Решение по дело №618/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 219
Дата: 22 април 2019 г. (в сила от 4 юли 2019 г.)
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20195530200618
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 март 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

Номер:                              22.04.2019 год.               гр.Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорският районен съд              Шести наказателен състав

На седемнадесети април                     Година: 2019

В публичното заседание в следния състав:

 

                                                        Председател: Златко Мазников

                                           Съдебни заседатели:

 

Секретар: Светла Иванова

Прокурор:

 

Разгледа докладваното от съдията Златко Мазников

а.н.дело № 618 по описа за 2019 година

 

 

          и за да се произнесе, съобрази:

          Обжалвано е НП (наказателно постановление) № 32 от 10.01.2019 год. на кмета на Община Стара Загора.

          Жалбоподателят Г.Г.Д. твърди, че НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено, алтернативно – изменено, като размерът на наложената му с него глоба бъде намелен до минималния, предвиден в закона – 50 лева.

          Въззиваемата страна Община Стара Загора счита жалбата за неоснователна и моли НП да бъде потвърдено.

          Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

          С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № ..от 21.11.2018 год., жалбоподателят е санкциониран       на основание чл.14 от ЗСММ – Закон за събранията, митингите и манефистациите („Граждани и длъжностни лица, които нарушават установения ред и гаранциите за организиране и провеждане на събрания, митинги или манифестации, се наказват с глоба от 50 до 300 лв., ако не подлежат на по-тежко наказание“) за нарушение на чл.8, ал.2 от същия закон („В неотложни случаи за събранието или митинга на открито уведомлението по предходната алинея [ал.1: За свикване на събрание или на митинг на открито организаторите най-малко 48 часа преди началото му писмено уведомяват кмета на общината, на чиято територия ще се проведе, като посочват организатора, целта, мястото и времето на събранието или митинга] може да се направи в еднодневен срок“), изразяващо се в това, че на 14.11.2018 год. около 18:00 часа в гр.Стара Загора в района на парк „Пети октомври“ е организирал митинг-протест на открито, за което не е уведомил кмета на Община Стара Загора в установения за това еднодневен срок преди началото му, тъй като уведомлението за провеждането му с вх.№ 10-02-8617 от 14.11.2018 год. постъпило по ел. поща на Община Стара Загора в 11:40 часа. 

          Фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се потвърждават от показанията на всички разпитани по делото свидетели и уведомлението за процесния протест, които поради това, като кореспондиращи помежду си и взаимно допълващи се, не се налага да бъдат обсъждани поотделно.  Нещо повече: видно от съдържанието на жалбата, съставомерните факти (подаването на уведомлението за протеста от жалбоподателя като един от двамата му организатори в 11:40 часа в деня на провеждането му) не се и оспорват.

          При тези данни съдът намира за доказани описаното в НП нарушение и извършването му от жалбоподателя. Изразът „еднодневен срок“, употребен в чл.8, ал.2 от ЗСММ, макар и да няма легална дефиниция, очевидно не означава няколко часа преди провеждането на конкретното мероприятие, още повече, че процесното уведомление, подадено в деня на провеждането на протеста и то по електронен път, дори не е било подадено в началото на работния ден.

          В случая става въпрос за формално нарушение – на просто извършване, поради което не би могло да се приеме, че е налице маловажност на нарушението по смисъла на чл.28 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания) с оглед на последиците от извършването му във връзка с опазването на обществения ред, ако и доколкото са настъпили (или не са настъпили, както твърди жалбоподателят) такива.   

          В изпълнение на служебната си проверка за законосъобразност съдът не констатира и нарушения на процесуалните правила, които да са били допуснати при съставянето на АУАН и/или издаването на НП, още по-малко съществени, т.е. нарушаващи правото на защита и опорочаващи поради това НП до степен на незаконосъобразност, обуславяща отмяната му.

          Същевременно обаче, макар процесният протест да се е отклонил в един момент от първоначалния план за провеждането му и от това да са възникнали известни затруднения по охраната му за органите на реда, както и за гражданите, свързани със спиране или забавяне на градския транспорт – вж. справката на л.13 от делото, липсват данни това да се е случило в резултат на несвоевременно подаденото уведомление за провеждането му, поради което съдът намира, че наложеното на жалбоподателя наказание – глоба в размер на 200 лева, е необосновано и НП следва да бъде изменено, като размера на наложеното с него наказание бъде намален до минималния, предвиден в закона – 50 лева, още повече, че според данните по делото протестът в крайна сметка е приключил без особени ексцесии и не са налице данни за предходни нарушения на жалбоподателя от този вид.   

          Водим от горните мотиви, съдът  

        

                                               Р  Е  Ш  И :

 

          ИЗМЕНЯВА наказателно постановление № 32 от 10.01.2019 год. на кмета на Община Стара Загора, като НАМАЛЯВА размера на наложеното с него административно наказание „глоба“ на Г.Г.Д., ЕГН **********, от 200 (двеста) лева на 50 (петдесет) лева. 

 

          Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: