото не се събраха доказателства за утвърждаване на щатното разписание – длъжностите и съответните щатни бройки за тях, в изпълнение на решението на Общинския съвет от кмета на Община Козлодуй. Настоящият съдебен състав намира, че дори и да е утвърдено щатно разписание, то същото е незаконосъобразно и извършено в нарушение на т.3 от решението на общинския съвет, това да бъде извършено и съобразено с бюджета на общината за 2020г.. Това е така, тъй като самият бюджет към момента на отправяне на предизвестието и към дата 13.01.2020г., на която е връчена Заповед №917-6/13.01.2020г. за прекратяване на трудовото правоотношение той не е бил приет. Утвърждаването на щатното разписание, без да е приет бюджета за 2020г., само по себе си е незаконосъобразно.
На следващо място, както беше посочено по-горе към момента на одобряване на структурата на Общинската администрация с Решение №33/Протокол №3/19.12.2019г. на Общински съвет Козлодуй, са съществували три щатни бройки за длъжността Главен експерт „Местни данъци и такси“.
В чл.329 от КТ е предвидено, че при съкращаване на щата, работодателят има право на подбор и може в интерес на производството или службата да уволни работници или служители, длъжностите на които не се съкращават, за да останат на работа тези, които имат по висока квалификация и работят по-добре. Съгласно трайно установената съдебна практика на ВКС решение № 239 по гр.д. № 1763/2015 г., III г.о.; решение № 179 по гр.д. № 5408/2014 г., III г.о.; решение № 178 по гр.д. № 844/2015 г., III г.о.; решение № 187 по гр.д. № 4168/2014 г., IV г.о.; решение № 6 по гр.д. № 3655/2013 г., IV г.о.; решение № 51 по гр.д. № 3726/2013 г., IV г.о.; решение № 306 по гр.д. № 1851/2013 г., IV г.о.; решение № 290 по гр.д. № 882/2011 г., IV г.о.; решение № 329 по гр.д. № 1073/2010 г., IV г.о., при съкращаване в щата работодателят е задължен да извърши подбор, като съпостави квалификацията и уменията за изпълнение на работата на всички работници, изпълняващи идентични трудови функции, с оглед правото му да избере да остави на работа тези от тях, които имат по-висока квалификация и работят по-добре. Този подбор се извършва измежду работниците в рамките на обособената структура, в която се извършва съкращаването на щата, а когато съответното обособено звено се закрива изцяло или се съкращават всички еднородни длъжности в него, подборът не е задължителен. В настоящия случай са били налице три щатни бройки за длъжността Главен експерт „Местни данъци и такси“ и работодателят в случая Община Козлодуй е била задължена да извърши подбор измежду заемащите ги работници/служители, за да установи кои от тях имат по-висока професионална квалификация и съответно да се съкрати този или тези от тях с по-ниска такава. По делото не се представиха доказателства от ответника, че е изпълнил императивното изискване на чл.329 от КТ.
По тези съображения, съдът като взе предвид и направеното признание от ответника Община Козлодуй на предявените от ищцата обективно кумулативно съединени искове, то искът за признаване за незаконно на уволнението на ищцата и за отмяна на заповедта, с която е извършено се явява основателен и следва да бъде уважен.
По иска по чл. 344, ал. 1, т. 2 КТ:
С оглед основателността на главния иск признаване за незаконно на уволнението на ищцата и за отмяна на заповедта на работодателя, с която е извършено, основателен се явява и акцесорният иск за възстановяването на ищцата на заеманата преди уволнението длъжност Главен експерт „Местни данъци и такси“.
По иска по чл.344, ал.1, т.3:
Видно от разпоредбата на чл.344, ал.1, т.3 от КТ, ищцата може да иска обезщетение за времето, през което е останала без работа поради уволнението.
От представената и приета по делото регистрационна карта на ищцата и констатацията от трудовата й книжка, се установи, че същата не е работила по трудово правоотношение от датата на уволнението си до датата на приключване на съдебното дирене, т. е. от уволнението ищцата е претърпяла вреда под формата на пропусната полза, с което искът е доказан по основание.
Брутното й трудово възнаграждение за месеца, предхождащ месеца на уволнението – м. декември 2019г. е в размер на 923 лева, съгласно приетия фиш за изплатено трудово възнаграждение.
Тъй като крайният момент, към който се произнася съдът с решението си е моментът на прекратяване на съдебното дирене, искът следва да бъде уважен за периода от 14.01.2020 г.-датата следваща уволнението до 28.05.2020 г.-датата на приключване на съдебното дирене по делото. Брутното трудово възнаграждение на ищцата за този период, изчислено на месечна база 923 лв., се равнява на 4153,50 лева. Именно до този размер следва да бъде уважен иска по чл. 344, ал. 1, т. 3 КТ, ведно със законната лихва върху тази сума до окончателното й изплащане, а в останалата му част следва да бъде отхвърлен като неоснователен.
По разноските:
Неоснователно се явява възражението на ответника за намаляване на размера на адвокатското възнаграждение, заплатено от ищцата, тъй като съгласно от НАРЕДБА № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, минималното възнаграждение, което се дължи за предявените обективно съединени искове е в общ размер на 1082,28 лева, което е в повече от договореното между Г.Ц.Н. и процесуалният й представител възнаграждение в размер на 1000 лева.
При този изход на делото ответникът Община Козлодуй следва да бъде осъден да заплати на ищцата Г.Ц.Н. сторените по делото разноски за платен /видно от договора за правна помощ/ адвокатски хонорар в размер на 964,21 лв., съразмерно на уважената част от исковете, а по сметка на Козлодуйския районен съд сумата 326,14 лв. за държавна такса /80 лв. за иска по чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ, 80 лв. за иска по чл. 344, ал. 1, т. 2 КТ и 166,14 лв. върху уважения размер на иска по чл. 344, ал. 1, т. 3 КТ/.
Водим от гореизложените съображения и на
основание чл.235 ГПК, Козлодуйският Районен Съд, трети състав
Р Е Ш И :
ПРИЗНАВА ЗА НЕЗАКОННО на основание чл. 344, ал. 1, т. 1 от КТ уволнението на Г.Ц.Н. с ЕГН:**********, с адрес: ***, извършено със Заповед №917-6/13.01.2020г. на За Кмет на Община Козлодуй, съгласно Заповед №618/11.11.2019г. - Николай Николов и ОТМЕНЯ същата заповед като незаконосъобразна.
ВЪЗСТАНОВЯВА на основание чл. 344, ал. 1, т. 2 от КТ Г.Ц.Н. с ЕГН:**********, с адрес: *** на заеманата преди уволнението длъжност Главен експерт „Местни данъци и такси“ при Община Козлодуй.
ОСЪЖДА на основание чл. 344, ал. 1, т. 3 от КТ Община Козлодуй с адрес гр.Козлодуй ул.“Христо Ботев“№13 да заплати на Г.Ц.Н. с ЕГН:**********, с адрес: ***, сумата 4153,50 лева, представляваща обезщетение по чл. 225, ал. 1 от Кодекса на труда КТ/ за периода от 14.01.2020 г.-датата, следваща датата на получаването на заповедта за уволнение до 28.05.2020 г.-датата на приключване на съдебното дирене по делото, ведно със законната лихва върху тази сума от 21.01.2020 г.-датата на подаване на исковата молба до окончателното й изплащане, като ОТХВЪРЛЯ като неоснователен иска с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 3 КТ за размера от 1384,50 лева до пълния предявен размер от 5538,00 лева.
ОСЪЖДА на осн. чл. 78, ал. 1 от ГПК Община Козлодуй с адрес гр.Козлодуй ул.“Христо Ботев“№13 да заплати на Г.Ц.Н. с ЕГН:**********, с адрес: ***, сумата 964,21 лева, представляваща направени разноски за адвокатско възнаграждение, съразмерно на уважената част от исковете.
ОСЪЖДА на осн. чл. 78, ал. 6 от ГПК Община Козлодуй с адрес гр.Козлодуй ул.“Христо Ботев“№13 да заплати по сметка на Козлодуйския районен съд сумата 326,14 лева, представляваща държавна такса, съразмерно на уважената част от исковете.
ДОПУСКА на основание чл.242, ал.1 от ГПК предварително изпълнение на решението, относно присъденото обезщетение за работа.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Врачанския окръжен съд в двуседмичен срок от връчване на препис от него на страните.
РЕШЕНИЕТО подлежи на публикуване съгласно Вътрешните правила на Козлодуйския районен съд.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: