Определение по дело №325/2017 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 февруари 2018 г. (в сила от 3 март 2018 г.)
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20177240700325
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юни 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

                       

  16                                          19.02.2018 г.                              град Стара Загора

 

 

            Старозагорският административен съд, в закрито заседание на петнадесети февруари през две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

                                                                                                       Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

        Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                        МИХАИЛ РУСЕВ

 

при секретаря

и с участието на прокурора

като разгледа докладваното от съдия Г. Динкова административно дело № 325 по описа за 2017 год., за да се произнесе съобрази следното:

 

 

Производството е с правно основание чл.185 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с  чл.45, ал.3 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.

 

Образувано е по жалба от П.Т.З. ***, подадена чрез пълномощника му адв.Б.Б., с която са оспорени разпоредбите на чл.44, ал.1, точка 101, подточки 1, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 18, 21, 22 и 23 от Наредба № 26 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Казанлък /Наредба № 26/, приета с Решение № 483 от 05.03.2003г., с последващи изменения и допълнения, последните, приети с Решение № 228 от 28.07.2016г. на Общински съвет Казанлък.

Оспорващият твърди, че има правен интерес по смисъла на чл. 186, ал. 1 от АПК да оспорва подзаконовия нормативен акт, тъй като е читател и потребител на Общинска библиотека „Искра“ гр.Казанлък, за което му е издадена читателска карта от 23.06.2017г., поради което оспорените разпоредби от наредбата засягат и застрашават негови права и законни интереси, предоставени му от Закона за обществените библиотеки. Обосновава, че с оспорените разпоредби на подточки 1и 3 към т.101  на чл.44, ал.1 от Наредба № 26, на практика са определени цени за основни библиотечни услуги, което е в противоречие с нормата на чл. 51, ал.2 от Закона за обществените библиотеки/ЗОБибл/, определяща тези услуги /основните библиотечни услуги/ като безвъзмездни. Твърди се също, че въведеното с подт.5 изискване за заплащане на депозит от 10 лв. от граждани с адресна регистрация извън гр.Казанлък, е в колизия с чл.3 от ЗОБибл, гарантиращ правото на гражданите на равноправен и свободен достъп до библиотечно-информационна обслужване. По отношение на предвидените в разпоредбите на подт.11, 12, 18, 21 и 22 „цени” на услуги, предлагани в Общинска библиотека „Искра“ гр.Казанлък, се сочи, че е следвало определяне на „такси”, а не на цени, по аргумент от чл.52 ал.3 от ЗОБибл. С определянето на цени, вместо на такси на специализираните библиотечни услуги, изброени в посочените подточки към т.101 на чл.44, ал.1 от Наредбата, счита, че се заобикаля реда, относим за определяне размера на таксите за услуги, както и че това води до промяна характера на вземанията от такова естество /от публични в частни/ и реда за събирането им. Изтъква на следващо място, че не се следва  включване на възмездните библиотечни услуги в Наредбата, приета на основание законовата делегация по чл.9 от ЗМДТ. Счита, че това обуславя противоречие с изискването, предвидено в чл.52 ал.3 от ЗОБибл, постъпленията от такива услуги да остават в съответната библиотека. Поддържа и нищожност на подт.23, определяща цена за „похабени и загубени документи – в 5-кратен размер“, тъй като същата е в противоречие с разпоредбата на чл.60, ал.1 и ал.2 от ЗОБибл. Прави се искане за постановяване на решение, с което да се отменят атакуваните разпоредби от Наредбата, като се претендира и присъждане на сторените от оспорващия разноски, съгласно представения по делото списък на разноските.

 

Ответникът Общински съвет Казанлък, редовно и своевременно призован, не се представлява в съдебно заседание. По делото е представено писмено становище, в което излага подробни съображения за неоснователност на оспорването.  

 

Представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение, че жалбата е процесуално недопустима поради липса на обоснован от страна на жалбоподателя правен интерес да обжалва подзаконовия нормативен акт.

 

Въз основа на съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

Наредба № 26 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Казанлък /Наредба № 26/ е приета с решение № 483 от 05.03.2003г. на Общински съвет-Казанлък. През периода от приемането й до дата на подаване на процесната жалба /28.06.2017г./ са налице множество изменения и допълнения на наредбата, като последното изменение е с решение №461/ 25.05.2017г. 

Актуалната редакция на оспорените текстове от Наредба № 26 е: 

Чл.44, ал.1. Общинският съвет определя услуги и цените за тях, както следва:

           т.101. Общинска библиотека "Искра"

            1. Абонамент за ползване на библиотеката:

            - ученици, студенти, безработни и пенсионери  - 5.00 лв. за 2 мес

        3.00 лв. за 6 мес.

            3. Такса за еднократно ползване на библиотеката - 1.00 лв.

            4. Глоба за закъснение                                             - 0,40 лв/том/мес/

            5. Депозит /Депозит се взема от всеки читател, - 10.00 лв.

            който има адресна регистрация извън гр. Казанлък

            С депозита се разрешава вземането на ограничен

            брой библиотечни единици по преценка на библиотекаря.

            Непотърсените депозити в течение на две години остават

            в  полза на библиотеката.

            9. Такса за презаписване на заети библиотечни

            материали в срок до 30 дни /общо 60 дни за

            ползването/ по преценка на библиотекаря               - 0,20 лв./том/месец

            10. Такса по телефон до закъснели читатели          - 1.00 лв.

            11. Изпращане поръчки по МЗС                                  - 2.00 лв. плюс

                                                                                                      пощенски разходи

            12. Книги от библиотека "Искра"по МЗС                   - 2.00 лв. плюс

                                                                                                      пощенски разходи

            18. Запис на СД,

            извършван от библиотекаря                                       - 0.80 лв. с носител

                                                                                                      от читателя;

                                                                                                      - 2.00 лв. с носител

                                                                                                      от библиотеката

            20. Ксероксни услуги:

            1. Черно-бяло с хартия формат А4:

            1.1. Едностранно с текст                         - 0.15 лв. /страница/

            1.2. Едностранно с илюстрации                       - 0.20 лв. /страница/

            1.3. Двустранно с текст                            - 0.20 лв. /страница/

            1.4. Двустранно с илюстрации              - 0.30 лв. /страница/

            2. Цветно с хартия А4;

            2.1. Едностранно                                       - 1,20 лв. /страница

            3. Цветно с хартия А3;

            3.1. едностранно                                       - 2.00 лв./страница

            22. Интернет услуги:

            1. Разпечатка от Интернет:

            Черно-бяло с хартия А4:

            1.1. едностранно с текст                          - 0.20 лв./страница

            1.2. едностранно с илюстрация            - 0.40 лв. /страница

            2. Цветно с хартия А4                              - 1.20 лв./страница

            3. Цветно с хартия А3                              - 2.00 лв. /страница

            4. Сканиране                                              - 0.50 лв./страница

            23. Похабени и загубени документи           В 5-кратен размер

 

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по внасянето на проекта, разглеждането, обсъждането и приемането на Наредба № 26 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Казанлък и нейните последващи изменения и допълнения.

Представени са Правила за обслужване на ползвателите на Общинска библиотека „Искра“ гр.Казанлък. От съда служебно е изискана информация от директора на Общинска библиотека „Искра“ гр.Казанлък относно издаването на читателска карта на жалбоподателя и ползваните библиотечни услуги, като с писмо изх.№ 41/ 22.11.2017г. на директора на библиотека е удостоверено, че на 23.06.2017г. на П.Т.З. е извършена регистрация в качеството му на потребител/читател на Общинска библиотека „Искра“ гр.Казанлък за 6 месеца, за което е заплатил такса от 3лв. – такса за безработен и не е заел библиотечни единици, като няма данни за други посещения на З. в ОБ“Искра“ след датата на регистрация.  

 

Въз основа на твърденията в жалбата и след преценка на събраните по делото доказателства настоящия състав на Административен съд Стара Загора намира, че жалбата е процесуално недопустима, по следните съображения:

 

Оспорването на подзаконов нормативен акт изцяло или в отделни негови части е допустимо съгласно чл. 186, ал. 1 от АПК само при доказано наличие на личен и пряк правен интерес. Такъв в хипотезата на възможност да бъдат засегнати права или законни интереси на лицето по смисъла на чл. 186, ал. 1 от АПК ще е налице, когато тя е реална, а не хипотетична.

Според Решение № 5 от 17.04.2007 година на Конституционния съд по конст. дело № 11/2006 година наличието на пряк и непосредствен интерес от оспорването на административни актове по чл. 120, ал. 2 от КРБ подлежи на доказване. В мотивите на решението се сочи, че във всички случаи, когато гражданите атакуват индивидуални, общи или нормативни административни актове, те трябва да докажат пред компетентния съд, че е налице засягане на техни права или законни интереси. При това заинтересоваността следва да е правомерна, лична и обоснована.

В случая жалбоподателят обосновава правния си интерес от оспорване на процесните текстове от Наредба № 26 с факта, че е потребител на библиотечни услуги в Общинска библиотека „Искра“ гр.Казанлък. Действително от приложената по делото читателска карта /л.6/, както и от представеното по делото писмо изх.№ 41/ 22.11.2017г. на директора на Общинска библиотека „Искра“ гр.Казанлък, се установява, че на 23.06.2016г. на П.З. е извършена регистрация като потребител/читател на Общинска библиотека „Искра“ за шест месеца и му е била издадена карта за ползване на читални /няма картон/. Липсват обаче данни, че З. реално е ползвал или че има обоснована нужда да ползва услугите на тази библиотека. Видно от писмо изх.№ 41/ 22.11.2017г. на директора на Общинска библиотека “Искра“ гр.Казанлък и приложените към него разпечатки от база данни „Регистрация на читатели. Обслужване“ /л.123-132 от делото/ жалбоподателят не е заемал библиотечни единици и след датата, на която е била извършена регистрацията му – 23.06.2017г.,  до 22.11.2017г. не е имал други посещения в библиотеката.  Освен това жалбоподателят е с постоянен и настоящ адрес *** и няма доказателства, нито дори твърдения, да е свързан трайно с гр.Казанлък или с някое друго населено място от тази община /поради притежавани от него недвижими имоти или осъществявана търговска или трудова дейност/,  което да налага да пребивава за по-продължително време на територията на гр.Казанлък и да ползва услугите на ОБ „Искра“. За да се приеме, че цените на услуги, предлагани от Общинска библиотека „Искра“ реално засягат или застрашават правата и интересите на оспорващия, е необходимо да е налице трайна връзка между него и населените места в общината, каквато не се твърди и не се установява от данните по делото. Да бъде засегнат жалбоподателят при плащане на определените цени на услуги, санкции и обезщетения по повод ползване на услугите, предоставяни от Общинска библиотека „Искра“ гр.Казанлък, е толкова вероятно, колкото да бъде засегнат и всеки един друг гражданин, а от това следва изводът, че неговите права и законни интереси не са засегнати лично от разпоредбите на оспорените текстове от Наредбата, приета от Общински съвет - Казанлък.

Еднократното посещение на З. в Общинска библиотека „Искра“ гр.Казанлък, за да се регистрира, и притежаването на читателска карта, която обаче не е била използвана нито веднъж за период от 5 месеца, не е достатъчно да обоснове наличие на правен интерес с оглед съществуването на реална, а не хипотетична възможност от засягане на права или законни интереси на оспорващия по смисъла на чл. 186, ал. 1 от АПК, респ. не се доказва заинтересоваността да е правомерна, лична и обоснована.

По изложените съображения съдът приема, че П.Т.З. не е активно легитимиран да обжалва разпоредбите на чл.44, ал.1, точка 101, подточки 1, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 18, 21, 22 и 23 от Наредба № 26 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Казанлък, поради което подадената от него жалба е процесуално недопустима за разглеждане по същество. Тя следва да се остави без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство по адм.д. № 325/ 2017г. по описа на Административен съд Стара Загора, да се прекрати след отмяна на определението за даване ход по същество.

При този изход на спора на жалбоподателя не се дължат разноски.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.4 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ определението си от 18.01.2018г. за приключване на съдебното дирене и даване ход на делото по същество.

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на П.Т.З. ***, с която са оспорени разпоредбите на чл.44, ал.1, точка 101, подточки 1, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 18, 21, 22 и 23 от Наредба № 26 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Казанлък, като процесуално недопустима.

 

ПРЕКРАТЯВА ПРОИЗВОДСТВОТО по адм.д.№ 325/ 2017г по описа на Административен съд Стара Загора.

 

Определението подлежи на обжалване пред ВАС с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: 

 

                                                               ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                  2.