Решение по дело №4345/2022 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 84
Дата: 8 февруари 2023 г.
Съдия: Марина Иванова Мавродиева
Дело: 20222120204345
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 84
гр. Бургас, 08.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LIII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на дванадесети януари през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:М. ИВ. МАВРОДИЕВА
при участието на секретаря Ж.З. МАРИНОВА
като разгледа докладваното от М. ИВ. МАВРОДИЕВА Административно
наказателно дело № 20222120204345 по описа за 2022 година
Производството е висящо пред БРС за втори път като е образувано по повод жалба на
Г.Е. като управител на „***“ ЕООД, ЕИК *** чрез адв. Д. М. против наказателно
постановление № 292-F627858/28.02.2022г., издадено от Заместник директор на ТД на НАП-
Бургас, с което на основание чл.355, ал.1 от КСО на „***“ ЕООД е наложена имуществена
санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл.5, ал.4, т.2 от КСО, вр. чл.2, ал.2 и чл.4,
ал.3, т.1 от Наредба № Н-13 от 2019г. на МФ.
С жалбата се иска отмяна на обжалваното наказателно постановление, като на първо
място се сочи, че декларация била подадена, но била отхвърлена, неправилно не било
преценено подадено възражение срещу АУАН, а от друга страна намира, че доколкото е
налице нарушение, то следва да се приеме, че е налице маловажен случай. Моли за отмяна
на НП.
В открито съдебно заседание жалбоподателят, се представлява от адв. Б. К., който
поддържа жалбата и претендира разноски.
За Административно - наказващият орган, се явява юрисконсулт Т., която оспорва
жалбата. Моли за потвърждаване на наказателното постановление и присъждане на
разноски.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на преклузивния срок за обжалване по
чл.59, ал.2 ЗАНН (НП е било връчено на 03.05.2022 г., а жалбата е депозирана с п.к. на
17.05.2022г.). Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на
обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално
допустима.
На 20.09.2021г. бил съставен АУАН на „***“ ЕООД за това, че като осигурител
нарушил разпоредбата на чл.5, ал.4 от КСО като не подал в срок данни с декларация
образец 6 в ТД на НАП - Бургас за месец МАЙ 2021г. Мястото за подаване на декларация
образец 6 за всяко регистрирано в ТД на НАП Бургас лице било в сградата на ТД на НАП
Бургас, град Бургас, ул. „Александровска“ № 26, ет.1. Декларация образец 6 с данни за
1
общия размер на дължимите осигурителни вноски, вноските за фонд „Гарантирани вземания
на работниците и служителите“, следвало да се подаде в срока за подаване на декларация
Образец № 1, както следва - А) до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се
отнасят данните; Б) при начислено или изплатено възнаграждение за същия месец след този
срок (25-то число) - до края на месеца, в който е начислено или изплатено възнаграждението
- чл.4, ал.1, т.1, бук А в Наредба № Н-13/17.12.2019г. на МФ.
Датата, посочена в декларацията на начисляване/изплащане на заплатите била
30.06.2021г.
Декларацията следвало да бъде подадена до 30.06.2021 г.
Декларацията била подадена по ИНТЕРНЕТ с КЕП на 19.07.2021г. и приета с вх. №
020022106352668.
До фирмата била изпратена покана с изх.№ 020022106352668 /23.08.2021г. за явяване в
ТД на НАП Бургас за съставяне и получаване на Акт за установяване на административно
нарушение за подадената след срока декларация.
В указания срок, лицето или негов представител не се явил, поради което АУАН бил
съставен при условията и по реда на чл.40, ал.2 от ЗАНН.
Датата, посочена в декларацията на начисляване/изплащане на заплатите е 30.06.2021
г. и декларацията е следвало да бъде подадена до 30.06.2021 г.
Декларацията е подадена по ИНТЕРНЕТ с КЕП на 19.07.2021 г. и приета с вх. №
02000213292273 като преди това са направени опити съгласно представени протоколи за
подаване на декларация с КЕП на 13.06.2021г., 14.06.2021г., 18.06.2021г.
АУАН е връчен на 11.01.2022г. като с жалбата е представено и възражение, което няма
данни да е представено пред наказващия орган предвид липсата на входящ номер.
Административнонаказващият орган сезиран с преписката по акта е счел фактическите
констатации за безспорно установени и е издал обжалваното постановление, с което за
нарушение на чл.5, ал.4, т.2 от КСО, вр. чл.2, ал.2 и чл.4, ал.3, т.1 от Наредба № Н-13 от
2019г. на МФ на основание чл.355, ал.1 от КСО е наложил на жалбоподателя имуществена
санкция размер на 500 лева.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните
по делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените доказателства и
доказателствени средства.
Наказателно постановление е издадено от компетентен орган (съобразно представената
по делото Заповед № ЗЦУ-1149/25.08.2020 г. на изпълнителния директор на НАП) в срока
по чл. 34 от ЗАНН.
Не е спорно, че жалбоподателят има качеството осигурител по смисъла на чл. 5, ал. 1
от КСО. Съгласно чл. 5, ал. 4, т. 2 КСО осигурителите периодично представят в
Националната агенция за приходите данни за сумите за дължими осигурителни вноски за
държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване,
допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд „Гарантирани
вземания на работниците и служителите“ и данък по Закона за данъците върху доходите на
физическите лица. Декларация за сумите за осигурителни вноски за държавното обществено
осигуряване и за допълнителното задължително пенсионно осигуряване. На основание ал. 6
на чл. 5 КСО е издадена НАРЕДБА № Н-13 от 17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете,
начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за
осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, с която е отменена
НАРЕДБА № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и
съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и
от самоосигуряващите се лица. В чл. 2, ал. 2 от НАРЕДБА № Н-13 от 17.12.2019 г. се
2
предвижда, че работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения,
осигурителните каси за своите членове - осигурители, самоосигуряващите се лица и лицата
по чл. 4, ал. 9 от КСО или упълномощени от тях лица подават в компетентната териториална
дирекция на Националната агенция за приходите декларация образец № 6
съгласно приложение № 4.
Съгласно чл. 4, ал. 3, т. 1 от Наредбата Декларация образец № 6 се подава в съответната
компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите от
работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения за дължимите осигурителни
вноски и вноските за фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“ -
едновременно с подаване на декларация образец № 1.
В чл. 4, ал. 1 от Наредбата е предвидено, че Декларация образец № 1 се подава в
съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите от
работодатели, осигурители и техните клонове и поделения - за всеки календарен месец:
а) до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните, включително
и при полагащо се обезщетение на трудоустроено лице, на което не е предоставена
подходяща работа; при начислено или изплатено възнаграждение за същия месец след този
срок - до края на месеца, в който е начислено или изплатено възнаграждението;
б) до 25-о число на месеца, следващ месеца на начисляването или изплащането на
допълнителни доходи от трудова дейност, начислени или изплатени след 25-о число на
месеца, следващ месеца, през който е положен трудът; в сроковете за внасяне на
осигурителните вноски по чл. 7, ал. 12, т. 1, 2 и 4 от КСО за лицата, на които за
осигурителен стаж се зачита времето по чл. 9, ал. 3, т. 1, 2 и 5 от КСО;
Съгласно разпоредбата на чл. 355, ал. 1 КСО който наруши разпоредбите на чл. 5, ал.
4 и чл. 6, ал. 9 и разпоредбите на нормативните актове по прилагането им, както и който не
подаде или не подаде в срок декларация с данните по чл. 5, ал. 4 или декларация от
самоосигуряващо се лице, се наказва с глоба от 50 до 500 лв. за физическите лица, които не
са търговци, или с имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в
размер от 500 до 5000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание.
В случая в хода на съдебното следствие се установи, че декларация образец 6 за месец
май 2021г. е подадена в установения за това срок – 13.06.2021г., 14.06.2021г., 18.06.2021г.,
но е била отхвърлена. Ето защо не се касае за неподаване на декларация обр. 6, а за това, че
не е подадена коректно декларация или че не е подадена нова декларация, след като е
отказано приемането на вече подадената, в срока установен в наредбата. Разпоредбата на
чл. 11, ал. 3 от НАРЕДБА № Н-13 от 17.12.2019 г. предвижда, че задълженото лице по тази
наредба в 7-дневен срок от датата, на която е отказано приемане на декларации след
попълването на необходимите данни, ги изпраща отново в компетентната териториална
дирекция на Националната агенция за приходите. В АУАН и НП неправилно е
квалифицирано нарушението като предвид това, че декларация е била подадена, но е
отказано нейното приемане, следвало е да се подаде нова, евентуално би могло да се касае за
нарушение на чл. 11, ал. 3 от Наредбата , с което е нарушено правото на защита на
санкционираното лице и е нарушен чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН.
Освен изложеното АНО не е извършил преценка дали не се касае за маловажен случай.
Съгласно ТР №1/2007г. на ВКС преценката на административно-наказващия орган за
маловажност на случая по чл.28 ЗАНН се прави за законосъобразност и подлежи на съдебен
контрол. Когато съдът констатира, че са налице предпоставките на чл.28 ЗАНН, но
наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на НП, поради издаването
му в противоречие със закона.
Наказващият орган не е изложил в НП мотиви защо счита, че не са налице
предпоставките на чл.28 ЗАНН, с което е нарушил чл.53, ал.1 ЗАНН. Легалната дефиниция
3
на понятието „маловажен случай“ се съдържа в пар. 1, т. 4 от ДР на ЗАНН, съгласно която
разпоредба „маловажен случай“ е този, при който извършеното нарушение от физическо
лице или неизпълнение на задължение от едноличен търговец или юридическо лице към
държавата или община, с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или
с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена
опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение или на неизпълнение на
задължение от съответния вид. Според чл.28, ал. 1 ЗАНН, за маловажен случай на
административно нарушение наказващият орган не налага наказание на нарушителя, като го
предупреждава писмено, че при извършване на друго административно нарушение от същия
вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизането в сила на
предупреждението, за това друго нарушение ще му бъде наложено административно
наказание.
Преценката за „маловажност“ следва да се прави на база фактическите данни по
конкретния казус - вида на нарушението, начина на извършването му, вида и стойността на
предмета му, на вредните последици, степента на обществена опасност, моралната
укоримост на извършеното и т.н., като се отчитат същността и целите на административно-
наказателната отговорност.
С оглед горните критерии и съобразявайки фактическите данни по конкретния казус,
съдът счита, че в настоящия случай са налице предпоставките на чл. 28 ЗАНН и се касае за
маловажен случай. В конкретния случай няма данни жалбоподателят да е извършвал други
административни нарушения. Установява се, че декларация е била подадена като са
направени няколко описа, но са били отхвърлени, пропускът е установен след
констатирането му и преди АНО да установи нарушението, не са настъпили вредни
последици, като тези обстоятелства, преценени в съвкупност и взаимна връзка,
характеризират деянието и дееца със значително по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с останалите нарушения от този вид и сочат за маловажност на случая на
административно нарушение.
С оглед на изложеното обжалваното наказателно постановление следва да бъде
отменено и да се предупреди нарушителя, че при извършване на друго административно
нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от
влизането в сила на предупреждението, за това друго нарушение ще му бъде наложено
административно наказание.
Така мотивиран, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 292-F627858/28.02.2022г., издадено от
Заместник директор на ТД на НАП-Бургас, с което на основание чл.355, ал.1 от КСО на
„***“ ЕООД, ЕИК *** е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение
на чл.5, ал.4, т.2 от КСО, вр. чл.2, ал.2 и чл.4, ал.3, т.1 от Наредба № Н-13 от 2019г. на МФ.
На основание чл. 63, ал. 4 ЗАНН съдът ПРЕДУПРЕЖДАВА „***“ ЕООД, ЕИК ***,
че при извършване на друго административно нарушение от същия вид, представляващо
маловажен случай, в едногодишен срок от влизането в сила на съдебния акт, за това друго
нарушение ще му бъде наложено административно наказание.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд
Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4
5