Решение по дело №350/2021 на Окръжен съд - Пазарджик

Номер на акта: 18
Дата: 21 май 2021 г. (в сила от 20 май 2021 г.)
Съдия: Албена Георгиева Палова
Дело: 20215200500350
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 12 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 18
гр. П. , 20.05.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – П., II ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ в закрито заседание на
двадесети май, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Красимир Г. Ненчев
Членове:Албена Г. Палова

Мариана И. Димитрова
като разгледа докладваното от Албена Г. Палова Въззивно гражданско дело
№ 20215200500350 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.435, ал.2, т.2 от ГПК. Образувано е по
на жалба на „Деметра Агро“ ЕООД, ЕИК ********* с адрес с.В.Д.,
представлявано от управителя П.Г.Г., чрез пълномощника адв. Н. Б. със
служебен адрес за призоваване: гр. П., ул.“И.В.“ № 9, против отказа на ЧСИ с
рег.№ 882 Г. Тарльовски, район на действие Окръжен съд – П., да възстанови
на длъжника по изп.д. № 20218820400014 по описа на ЧСИ Тарльовски сума в
размер на 24 408.86 лв., която жалбоподателят счита за несквестируема.
В жалбата се излагат оплаквания, че съдебният изпълнител
незаконосъобразно е насочил изпълнението върху средствата на длъжника по
банковата му сметка в Банка "Райфайзен България" ЕАД, които
представлявали несеквестируеми на осн. чл. 444, т. 8 от ГПК суми, преведени
като субсидия на земеделски производител от Държавен фонд "Земеделие",
постъпили от фондовете на Европейският съюз. Твърди, че съгласно чл. 96,
ал. 1 и ал. 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2020 г.
тези суми се заплащат целево на нефинансови предприятия, какъвто бил
земеделският производител и не могат да се използват за обезпечения и за
принудително погасяване на публични и частни държавни вземания, както и
вземания на трети лица. Позовава се и на чл.17а от ЗПЗП, съгласно който
1
средствата от фондовете на ЕС били публични, като контрола върху
плащанията и разходването на средствата се извършва от ДФЗ. Твърди, че
съгласно Регламент /ЕС/ № 1360/2013 г. бенефициери /неправилно наречени в
жалбата бенефициенти/ на тези плащания в пълен размер на регистрираните
земеделски производители, а целта – влагането им в осъществяваната от тях
дейност по схемите и мерките в рамките на общата селскостопанска
политика. Позовава се на практика на ВКС, според която средствата с
произход европейски субсидии по програми на ЕС за развитие на селските
райони са несеквестируеми.
Моли за отмяна на обжалваното разпореждане и за присъждане на
разноските по делото.
Взискателят „Континвест“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление гр.С., бул.“Шипченски проход“ № 18, Бизнес сграда
„Галакси“, бл.“Д“, ет.5, ап.505, представлявано от управителя В.С.Ц., чрез
пълномощника по делото адвокат С.С. с адрес гр.С., ул.“К.Б. І“ № 57, вх.“Б“,
ет.1, ап.1 в законния срок е депозирал писмен отговор с изразено мнение за
неоснователност на подадената жалба.
По реда на чл. 436, ал. 3 от ГПК ЧСИ е изложил мотиви, че жалбата е
допустима, но разгледана по същество е неоснователна.
Пазарджишкият окръжен съд, след като разгледа оплакванията в
жалбата, писмения отговор на взискателя и становището на съдебния
изпълнител, както и след преценка на обжалвания акт и приложените по
изпълнителното дело доказателства, приема за установено следното:
Изпълнителното дело е образувано по изпълнителен лист на взискателя
„Континвест“ ООД против „Деметра Агро“ ЕООД за посочените в изп. лист
суми. В хода на изпълнението с разпореждане от 17.02.2021 г. е наложен
запор върху банковите сметки на длъжника в "Райфайзен България" ЕАД и
„Уникредит Булбанк“ АД.
Въз основа на така наложения запор по делото от "Райфайзен България"
ЕАД по сметката на ЧСИ Тарльовски на 02.03.2021 г. са преведени 24 408.86
лв. С молба от същата дата – 02.03.2021 г. длъжникът е поискал ЧСИ да
2
вдигне запора от сметката в "Райфайзен България" ЕАД, тъй като по нея
получава субсидии като земеделски производител и е предложил да внася
ежемесечно по 500 лв. до пълното погасяване на дълга. Във връзка с това
ЧСИ е отправил запитване до банката за произхода на средствата, като с
писмо от 10.03.2021 г. банката е отговорила, че постъплението е с основание
„СЗ КЛЧ 2020 СЗО 2020 ********* и наредител ДФ „Земеделие“. С молба от
23.03.2021 г. длъжникът е поискал сумата от 24 408.86 лв. да му бъде върната
по сметката в "Райфайзен България" ЕАД, за да бъде използвана по
предназначение, като е приложил и доказателства за това, че е регистриран
като земеделски производител.
С разпореждане от 26.03.2021 г. ЧСИ Тарльовски е поканил длъжника
да представи документи, доказващи че дейността, която развива като
земеделски производител е по възложени от държавата дейности и услуги по
смисъла на чл.96, ал.2 от ЗДБРБ за 2020 г. и чл.99, ал.2 от ЗДБРБ за 2021 г.
Указал е на страната, че ако не представи доказателства за това в
едноседмичен срок, молбата за връщане на сумата следва да се счита за
оставена без уважение.
В едноседмичния срок такива доказателства не са представени.
Въз основа на така приетото за установено от фактическа страна съдът
счита жалбата за допустима като подадена от лице сред изрично посочените
по чл. 435, ал. 2 от ГПК. Съгласно мотивите към т. 1 на ТР № 2/15 г. на
ОСГТК на ВКС длъжникът може да упражни чрез жалба правото си на
закрила поради несеквестируемост на вземането, върху което е насочено
изпълнението до изтичането на едноседмичния срок от връчването на
съобщението за наложения запор върху изцяло несеквестируемо вземане.
Пропускането на този срок обаче не осуетява правото на длъжника да иска от
съдебния изпълнител вдигане на запора и връщане на несеквестируемата част
от събраните суми, докато те не са получени от кредитора. В случая
длъжникът е упражнила това свое право, като е подала молба до ЧСИ на
23.03.2021 г. за възстановяване на запорираните суми по банковата му сметка
в размер на 24 408.86 лв., а с оглед дадения с разпореждането от 26.03.2021 г.
срок за представяне на доказателства, каквито длъжникът не е представил,
следва да се счита, че молбата е оставена без уважение. Жалбата против това
3
разпореждане е постъпила на 14.04.2021 г., т.е. в двуседмичния срок за
обжалване, тъй като съобщението е връчено на длъжника на 01.04.2021 г.
Разгледана по същество жалбата е основателна по следните
съображения:
Безспорно е установено по делото, че процесната сума представлява
финансова помощ за земеделските стопани, финансирани от европейският
земеделски фонд за развитие на селскостопанските райони, която не се
предоставя целево от държавния бюджет на РБ, а от Европейския съюз, но се
подчинява на същия режим.
Съгласно чл. 444, т. 8 ГПК несеквестируеми са предвидените в друг
закон вещи и вземания, като неподлежащи на принудително изпълнение. Не
се допуска принудително изпълнение върху средства с публичен характер –
съгласно чл. 520, ал. 1 и 2 ГПК - върху средствата по банковите сметки на
общините и другите бюджетно субсидирани заведения, постъпили като
субсидии от държавния бюджет и върху средствата от ЕС и по други
международни програми и договори на общините. Законова забрана да се
осъществява принудително изпълнение е въведена и с чл. 96 от ЗДБРБ за
2020 г., по силата на който целево предоставяните средства от държавния
бюджет на нефинансовите предприятия за субсидии, компенсации и
капиталови трансфери за възложени от държавата дейности и услуги не могат
да се използват за обезпечения и за принудително погасяване на публични и
частни държавни вземания, както и на вземания на трети лица.
Средствата от Европейският съюз /ЕС/ и свързаното с тях национално
съфинансиране се администрират и управляват от бюджетните организации
чрез сметки за средства от ЕС, които сметки са финансово-правната форма за
получаване, разпределяне и разходване от бюджетните организации на
средства от ЕС и свързаното с тях национално съфинансиране. Съгласно чл. 7
от Регламент /ЕС/ № 1360/2013 всяка от държавите-членки създава органи
или отдели, отговарящи за управлението и контрола на разходите по чл. 4 § 1
и чл. 5-разходи по линия ЕЗФГ и ЕЗФРСР. Такава разплащателна агенция
досежно субсидиите за земеделските производители съгл. чл. 11 и чл. 11а от
ЗПЗП е Държавен фонд "Земеделие" - юридическо лице на бюджетна
4
издръжка, който приема, проверява и взема решения по заявленията за
подпомагане, искания и заявки за плащане по схемите и мерките за
подпомагане на общата селскостопанска политика, осчетоводява операциите
по тези схеми и мерки, контролира използването на предоставените по тях
помощи. С оглед на изложеното, ДФ"Земеделие"извършва дейността по
управлението и контрола на плащанията на отпуснатите от еврофондовете
средства и свързаното с тях национално съфинансиране. Тези средства са
публични финансови средства - чл. 17а от ЗПЗП, съгл. § 1, т. 50 от ДР на
ЗПЗП предоставянето им съставлява публично финансиране. С оглед
разпоредбите на Регламент /ЕС/ № 1360/2013 бенефициери на тези плащания
- в пълния им размер, са регистрираните земеделски производители, а целта -
влагането на средствата в осъществяваната от тях дейност по схемите и
мерките в рамките на общата селскостопанска политика. Регламентът урежда
също, че плащанията следва да се извършват навреме, за да могат да се
използват от бенефициерите ефективно по предназначение, всяка мярка по
общата селскостопанска политика следва да бъдат предмет на мониторинг и
оценка, имената на бенефициерите на фондовете се публикуват с цел
засилване на публичния контрол относно разходването на предоставените им
средства., тоест финансирането е и целево. Разпоредбите са императивни и
съвкупният им анализ обосновава извод, че тези плащания съставляват
публично целево финансиране и единственият овластен да ги получи в
пълния им размер е бенефициерът - земеделския производител. С оглед този
специален императивно установен режим тези плащания съставляват
несеквестируеми вземания на земеделския стопанин. В този смисъл са и
Решение № 143/25.10.17 г. по гр. д. № 4666/16 г. на ВКС, ІІІ г. о.; Решение №
27/14.02.18 г. по гр. д. № 56/2018 г. на ПдАС; Решение № 52/ 01.04.2019 г. по
гр. д. № 136/2019 г. на ПдАС, според които финансовата помощ от
Европейския съюз за земеделските производители по мерките по директни
плащания за съответната кампания са целево предоставени и са обект на
специален режим, поради което са несеквестируеми.
Изложеното обосновава извода, че средствата по банковата сметка на
жалбоподателя, които имат за източник субсидии от ДФ "Земеделие",
представляват несеквестируемо вземане на основание чл. 444, т. 8 ГПК.
Неоснователно е изразеното от ЧСИ Тарльовски в писменото му
5
становище мнение, че дейността на земеделския стопанин – длъжник в
изпълнителното производство, не му е възложена от държавата, а той я
упражнява само в лична полза и може да я упражнява и без регистрация.
Програмата за развитие на селските райони е част от Програмата за
управление на правителството през периода 2017-2021 г. и част от
Националната програма за развитие: България 2030. Първата стратегическа
цел на МЗХГ е „Устойчиво, конкурентноспособно и пазарноориентирано
селско стопанство“. Дейността на земеделските стопани по тази програма е
строго регламентирана и е предвиден изричен регистрационен режим за
придобиване на статут на земеделски стопанин, който да има право да участва
в програми за развитие на селските райони с европейско финансиране. Това
означава, че се касае за държавна политика, насочена към подпомагане
развитието на селските райони под прекия надзор на държавата чрез
изричното конституиране на държавен орган, на който е възложено
управлението и контролът на разходите по чл. 4 § 1 и чл. 5-разходи по линия
ЕЗФГ и ЕЗФРСР в изпълнение на чл. 7 от Регламент /ЕС/ № 1360/2013.
Следователно извършване на стопанска дейност с европейско финансиране
без регистрация по Програмата за развитие на селските райони е невъзможно.
Предвид горното жалбата се явява основателна и следва да се уважи,
като се отменят действията на ЧСИ Тарльовски, представляващи насочване на
изпълнението върху несеквестируеми вземания на длъжника „Деметра Агро“
ЕООД по сметката му в "Райфайзен България" ЕАД, съставляващи плащания
от ДФ"Земеделие" в общ размер на 24 408.86 лв.
При този изход на делото, основателно е искането на жалбоподателя за
присъждането на разноските по делото в размер на 225 лв.
Като взе предвид гореизложеното, Пазарджишкият окръжен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ действията на ЧСИ с рег.№ 882 Г. Тарльовски, район на
действие Окръжен съд – П. изп. д. № 20218820400014 - насочване на
изпълнението върху несеквестируеми вземания на длъжника „Деметра Агро“
ЕООД, ЕИК ********* с адрес с.В.Д., представлявано от управителя П.Г.Г.,
6
по сметката му в "Райфайзен България" ЕАД, представляващи плащане от
ДФ"Земеделие" в общ размер на 24 408.86 лв., постъпили по сметката на
съдебния изпълнител на 02.03.2021 г.
ОСЪЖДА „Континвест“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление гр.С., бул.“Шипченски проход“ № 18, Бизнес сграда
„Галакси“, бл.“Д“, ет.5, ап.505, представлявано от управителя В.С.Ц., чрез
пълномощника по делото адвокат С.С. с адрес гр.С., ул.“К.Б. І“ № 57, вх.“Б“,
ет.1, ап.1, да заплати на „Деметра Агро“ ЕООД, ЕИК ********* с адрес
с.В.Д., представлявано от управителя П.Г.Г., сумата в размер на 225 лева
/двеста двадесет и пет лева/ - разноски за настоящото производство.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
7