Решение по дело №328/2021 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 208
Дата: 30 декември 2021 г. (в сила от 30 декември 2021 г.)
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20217130700328
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 септември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ №

гр. Ловеч, 30.12.2021 година

                                        

                                            В ИМЕТО НА НАРОДА

 

     ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен състав в публично заседание на шестнадесети декември две хиляди двадесет и първа година в следния състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

 

при участието на секретар: ДЕСИСЛАВА МИНЧЕВА, като разгледа  докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ адм. дело № 328 по описа за 2021 година на Ловешкия административен съд, и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

              Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.211 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/ във вр. с чл.197 ал.1 т.3 от същия закон. 

             Административното дело е образувано по жалба на И.Г.Б. с ЕГН **********,***, и посочен адрес за призоваване: гр. Ловеч, ул. *****, чрез адв. Г.Г. – ЛАК, подадена срещу Заповед № 906з-26 от 26.08.2021 г. на Началник  сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при  ОД МВР Ловеч, с която на същия е наложено дисциплинарно наказание „Порицание” за срок от шест месеца.

                В жалбата се твърди незаконосъобразност на оспорения административен акт с доводи, че е издаден при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправни разпоредби и при несъответствие с целта на закона.  Според жалбоподателят неправилно е прието, че не е изпълнявал служебните си задължения. Счита, че не може от моментно затваряне на очите да се направи изводът, че не е осъществен контрол над участниците в движението. Излага, че не е посочено от кого е издадена инструкцията, чиито разпоредби бил нарушил, че не е извършил нарушение по чл.194 ал.2 т.1 от ЗМВР и, че не е посочено коя от всичките хипотези на тази разпоредба е реализирана - нарушение на закон, на подзаконов нормативен акт, на заповед на министър и т.н., не е посочена и фармата на вината. Твърди също несъответна правна квалификация на обжалваният акт и незаконосъобразност на разпореждането в заповедта: „Заповедта да се обяви пред равни и по-старши от наказания служител.“, като в тази част заповедта няма белезите на акт по чл.21 АПК, не е мотивирана с посочено правно основание, липсва яснота на правата и задълженията, както и че нарушава конституционни негови права и принципа на законност. Сочи като неправилно приетото в заповедта, че му е било наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение” за срок от шест месеца със Заповед №906з-11 /13.05.2021г. на Началник сектор Пътна полиция, връчена на 13.05.2021 г., която не е влязла в законна сила, поради обжалването й. Моли съдът да отмени оспорената заповед и да присъди разноските в производството.

               В съдебно заседание, оспорващият не се явява, чрез процесуалният си представител поддържа жалбата с искане да бъде уважена по изложените в нея доводи.  

                         В съдебно заседание ответникът чрез упълномощен юрисконсулт      оспорва жалбата като неоснователна и недоказана с аргументи за законосъобразност на оспорената заповед.

                Настоящият съдебен състав, като прецени събраните по делото доказателства във връзка с приложимия закон, административния акт - предмет на съдебен контрол и доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

       Предмет на съдебен контрол е Заповед № 906з-26 от 26.08.2021 г. на Началника на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при  ОД МВР Ловеч.

        Безспорно е между страните, че жалбоподателят И.Г. *** е държавен служител на длъжност мл.автоконтрольр 2-ра степен в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при Областна дирекция на МВР /ОДМВР/ Ловеч.

         Не се спори също, че за времето от 20.00 часа на 13.07.2021 година до 08.00 часа на 14.07.2021 година, същият е бил дежурен по график за месец юли 2021 г., в съвместен наряд заедно с командирования В.В.Сл, старши полицай в група „Охрана на обществения ред“ на сектор „Охранителна полиция“ към Районно управление Ловеч при Областна дирекция на МВР Ловеч и са изпълнявали служебните си задължения с служебен автомобил „Киа Сеед“ с peг. № ********.  

      С административната преписка са представени заверени копия от месечния график за месец юли /лист 45/, план относно провеждане на инструктаж на служителите от Сектор ПП Ловеч на 13.07.2021г./лист 42/, ежедневна ведомост, ежедневен отчет /лист 38, 41/, докладна записка относно извършени проверки с № 451р-10212/20.07.2021г. /лист 16/, кадрова справка на мл. инспектор И.Г.Б. /лист 36/, пътен лист /лист 44/, Информация за силите и средствата от сектор ПП към отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР, изпълняващи задълженията с автомобили с монтирани  GPS устройства за времето от 08.30ч. на 13.07.2021г. до 08.30ч. на 14.07.2021г. /лист 43/.  

      Представено е и полученото от Дирекция „Вътрешна сигурност“ на МВР писмо с рег. № 7855р-6553/21.07.2021г., в което е описано установеното при прегледа от служители на дирекцията на файловете, предоставени на Директор на ОДМВР-Ловеч. В него се сочи, че в папка ODMVR_LOVECH и директория ODMVR_LOVECH \AVTOMOBILI\ „****/2021/07.14“ е установено следното нарушение: водачът на служебен автомобил с рег. № ******** е отпуснат със затворени очи, като не изпълнява служебните си задължения / лист 32/.             

     По делото е вложен и протокол относно запознаване на полицейския служител от Сектор ПП Ловеч – И.Г.Б. на дата 09.08.2021г. с видеофайловете /лист 50/, както и 1 брой CD-R съдържащ видеофайлове за МПС ****за времето от 02:25 часа до 04:26 часа на 14.07.2021 година, приложен и приет и по делото /л.105/.

       Видно от докладна записка от 26.07.2021г. до Началника на Сектор „Пътна полициця“Ловеч  /лист 32/, е била извършена проверка и са установени служителите, които са били на смяна във визирания в писмото на дирекция „Вътрешна сигурност“ в часови диапазон от 20.30 часа на 13.07.2021 година до 08.30 часа на 14.07.2021 година. След справка в приложената ежедневна ведомост и месечен график с peг. №906р-5048/30.06.2021г. се установило, че съвместен наряд нощна смяна за времето от 20.30 ч. па 13.07.2021 г. до 08.30 ч. ма 14.07.2021 г., са били: старши и водач па наряда - младши инспектор И.Г.Б. - младши автокоптрольор II степен в група „Организация па движението, пътен контрол и превантивна дейност“ към сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР-Ловеч и младши инспектор В.В.Сл полицай в група „Охрана на обществения ред“ на сектор „Охранителна полиция“ към Районно управление Ловеч при ОДМВР Ловеч. Посочено е, че за времето от 02.25 ч. до 04.26 ч. на 14.07.2021   г., служителят Б. с със затворени очи, отпуснат на предна лява седалката. За този период същия не осъществява контрол на пътното на движение, не проверява лица и водачи, както и не осъществява превантивна дейност, чрез видимо присъствие. Посочено е също, че с описаното деяние мл.инсп.Б. не е изпълнявал служебните си задължения по контрол на пътното движение на 14.007.2021г. за времето от 02.25ч. до 04.26ч., с което не е изпълнил разпоредбите на чл.51 /1/ от Инструкция № 81213-749/20.10.2015 г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение, прието за нарушение на служебната дисциплина по смисъла па член 194, алинея 2, точка 1 от Закона за министерството на вътрешните работи, за което на основание член 199, алинея 1, точка 6, предложение последно от ЗМВР „неуплътняване на работното време” се предвижда налагане на дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца до шест месеца. Предложено е да се образува дисциплинарно производство по чл.205, ал.1 от Закон за Министерството па вътрешните работи (ЗМВР) срещу Б..

              Във връзка с полученото писмо и докладната записка, със заповед 906з-21/26.07.2021 година, изменена със заповед с peг. № 906з- 22/10.08.2021 година, по описа на сектор „Пътна полиция”, отдел „Охранителна полиция” при Областна дирекция на МВР Ловеч, на основание чл.205 ал.1 от ЗМВР е образувано дисциплинарно производство, определен е дисциплинарно разследващ орган с поименно назначена комисия, която да извърши проверка във връзка с посочените данни в писмото, касаещо извършено дисциплинарно нарушение по време на изпълнение на служебните задължения, от мл. инспектор И.Г.Б.– младши автокоптрольор II степен в група „Организация па движението, пътен контрол и превантивна дейност“ към сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР-Ловеч /л.28-30/.

     В изпълнение на заповедта комисията е извършила проверка, събрала е сведения и писмени доказателства и на 10.08.2021 г. е изготвила  справка /лист 22-23/. В справката е описана установената фактическа обстановка. Констатирано е, че за времето от 02.25 ч. до 04.26 ч. на 14.07.2021 г., посочения съвместен наряд с позивна 94 и служебен автомобил Киа Сеед с peг. № ********, в състава на който е  младши инспектор И.Г.Б., старши и водач на наряда, са назначени да изпълняват контрол на пътното движение на територията на град Ловеч. Нарядът е обслужвал територията на град Ловеч по маршрут № 4.1 ОП, съгласно ежедневна ведомост за разстановка на силите и средствата на пътен контрол за 13.07.2021 г. с peг. № 906р-5440/08.07.2021 г. От 02.25 ч. до 04.26 ч. на 14.07.2021г., служителите се намират в град Ловеч на ул. „Доктор Съйко Съев“, до РИОКОЗ, видно от пътен лист за лек автомобил Киа Сеед ********, разпечатан от автоматизирана система за локализация и визуализация на мобилни единици в ОДМВР- Ловеч. Посочено е, че съгласно маршрут 4.1ОП, зададен на наряда в АИС-Пътен контрол, чрез служебния РСОД и посочен в информация за силите и средствата от сектор „Пътна полиция“, изпълняващи задълженията си с автомобили с монтирани GPS устройства с peг. № 906р- 5582/12.07.2021 г., мястото за контрол на наряда е спазено само за времето от 02:10 ч. до 03:00 ч. Констатирано е, че от 03:10 ч. до 04:00 ч. на 14.07.2021 г. нарядът със служебния автомобил е трябвало да бъде на следващото място за контрол в град Ловеч, в кв. „Вароша“, на ул. „Васил Левски”. От 04:10 ч. до 05:00 ч. на 14.07.2021 г. нарядът със служебния автомобил е трябвало да бъде на място за контрол в град Ловеч, бул. „България“, кръгово кръстовище „Салито“.

      В справката е посочено също така, че при преглед на описаните пет видеофайлове от камера № 2, заснемаща пространството в служебния автомобил в диапазона от 02.25 ч. до 04.26 ч. на 14.07.2021 г., с кратки прекъсвания, служителят на предна лява седалка мл.инсп. И.Б., е отпуснат със затворени очи, като няма данни за изпълнение на служебните му задължения.             

       Направени са изводи, че с поведението си мл. инспектор Б. не е изпълнявал служебните си задължения по контрол на пътното движението па 14.07.2021 г. за времето от 02.25 ч. до 04.26 часа, с което не е изпълнил разпоредбите на чл. 51 (1) от Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение – според който „При изпълнение на дейността по контрол на пътното движение полицейските наряди осъществяват превенция на правонарушенията чрез видимо присъствие, осъществяване на контрол и регулиране на движението в съответната територия.“

      Инструкция peг. №8121з-749/20.10.2014 г. за реда и организацията за осъществяване на дейността по контрол на пътното движение, изменена и допълнена с Инструкция с peг. № 8121з-826 /14.07.2015 г., изменена и допълнена с Инструкция с peг. № 8121з-1505 /15.12.2017 г. е обнародвана в ДВ бр.90/31.10.2014 г. Видно от приложения с преписката протокол № 906р-3744/20.05.2021 г. служителя с запознат с Инструкция № 81213-749/20.10.2014 г. на 21.05.2021 г. с / л.49/.

    Тези нарушения комисията е квалифицирала като нарушения на служебната дисциплина по чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР /„неизпълнение на разпоредбите на издадените въз основа на ЗМВР подзаконови нормативни актове“/, като не е изпълнявал служебните си задължения по контрол на пътното движението на 14.07.2021 г. за времето от 02.25 ч. до 04.26 часа, с което не е изпълнил разпоредбите па чл.51.(1) от Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г. за реда и организация та за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение, за което нарушение по чл.199 ал.1 т.6 предложение четвърто от ЗМВР „неуплътняване на работното време“ е предвидено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение” за срок от три до шест месеца.

   Въз основа на изводите си комисията е предложила налагането на дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ на основание  чл.199, ал.1, т.6, пр.4 от ЗМВР /лист 23/.

     Във връзка с констатираното нарушение по дисциплинарнат апреписка, дисциплинарно-наказващият орган е отправил покана с рег. № 906р-6984 от 25.08.2021г. по чл.206, ал.1 от ЗМВР до Б. /лист 19/ за даване на писмени обяснения. В поканата е описано подробно извършеното дисциплинарно нарушение и предвиденото за това наказание, като са посочени и конкретните приложими правни норми. В предоставения срок такива са депозирани от служителя Б. с рег.№ 906р-6991 на 26.08.2021 г. /лист 20/. В Обясненията си същият отрича да е извършено дисциплинарното нарушение. Относно обвинението, че не е осъществявал контрол на пътното движение счита за пропуснато, че освен това осъществява и превантивна дейност, видно и от записите. Сочи, че той и патрулния автомобил са неразделна част от работния процес и заедно осъществяват пътен контрол и превантивна дейност, която се изразява във видимо присъствие, патрулния автомобил е паркиран на видно мястно за шофьори и пешеходци.   

    На 26.08.2021 г. е издадена процесната заповед, с която за  нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194 ал.2 т.1 предл. 2 от ЗМВР, за което нарушение във връзка с чл.199 ал.1 т.6 предл. 4 от ЗМВР „Неуплътняване на работното време“ и на основание чл.200 ал.1 т.1 от ЗМВР „извършване на дисциплинарно нарушение в срока на наложено наказание „писмено предупреждение“, за което нарушение е предвидено налагане на същото дисциплинарно наказание“, както и на основание чл.204 т.4 и чл.54 от ЗМВР, на И.Г.Б., мл. инспектор, на длъжност мл.автоконтрольр 2-ра степен в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР Ловеч е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца. В заповедта дисциплинарно-наказващият орган подробно е изложил мотиви, посочил е фактически и правни основания, като изрично е обсъдил тежестта на извършеното нарушение и настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено, формата на вината и цялостното поведение на служителя – награди и наказания до момента.

   Заповедта е връчена лично на Б. на 27.08.2021г., а жалбата е заведена в ОДМВР Ловеч на 08.09.2021г. 

   Видно от кадрова справка /лист 36/, младши инспектор И.Г.Б. - мл.автоконтрольр 2-ра степен в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР Ловеч  постъпва в системата на МВР на 17.01.2017 година като стажант в ОДМВР Ловеч и последователно е заемал изброените длъжности, като горепосочената заема считано от 11.09.2020г. По време на службата си е награждаван веднъж с „Индивидуална парична награда“ за професионално изпълнение на важни служебни задачи и постигнати високи резултати в служебната дейност с широк обществен отзвук - по повод пандемията COVID-19 от министъра на вътрешните работи - в размер на 650 лева през 2020 година.

     От справката е видно също, че служителят има наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждание“ за срок от шест месеца, със заповед № 906р-11/13.05.2021г. на началника на сектор ПП, връчена на 13.05.2021г.     

    От ответника са представени по делото и заверени копия от Инструкция peг. №8121з-749/20.10.2014 г. за реда и организацията за осъществяване на дейността по контрол на пътното движение, изменена и допълнена с Инструкция с peг. № 8121з-826 /14.07.2015 г., изменена и допълнена с Инструкция с peг. № 8121з-1505 /15.12.2017 г..      

     Към административната преписка освен изброените по-горе доказателства са приложени от ответника и доказателства за  компетентността на издателя на процесната заповед / л.17/.

               Представените с административната преписка доказателства и тези, събрани в съдебното производство не са оспорени от страните по реда и на основанията в чл.193 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК.

               Въз основа на така приетото от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

               Жалбата е подадена от лице, притежаващо активна процесуална легитимация, чийто интерес е засегнат от оспорения индивидуален административен акт в установения от чл.149 ал.1 от АПК преклузивен срок, пред местно компетентния да я разгледа административен съд и от външна страна отговаря на изискванията на чл.150 и чл.151 от АПК. Оспорен е индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност, съгласно разпоредбата на чл.211 от ЗМВР. Изложеното обуславя процесуалната допустимост на жалбата за разглеждането й по същество.

               Разгледана по същество в съвкупност със събраните по делото доказателства и становищата на страните, съдът намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

               В съответствие с изискванията на чл.168 ал.1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извърши пълна проверка на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

               Оспорената заповед е издадена от материално компетентен административен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия и упражняващ дисциплинарната власт по отношение на служителя. На жалбоподателя, който е младши инспектор на длъжност мл.автоконтрольр 2-ра степен в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при Областна дирекция на МВР Ловеч, имащ качество на държавен служител по смисъла на чл.142 и чл.143 от ЗМВР е наложено наказание „порицание“, определено в нормата на чл.197 ал.1 т.3 от ЗМВР, със заповед, издадена от главен инспектор Николай Недялков-началник на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“  при  ОД на МВР – Ловеч, видно от представеното на лист 17 от делото Удостоверение. 

                 На основание чл. 204 т.4 от ЗМВР, наказанията по чл.197 ал.1 т. 1 - т. 3 от ЗМВР се налагат със заповеди от служители на висши ръководни и ръководни длъжности, какъвто в разглеждания случай е Началникът на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“  при  ОД на МВР – Ловеч, който разполага с компетентност да налага дисциплинарно наказание от посочения вид по отношение на жалбоподателя.  Поради изложеното съдът намира, че заповедта е издадена от териториално и материално компетентен орган, упражняващ дисциплинарната власт по отношение на служителя.  

                 Съгласно разпоредбата на чл.210 ал.1 от ЗМВР, дисциплинарното наказание се налага с писмена заповед, в която задължително се посочват: извършителят; мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта.

               Оспореният акт е съставен в предвидената от закона писмена форма и съдържа формално изброяване на всички задължителни реквизити, предвидени в чл.210 ал.1 от ЗМВР, поради което не са допуснати нарушения на изискванията за форма.  

                Процесната Заповед е мотивирана с излагане на фактически и правни основания. В мотивите органът е описал подробно обстоятелствата, при които е било извършено нарушението, действията на жалбоподателя и самото нарушение, формата на вината /небрежност/, посочено е съответното правно основание. Съдържа конкретни и ясни съображения за вида и размера на наложеното наказание, като за описаното нарушение ЗМВР изрично предвижда какъв вид наказание се налага – „порицание“.                

               При издаването й съдът не установи допуснати съществени нарушения на специалните административнопроизводствени правила, както неоснователно се твърди в жалбата.

               Дисциплинарното производство е започнало с издаване на заповед, връчена за запознаване на лицето. Преди да бъде наложено дисциплинарно наказание, органът е запознал жалбоподателят с изготвената справка и предложение за наказание, както и със събраните по дисциплинарната преписка доказателства, като е дал на същия възможност да представи писмени обяснения и възражения, съответно предоставил е възможност на служителя да се защити по аргумент от разпоредбата на чл.207 ал.8 т.1 и ал.10 от ЗМВР, а и възражения за нарушения в тази връзка не се правят от Б.. Служителят е запознат с образуваното дисциплинарно производство. Заповедта е издадена при спазване сроковете по чл.195 ал.1 от ЗМВР. При определяне вида и размера на дисциплинарното наказание органът изрично е обсъдил и е взел предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него последици, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител, като е наложил минималното предвидено в закона наказание за вмененото му нарушение, поради което твърденията в тази връзка на оспорващият са неоснователни. В съответствие с разпоредбата на чл.210 ал.2 от ЗМВР заповедта за налагане на дисциплинарно наказание е връчена на Б. срещу подпис и на нея е отбелязана датата на връчване.   

                В случая е процедирано и е проведеното  дисциплинарно производство, в което е гарантирано правото на защита на служителя.   

                Видно от преписката дисциплинарното наказание е наложено в рамките на двумесечния срок от 24.08.2021 г., на която дата материалите по назначената със Заповед № 906з-21/26.07.2021 г. на началника на сектор Пътна полиция към отдел ОП при ОДМВР Ловеч проверка са постъпили при дисциплинарно-наказващия орган, и при спазване на едногодишния срок по чл.195 ал.1 от ЗМВР.

                 Следователно, от провеждането на дисциплинарно производство с издаване на заповед и назначаване на комисия, не са били засегнати по какъвто и да било начин негативно правото на защита и интересите на жалбоподателя.

                Съвкупната преценка на събраните по делото доказателства обуславя извода, че оспорената заповед е издадена и в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби.

                 Дисциплинарната отговорност на служителите на МВР е лична и се реализира в рамките на дисциплинарно производство, в което се установява нарушението на служебната дисциплина и се налага някое от предвидените дисциплинарни наказания. Дисциплинарните нарушения са дефинирани в чл.194 ал.2 от ЗМВР. За проявлението на предвидената дисциплинарна отговорност е необходимо виновно извършване на правонарушение, което не съответства на дължимото по закон поведение на държавен служител от МВР, каквото в случая е налице според представените доказателства.  

                С оспорената заповед жалбоподателят е наказан за нарушение на служебната дисциплина по смисъла на 194 ал.2 т.1 пр.2 от ЗМВР „неизпълнение на разпоредбите на издадените въз основа на ЗМВР подзаконови нормативни актове“ - каквато несъмнено се явява Инструкция с peг. № 8121з-826 от 14.07.2015 г. за реда и организацията за осъществяване на дейността по контрол на пътното движение, изменена и допълнена с Инструкция с peг. № 8121 з-826 /14.07.2015 г., изменена и допълнена с Инструкция с peг. №81213-1505/15.12.2017 г., обнародвана в Държавен вестник. Цитираната разпоредба от горепосочената Инструкция императивно повелява, че „При изпълнение на дейността по контрол на пътното движение полицейските наряди осъществяват превенция на правонарушенията чрез видимо присъствие, осъществяване на контрол и регулиране на движението в съответната територия. Неизпълнявайки задълженията си по чл.51 ал.1 т.1 от Инструкция с peг.№8121з-826 от 14.07.2015 г. за реда и организацията за осъществяване на дейността по контрол на пътното движение, с горните изменения, жалбоподателят безспорно е извършил нарушение на служебната дисциплина.

                В случая безспорно е установено, че младши инспектор Б.   - мл. автоконтрольор бил на работа за времето от 20.00 часа на 13.07.2021г. до 08.00 часа на 14.07.2021г., в съвместен наряд с командирования мл. инспектор В.Славев  - ст. полицай и двамата служители в сектор Пътна полиция към отдел ОП при ОДМВР Ловеч са изпълнявали служебните си задължения по пътен контрол и превенция със служебен автомобил „Киа Сеед” с peг.№ СВ 9934 КА, зачислен на С“ПП“ при ОДМВР-Ловеч, по посочения на л.43 маршрут.

              От приложените по делото доказателства се установява, че на 14.07.2021г., в часовият интервал от 02.25 часа до 04.26 часа, не е ползвана почивка от мл. инспектор Б., а също няма проверени МПС и лица в горепосоченият диапазон.

              Предмет на проверката и същност на нарушението, за което е наложено дисциплинарното наказание, е това, че Б. по време на наряда на 14.07.2021 година за времето от 02.25 часа до 04.26 часа в град Ловеч на улица „Доктор Съйко Съев“ до РИОКОЗ е седял отпуснат със затворени очи на предна лява седалка в служебния автомобил „Киа Сеед“ с peг. №********, като той не е извършвал дейност по контрол на пътното движение, не е наблюдавал движението, за да се вземат мерки за недопускане нарушения на правилата за движение, не е проверявал водачи и МПС на местата определени за контрол. От страна на жалбоподателя не е ангажирано обективно обстоятелство, което би довело до противоположен извод, вкл. и за соченото в жалбата моментно затваряне на очите, предвид записа на приложения по преписката диск. Не е такова обстоятелство и посоченото в дадените от него Обяснения /рег.№ 906р-6991/26.08.2021 г./, че „работи в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност” и че той и патрулния автомобил са неразделна част от работния процес и заедно осъществяват пътен контрол и превантивна дейност, която се изразява във видимо присъствие, и патрулният автомобил е паркиран на място видно за шофьори и пешеходци.“

               С оглед фактическата установеност съдът приема, че с гореописаните действия оспорващият е извършил виновно вмененото му нарушение на служебната дисциплина, съставляващо нарушение на чл. 56, ал.1 от Инструкция с peг. № 8121з-749/20.10.2014 г. за реда и организацията за осъществяване на дейността по контрол на пътното движение, изменена и допълнена с Инструкция с peг. № 8121 з-826 /14.07.2015 г., изменена и допълнена с Инструкция с peг. № 81213-1505 /15.12.2017 г., с която служителя е запознат срещу подпис на 21.05.2021 г., според приложения с преписката протокол № 906р-3744/20.05.2021 г. - т.18 /лист 49 от делото/.

               Анализа на доказателственият материал по делото налага извода, че поведението на Б. представлява основание за налагане на дисциплинарно наказание, поради което законосъобразно съгласно чл.200 ал.1 т.1 от ЗМВР на служителят е наложено дисциплинарно наказание „порицание” за срок от 6 месеца. Последното е съответно по вид на извършеното дисциплинарно нарушение и е в законовия минимум по чл.200 ал.2 от ЗМВР.

              При издаване на оспорената заповед е спазен принципа за съразмерност. Дисциплинарните нарушения на служителите в МВР са регламентирани в чл.194 ал.2 от ЗМВР и едно от тях е „неизпълнение на разпоредбите на издадените въз основа на ЗМВР подзаконови нормативни актове“.  Инструкция с peг. № 8121з-749/20.10.2014 г. за реда и организацията за осъществяване на дейността по контрол на пътното движение, чиято разпоредба на чл.56 ал.1 т.1 жалбоподателят е бил длъжен да съблюдава, е обнародвана в Държавен вестник и е връчена на служителя срещу подпис, според т.18 от Протокола на лист 49 от делото. Дисциплинарните наказания също са регламентирани в закона, като в зависимост от тежестта на нарушението са предвидени и съответни наказания. За нарушението, извършено от жалбоподателя /неуплътняване на работното време/, в срока на наложено наказание „писмено предупреждение“, за което нарушение е предвидено налагане на същото дисциплинарно наказание, относимото дисциплинарно наказание е „порицание“, като при отчитане на обстоятелствата по чл.206 ал.2 от ЗМВР на същия е наложено наказание в минималния законов срок.

              Органът е квалифицирал правилно извършеното от Б. нарушение и е приложил съответната нормативна разпоредба, определяща вида на наказанието. ДНО е съобразил, че мл.инспектор Б. е наказан с дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“, за срок от 6 месеца, със Заповед peг. № 906з-11/13.05.2021г., с която служителят е предупреден, че при извършване на друго дисциплинарно нарушение в срока на наложеното наказание, за което се предвижда същото наказание „Писмено предупреждение“, ще му бъде наложено дисциплинарно наказание „Порицание” за срок от шест месеца до една година. Следва да се съобрази, че обжалването на Заповед peг. № 906з-11/13.05.2021г., не спира изпълнението й, съгласно чл.211 от ЗМВР, който е специален. Предвид това, соченото в жалбата оспорване пред АдмСЛ, по което няма постановен съдебен акт /не са и представени такива доказателства и чието действие ще е занапред/, към настоящият момент Заповед peг. № 906з-11/13.05.2021г. не е отменена, явява се действаща в правния мир и няма данни, налагащи друго тълкуване на чл.211 от ЗМВР.

              С оглед на това и тъй като дисциплинарното нарушение, извършено от младши инспектор И.Г.Б. на 14.07.2021 година за времето от 02.25 часа до 04.26 часа в град Ловеч на улица „Доктор Съйко Съев“ до РИОКОЗ, за което се предвижда налагане на дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“, попада в срока на действие на наложеното със Заповед peг. № 906з-11/13.05.2021г. на началник на сектор „Пътна полиция“, дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“, то на основание чл.200 ал.1 т.1 от ЗМВР, правилно ДНО е наложил дисциплинарно наказание „Порицание“, а срокът е минималния предвиден в закона.

              При определяне вида и размера на наказанието ДНО е направил обоснована и правилна преценка, като е съобразил тежестта на нарушението (служителят е бил длъжен, но не е изпълнил задълженията си) и настъпилите от него последици, съобразил е формата на вината /небрежност/, дадените обяснения и цялостното поведение на служителя по време на служба /награди и наказания/.

              Неоснователни са доводите в жалбата относно разпореждането за обявяването й пред равни и по-старши от наказания служител. Разпореденото в заповедта относно обявлението не е предмет на това прозводство, тъй като не е наказание /затова и както правилно се сочи в заповедта няма белезите на акт/, а е мярка по изпълнението и касае изпълнението на заповедта, и в случай на незаконосъобразно изпълнение е предвиден друг ред на защита, ако бъдат нарушени негови/ на служителя/ конституционни права или уреждащ правовия ред принцип. За пълнота, следва да се отбележи, че такова е било предвидено в чл.75 от Инструкция № 8121з-470 от 27.04.2015г. за организацията на дейността по установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания, събирането и обработката на информация за състоянието на дисциплината и дисциплинарната практика в Министерството на вътрешните работи, която е отменена с Инструкция № 8121з-877 от 6.07.2021 г. за дисциплината и дисциплинарната практика в Министерството на вътрешните работи, и доколкото в последната не е предвидено такова, не следва да се изпълнява.

              Оспорената заповед е издадена и в съответствие с целта на закона, който изисква при извършени дисциплинарни нарушения от органите, на които законът е възложил да следят за спазване на правилата и установения ред в държавата, да им се налагат дисциплинарни наказания, съответстващи на тежестта на нарушенията.

              По изложените съображения настоящият състав на АдмС Ловеч счита, че обжалваната заповед е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при издаването й не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, съобразена е с материалноправните разпоредби и с целта, която преследва закона, поради което не са налице основания за отмяната й, а подадената срещу нея жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна. 

              При този изход на спора разноски не следва да се присъждат, тъй като не са претендирани от ответника.

             Водим от горното и на основание чл.172 ал.2 предложение последно от Административно процесуалния кодекс, Ловешки административен съд, четвърти административен състав,

             РЕШИ:

             ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.Г.Б. с ЕГН ********** ***, срещу Заповед № 906з-26 от 26.08.2021 година на Началника на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при  Областна дирекция на МВР Ловеч, с която на същия е наложено дисциплинарно наказание „Порицание” за срок от шест месеца. 

           Решението е окончателно и не подлежи на оспорване на основание чл.211 изречение трето от ЗМВР. 

          Препис от решението да се изпрати на страните по делото.

 

 

                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: