РЕШЕНИЕ
Номер: 22.04.2019 год. гр.Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорският районен съд Шести наказателен състав
На седемнадесети април Година: 2019
В публичното заседание в следния състав:
Председател:
Златко Мазников
Съдебни заседатели:
Секретар: Светла Иванова
Прокурор:
Разгледа докладваното от съдията Златко Мазников
а.н.дело № 618 по описа за 2019 година
и
за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано е НП (наказателно
постановление) № 32 от 10.01.2019 год. на кмета на Община Стара Загора.
Жалбоподателят Г.Г.Д. твърди,
че НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено, алтернативно –
изменено, като размерът на наложената му с него глоба бъде намелен до
минималния, предвиден в закона – 50 лева.
Въззиваемата страна Община
Стара Загора счита жалбата за неоснователна и моли НП да бъде потвърдено.
Съдът, като прецени
събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП,
намери за установено следното:
С обжалваното НП,
издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № ..от 21.11.2018
год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.14 от ЗСММ – Закон за събранията,
митингите и манефистациите („Граждани и длъжностни лица, които нарушават
установения ред и гаранциите за организиране и провеждане на събрания, митинги
или манифестации, се наказват с глоба от 50 до 300 лв., ако не подлежат на
по-тежко наказание“) за нарушение на чл.8, ал.2 от същия закон („В
неотложни случаи за събранието или митинга на открито уведомлението по
предходната алинея [ал.1: „За
свикване на събрание или на митинг на открито организаторите най-малко 48 часа
преди началото му писмено уведомяват кмета на общината, на чиято територия ще
се проведе, като посочват организатора, целта, мястото и времето на събранието
или митинга“] може да се
направи в еднодневен срок“), изразяващо се в това, че на 14.11.2018 год. около 18:00
часа в гр.Стара Загора в района на парк „Пети октомври“ е организирал
митинг-протест на открито, за което не е уведомил кмета на Община Стара Загора
в установения за това еднодневен срок преди началото му, тъй като уведомлението
за провеждането му с вх.№ 10-02-8617 от 14.11.2018 год. постъпило по ел. поща
на Община Стара Загора в 11:40 часа.
Фактическите констатации,
отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се потвърждават от показанията на всички
разпитани по делото свидетели и уведомлението за процесния протест, които
поради това, като кореспондиращи помежду си и взаимно допълващи се, не се
налага да бъдат обсъждани поотделно. Нещо
повече: видно от съдържанието на жалбата, съставомерните факти (подаването на
уведомлението за протеста от жалбоподателя като един от двамата му организатори
в 11:40 часа в деня на провеждането му) не се и оспорват.
При тези данни съдът намира
за доказани описаното в НП нарушение и извършването му от жалбоподателя. Изразът
„еднодневен
срок“, употребен в чл.8, ал.2 от ЗСММ, макар и да няма
легална дефиниция, очевидно не означава няколко часа преди провеждането на конкретното
мероприятие, още повече, че процесното уведомление, подадено в деня на
провеждането на протеста и то по електронен път, дори не е било подадено в
началото на работния ден.
В случая става въпрос за формално
нарушение – на просто извършване, поради което не би могло да се приеме, че е
налице маловажност на нарушението по смисъла на чл.28 от ЗАНН (Закон за
административните нарушения и наказания) с оглед на последиците от извършването
му във връзка с опазването на обществения ред, ако и доколкото са настъпили
(или не са настъпили, както твърди жалбоподателят) такива.
В изпълнение на служебната
си проверка за законосъобразност съдът не констатира и нарушения на
процесуалните правила, които да са били допуснати при съставянето на АУАН и/или
издаването на НП, още по-малко съществени, т.е. нарушаващи правото на защита и опорочаващи
поради това НП до степен на незаконосъобразност, обуславяща отмяната му.
Същевременно обаче, макар
процесният протест да се е отклонил в един момент от първоначалния план за
провеждането му и от това да са възникнали известни затруднения по охраната му
за органите на реда, както и за гражданите, свързани със спиране или забавяне
на градския транспорт – вж. справката на л.13 от делото, липсват данни това да
се е случило в резултат на несвоевременно подаденото уведомление за
провеждането му, поради което съдът намира, че наложеното на жалбоподателя
наказание – глоба в размер на 200 лева, е необосновано и НП следва да бъде
изменено, като размера на наложеното с него наказание бъде намален до
минималния, предвиден в закона – 50 лева, още повече, че според данните по
делото протестът в крайна сметка е приключил без особени ексцесии и не са
налице данни за предходни нарушения на жалбоподателя от този вид.
Водим от горните мотиви,
съдът
Р Е
Ш И :
ИЗМЕНЯВА наказателно постановление № 32 от 10.01.2019 год. на кмета на Община Стара Загора, като НАМАЛЯВА размера на наложеното с него
административно наказание „глоба“ на Г.Г.Д., ЕГН **********, от 200 (двеста) лева на 50 (петдесет) лева.
Решението подлежи на
касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е
изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: