Решение по дело №182/2023 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 121
Дата: 8 юни 2023 г.
Съдия: Радослава Маринова Йорданова
Дело: 20231840200182
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 март 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 121
гр. И., 08.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – И., ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на осемнадесети май през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Радослава М. Йорданова
при участието на секретаря Лиана Цв. Тенекева
като разгледа докладваното от Радослава М. Йорданова Административно
наказателно дело № 20231840200182 по описа за 2023 година
производство по чл. 58д и сл. от ЗАНН
ДЪРЖАВНО ПРЕДПРИЯТИЕ „У. С. Я.“, ЕИК *********, седалище гр. с. е обжалвало
наказателно постановление Н.-**/20.02.2023 г. на председателя на ДАМТН, с което на
основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите му е наложена имуществена санкция в
размер на 2000,00 лева.
В жалбата се твърди, че наказателното постановление е издадено в нарушение на чл.
34, ал. 1 ЗАНН. Освен това липсват доказателства за това, че нарушението действително е
извършено. Навеждат се доводи за приложението на чл. 28 ЗАНН.
Административнонаказващият орган, в писмено становище оспорва жалбата.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени и гласни доказателства,
по отделно и в тяхната съвкупност съобразно чл. 14 и 18 НПК, приема за установено
следното:
От представения по делото акт за публична държавна собственост № **** от 29.05.2020
г. се установява, че язовир „К.“, находящ се в землището на гр. И., представляващ поземлен
имот с идентификатор *****.4.57 с площ от 8 485 кв. м е предоставен за ползване на ДП „У.
С. Я.“.
Съобразно представения констативен протокол № **-**-***/25.11.2021 г. от проверка
на язовирна стена и съоръженията към нея, изготвен от представители на ДАМДТ, ГД
„Надзор за язовирните стени и съоръженията към тях“ е дадено предписание на ДП „У. С.
Я.“ досието на обекта и язовира да се приведе към изискванията на чл. 106, ал. 1, т. 1, 2 3 и 5
от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната
експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях и за осъществяване на контрол
на техническото им състояние със срок на изпълнение 30.04.2022 г.
На 22.06.2022 г. е извършена контролна проверка от служители на ДАМДТ, ГД
„Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, при която, видно от съставения
1
констативен протокол № **-**-**/22.06.2022 г., е установено, че даденото при предходната
проверка предписание не е изпълнено.
Въз основа на тази констатация на 22.08.2022 г. в гр. с. е съставен АУАН № **-***, в
който е посочено, че ДП „У. С. Я.“ на 01.05.2022 не е изпълнило даденото с КП № **-**-
***/25.11.2021 г. предписание, с което е нарушило чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите.
Констатациите в акта са потвърдени от разпита на актосъставителя С. М. и свидетеля
по акта И. С.. Според свидетелите за язовира нямало никаква техническа документация.
Въз основа на съставения акт е издадено и атакуваното НП № Н.-**/20.02.2023 г., с
което на ДП „У. С. Я.“, на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите
е наложена имуществена санкция в размер на 2000,00 лева.
От правна страна:
АУАН и НП са издадени от териториални и материално компетентни органи, в кръга
на тяхната дейност, като при издаването им не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила.
Съдът приема, че са спазени сроковете по чл. 34 ЗАНН, тъй като АУАН е съставен в
тримесечния срок от открИ.е на нарушението, а НП – в шестмесечния срок от съставянето
на АУАН.
По същество жалбата е неоснователна.
Събраните по делото доказателства установяват, че на ДП „У. С. Я.“ са предоставени
права за управление на язовир „К.“ в землището на гр. И.. На 25.11.2021 г. бил проверен от
представители на ДАМДТ. В съответствие с правомощията си по чл.190а, ал. 1 т. 3 ЗВ са
били дадени на ДП „У. С. Я.“задължителни предписания. Едно от предписанията е досието
на обекта и язовира да се приведе към изискванията на чл. 106, ал. 1, т. 1, 2 3 и 5 от
Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната
експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях и за осъществяване на контрол
на техническото им състояние. Констативният протокол с даденото задължително
предписание е връчен на представител на ДП „У. С. Я.“ по надлежния ред и не е оспорено от
предприятието по предвидения ред, което означава, че е било задължително за изпълнение.
В чл. 106 от цитираната Наредба е предвидено, че собствениците на съществуващи
язовири, намиращи се в експлоатация, за които няма проектна документация и липсват
данни за размерите на язовирната стена, за завирения обем на водохранилището,
параметрите и пропускната способност на облекчителните съоръжения, водосборния
басейн, извършват: 1. геодезическо заснемане на язовира (височина на стената, откоси,
характерни коти, съоръжения); 2. изготвяне на инвестиционен проект - заснемане, който да
бъде одобрен по реда на чл. 145, ал. 5 от Закона за устройство на територията; 3. изготвяне
на характеристичните криви за залетите площи и завирените обеми на водохранилището; 4.
определяне на площта и основните физико-географски характеристики на водосборния
басейн, пълнеща деривация; 5. привеждане на язовира в съответствие с изискванията на
Наредба № 7 от 2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове
територии и устройствени зони.
Разпоредбата на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите въвежда задължение за
собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях да изпълняват предписанията на
председателя на ДАМТН или оправомощените от него длъжностни лица, както и на
комисиите, назначени от областните управители за извършването веднъж годишно на
проверки за готовността за безопасна експлоатация на язовирите и съоръженията към тях.
В случая от страна на санкционираното лице както пред наказващия орган, така и
пред съда не са представени доказателства за пълното или частично изпълнение на дадените
предписания – нито че е извършено геодезическо заснемане, нито за други дейности за
2
попълване на досието на язовира. Това означава, че ДП „У. С. Я.“ не е изпълнило
задължителното предписание от 25.11.2021 г.
Съгласно разпоредбата на чл.200, ал.1, т.39 ЗВ предвидената имуществена санкция
при неизпълнение на предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 2 и чл. 190а,ал. 1, т. 3 е в размер от
1000 до 20 000 лв.. В случая в атакуваното наказателно постановление липсват мотиви на
наказващия орган относно размера на имуществената санкция. Съдът съобрази, че не са
представени доказателства за това, че след съставянето на АУАН и издаването на НП са
били предприети действия за отстраняване на допуснатото нарушение, т.е неизпълнението
на задължението от предприятието не представлява по-ниска степен на обществена опасност
в сравнение с обикновените случаи на неизпълнение на задължение от съответния вид,
поради което и не са налице основанията за прилагането на чл. 28 ЗАНН.
От друга страна обаче, от неизпълнението на задълженията на предприятието не са
произтекли вреди, което следва да бъде отчетено като смекчаващо отговорността
обстоятелство. В този смисъл съдът приема, че имуществената санкция за ДП „У. С. Я.“
следва да бъде определена в минималния, предвиден от закона размер от 1000 лева.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т 4 ЗАНН, съдът
РЕШИ:

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № Н.-**/20.02.2023 г. на председателя на
ДАМТН, като НАМАЛЯВА наложената на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за
водите на ДП „У. С. Я.“ имуществена санкция от 2000,00 лева на 1000,00 лева.

Решението може да се обжалва с касационна жалба по реда на АПК пред
Административния съд – с. област, в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че
е изготвено.
Съдия при Районен съд – И.: _______________________
3