Решение по дело №1145/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1054
Дата: 21 юли 2021 г. (в сила от 12 август 2021 г.)
Съдия: Кремена Сайкова Данаилова Колева
Дело: 20217050701145
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№…………

 

гр. Варна, 21.07.2021 г.

 

 В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Административен съд – гр. Варна, ХХIХ състав в публично заседание на тринадесети юли две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 СЪДИЯ:     Кремена Данаилова

при секретаря  Ангелина Г.ева, като разгледа докладваното административно дело № 1145/2021 г. по описа на Административен съд – гр. Варна, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по реда на чл.64, ал.7 от ЗМВР, вр. чл.145 - 178 от АПК.

А.С.С. ЕГН ********** обжалва Разпореждане УРИ № 5394р-8808/15.05.2021 г. издадено от командир на отделение при ГПУ  Летище Варна, с което е разпоредено: А.С.С. ЕГН **********,*** в срок от 2 /два/ часа от връчване на настоящото разпореждане да се завърне на адреса на карантиниране, а именно А.С.С. ЕГН **********,***, както и да остане и да спазва наложената карантина до изтичането й.

Жалбоподателят сочи, че на 08.05.2021 г. с полет от летище Берлин, Бранденбург до летище Варна е пристигнал в РБългария. При извършена проверка на летище Варна е представил следните документи, които се изискват на основание Заповед № РД-01-278/20.04.2021 г. на министъра на здравеопазването: 1. Документ от 16.04.2021 г. за положителен резултат от проведено изследване по метода на полимерна верижна реакция PCR за COVID-19 /за лицата преболедували ковид за периода от 15 – тия до 180 – тия ден, считано от датата на проведеното изследване, вписано в документа/; 2. Резултат от бърз антигенен тест. Твърди, че предписание за карантина не му е издавано, тъй като не е подлежал на карантиниране съгласно действащите от 01.05.2021 г. правила за влизане на територията на РБългария.

На 15.05.2021 г. в 6,10 ч. е следвало да отпътува обратно за Берлин от летище Варна в 5,30 ч. му е направена проверка на Летище Варна и е било издадено оспореното разпореждане, тъй като при проверка в РЗИ е установено, че е поставен под карантина. Поискал е информация от РЗИ – Варна, на електронен адрес и е получил информация, че карантината е отменена.  

Сочи, че към 15.05.2021 г. е в действие Заповед № РД-01-278/29.04.2021 г. на министъра на здравеопазването, поради което неправилно е бил вписан в Предписание за поставяне под карантина на РЗИ – Русе или РЗИ – Варна. Намира оспореното разпореждане за издадено при съществени процесуални нарушения, тъй като липсват мотиви, фактически и правни основания за издаването му. Не са изяснени всички факти и обстоятелства от значение за издаване на административния акт, в нарушение на чл. 35 от АПК – не е изяснена датата му на влизане в България, налице ли е предписание за карантиниране и за какъв период. Нарушението е съществено, поради това, че при недопускането му ответника би стигнал до друг резултат. Нарушен е и материалния закон, поради това, че не са съобразени правилата за поставяне под карантина към 08.05.2021 г. Въпреки, че е попаднал в списъка на лицата под карантина е следвало ответника да извърши преценка на Заповед № РД-01-278/29.04.2021 г. на министъра н здравеопазването. Намира, че разпореждането е в несъответствие с целта на закона, нарушени са чл. 35, ал.1 от Конституцията на РБългария, чл. 45 от ДФЕС, чл.2 от Протокол № 4 към ЕКЗПЧОС и Директива 2004/38/ЕО. Отправено е искане за отмяна или обявяване нищожността на оспореното разпореждане. В съдебно заседание, чрез адв. И. жалбата се поддържа. Претендира присъждане на сторени разноски, съобразно представен списък. Счита, че не са установени фактическите основания за издаване на оспореното разпореждане. В писмени бележки са развити подробни съображения за основателност на жалбата.

Ответникът – Командир на отделение в Гранично полицейско управление – Летище Варна – редовно призован не се е явил в проведеното съдебно заседание. В писмено становище – с.д. № 8606/09.06.2021 г. – л. 41, чрез гл. юрисконсулт в ГД – „Гранична полиция“ – МВР сочи, че в конкретния случай, след извършена справка в Географска информационна система на МВР относно обстоятелството съответно лице поставено ли е под карантина е установено, че А.С.С. е поставен под карантина, като към изпратената на съда преписка е представена електронна извадка от тази система. В преписката също така е посочено, че материалите от проверката са изпратени на РУ – Руен за продължаване на съответните процесуални действия по компетентност, поради което органите на Гранична полиция не разполагат с други документи освен приложените по преписката.

Административният съд – Варна приема за установено следното от фактическа страна:

А.С.С. е български гражданин видно от лична карта № ********* издадена на 23.07.2020 г. - л. 4 от адм. преписка.  

Издадено е съобщение № 5394р-8807-15.05.2021 г. от началник смяна ГКПП Аерогара Варна, в което е посочено, че на 15.05.2021 г. около 05,30 ч. на ГКПП  Аерогара Варна не е допуснат до полет W64515/06:10 ч. за Берлин български гражданин А.С.С., поради това, че лицето е поставено под карантина от 08.05.2021 г. до 17.05.2021 г. от РЗИ – Русе.

Сведение от 15.05.2021 г. от служител на ГКПП – Аерогара – Варна Бранимира Д.а установява, че при проверка на лицата за полет е установила, че А.С. е нарушил поставена мярка за карантиниране на РЗИ – Русе /л. 6 от адм. пр./.

Сведение от 15.05.2021 г. командир на отделение в ГКПП Аерогара - Варна Г. Д. установява, че при проверка на лицата за полет е установил, че А.С. е нарушил поставена мярка за карантиниране на РЗИ – Русе. Отделен е за последваща проверка, при която му е връчил протокол за полицейско разпореждане да се завърне до 2 часа на адреса заявен за пребиваване за времето, в което същия е под карантина – с. Планиница, ***, обл. Бургас – /л. 7 от адм. пр./.

В административната преписка е приложена извадка от програмен продукт /л.5 от адм. пр./, в която е посочено, че А.С.С. е със статус – карантиниран от 08.05.2021 г. до 17.05.2021 г. в с. Планиница, по данни от РЗИ – Русе. Процесуален представител на ответника е посочил, че справката е от  Географска информационна система на МВР /л.41/.

Издадено е оспореното разпореждане рег. № УРИ № 5394р-8808/15.05.2021 г. от командир на отделение при ГПУ – Летище Варна, с което е разпоредено А.С.С. в срок от 2 часа от връчване на разпореждането да се завърне на адреса на карантиниране в общ. Дългопол, с. Цонево, *** където да остане и да спазва наложената карантина до изтичането й. Разпореждането е връчено на А.С.С., който се е подписал в разписка, която е включена в разпореждането, но не е посочена дата на връчването.

След издаване на оспореното разпореждане е издадена Докладна записка УРИ 5394р-9029/18.05.2021 г. до началник на ГПУ – Летище Варна от инспектор – С. Д., в която е посочено, че на А.С.С. е разпоредено да се прибере обратно на адреса заявен за пребиваването по времето, в което е под карантина – обл. Бургас, общ. Руен, ***и е предложено материалите по настоящата проверка да се изпратят на РУ – Руен за продължаване на работата по териториална компетентност с оглед на придобитите данни за адреса на карантина – обл. Бургас, общ. Руен, ***А.С.С. е представил в съдебното производство:

1. Доклад за тестване на 16.04.2021 г.  относно констатациите за SARS-CoV-2 /COVID-19/, установено е чрез молекулярна биология, позитивен резултат, разпознати са мутации, с превод на български език /л.36-37/.

2. Удостоверение за положителен или отрицателен резултат от бърз антигенен тест за откриване на вируса SARS-CoV-2, чрез който се установява, че на 23.04.2021 г. в Берлин е направен теста и е установен отрицателен резултат на А.С., с превод на български език – /л. 34-35/.

В съдебното производството е установено:

Със Заповед № РД-01-877/30.04.2021 г. на Директор на РЗИ – Варна /л.53/ е наредено: Отменям издадените от Директора на РЗИ – Варна по реда на т.10 от Раздел І Заповед № РД-01-278/29.04.2021 г. на министъра на здравеопазването на РБългария предписания за поставяне под карантина на българските граждани и лицата със статут на постоянно, дългосрочно и продължително пребиваване на територията на България и членовете на техните семейства, които са представили в РЗИ – Варна документ, показващ отрицателен резултат от проведеното до 24 часа от влизането в страната изследване по метода на полимеразно верижна реакция за доказване на COVID-19 или бърз антигенен тест от посочените в Приложение № 2 към Заповед № РД-01-278/29.04.2021 г. а Министъра на здравеопазването на РБългария.

От директор на РЗИ – Русе в писмо изх. № 03-949-1/11.06.2021 г. /л.55/ е посочено, че А.С.С. е поставен под карантина на основание – пристигане от рискова зона от РЗИ – Варна, поради което документите следва да се представят от РЗИ – Варна.

От директор на РЗИ – Варна в писмо 05-97-1/28.06.2021 г. /л.57-59/ е посочено, че към 15.05.2021 г. А.С. е бил поставен под карантина с предписание за поставяне под карантина, издадено от РЗИ – Варна. Към 15.05.2021 г. за А.С. не са били налице условията за отмяна на предписание за поставяне под карантина посочени в т.1 от Заповед № РД-01-877/30.04.2021 г. на директора на РЗИ – Варна.

 От директор на РЗИ – Варна в писмо 05-104-1/05.07.2021 г. /л.72/ е посочено, че РЗИ – Варна е издала предписание за поставяне под карантина със срок от 10 дни с начална дата 08.05.2021 г. на А.С.С. на основание чл.61, ал.6 от ЗЗ и Заповед № РД-01-278/29.04.2021 г. на министъра на здравеопазването. Представено е Предписание № 210508/745145 издадено  от директор на РЗИ /представеното писмо ведно с предписанието е подписано с електронен подпис от директор на РЗИ – Варна/, съгласно което А.С.С. е поставен под карантина с начална дата 08.05.2021 г. за срок от 10 дни, поради пристигане от рискова зона – Германия,  адрес на карантина: с Планиница, ***, обл. Бургас.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от страна с правен интерес, в срока по чл.149, ал.1 от АПК, пред надлежен съд поради което е допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

На основание Заповед № 3282з-940/20.04.2015 г. на директор на ГДГП – МВР към 15.05.2021 г. Г. Д. е изпълнявал длъжността командир на отделение в Гранично контролно пропускателен пункт – Аерогара Варна от Гранично полицейско управление – Летище Варна към Регионална дирекция „Гранична полиция“ – Аерогари при Главна дирекция „Гранична полиция“ – МВР. Същият е издател на оспореното разпореждане от 15.05.2021 г.

На основание чл. 64, ал. 1 от ЗМВР полицейските органи могат да издават разпореждания до държавни органи, организации, юридически лица и граждани, когато това е необходимо за изпълнение на възложените им функции. Разпорежданията се издават писмено.

Издателят на Разпореждане от 15.05.2021 г. е служител на ГДГП – МВР съгласно Заповед № 3282з-940/20.04.2015 г. на директор на ГДГП – при МВР. На основание чл. 57, ал. 1 ЗМВР е полицейски орган. Съгласно чл. 39, ал. 3 от ЗМВР Главна дирекция "Гранична полиция" (ГДГП) е национална специализирана структура за осъществяване на дейностите по чл. 6, ал. 1, т. 1 – 3, 6 – 9 в граничната зона, в зоните на граничните контролно-пропускателни пунктове, международните летища и пристанища, във вътрешните морски води, териториалното море, прилежащата зона, континенталния шелф, българската част на река Дунав и другите гранични реки и водоеми. Полицейските органи на ГДГП изпълняват функционалните си задължения по извършване на оперативно-издирвателна дейност и разследване на престъпления на територията на цялата страна. Главна дирекция "Гранична полиция" осигурява техническото обслужване и поддържането на постоянна летателна годност на въздухоплавателните средства, които се използват за осъществяване на граничен контрол.

От изложеното следва, че оспореното разпореждане е издадено от компетентен орган.

В чл.64, ал.5, т.1-6 от ЗМВР са посочени реквизитите на разпореждането. На основание чл. 64, ал.5, т.3 и т.4 от ЗМВР - Разпореждането, издадено в писмена форма, съдържа следните реквизити: т.3. фактически и правни основания за издаване; т.4. разпоредителна част, с която се определят правата или задълженията, начинът и срокът за изпълнението.

В процесното разпореждане е посочено само основание за издаването му - чл. 64 от ЗМВР. Не са посочени фактически и правни основания за издаването му. В приложените в административната преписка съобщение № 5394р-8807-15.05.2021 г. от началник смяна ГКПП Аерогара Варна – Г. Д.,  което не е подписано и сведения от 15.05.2021 г. от служител в ГКПП – Аерогара Варна към ГПУ – Летище Варна и командир на отделение в ГКПП – Аерогара – Варна се установява, че А.С. е поставен под карантина от РЗИ – Русе за периода 08.05.2021 г. до 17.05.2021 г. включително, на адрес: с. Планиница, ***общ. Руен, обл. Бургас. В оспореното разпореждането няма препращане към тези три акта. Съгласно ТР № 16 от 31.03.1975 г. на ОСГК на ВС, мотивите могат да се изложат и отделно от административния акт, но в случая и в административната преписка липсват мотиви относно издаденото разпореждане. Липсата на мотиви относно издаването на оспореното разпореждане е съществено процесуално нарушение на чл.64, ал.5, т.3 от ЗМВР, тъй като препятства съда да провери налице ли са предпоставките за издаване на административния акт. Ответникът е следвало да посочи недвусмислено основанието за поставяне на А.С.С. под карантина, тъй като това е въпрос извън неговата компетентност. Поставянето под карантина е в правомощията на органите по чл. 61, ал. 4 от Закона за здравето и при наличие на данни за издадено предписание за поставяне под карантина, полицейския орган не може да извършва преценка дали то е законосъобразно и налице ли са основания за поставяне под карантина на лицето. Същият следва да вземе мерки, за да осигури връщане на лицето на адреса, на който му е предписано да провежда карантината. Допуснатото процесуално нарушение също така прегражда правото на защита на жалбоподателя, доколкото страните в спора се защитават срещу фактите, чрез оборване или насрещно установяване на такива. В случая процесуалното нарушение е съществено, поради това, че е пречка за установяване на фактите от значение за издаване на административния акт. Същото е отменително основание съгласно чл.146, т.3 от АПК. В този смисъл е Решение № 1747 от 10.02.2021 г. на ВАС по адм. д. № 11463/2020 г.

Допуснатото процесуално нарушение – липса на мотиви, също така препятства съдът да извърши проверка в съответствие ли е оспорения административен акт с целта на закона, поради което съдът приема, че оспореното разпореждане е в нарушение на чл.6 от АПК.

Едва в хода на съдебното производство са събрани доказателства, че има издадено Предписание № 210508/745145 издадено  от директор на РЗИ – Варна, съгласно което А.С.С. е поставен под карантина с начална дата 08.05.2021 г. за срок от 10 дни, поради пристигане от рискова зона – Германия,  адрес на карантина: с Планиница, ***, обл. Бургас.

В оспорения административен акт е разпоредено: „А.С.С. ЕГН **********,*** 11, в срок от 2 часа от връчване на настоящото разпореждане да се завърне на адреса на карантиниране, а именно А.С.С. ЕГН **********,*** 11, където да спазва наложената карантина до изтичането й“. От разпоредителната част на оспорения административен акт не става ясно прави ли административния орган промяна на адреса за карантиниране или е посочил постоянния адрес на жалбоподателя. При граматическото тълкуване на изявлението „да се завърне на адреса за карантиниране, а именно А.С.С. ЕГН **********,***11“ съдът приема, че с „а именно“ се уточнява адресът за карантина. Не са изложени фактически и правни основания от ответника поради каква причина е променен адреса на карантиниране на лицето, като от с. Планиница му се разпорежда да продължи карантината в с. Цонево. Също така Видно от представеното извлечение /л.5 от адм. пр. и л.44 от делото/, за което ответника сочи, че е от Географска информационна система на МВР в него е посочено, че А.С.С. е поставен под карантина от РЗИ – Русе, а последната администрация е заявила, че карантината е от РЗИ – Варна.

Липсата на мотиви относно промяната на адреса на карантина препятстват възможността за проверка налице ли са релевантните факти за издаване на оспореното разпореждане, също така е препятствано правото за защита на наказаното лице. Допуснатото процесуално нарушение в случая е довело и до неправилно приложение на материалния закон, тъй като ответника няма правомощие да променя адреса на карантина по арг. на чл.61, ал.4 от ЗЗ. В случая допуснатото нарушение на материалния закон – 64, ал.1 от ЗМВР  и чл.61, ал.4 от ЗЗ не води до нищожност на оспорения акт, тъй като ответника има право да издаде оспореното разпореждане, а именно при наличие на законовите предпоставки да разпореди лицето да се върне на адреса определен за карантина, но не и да променя този адрес. Допуснато е нарушение на чл.146, т.4 от АПК, което е самостоятелно основание за отмяната на оспореното разпореждане.

Относно останалите доводи на жалбоподателя съдът намира следното:

Налице е издадено Предписание № 210508/745145 от директор на РЗИ – Варна, на основание чл.61 ал.6 от ЗЗ и Заповед № РД-01-278/29.04.2021 г. съгласно което А.С.С. е поставен под карантина с начална дата 08.05.2021 г. за срок от 10 дни, поради пристигане от рискова зона – Германия,  адрес на карантина: с Планиница, ***, обл. Бургас. Не са представени доказателства за връчване на същото на А.С.С., съответно влязло ли е в сила. В същото е посочено че подлежи на предварително изпълнение – чл.61, ал.14 от ЗЗ.

Със Заповед № РД-01-877/30.04.2021 г. на Директор на РЗИ – Варна /л.53/ е наредено: Отменям издадените от Директора на РЗИ – Варна по реда на т.10 от Раздел І Заповед № РД-01-278/29.04.2021 г. на министъра на здравеопазването на РБългария предписания за поставяне под карантина на българските граждани и лицата със статут на постоянно, дългосрочно и продължително пребиваване на територията на България и членовете на техните семейства, които са представили в РЗИ – Варна документ, показващ отрицателен резултат от проведеното до 24 часа от влизането в страната изследване по метода на полимеразно верижна реакция за доказване на COVID-19 или бърз антигенен тест от посочените в Приложение № 2 към Заповед № РД-01-278/29.04.2021 г. на Министъра на здравеопазването на РБългария.

На основание Заповед № РД-01-278/29.04.2021 г. изм. със Заповед № РД-01-286 от 05.05.2021 г. на Министъра на здравеопазването на РБългария публикувана в сайта https://coronavirus.bg/bg/965:

т. 5, б. „б“ Лицата, извън тези по т. 1, които влизат на територията на Република България, независимо от тяхното гражданство и от държавата, от която пристигат, се допускат на територията на страната, при представянето на един от следните документи:  документ, показващ положителен резултат от проведено изследване по метода на полимеразна верижна реакция или бърз антигенен тест за COVID-19 - за лицата, преболедували от COVID-19 за периода от 15-тия до 180-тия ден, считано от датата на проведеното изследване, вписана в документа.  Документът трябва да съдържа имената на лицето съгласно документа за самоличност, с който пътува, данни за лечебно заведение, извършило изследването (наименование, адрес или други данни за контакт), дата на която е извършено изследването по метода на полимеразна верижна реакция или бърз антигенен тест за COVID-19, изписани на латиница метод (PCR или RAT) и положителен резултат (Positive), позволяващи интерпретация на документа.

т. 10 Българските граждани и лицата със статут на постоянно, дългосрочно или продължително пребиваване на територията на Република България и членовете на техните семейства, които не представят документ по т. 5 или 6 се поставят под карантина за срок от 10 дни в дома или в друго място за настаняване, в което лицето е посочило, че ще пребивава, с предписание, издадено от директора на съответната регионална здравна инспекция или оправомощен от него заместник-директор.

т. 11. Директорът на съответната регионална здравна инспекция може да отмени издаденото предписание за поставяне под карантина на лицата по т. 10, при представяне на документ, показващ отрицателен резултат от проведено до 24 часа от влизането в страната изследване по метода на полимеразно верижна реакция за доказване на COVID-19 или от бърз антигенен тест от посочените в Приложение № 2. Предписанието се отменя в срок до 24 часа от представяне на документа, показващ отрицателен резултат от проведеното изследване.

Жалбоподателят в съдебното производство е представил изследване от 16.04.2021 г. за позитивен тест от заболяване COVID – 19 и бърз антигенен тест с отрицателен резултат от 23.04.2021 г.  На основание т.11 от Заповед № РД-01-278/29.04.2021 г. изм. със Заповед № РД-01-286 от 05.05.2021 г. на Министъра на здравеопазването, компетентността за отмяна на дадено предписание за карантина е на директора на съответната  РЗИ, в случая РЗИ – Варна. Видно от представената кореспонденция с РЗИ – Варна е посочено, че към 15.05.2021 г. на са били налице условия за отмяна на предписание за поставяне под карантина от 08.05.2021 г. на А.С., посочени в т.1 от Заповед № РД-01-877/30.04.2021 г. на директора на РЗИ – Варна. Следва, че към 15.05.2021 г. е било налице издадено постановление за поставяне под карантина за жалбоподателя и дори да се приеме, че за същото той е узнал най-рано на 15.05.2021 г. /при връщането му от Летище Варна, за да продължи карантината/, то относно предписанието за карантина на директор на РЗИ - Варна е допуснато предварително изпълнение. Следва, че към 15.05.2021 г. А.С.С. е бил под карантина на основание посоченото предписание и същата не е била отменена.  

Въпреки установеното както беше отбелязано по-горе липсата на мотиви за издаване на оспорения административен акт и за съответствието му с целта на закона, както и промяната на адреса на карантина са основания за отмяна на оспореното разпореждане.

Жалбоподателят е претендирал присъждане на разноски 10 – лева държавна такса и 350 лева – възнаграждение за адвокат, видно от договор за правна защита и съдействие е договорена и платена от жалбоподателя на адв. П. И. сумата от 350 лева, същата е под предвидения минимален размер от 400 лева определен с чл. 8, ал. 2, т. 3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. В случая, по аргумент от чл. 143, ал. 1 АПК сторените от жалбоподателя разноски и възнаграждение за адвокат  в размер на 360 лева, следва да бъдат възложени в тежест на бюджета на Главна дирекция "Гранична полиция" при Министерството на вътрешните работи, която съгласно чл. 37, ал. 2 ЗМВР, е юридическо лице и в чиято структура е органа, издал отменения акт.

Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 пр. 2 АПК, Административният съд – Варна

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на А.С.С. ЕГН **********,  Разпореждане УРИ № 5394р-8808/15.05.2021 г. издадено от командир на отделение при ГПУ  Летище Варна, с което е разпоредено: А.С.С. ЕГН **********,*** в срок от 2 /два/ часа от връчване на настоящото разпореждане да се завърне на адреса на карантиниране, а именно А.С.С. ЕГН **********,***, както и да остане и да спазва наложената карантина до изтичането й.

ОСЪЖДА Главна дирекция "Гранична полиция" да заплати на А.С.С. ЕГН ********** сумата от 360 /триста и шестдесет/ лева, представляваща сторени разноски и възнаграждение за един адвокат.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

СЪДИЯ: