Решение по дело №195/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1749
Дата: 22 август 2019 г. (в сила от 26 февруари 2020 г.)
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20197180700195
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 януари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   1749

 

гр. Пловдив, 22 август 2019 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, Първо отделение, ХVІІІ състав, в открито съдебно заседание на двадесет и първи юни две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН РУСЕВ

        

         при секретар Т.К., като разгледа докладваното от председателя административно дело № 195 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл.99 ал.6 от Закона за опазване на околната среда/ ЗООС/ във връзка с чл.145 и сл. от АПК.

         Образувано е по жалба на „Сдружение за аграрни и екологични проекти-ГЕО“, ЕИК *********, представлявано от В.И.К., против РЕШЕНИЕ № ПВ-5-ПР/2019 год. на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите-Пловдив за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда

      Жалбоподателят твърди, че обжалваното решение е незаконосъобразно и неправилно, постановено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби на Закона за опазване на околната среда и  Наредбата за ОВОС. Поддържа се, че обжалваният акт е постановен в нарушение на материалните разпоредби на закона, тъй като се твърди, че от предвижданата дейност ще пострадат местообитанията на видове, предмет на опазване в защитена зона. Твърди се, че в непосредствено съседство в имот № 39921.301.2 се намира депо за отпадъци на Община Кричим, което не е закрито, нито е рекултивирано, като се твърди, че Директорът на РИОСВ Пловдив не е взел предвид кумулативния ефект на некултивираното депо и процесното ИП върху ЗЗ BG 0002057 „Бесапарски ридове“, и условията на живот на застрашените видове редки и застрашени птици в зоната. Твърди се също, че с решението да не се прави ОВОС административният орган възпрепятства разглеждането на нулева алтернатива, съответно какви биха били последиците при нереализиране на процесното ИП.

          Ответната страна – Директор на РИОСВ, гр. Пловдив, чрез процесуалния си представител е на становище за неоснователност на жалбата и законосъобразност на обжалвания административен акт и моли жалбата да бъде отхвърлена. Излага подробни съображения в представена писмена защита.

Заинтересованата страна-Община-Кричим, чрез пълномощник оспорва жалбата. Претендира присъждане на разноски, съгласно представен списък.   Представя писмено становище, в което се излагат съображения по същество на спора.

Заинтересованата страна Община Перущица, не взема становище по основателността на жалбата.

Съдът намира, че жалбата е подадена в законоустановения 14-дневен срок и от легитимирано лице, чийто правен интерес е уреден по силата на специалния закон Закона за опазване на околната среда /ЗООС/. Жалбата е подадена в срока по чл. 99, ал. 6 от ЗООС от лице, засегнато от постановения акт. Съгласно чл. 99, ал. 6 от ЗООС, право на обжалване на решението по ОВОС имат заинтересованите лица, а такива при всички случаи са и лицата - възложители на проекта, а също и тези, които отговарят на определението "засегната общественост" по смисъла на § 1, т. 25 във връзка с т. 24 от ДР на ЗООС, а именно обществеността (едно или повече физически или юридически лица и техните сдружения, организации или групи, създадени в съответствие с националното законодателство), която е засегната или с вероятност да бъде засегната, или която има правен интерес при процедурите за одобряване на планове, програми, инвестиционни предложения и при вземането на решения за издаването или актуализацията на разрешителни по реда на ЗООС, или на условията в разрешителното, включително екологичните неправителствени организации, създадени в съответствие с националното законодателство. Цитираните разпоредби изцяло съответстват на разпоредбите на чл. 2, точки 4 и 5 от Орхуската конвенция. С оглед на това е налице пряк интерес от оспорването у Сдружение за аграрни и екологични проекти-ГЕО, защото като сдружение - неправителствена организация, регистрирана при спазване на националното законодателство, с предмет на дейност опазване на околната среда, този жалбоподател несъмнено попада в кръга на "засегната общественост" по смисъла на § 1, т. 25 от допълнителните разпоредби на ЗООС. В този смисъл е и разпоредбата на чл. 9, § 5, точка "а" от Конвенцията за достъпа до информация, участието на обществеността в процеса на вземане на решения и достъпа до правосъдие по въпроси на околната среда, ратифицирана със закон, приет от ХХХIХ Народно събрание на 2 октомври 2003 г. (ДВ, бр. 91 от 2003 г., в сила от 16 март 2004 г.).

         Предмет на разглеждане в настоящото производство е Решение № ПВ-5-ПР/2019г. на Директора на РИОСВ Пловдив за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието на околната среда относно инвестиционно предложение „Проектиране и изграждане на територията на община Кричим на компостираща инсталация за разделно събрани зелени и/или биоразградими отпадъци, генерирани от Община Кричим и Община Перущица, включително осигуряване на необходимото оборудване и на съоръжения и техника за разделно събиране на зелени и биоразградими отпадъци“. С обжалваното решение административният орган е приел, че няма вероятност реализирането на ИП да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони. В мотивите на решението е посочено, че реализацията на ИП не включва дейности, които биха довели до аварии и инциденти, застрашаващи околната среда и човешкото здраве и не се очакват кумулативни въздействия, от реализацията на инвестиционното предложение.

      Посочено е също, че в резултат от реализирането на инвестиционното предложение и последващата експлоатация, не се очаква промяна на качествата и регенеративната способност на природните ресурси в района.

Характерът на инвестиционното предложение не предполага безпокойство и намаляване числеността и плътността на популациите на видовете, предмет на опазване в защитените зони, както и не води до намаляване на благоприятния им природозащитен статус.

      Отразено е, че териториалният обхват на въздействие, в резултат на реализацията и експлоатацията на инвестиционното предложение, е ограничен и локален в рамките на разглеждания имот, поради което не се очаква негативно въздействие върху околната среда и земеползването в района.

          Получено е съгласувателно писмо от Регионална здравна инспекция-Пловдив с изх. № ОВОС-1373(9) от 19.12.2018 г., в което е посочено, че от реализацията на инвестиционното намерение при спазване на нормативното законодателство, не се очакват съществени отрицателни въздействия по отношение компонентите и факторите на околната и жизнена среда, и риск за човешкото здраве (л. 34) .

       Съгласно писмо изх. № ОВОС-1372(2) от 05.07.2018 г. на  Басейнова дирекция Източнобеломорски район, инвестиционното предложение (ИП) е допустимо от гледна точка на ПУРБ и ПУРН на ИБР при спазване на посочени условия. В резултат на реализиране на ИП не се очакват замърсявания  и превишения на стандарта за качество на околната среда и прага на замърсяване за нито едно от замърсяващите вещества. В резултат на реализиране на ИП не се очаква да бъдат засегнати нито един от критериите за определените в добро количествено и добро химично състояние на подземно водно тяло „Порови води в Кватернер-Горнотракийска низина“ (л.68) .

         В обжалвания акт е посочено, че в изпълнение на чл. 6, ал. 9 и ал. 10 от Наредбата за ОВОС е осигурен обществен достъп до изготвената информация по Приложение № 2. С писмо изх. № РД-02-14-474#2/17.12.2018г. община Кричим е уведомила РИОСВ – Пловдив за липсата на възражения относно инвестиционното предложение.

        Към момента на издаване на настоящото решение в РИОСВ – Пловдив не са постъпили, жалби, възражения и становище срещу реализацията на инвестиционното предложение.

        В Решението са поставени следните  условия: 1.Преди реализиране на ИП да се стартира процедура по реда на чл. 35 от Закона за управление на отпадъци.2.Всички дейности да се извършват по начин недопускащ разпространение на миризми извън територията на обекта. 3.Да не се допуска заустване на инфилтрат в повърхностни водни обекти.4.Водата от тръбния кладенец да се ползва само при спазване на всички процедури по разрешителен режим, съгласно чл. 50, ал.7, т.1 от Закона за водите.    

        В хода на съдебното производство от  заинтересованата страна - Община Кричим са представени доказателства по опис с молба от Община Кричим от 21.02.2019 г. и от 05.06.2019 г. (л.119, л.266).

        От процесуалния представител на жалбоподателя са представени писмени документи и снимков материал(л. 250, л. 600). Приета по делото е и административната преписка по издаване на оспореното решение, включително и Споразумение за партньорство № РД-02-21-98 от 28.05.2018 г. между Община Кричим и Община Перущица, сключено във връзка с подготовката и изпълнението на проект „Проектиране и изграждане на територията на община Кричим на компостираща инсталация за разделно събрани зелени и/или биоразградими отпадъци, генерирани от Община Кричим и Община Перущица, включително осигуряване на необходимото оборудване и на съоръжения и техника за разделно събиране на зелени и биоразградими отпадъци“ по процедура BG16M10P002-2.005 “Проектиране и изграждане на компостиращи инсталации за разделно събрани зелени и/или биоразградими отпадъци“ за директно предоставяне на безвъзменздна финансова помощ по приоритетна ос 2 „Отпадъци“ на Оперативна програма Околна среда 2014-2020.

        По делото беше допусната съдебно-екологична експертиза, чието заключение беше прието с възражение от жалбоподателя.

        Вещото лице поддържа, че ПИ 39921.301.2, находящ се в землището на гр. Кричим, извън населеното място, в местността „Сух дол“, представляващ УПИ I - 302.1, отреден за  „площадка на компостираща инсталация  с цялата си площ попада в териториалния обхват на 33 BG 0002057 "Бесапарски Ридове". Според заключението на експерта в защитената зона „Бесапарски ридове" обект на опазване са над 30 вида птици. В защитената зона редовно се срещат 22 вида птици от приложение I на Директива 79/409/ЕИО и 7 вида мигриращи незастрашени вида (обект на специални мерки съгласно чл.4.2 на Директивата). Посочено от експерта е, че видовете обект на опазване в защитената зона няма да бъдат пряко засегнати от осъществяване на ИП чрез унищожаване на техните гнездови или хранителни местообитания, или местата им за почивка, чрез фрагментация на миграционните им коридори в рамките на защитената зона, чрез значително безпокойство от постоянното присъствие на хора осъществяваните от тях дейности както и възможно замърсяване от изхвърляне на отпадъци от работещите на обекта.

        На следващо място е установено от експерта, че теренът, определен за реализацията на ИН засяга много малка част от защитената зона с идентификационен код BG 0002057 "Бесапарски Ридове" по НАТУРА -2000, тъй като покрива 0,051% от общата площ на 33.

        Дадено е заключение, че предвид площта, която ще се засегне при реализацията на инвестиционното предложение, неблагоприятното въздействие върху зоната ще е малко (незначително).

        Предвидената площ за реализация на ИН е много малка, в близост е до съществуваща пътна инфраструктура и населено място и поради тези причини не може да се очаква че инвестиционното предложение ще доведе до фрагментация на защитената зона в мащаб, който би могъл да я застраши.

        Експертът е констатирал,че в границите на ИН от теренното проучване не са установени находища на лалугер /Spermophilus citellus/ или други дребни бозайници, които са обект на защита от българското и европейско природозащитно законодателство; местообитания или гнезда на редки и застрашени видове птици, обект на защитената зона по НАТУРА 2000; редки и защитени видове растения, както и специфични местообитания, обект на опазване от природозащитното законодателство.

        Експертът е дал заключение, че инвестиционното предложение е съвместимо с предмета и целите на опазване на защитената зона "Бесапарски Ридове" и реализирането на инвестиционното предложение в имота е допустимо спрямо режима на ЗЗ, определен със заповедта за обявяването й и допълнителната заповед.

        След преглед на цялата събрана информация и констатациите от огледа на терен, предвид местоположението на терена, мащаба и характера на ИП, ВЛ е формирал извод, че реализацията на ИП няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популациите и местообитания на видове предмет на опазване в 33 с идентификационен код BG 0002057 „Бесапарски Ридове".

        На следващо място е посочено, че на територията на Община Кричим има общинско депо за битови отпадъци. Теренът на общинското депо за битови отпадъци на община Кричим за закриване и рекултивация е с площ 43 048 дка .То е разположено в местност „Сух дол" на територията на две общини в землището на гр.Кричим и на с.Козарско в община Брацигово. До средата на 2009г. община Кричим депонира битовите отпадъци, които се генерират на територията й на Общинско депо разположено в местността „Сух дол".

        Със Заповед № РД-142/16.07.2009г. на Директора на РИОСВ е наредено да се предприемат мерки за закриване и рекултивация на депото, предвидени в привеждане на депото в съответствие с нормативните изисквания, утвърден с Решение №09-05-00/12.09.2005г. С Решение 1430/02.11.2010г. на АС-Пловдив, VIII-ми състав Заповед №РД-142/16.07.2009г на Директора на РИОСВ-Пловдив е обявява за нищожна. Експертът е посочил, че община Кричим е преустановила експлоатацията на старото общинско сметище в местността „Сух дол", което не е в съответствие с изискванията на екологично законодателство и е разработила  проект за рекултивация на общинското депо за битови отпадъци на община Кричим и кандидатства за финансиране на проекта чрез ПУДООС.Към момента на изготвяне на експертното заключение закритото депо не е рекултивирано поради липса на финансиране на проекта за рекултивация.

        С решение на Общински съвет на община Брацигово от 2010г. правата за рекултивация на депото са предоставени на община Кричим. За депото е изготвен работен проект за рекултивация и е издадено Разрешение за строеж №78/03.12.2014г., издадено от министъра на регионалното развитие и благоустройството.

        С писмо изх.№ КД-19-1257/05.09.2013г. РИОСВ-Пазарджик дава положително становище за реализацията на работен проект „Закриване и рекултивация на общинско сметище за битови отпадъци на Община Кричим".

        С  писмо изх.№ НСЗП-114/15.12.2013г. МОСВ съгласува Работния проект за „Закриване и рекултивация на общинско сметище за битови отпадъци на Община Кричим" съгласно ПМС №209/20.08.2009г. в землището на гр.Кричим , местност „Сух дол", общ.Кричим, обл.Пловдив и в землището на с.Козарско, местност „Горка" и „Вълковица" , общ.Брацигово, обл.Пазарджик, върху земи общинска собственост.

        При огледа на място на терен ВЛ е установило, че общинското депо за битови отпадъци намиращо се в местност „Сух дол" за което е изработен работен проект „Закриване и рекултивация на общинско сметище за битови отпадъци на територията на Община Кричим" не се експлоатира и на него не се извършват дейности с отпадъци . От средата на 2009 г. депото е закрито, на него не се извършват дейности с отпадъци.

        Според заключението на ВЛ от рекултивацията на закритото депо за битови отпадъци на община Кричим не се очаква негативно въздействие , не се предполагат негативни въздействия върху здравето на хората и компонентите на околната среда. Териториалния обхват на въздействие в резултат на реализация на рекултивацията на депото ще е ограничен и локален в границите на депото.

        Според експерта не се очакват кумулативни въздействия от реализацията на проекта „Закриване и рекултивация на общинско сметище за битови отпадъци на Община Кричим" върху защитената зона, а ще се подобри екологичното равновесие в района.

          В заключението се сочи, че оценката за влиянието върху факторите на околната среда е предмет на отделна преценка и не е предмет на процесното ИП.  Компетентния орган се е произнесъл в друга процедура за преценка по ОВОС, която е предмет на друго инвестиционно намерение. Прието е, че ИП „Проектиране и изграждане на компостираща инсталация за разделно събрани зелени и/или биоразградими отпадъци, включително осигуряване на необходимото оборудване и на съоръжения и техника за разделно събиране на зелени и биоразградими отпадъци на територията на Община Кричим и Община Перущица" не попада в обхвата на Приложение 1 от 3ООС за задължителен ОВОС, а е в обхвата на Приложение 2 , т.11б от 300С за преценка по ОВОС.

          В заключението се сочи, че ПИ № 39921.301.2., преобразуван в УПИ I -301.2 ,гр. Кричим, Община Кричим, обл. Пловдив попада с цялата си площ в границите на 33 с код BG 0002057 "Бесапарски ридове" за опазване на дивите птици обявена със заповед № РД-786/29.10.2008г. (ДВ. Бр.106/2008г.) и подлежи на оценка за съвместимостта му с предмета и целите на опазване на защитените зони по реда на чл.31, ал.4 във връзка с ал.1 от ЗБР.

          Съдът дава вяра на заявеното от вещото лице като изготвено професионално и отговарящо на целите, за които е била допусната експертизата по делото.

При извършване на задължителната проверка по реда на чл.168 АПК във  връзка с чл.146 от АПК, съдът констатира следното:

Обжалваното решение е издадено от материално компетентен орган, в законоустановената писмена форма и при спазване на изискванията на чл.59 от АПК. В хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, няма основание да се приеме, че правомощията на органа са осъществени превратно, т.е. не с оглед целта на закона, поради което оспореният административен акт не страда от пороци, водещи до неговата нищожност.

По съществото на спора съдът намира, че обжалваният акт е съобразен с материалния закон, поради което жалбата е неоснователна.

Инвестиционното предложение попада в обхвата на чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗООС, подлежи на преценка за необходимост от извършване на ОВОС и компетентен да направи тази преценка е директорът на РИОСВ – Пловдив. Видно от приложените по делото доказателства е, че изграждането на компостираща инсталация за разделно събрани зелени и/или биоразградими отпадъци е самостоятелно инвестиционно предложение, което ще се осъществява от община-Кричим. 

Възложителят е  информирал  компетентните органи по реда на чл. 4, ал. 1 и 2 от Наредбата за реда и условията за извършване на ОВОС и е представил  информацията  по чл. 4, ал. 3 от същата наредба. Въз основа на уведомлението компетентният орган определя, че инвестиционното предложение попада в хипотезата на чл.93, ал. 1, т. 1 от ЗООС и подлежи на преценяване на необходимостта за извършване на ОВОС, както и че за него следва да бъде извършена оценка за съвместимост по реда на Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (наредбата за ОС).

Процедурата по реда на глава шеста, раздел трети от ЗООС започва с внасянето от страна на възложителя на уведомление за инвестиционното предложение. Към документацията са приложени и доказателства, с които се установява, че е информирано засегнатото население, на чиято територия ще се реализира инвестиционното предложение в изпълнение на разпоредбата на чл. 95, ал. 1 от ЗООС и чл. 4, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда. Налице е обявяване на инвестиционното предложение по предвидения за това в закона ред, като надлежно е констатирано, че в законоустановения срок не са постъпили възражения.

В хода на процедурата по преценка за необходимостта от извършване на ОВОС е дадено становище от отдел „ОВО и ЕО” при РИОСВ, според което инвестиционното предложение не попада в защитени зони по смисъла на Закона за биологичното разнообразие, обектът на инвестиционното предложение попада в землището на гр.Кричим и няма да засегне природни местообитания и местообитания на видове от флората и фауната, предмет на опазване в защитените зони и инвестиционното предложения не попада в защитени територии. Това становище е съобразено на по-късен етап при постановяването на оспореното решение на директора на РИОСВ-Пловдив. Съобразно изискванията на чл. 7, ал. 2, т. 2, буква „б" от Наредбата за ОВОС, компетентният орган по околна среда провежда консултации с Регионална здравна инспекция – Пловдив във връзка с определяне на необходимостта от извършване на ОВОС по отношение на степента на значимост на въздействието и риска за човешкото здраве. Жалбоподателят не е ангажирал каквито и да било доказателства, установяващи твърденията му за повишен здравен риск във връзка с реализацията на инвестиционното предложение, така също и засягане на местообитанието на защитени животински видове.

На основание  чл. 40, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони компетентният орган извършва преценка за допустимостта на инвестиционното предложение. В случая процедурата по ОВОС е съвместена с процедурата по оценка за съвместимостта, като на основание чл. 40, ал. 3 и 4 от наредбата директорът на РИОСВ - Пловдив. преценя, че няма вероятност инвестиционното предложение да окаже значително отрицателно въздействие върху защитени зони и взема предвид тази преценка при издаването на решение за преценяване на необходимостта от ОВОС.

Преценката да не се извършва ОВОС съчетана с оценка за съвместимост е направена като са взети предвид критериите по чл. 93, ал. 4 от ЗООС, чл. 31, ал. 4 и 6 от Закона за биологичното разнообразие, чл. 16 от Наредбата за ОС. Взето е предвид, че Имот №39921.301.2, землище на гр. Кричим, общ. Кричим, обл. Пловдив, в който се предвижда да се реализира инвестиционното предложение, попада в границите на защитена зона BG0002057 „Бесапарски ридове" за опазване на дивите птици, обявена със Заповед №РД-786/29.10.2008 (ДВ бр. 106/2008 г.) на министъра на околната среда и водите и защитена зона BG0000254 „Бесапарски възвишения" за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, приета от МС с Решение №122/02.03.2007 г. (ДВ бр.21/2007 г.).

При направената проверка за допустимост по смисъла на чл.12 ал.2 от Наредбата по ОС е констатирано, че инвестиционното предложение е допустимо спрямо режима на защитената зона BG0002057 „Бесапарски ридове", определен със заповедта за обявяването.

Установено е, че имотът не попада в защитени територии, съгласно Закона за защитените територии. Инвестиционното предложение подлежи на оценка за съвместимостта му с предмета и целите на опазване на защитените зони по реда на чл.31 ал.4 във връзка с ал.1 от Закона за биологичното разнообразие.

Констатирано е, че след преглед на представената информация и на основание чл.40, ал.З от Наредбата по ОС, въз основа на критериите по чл.16 от нея е извършена преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие, според която, предвид местоположението, характера и мащаба инвестиционното предложение, реализацията му няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитените зони

В обжалвания акт  подробно са анализирани критериите по чл. 93, ал. 4 от ЗООС предвид вида и характера на инвестиционното предложение.

С оглед изложеното, настоящата инстанция намира, че административният орган, обосновано е мотивирал липсата на необходимост за извършване на ОВОС по повод представеното му инвестиционно предложение. 

Доказателства относно необходимостта от извършване на екологична оценка на инвестиционното предложение не се представиха по делото.

Съгласно приложимата в случая процедура по чл.93, ал.1, т.1 от ЗООС, необходимостта от извършване на ОВОС се преценява за: 1. инвестиционни предложения съгласно приложение № 2. Съгласно чл.93, ал.3 във връзка с ал.4 от ЗООС, необходимостта от извършване на ОВОС по ал.1, т.1 - 3 се преценява от директора на съответната РИОСВ за всеки конкретен случай и съобразно критериите по ал.4, който се произнася с мотивирано решение. Ал.4 на чл.93 ЗООС изисква необходимостта от извършване на ОВОС по ал.1 да се преценява въз основа на: 1. характеристиките на инвестиционното предложение: а) размер, засегната площ, параметри, мащабност, обем, производителност, обхват, оформление на инвестиционното предложение в неговата цялост; б) взаимовръзка и кумулиране с други съществуващи и/или одобрени инвестиционни предложения; в) използване на природни ресурси, земните недра, почвите, водите и на биологичното разнообразие; г) генериране на отпадъци; д) замърсяване и вредно въздействие; е) риск от големи аварии и/или бедствия, които са свързани с инвестиционното предложение, включително причинени от изменението на климата, в съответствие с научните познания; ж) рисковете за човешкото здраве поради неблагоприятно въздействие върху факторите на жизнената среда по смисъла на § 1, т. 12 от допълнителните разпоредби на Закона за здравето; 2. местоположението на инвестиционното предложение, което може да окаже отрицателно въздействие върху нестабилните екологични характеристики на географските райони, поради което тези характеристики трябва да се вземат под внимание; 3. типа и характеристиките на потенциалното въздействие върху околната среда, като се вземат предвид вероятните значителни последици за околната среда във връзка с критериите по т.1 и 2 по отношение на въздействието на инвестиционното предложение върху елементите по чл.95, ал.4; 4. обществения интерес към инвестиционното предложение.

Според чл.93, ал.5 ЗООС, с оглед преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС за случаите по ал.1, при съобразяване с критериите по ал.4 възложителят на инвестиционното предложение: 1. предоставя информация за характеристиките на инвестиционното предложение и за вероятните значителни последици от него за околната среда и човешкото здраве; 2. предоставя описание на инвестиционното предложение, което съдържа по-конкретно: а) описание на физическите характеристики на инвестиционното предложение в неговата цялост и където е приложимо - дейностите по събаряне и разрушаване; б) описание на местонахождението на инвестиционното предложение, по-специално с оглед на екологичната чувствителност на географските области, които е вероятно да бъдат засегнати; в) описание на аспектите на околната среда, които е вероятно да бъдат значително засегнати от инвестиционното предложение; г) доколкото е налична информация: описание на всички вероятни значителни последици на инвестиционното предложение за околната среда и човешкото здраве, които произтичат от: очакваните остатъчни вещества и емисии, както и от генерираните отпадъци; използването на природните ресурси, почвите, земните недра, водите и на биологичното разнообразие; 3. когато е приложимо, съобразява наличните резултати от други съответни оценки на въздействието върху околната среда, извършени по реда на специален закон; 4. предоставя описание на характеристиките на инвестиционното предложение и/или на предвидените мерки за избягване или предотвратяване на предполагаемите значителни неблагоприятни последици за околната среда и човешкото здраве.

Въз основа на изложеното, съгласно чл.93, ал.6 от ЗООС, органите по ал.2 и 3 се произнасят по необходимостта от извършване на ОВОС в срок един месец от внасяне на искането от възложителя на предложението по чл.81, ал.1, т.2, като публично обявяват мотивите за своята преценка. Процедурата по чл.93 от ЗООС е конкретизирана в Глава втора „Уведомяване. Преценяване необходимостта от ОВОС“ от Наредбата за ОВОС – чл.4 и сл.

 Съгласно чл.92, ал.1 от ЗООС, оценка на въздействието върху околната среда задължително се извършва на: 1. инвестиционните предложения за строителство, дейности и технологии съгласно приложение № 1. В Приложение №1 по чл.92, ал.1 от ЗООС - по т.1 е предвидено провеждане на ОВОС за: „Инсталации с капацитет над 100 т за денонощие за обезвреждане на неопасни отпадъци чрез изгаряне или химично третиране по смисъла на Закона за управление на отпадъците“.

Предвид тази класификация, определящ фактор за провеждане на ОВОС за съответния обект е капацитетът на денонощие на съответната инсталация. За процесното ИП, в СЕЕ е посочен проектния капацитет в тонове на денонощие на компостиращата инсталация- до 2600 т./годишно, 14 т./ден, 9 месеца в годината, с оглед на което се потвърждават изводите на административният орган, че инсталацията попада в категорията по т.11, б.“б“ от“Приложение“ №2 на ЗООС, където се извършва преценка за ОВОС /т.е. не е императивно задължително/.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателя в посока, че административният орган не е взел предвид кумулативния ефект на нерекултивираното депо и процесното ИП. Видно от заключението на експерта, Община Кричим преустановява експлоатацията на старото общинско сметище в местността „Сух дол", което не е в съответствие с изискванията на екологично законодателство, разработила  е проект за рекултивация на общинското депо за битови отпадъци на община Кричим и кандидатства за финансиране на проекта чрез ПУДООС.

От 2005 г. ЗЗ „Бесапарски ридове“ е обявена от BirdLife International за орнитологично важно място. Тя обхваща землищата на няколко населени места от общините Пазарджик, Брацигово, Пещера, Стамболийски и Кричим, ограничена от изток и север съответно от реките Стара река и Марица. Намира се под контрола на РИОСВ Пазарджик и РИОСВ Пловдив. В защитената зона „Бесапарски ридове“ са установени 86 гнездящи видове птици, от които 15 са включени в Червената книга на Р България /1985 г./. От срещаните видове 43 са с европейско природозащитно значение, като световно застрашени са 2 вида. Зоната осигурява подходящи местообитания на 25 вида, включени в Приложение 2 на Закона за биологичното разнообразие, за които се изискват специални мерки за защита. От тях 22 са вписани в Приложение І на Директива 79/409 на ЕС.

Съгласно Заповед № РД-786 от 29 октомври 2008 на МОСВ видовете птици, предмет на опазване в защитената зона са общо 34 по чл. 6, ал.1, т.3, определени в Приложение 2 на Закона за биологичното разнообразие (Приложение I на Дир.79/409/ЕЕС).

Съгласно Член 1. 1, тази Директива се отнася до съхраняването на всички видове естествено срещащи се в диво състояние птици на Европейската територия на държавите членки, за които Договорът е в сила. Тя включва защитата, управлението и контрола на тези видове и определя правилата за тяхното използване. 2. Тя ще се прилага за птиците, техните яйца, гнезда и местообитания. Съгласно чл.2 от Директива 79/409 на ЕС, Държавите членки ще предприемат необходимите мерки за поддържане популациите на видовете, споменати в Член 1, на ниво, което отговаря на екологичните, научните и културните изисквания, като се отчитат икономическите и рекреационните изисквания, или за адаптиране популациите на тези видове към това ниво. Съгласно Член 3. 1. от посочената директива на ЕС, в светлината на изискванията, разгледани в Член 2, държавите членки ще вземат необходимите мерки за опазване, поддържане или възстановяване на необходимите разнообразие и местообитания за всички видове птици, споменати в Член 1. 2. Опазването, поддържането и възстановяването на биотопите и местообитанията ще включват основно следните мерки: а) създаване на защитени територии; б) поддържане и управление в съответствие с екологичните нужди на местообитанията в и извън защитените зони; в) възстановяване на разрушените биотопи; г) създаване на биотопи.

Съгласно Член 4. 1. От директивата, видовете споменати в Приложение I ще бъдат предмет на специални консервационни мерки, отнасящи се до техните местообитания, за да се осигури тяхното оцеляване и размножаване в района на разпространение им. В тази връзка, трябва да се имат предвид: а) видове застрашени от изчезване; б) видове, чувствителни към специфичните промени на техните местообитания; в) видове, разглеждани като редки, поради своите малочислени популации или ограничено местно разпространение; г) други видове, изискващи особено внимание, поради специфичния характер на техните местообитания. Тенденциите и измененията в популационните нива ще бъдат използвани като база за оценки. Държавите членки подробно ще определят най-подходящите територии по брой и размери като специални защитени зони за съхраняването на тези видове, взимайки предвид техните изисквания за защита в териториите и акваториите, където тази Директива се прилага. 2. Държавите членки трябва да предприемат подобни мерки за редовно срещащите се мигриращи видове, които не са споменати в Приложение I, имайки предвид тяхната нужда от защита в териториите и акваториите, където тази Директива е в сила, дотолкова, до- колкото това засяга техните райони на размножаване, линеене, зимуване и почивка по техните миграционни маршрути. За тази цел държавите членки ще обърнат особено внимание на защитата на влажните зони и особено на влажните зони от международно значение. 3. Държавите членки ще изпращат на Комисията цялата необходима информация, така че тя да има възможност да поеме необходимите инициативи с оглед на необходимата координация за осигуряване на условия, необходими за превръщането на териториите, обезпечени в параграф 1 и 2 по-горе, в едно цяло, отговарящо на изискванията за защита на тези видове в географските акватории и територии, където тази Директива е в сила. 4. По отношение на защитените територии споменати в параграф 1 и 2 по-горе, държавите членки ще вземат подходящи мерки за избягване на замърсяването или влошаване условията в местообитанията, или всякакъв вид безпокойство, засягащо птиците, дотолкова, доколкото те ще бъдат от значение, имайки предвид целите на този Член. Извън тези защитени територии държавите членки също ще се борят за избягване на замърсяването и влошаване условията в местообитанията.

Член 5 от Директива 79/409 съдържа изискване, че: Без да нарушават Член 7 и 9, държавите членки ще предприемат необходимите мерки за създаване на обща система на защита на всички видове птици, споменати в Член 1, забранявайки по специално: а) преднамерено убиване или улавяне по какъвто и да е метод; б) преднамерено разрушаване или увреждане на техните гнезда или яйца, или преместване на техните гнезда; в) събиране на техните яйца от дивата природа и тяхното запазване дори в случаите, когато те са празни; г) преднамерено обезпокояване на тези птици, особено през периода на размножаване и отглеждане на малките, дотолкова доколкото обезпокояването има значение от гледна точка целите на тази Директива; д) задържане на птици от видовете, чието ловуване и улавяне са забранени.

В случая ВЛ по допуснатата и приета СЕЕ е дало заключение, че в защитената зона „Бесапарски ридове" обект на опазване са над 30 вида птици. В защитената зона редовно се срещат 22 вида птици от приложение I на Директива 79/409/ЕИО и 7 вида мигриращи незастрашени вида (обект на специални мерки съгласно чл.4.2 на Директивата).

Посочено е, че видовете обект на опазване в защитената зона, няма да бъдат пряко засегнати от осъществяване на ИП чрез унищожаване на техните гнездови или хранителни местообитания, или местата им за почивка, чрез фрагментация на миграционните им коридори в рамките на защитената зона, чрез значително безпокойство от постоянното присъствие на хора осъществяваните от тях дейности както и възможно замърсяване от изхвърляне на отпадъци от работещите на обекта.

Както се посочи, според заключението на експерта теренът определен за реализацията на ИН засяга много малка част от защитената зона с идентификационен код BG 0002057 "Бесапарски Ридове" по НАТУРА -2000. Мащабът на ИП е 0,051% от общата площ на ЗЗ, като предвид площта, която ще се засегне при реализацията на ИП, според експерта, неблагоприятното въздействие върху зоната ще е незначително.

От друга страна ВЛ е посочило, че по отношение на животинските видове, предмет на опазване в 33 не се очаква нарушаване на видовия състав, тъй като поради засиленото антропогенно натоварване в района, на територията на площадката и в близост, не са установени местообитания и места за размножаване и гнездене на редки, защитени и застрашени от изчезване видове. Липсват данни за местна популация.

Поради тези причини реализацията на ИП няма да доведе до значителна смъртност на индивиди, които да нарушат видовия състав на популациите или до нарушаване места за хранене и размножаване.Очаква се незначително въздействие, изразяващо се в безпокойство главно по време на реализацията на ИП на някои видове птици от Разред Врабчоподобни, предмет на опазване в зоната.Въздействието ще бъде локално, краткотрайно и обратимо, само в рамките на строителните дейности. Въздействието от инвестиционното предложение може да се оцени като незначително. То няма да доведе до фрагментиране и нарушаване целостта на зоната, тъй като засяга съвсем минимална част от площта й и се намира в район в близост до населеното място.

След преглед на цялата събрана информация и констатациите от огледа на терен, предвид местоположението на терена, мащаба и характера на ИП, реализацията му няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популациите и местообитания на видове предмет на опазване в 33 с идентификационен код BG 0002057 „Бесапарски Ридове".

На следващо място следва да се посочи, че при постановяване на спорния акт административният орган е съобразил предписанията на Басейнова Дирекция „Източнобеломорски район“ и РЗИ-Пловдив, в резултат на което в решението изрично са поставени условия, които следва да бъдат изпълнени преди реализиране на ИП.

В приложеното писмо от директора на РЗИ Пловдив е посочено, че инвестиционното предложение кореспондира с ПУП-ПРЗ в обхвата на ПИ с идентификатор 39921.301.2. с площ 7517 кв.м. в местност „Сух дол“. В писмото е описано също, че ИП е в пряка връзка с Националния план за управление на отпадъците 2014-2020 г., Програмата за управление ан отпадъците на Община Кричим 2015-2020 г. и Програмата за управление на отпадъците на Община Перущица 2015 г.-2020 г.

В същото писмо е посочено още, че Община Кричим е предприела процедура за изграждане на сондаж на територията на ИП с Уведомление от 30.10.2017 г., като за собствения водоизточник (сондажен кладенец) следва да се процедира съответния разрешителен режим съгласно ЗВ, наредба № 1/2007 за проучване, ползване и опазване на подземните води и доказване качества по  наредба № 9/2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели.

В тази връзка е неоснователно и възражението в жалбата, че ИП противоречи на програмата за управление на отпадъците на община Кричим за периода 2014-2020, тъй като ИП не е съобразено с все още не закритото сметище в общината, както и планираното от общината компостиране в домакинствата.

С оглед горното се установява, че процесното ИП не е свързано с усвояване на допълнителни природни ресурси, няма да засегне площта на най-близките защитени зони и популации на видовете, като не е налице риск от възникване на значителни отрицателни ефекти върху относимите по смисъла на т. 1 от ДР на ЗООС аспекти на околната среда, респективно върху факторите на жизнената среда. Териториалният обхват на въздействие на инвестиционното предложение е ограничен и локален в рамките на самия имот, поради което правилно е прието от административния орган, че не се очаква негативно въздействие върху околната среда в района.

Не могат да бъдат споделени и възраженията на жалбоподателя за противоречие на издаденото решение с материалноправните разпореди.

По смисъла на § 1, т. 18 от ДР на ЗООС "въздействие" е всяко въздействие върху околната среда, което може да бъде причинено от реализирането на инвестиционното предложение за строителство, дейност или технология, включително върху здравето и безопасността на хората, флората, фауната, почвата, въздуха, водата, климата, ландшафта, историческите паметници и други материални ценности или взаимодействието между тези фактори. Точка 5 от посочения параграф определя "замърсяването на околната среда" като промяната на качествата й вследствие на възникване и привнасяне на физически, химически или биологически фактори от естествен или антропогенен източник в страната или извън нея, независимо дали се превишават действащите в страната норми; а точка 6 - "увреждането на околната среда" като изменение на един или повече от съставящите я компоненти, което води до влошаване качеството на живот на хората, до обедняване на биологичното разнообразие или до затруднено възстановяване на природните екосистеми.

Необходимо в случая е да се съобразят и понятията: "опасност" - вътрешно свойство на опасни вещества или физическа ситуация с възможности за нанасяне на вреда на човешкото здраве и/или на околната среда /т. 54в/; "риск" - вероятността от възникване на специфичен ефект в рамките на определен период или при определени условия /т. 54д/; "околна среда" - комплекс от естествени и антропогенни фактори и компоненти, които се намират в състояние на взаимна зависимост и влияят върху екологичното равновесие и качеството на живота, здравето на хората, културното и историческото наследство /т. 1/.

По смисъла на § 1, т. 12 от ДР на Закона за здравето "факторите на жизнената среда" са: а) води, предназначени за питейно-битови нужди; б) води, предназначени за къпане; в) минерални води, предназначени за пиене или за използване за профилактични, лечебни или за хигиенни нужди; г) шум и вибрации в жилищни, обществени сгради и урбанизирани територии; д) йонизиращи лъчения в жилищните, производствените и обществените сгради; е) нейонизиращи лъчения в жилищните, производствените, обществените сгради и урбанизираните територии; ж) химични фактори и биологични агенти в обектите с обществено предназначение; з) курортни ресурси; и) въздух.

Доколкото в ЗООС не се съдържа легална дефиниция на понятието "значително въздействие", съдът намира, че такова ще бъде налице, когато се установява обективна вероятност от реализирането на инвестиционното предложение да възникнат отрицателни ефекти за екологичното равновесие и качеството на живота, здравето на хората, културното и историческото наследство. Наличието на значително въздействие може да се обоснове както от умерено кумулативно засягане на всяка от охранените ценности, така и при отделно, но явно изразено интензивно увреждане.

В случая, от приложените по делото здравни и екологични становища на компетентните ведомства, еднозначно се установява, че не е налице риск от възникване на значителни отрицателни ефекти върху релевантните по смисъла на т. 1 от ДР на ЗООС аспекти на околната среда, респ. върху факторите на жизнената среда. От друга страна процесното инвестиционното предложение не е от категорията инвестиционни предложения, за които задължително се извършва такава оценка, нито попада в нормативно предвидените изключения по чл. 93, ал. 9 ЗООС.

Каза се, по реда на чл. 93, ал. 3 ЗООС, директорът на съответната РИОСВ преценя необходимостта от извършване на ОВОС за всеки конкретен случай, като съобразява критериите по чл. 93, ал. 4 ЗООС. Административният орган е спазил това задължение, като е изложил конкретни мотиви по всеки показател.

Неоснователно се възразява, че в двете общини не са налице достатъчни количества зелени и биоразградими отпадъци. Видно от представените документи във връзка с изпълнението на дейностите по договор от 12.07.2016 г. между Община Кричим и „Енерджиинвест“ ДССД по дейности № 1, № 3, и № 4 от договора, както и от заключението на експерта проектния капацитет на площадката за компостиране е до 2 600 т/ годишно, 14 т/ден, 9 месеца в годината зелени отпадъци, като оразмеряването е извършено на база направени проучвания в рамките на изготвения морфологичен анализ на зелен отпадък генериран при косене на зелените обществени площи и от домакинствата на териториите на Община Кричим и Община Перущица.

Решението за преценяване необходимостта от извършване на ОВОС се взема при осъществяване на допусната от закона оперативна самостоятелност, поради което контрола за законосъобразност е ограничен. Упражняването на правомощие при оперативна самостоятелност не е изведено извън обсега на контрола за законосъобразност, но в тези случаи проверката се ограничава до това дали органът е разполагал с оперативна самостоятелност и дали е спазил изискването за законосъобразност на административния акт при упражняване на предоставената дискреция (чл. 169 от АПК). Въз основа на проверка на представената от възложителя информация, критериите на ЗООС и Наредбата по ОВОС законосъобразно е преценено и е направен извод, че не следва да се извършва ОВОС.

С оглед на гореизложеното, съдът намира, че обжалваният акт е съответен на материалния закон. Жалбата като неоснователна ще следва да се отхвърли. 

От ответния административен орган е направено искане за присъждане на разноски,с представената писмена защита . след приключване на последното заседание

Според чл. 80 ГПК, искането за присъждане на разноски може да бъде направено най - късно до приключване на последното заседание в съответната инстанция, като най- късно в това заседание страната може да представи списък на разноските и доказателства, че са заплатени.

Последното съдебно заседание приключва с приключване на устните състезания и обявяване на делото за решаване- чл. 149, ал.2 ГПК. Предвидената в чл. 149, ал.3 ГПК възможност при фактическа и правна сложност съдът по искане на някоя от страните да определи подходящ срок за представяне на писмени защити, не рефлектира върху момента на приключване на съдебното заседание. Смисълът на тази процесуална възможност е страната да обмисли и изложи пълно, точно и обосновано всички свои фактически и правни доводи, за да защити тезата си. Тълкуването на цитираната разпоредба налага извод, че началото на срока за депозиране на писмена защита по 149, ал.3 ГПК следва по време края на последното заседание по делото, а не е част от него. Именно защото се касае за действие извън съдебното заседание, законът изрично изисква писмената защита да се представи с преписи според броя на страните. Оттук и изводът, че когато делото се разглежда в открито съдебно заседание, както е в настоящия случай, за да е заявено своевременно, искането за присъждане на разноски или за намаляване на заплатеното адвокатско възнаграждение поради прекомерност, следва да бъде направено устно до обявяване на делото за решаване или с писмена защита, депозирана до приключване на последното съдебно заседание. С писмената защита по чл. 149, ал.3 ГПК не могат да се правят процесуално валидни искания за както за присъждане на разноски, така и за намаляване на адвокатското възнаграждение поради прекомерност. Това изрично е посочено в мотивите към т.11 от ТР № 6/ 2013 г. по тълк.д. № 6/2012 г. на ОСГТК на ВКС.

Претенцията на заинтересованата страна-Община Кричим за присъждане на разноски съдът намира за основателна.

Жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на Община-Кричим разноски в общ размер – 1504,00лв.- 500,00лв.-адвокатско възнаграждение и 1004,00лв. -възнаграждение на вещото лице по СЕЕ, съгласно представен списък(л.128, л. 183, л.266, л. 605). 

Мотивиран от горното и на основание чл.172 ал.2 АПК, Административен съд – Пловдив, първо отделение, XVIII състав

 

Р Е Ш И :

 

          ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Сдружение за аграрни и екологични проекти-ГЕО“, ЕИК *********, представлявано от В.И.К. против Решение № ПВ-5-ПР/2019 год. за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда на директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите-Пловдив.  

         ОСЪЖДА           „Сдружение за аграрни и екологични проекти-ГЕО“,  ЕИК ********* да заплати на Община Кричим, ЕИК *********, гр. Кричим, пл. „Обединение“ № 3, сумата от 1504, 00 /хиляда петстотин и четири лева/ разноски по делото.

         Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: