Решение по дело №2599/2019 на Районен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 юни 2020 г. (в сила от 27 юни 2020 г.)
Съдия: Светлана Кънчева Чолакова
Дело: 20193330102599
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 30 декември 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е  

 

Номер 125                                          08.06.2020 г.                                     гр.Разград

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Разградският районен съд                                                                            състав

На двадесет и девети май                                            две хиляди и  двадесета година

в публично заседание в състав:

Председател: СВЕТЛАНА ЧОЛАКОВА

 

секретар  Ганка Атанасова

прокурор

като разгледа докладваното от съдията гр.д.2599 по описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по чл.178 ал.1 т.3 ЗМВР, вр. с чл.9 ал.2 от НСОРЗ

Депозирана е искова молба от М.С.К., с която е предявен иск срещу ОД на МВР Разград, за заплащане на сума в размер на 2646,86лв. - допълнително възнаграждение за извънреден труд от над нормо часове в размер на 354,64часа за периода 01.04.2017г. – 30.06.2019г. и законната лихва, получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1.143. Сочи, че полагал труд в гр.Лозница на длъжност мл. инспектор в РУ-Лозница при ОД на МВР Разград. Съгласно ЗМВР бил със статут на държавен служител. За процесния период полагал труд на 12-часови смени при сумирано изчисляване на работното време. Сочи на разпоредбите на чл.178 ал.1 т.3 от ЗМВР за изплащане на допълнителни възнаграждения за извънреден труд, който при работещите на смени не се компенсира с допълнителен платен отпуск. От 14.10.2016г.  работното време на държавните служители съгласно чл.187 ал.3 ЗМВР се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8-,12-,24 часови смени - сумирано за тримесечен период, като съгласно ал.5 т.2 работата извън работното време се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на отметен период. Твърди, че нощният труд е имало изрична разпоредба за преобразуването му при изчисляване на работното време, но след въвеждане на нова наредба относно работното време, тази методика е останала неуредена със специална норма и се прилага общата такава, а именно Наредбата за структурата и организацията на работната заплата/НСОРЗ/. Както, че коефициентът  в случая е 1.143/8:7/. Заплащането на нощния труд като такъв и заплащането след преобразуването му са уредени в две различни правни норми на чл.8 и ч.9 от НСОРЗ, като ЗМВР изрично е разграничил заплащането за извънреден и за нощен труд в чл.178 и чл.179. За периода от 01.04.2017г. до 30.06.2019г. е положил общо 2480 часа нощен труд, който преизчислен с коефициент 1,143 възлиза на 2834,64часа и извънреден труд 254,64 часа, който следва да бъде допълнително заплатен от ответника.

     В предоставения срок е постъпил отговор от ответника, който намира иска за неоснователен за процесния период. Признава, че ищецът е в служебни правоотношения в този период, изпълнява длъжността мл. полицай в група Охранителна полиция на РУ Лозница при ОД на МВР Разград. За процесния период е работил на 12-часови смени и е полагал труд през нощта. Сочи че правоотношението се урежда единствено със ЗМВР. Поради спецификата на полицейските органи, статутът им уреден в МВР е различен от държавните служители по чл.142 ал.1 т.2  ЗМВР. Както, че за ищца са неприложими нормите на общото законодателство, като и КТ, не е налице законен акт, с който да се допуска преизчисляването на положения нощен труд с коефициент 1,143. НСОРЗ е приложима за работниците и служителите по трудово правоотношение, а условията, редът и максималните размери за изплащане на допълнителното възнаграждение на държавни служители в МВР по чл.179 от ЗМВР се определя с наредба от министъра на вътрешните работи, а определянето на конкретния размер със заповед на съответния ръководител.В процесния период е действала Наредба №8121з-776/29.07.2016г. за реда и организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режим на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в сила от 02.08.2016г. Заповедите с които се определя размера на допълнително възнаграждение за нощен труд, са от 28.10.14г. и от 23.11.17г. - за всеки отработен нощен час между 22ч. и 06ч. се изплаща допълнително за нощен труд в размер на 0,25лв. Твърди, че положения от ищеца нощен труд е получил допълнително заплащане. По отношение искането за трансформиране на нощния труд в дневен сочи за липсата на разписан такъв ред/Р-е №197/07.10.19г. гр.д. №786/19г. IV г.о ВКС/. А превръщането на часове нощен труд в дневен, не води до възникване на извънреден труд, последният ще е налице само при реално отработване на часове извън определеното работно време.  Както, че НСОРЗ за полицейски органи е неприложима. В МВР е разрешено полагане на 8 нощен труд, което води до неприложимост на посочения коефициент, т.к. същият се  получава от съотношението на 8ч. дневен труд към 7ч. нощен. Твърди, че искането за заплащане на нощен труд като извънреден е неоснователно, предвид чл.178 т.3 ЗМВР, където е посочено възнаграждението за извънреден труд, като се прави ясно разграничение между извънреден и нощен труд, като регламентацията за заплащане на нощен труд е в чл.179 ал.1 ЗМВР, а в ал.2 сочи, че доп. възнаграждения за нощен труд се определят със заповед на министъра на вътрешните работи, а размерът на извънредния труд е в чл.187 ал.6 ЗМВР. Както, че ищецът не може да избира едновременно да иска допълнителни часове/извънреден труд/ поради трансформиране на нощния труд като дневен и след това да получи за същия и допълнително заплащане, като за нощен. За периода 01.01.2018г.-17.07.2018г. е действало правилото на чл.9г от Наредба за работното време, почивките и отпуските, съгласно което извънредният труд се отчита без превръщане на нощните часове в дневни. Както, че чл.31 ал.2 Нредба №8121з-408/11.8.14г. дава възможност за преизчисляване на часове извънреден труд, след преизчисляването им със съответния коефициент, докато в общата наредба /НСОРЗ/ преизчисляването е с цел увеличено заплащане на нощния труд.

Въз основа на представените по делото доказателства, съдът установи следната фактическа обстановка: Ищецът работи по служебно правоотношение при ответника, като  в периода в процесния период изпълнявал длъжността мл. инспектор в РУ Лозница при ОД на МВР Разград. Работното време се организирало в едно сменен режим-12 часова смяна по график съгласно заповеди, като ищеца е полагал труд и през нощта.  

Според заключението на вещото лице по изготвената съдебно-счетоводна експертиза, за периода 01.04.17г. - 30.06.19г. ищецът е положил труд общо 4636 часа. Положения нощен труд е 2623 часа. Преизчислен с коефициент 1,143 нощният труд от 2623 часа става 2998,09 часа за целия период. Разликата между преизчисления  и отчетения по протоколи положен нощен труд е 375,09 часа. Общия размер на трудовото възнаграждение за незаплатен труд е за 365,09 часа в размер на 2646,86лв.

Приложени са графици за дежурства и протоколи за отчитане на отработеното време за процесния период.

Въз основа на така установените фактически обстоятелства, съдът направи следните правни изводи:  Не е спорно наличието на служебното правоотношение между страните, полаганият от ищеца труд на 12-часови смени. Както, че за процесния период е начисляван и заплащан положен от него нощен труд, съгласно графиците за дежурства. Отработеното време с оглед характера на заеманата от ищеца длъжност при приложимост на нормите на ЗМВР се изчислява сумирано на основание чл.187 ал.3 ЗМВР. Като в разпоредбата на чл.178 ал.1 т.3 ЗМВР е предвидено допълнително заплащане за извънреден труд, съответно в чл.179 ЗМВР възнаграждение за нощен труд. В случая ищецът претендира допълнително възнаграждение, което се получава в резултат на разликата от преобразуването на часовете труд през нощта в дневни, при прилагане на коефициент 1,143. Спорен в настоящото производство е въпросът, дали при отчитане и заплащане на положените часове нощен труд от служителите на МВР са приложими разпоредбите на КТ и на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /в частност разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от същата/ или следва да се прилагат разпоредбите на специалния ЗМВР и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове. Настоящият състав намира за необходимо да отбележи, че е разрешил идентични случаи в полза на служители, които са имали служебно правоотношение с ответника. Според наложилата се обаче практика на РОС, в приложимата за процесния период правна уредба не съществува непълнота. Правоотношението се урежда от ЗМВР като специален закон, респ. от издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове. Както, че НСОРЗ е подзаконов нормативен акт, издаден по приложение на КТ, поради което не може да се прилага субсидирано, нито по аналогия в случаите, когато е налице специална правна уредба. В ЗМВР законодателят е направил изрично разграничение между полагания от държавните служители в МВР извънреден и нощен труд. Размерът на възнаграждението за извънреден труд е посочен в  чл. 187, ал. 6 от ЗМВР. Условията и редът за изплащане на нощен труд са определени с наредба на министъра на вътрешните работи, а размерът - с негова заповед. Въз основа на предвидената в чл. 187, ал. 9 от ЗМВР от министъра на вътрешните работи в процесния период е била издадена Наредба № 8121з-776 от 29.VІІ.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР /отм. ДВ, бр. 3 от 10.І.2020 г. и бр. 4 от 14.І.2020г./. В посочената наредба, действала през процесния период, се съдържа и изрична правна уредба относно работата на смени и продължителността на часовете нощен труд, съобразена с разпоредбата на чл. 187, ал. 3 от ЗМВР. Съгласно чл. 3, ал. 3 от Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г., за държавните служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22 и 06 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период, предвижда се нормална продължителност на работното време през нощта до 8 часа. Липсата на норма, предвиждаща преизчисляване на часовете нощен труд към дневен не е пропуск, а възприето с издадените след това наредби ново решение в отчитането на часовете нощен труд.  Съгласно чл. 187, ал. 3 от ЗМВР работното време на държавните служители се изчислява в работни дни – по дневно, а за работещите на 8, 12 или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период. При работа на смени, какъвто е настоящия казус, законодателят е допуснал полагането на труд и през нощта между 22 и 06 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Съотношението на нормалната продължителност на дневното работно време към нормалната продължителност на допустимия размер нощен труд е 1:1. Това законодателно решение е в съответствие и с чл. 8 б."а" от Директива 2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 4 ноември 2003г. относно някои аспекти на организацията на работно време, според който нормалната продължителност на работното време на работниците, които полагат нощен труд, не надвишават средно осем часа за всеки 24-часов период.

              В исковата молба ищецът претендира допълнително възнаграждение за извънреден труд, което се формира от преизчисляването на нощния труд в дневен. Превръщането на часовете нощен труд в дневен с коефициент 1,143 не води до полагането на извънреден труд, тъй като извънредният труд е труд, полаган извън нормалната продължителност на работното време. А от страна на ищеца не са наведени твърдения за полагане на труд извън определените 12-часови смени или за полагане на нощен труд над 8 часа. В подкрепа на изложеното е приетото в решение № 197/7.Х.2019 г. на ВКС по гр. д. № 786/2019 г. на IV г. о., постановено по реда на чл. 290 от ГПК, че при работа на смени/дежурства/ работното време на държавните служители в МВР се отчита по специален ред, което прави недопустимо аналогичното приложение на законите за държавните служители в гражданските ведомства, включително конвертиране на часовете труд, положен през нощта, в дневни часове.

            Поради изложените съображения претенцията е неоснователна и следва да се отхвърли.

С оглед изхода на спора, на основание чл. 78, ал. 3 от ГПК, ищецът следва да заплати на ОД на МВР направените по делото разноски в размер на 100 лв., представляваща дължимо юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 37 от ЗПП.

Воден от гореизложеното, Разградският районен съд

 

Р  Е  Ш  И  :

           

ОТХВЪРЛЯ иска предявен от М.С.К., ЕГН**********, съд. адрес *** *** против  Областна дирекция на МВР  Разград, адрес гр.Разград, ул. Кирил и Методий 8, за заплащане на сумата 2646,86лв./две хиляди шестотин четиридесет и шест лева и осемдесет и шест стотинки/ представляваща допълнително възнаграждение за положен  труд за периода 01.04.2017г. – 30.06.2019г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1,143, ведно със законната лихва, като неоснователен.

ОСЪЖДА М.С.К., ЕГН**********, съд. адрес *** Иван Срацимир“ 2А офис 318 ДА ЗАПЛАТИ на Областна дирекция на МВР  Разград, адрес гр.Разград, ул. Кирил и Методий 8, сумата 100лв./сто лева/ за юрисконсултско възнаграждение .

Решението подлежи на обжалване пред Разградския окръжен съд в двуседмичен срок от 12.06.2020г.

 

                                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: