Решение по дело №862/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 януари 2020 г. (в сила от 30 януари 2020 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20197240700862
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   E

 

№550                            10.01.2020 год.                    град Стара Загора

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

         Старозагорският административен съд, ІІІ състав, в публично съдебно заседание на осемнадесети  декември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                           

                                                            СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

       

при секретар Минка Петкова, като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 862 по описа за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:       

 

Производството е по реда на чл.129, ал.5 от Закон за управление на отпадъците във връзка с чл.145 и следв. от АПК.

 

Образувано е въз основа на депозирана жалба на Община Раднево против решение №СЗ-РО-112/30.10.2019 година на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ гр. Стара Загора. В жалбата се изразява несъгласие с издаденото решение, в което е обективиран отказ за предоставянето на сумата от 34680 лв., представляваща натрупани средства от отчисленията по чл. 20 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г., по искане със заявление вх. № КОС-21-5094 от 18.10.2019 г. на Вр. и. д. кмет на община Раднево.

 В жалбата се твърди, че отказът е незаконосъобразен, като при постановяването му е нарушен материалния закон. Оспорващият счита, че налице са материалноправните предпоставки за предоставяне на процесната сума. Било налице заявление, подадено от община Раднево, дадено съгласие от общото събрание на „ Регионално сдружение  за управление на отпадъците- Стара Загора” за трансфер на общинските битови отпадъци на община Раднево до претоварна станция /ПС/ Гълъбово, както и че част от натрупаните финансови средства на общината да се изразходват за закупуване на един брой мултифилт контейнер. Било налице и положително становище на оператора на депото - консорциум „РСУО - Стара Загора” за приемане на генерираните отпадъци на община Раднево в ПС Гълъбово. Директорът на РИОСВ Стара Загора бил мотивирал отказа си с писмо вх. № РД-05-5094/1/ от 30.10.2019 година на главния директор на оперативна програма „ Околна среда”, според който  проектът, финансиран по ОПОС 2007 – 2013 г. бил реализиран от община Стара Загора и съответно общините ползватели следвало да спазват рамката на проекта, като не следвало да нарушават принципите на устойчивост на инвестицията. Административният орган се бил позовал на чл. 59 от общите условия на ДБФП, според която за период най-малко 5 години от датата на завършване на проекта не било допустимо да се сключват договори от всякакъв вид с трети лица и/ или извършват други действия на площадката, които били могли и да доведат до значително изменение на проекта Според жалбоподателя не се бил нарушавал принципа на устойчивост на инвестицията. Ползването на ПС Гълъбово за трансфер на общински отпадъците на община Раднево не било свързано с изграждане на допълнителна инфраструктура или съоръжения, нямало съществени изменения на проекта, а само се оптимизирала системата за събиране на отпадъците тоест  изменял се единствено маршрута за извозване на отпадъците. Не се била променяла собствеността върху активите   на депото. Извозването на общинските битови отпадъци не нарушавало чл. 59 от общите условия на договора за безвъзмездна финансова помощ /ДБФП/. Не било налице нарушение и на екологичното законодателство Оптимизирането на системата чрез промяна на извозването било с цел опазване на околната среда и намаляване на замърсяването на атмосферния въздух. Отказът бил постановен и в противоречие с целта на закона . С оглед изложените в жалбата съображения е отправено искане за отмяна на обективирания в процесното решение отказ като незаконосъобразен.

Ответникът, редовно призован, в съдебно заседание се представлява от главен юрисконсулт С., която оспорва жалбата.

 

Старозагорският административен съд, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

 Видно от представеният по делото Протокол на общото събрание на „Регионалното сдружение за управление на отпадъците - Стара Загора, на което са присъствали упълномощени представители на всички общини – членове на сдружението - Стара Загора, Казанлък, Чирпан, Гълъбово, Братя Даскалови, Гурково, Мъглиж, Раднево, Опан  на заседание на сдружението, проведено на 31.07.2019 г. е взето решение, с което се дава съгласие за ползване на ПС Гълъбово за трансфер на битовите отпадъци на Община Раднево до обект „Регионален център за управление на отпадъците – Стара Загора” в землището на с. Ракитница, община Раднево се задължава да закупи за своя сметка и предостави на оператора на ПС Гълъбово един брой мултифилт контейнер и е дадено съгласие  част от натрупаните средства по чл. 22 от Наредба № 7/19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци, да се разходват за закупуване на  контейнера. Решението е взето с пълно мнозинство

 Със заявление вх. № КОС-21-5094/18.10.2019 г. Вр. и. д. кмет на община Раднево  е отправил искане до директора на РИОСВ – Стара Загора. за предоставяне на сума в размер на 34680,00лв., представляващ част от натрупани средства по реда на чл. 64 от ЗУО.  Според изложеното в молбата средствата щели да се изразходват в съответствие с чл. 24,ал.1 т. 3 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за доставка на метален контейнер с вместимост 30 кубични метра , необходим за депониране на отпадъците на община Раднево в ПС Гълъбово . Към заявлението са приложени решение № 1088 от 29.08.2019 година на Общински съвет Раднево, договор 0215/02.09.2019 г. между община Раднево и „ Хидромат”. Община Раднево е поискало становище на консорциум” РСУО - Стара Загора „в качеството му на изпълнител на обществена поръчка с предмет „Избор на оператор за експлоатация и стопанисване на Регионалната система на управление на отпадъците в регион Стара Загора за общините Стара Загора, Казанлък, Гълъбово, Гурково, Братя Даскалови, Мъглиж, Николаево, Опан, Твърдица, Чирпан, Павел Баня и Раднево Операторът се е позовал на условията на обществената поръчка, одобрената техническа спецификация и е дал положително становище битовите отпадъци на община Раднево да се приемат на претоварна станция Гълъбово.Видно от договор за възлагане на обществена поръчка № 2370/16.12.2016 година Възложителят Община Стара Загора  е възложил на изпълнителя консорциум „ РСУО- Стара Загора”  срещу възнаграждение да осъществява експлоатация и стопанисване на регионална система за управление на отпадъците в регион Стара Загора за общините Стара Загора, Казанлък, Гълъбово, Гурково, Братя Даскалови, Мъглиж, Николаево, Опан, Твърдица, Чирпан, Павел Баня и Раднево, състояща се от : Регионален център за управление на отпадъците Стара Загора с клетка № 1 на депо за неопасни отпадъци , инсталация за предварително  сортиране на отпадъците , инсталация за компостиране, общински събирателен център и три претоварни станции - ПС Казанлък, ПС Гурково и ПС Гълъбово Според чл. 1,ал.4 от договора изпълнителят е поел задължение да изпълнява дейностите по ал. 3, така и описаните във и съгласно условията КР, техническа спецификация и офертата, представляващи неразделна част от договора. Според точка 1.1 от техническата спецификация към договора за обществена поръчка за експлоатация на регионалното депо за отпадъци  отпадъците на общините Стара Загора, Чирпан Братя Даскалови, Опан и Раднево ще се приемат направо в РЦУО – Стара Загора за последващо депониране на Регионалното депо. Според забележката е възможно в процеса на изпълнение на договора общини, за които е заложено да транспортират отпадъци до някои от претоварните станции да започнат транспортирането им до РЦУО- Стара Загора. Съгласно точка 1.3 от техническата спецификация генерираните отпадъци, които директно ще бъдат транспортирани в РЦУО –Стара Загора са от общините Стара Загора, Опан , Братя Даскалов, Чирпан и Раднево. Но в забележка е предвидено, че в процеса на изпълнение на договора е възможно някои от общините да започнат да транспортира отпадъците си до претоварна станция.

  Във връзка с това заявление РИОСВ Стара Загора е изискала становище от главния директор на ГД ОПОС 2007-2013 г. Според изложеното в отговора проектът , финансиран от ОПОС 2007-2013 г. е реализиран от община Стара Загора, но община Раднево, като ползвател следва да спазва рамките на одобрения проект , като не нарушава принципа на устойчивост на инвестицията и да не допуска нарушаване на екологичното законодателство. Според ръководителя на ОПОС в проекта били заложени индикатори за резултати и при изменението същите нямало да бъдат постигнати. Главният директор се е позовал на чл. 59 от общите условия на ДБФП, според който за период от 5 години от датата на завършване на проекта било недопустимо да се сключват договори от всякакъв характер с трети лица и/ или се извършват други действия на площадката, които биха могли да доведат до значително изменение на проекта Направен е извод в писмото до извода, че за същия период от 5 години  приемането, компатирането и извозването на генерираните битови отпадъци от община Раднево на ПС – Гълъбово в рамките на РСУО – Стара Загора е недопустимо.

  С решение № СЗ-РО-112/30.10.2019 г. директора на РИОСВ гр.Стара Загора е  отказал предоставянето на исканата сума, тъй като счел, че съгласно становище на ОПОС приемането , компатирането и извозване на генерираните битови отпадъци на община Раднево до ПС Гълъбово е недопустимо Не били спазени изискванията на чл. 25, ал.1 от Наредба № 7/19.12.2013 година съгласно която за изразходване на събраните финансови средства се подава заявление от собственика на депото Административният орган е приел, че предназначението на исканите от община Раднево средства не попада в хипотезата на чл. 24 от Наредбата Решението било съобщено по пощата, видно от приложената по делото обратна разписка на . Недоволен от отказа, кметът на община Стара Загора е  депозирал жалба  до Старозагорския административен съд.

 Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в предвидения 14-дневен преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес, и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол. Разгледана по същество, същата се явява основателна по следните съображения:

 Съгласно чл. 168, ал.1 от АПК, след като е сезиран с оспорване, съдът извършва цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт. Разпоредбата на чл. 146 от АПК сочи основанията за оспорване на административните актове, които, ако са налице във всяка конкретна хипотеза, водят до незаконосъобразност на оспорения акт, а именно: липса на компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение на административно производствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. При така вменената на съда от закона служебна проверка за законосъобразност на оспорения акт, съдът приема следното:

 Предмет на съдебен контрол е решение №СЗ-РО-112 от 30.10.2019 г. директора на РИОСВ гр. Стара Загора с което последният е отказал предоставяне на сума в размер на 34 680 лева лв., представляваща натрупани средства от отчисленията по чл. 20 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за  "закупуване на един брой метален контейнер за стационарна преса с вместимост 30 кубически метра.

Съдът приема, че оспореният отказ е издаден от компетентен орган, съгласно чл. 25, ал.9 от Наредба № 7/19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци. Спазени са изискванията на чл. 59 от АПК относно формата и съдържанието на административния акт. В производството по издаването му не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.

 Разпоредбата на чл. 24, ал.1 от Наредба № 7/19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци предвижда натрупаните средства от отчисления да се разходват от общините чрез техните бюджети за дейности, подробно разписани, като съгласно ал.4 се прилага приоритетен ред, определен от чл. 6, ал.1 от ЗУО: 1. предотвратяване на образуването им;2. подготовка за повторна употреба;3. рециклиране;4.друго оползотворяване, например оползотворяване за получаване на енергия;5. обезвреждане.

 Няма спор между страните, а това се установява и от приложените по делото доказателства, че мероприятието, за което се иска отпускане на сума от отчисленията попада в хипотезата на т.3 от цитираната разпоредба.

 Съгласно чл. 64, ал.1 от ЗУО, за обезвреждане на отпадъци на регионално или общинско депо за неопасни отпадъци и на депа за строителни отпадъци се правят отчисления в размер и по ред, определени с наредба по чл. 43, ал. 2 от същия закон. Целта на тези отчисления съгласно ал.2 на цитираната разпоредба е да се намали количеството на депонираните отпадъци и да се насърчи тяхното рециклиране и оползотворяване. Отчисленията са част от такса "битови отпадъци", те се събират от гражданите, но не остават в сметките на общините, а се превеждат в специални сметки за чужди средства на съответната РИОСВ, на чиято територия се намира депото с цел да се инвестират в съоръжения за третиране и/или оползотворяване на отпадъци.

В случая исканата сума в размер на 34680 лв., представляваща натрупани средства от отчисленията по чл. 20 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г. е предназначена за обект "закупуване на контейнер", следователно с предназначение  изграждане на съоръжения към съществуващо депо, което представлява експлоатационна дейност.

Този извод се налага след анализ на разпоредбата на чл. 64, ал.4 от ЗУО, съгласно която натрупаните средства по ал. 1 се разходват за дейности по изграждане на нови съоръжения за третиране на битови и строителни отпадъци, осигуряващи изпълнение от общините на изискванията на закона и подзаконовите нормативни актове по прилагането му. Средствата могат да бъдат разходвани за извършването на последващи разходи, свързани с изградените съоръжения и инсталации за оползотворяване на битови отпадъци.

 Законодателят е предвидил възможност средствата да бъдат разходвани и за извършване и на последващи разходи, но тези разходи следва да са свързани с изградени съоръжения и инсталации за оползотворяване на битови отпадъци, какъвто  е настоящият случай.

 В този смисъл е и разпоредбата на чл. 24, ал.3 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г., съгласно Събраните суми от отчисленията могат да бъдат изразходвани за проектиране, в т.ч. изпълнение на дейностите по подготовка на инвестиционни проекти за финансиране, и изграждане на депа за отпадъци, единствено ако:

1. депата са част от цялостната инфраструктура, осигуряваща управлението на отпадъците в региона; и

2. с инвестиционния проект се осигурява постигането на целите по чл. 31, ал. 1 ЗУО.

      В този смисъл е допустимо  община Раднево да иска средства за закупуване на контейнер по ред на Наредба № 7 с цел оптимизиране системата на депониране на отпадъци.

       Регионалното депо за отпадъци Стара Загора е   изградено по проект , финансиран от ОПОС и въз основа на сключен договор за безвъзмездна финансова помощ от община Стара Загора. В член 59 от специалните условия на договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR -5112122-С007 бенефициерът е длъжен да не прехвърля правото на собственост върху обекта, изграден в резултат на инвестицията, да не променя предназначението на активите, придобите в резултат на проекта, както и да не сключва договори от всъкакав характер с трети лица и/иил извършва други действия , които била могил да доведат до значително изменение на проекта по смисъла на чл. 57, параграф 1 от Регламент на съвета № 1083/2006 от 11 юли 2006 г. относно определяне на общи радпоредби за Европейският фонд  за регионално развитие, Европейският социален фонд и Кохезионния фонд и за отмяна на регламент 1260/1999 г. за период най-малко пет годни от датата на завършване на проекта. Според цитираната правна норма д   

 

 

 

 

 

ържавата-членка или управителният орган гарантира, че операция запазва приноса от фондовете, само ако в срок от пет години след приключването на операцията или три години след приключването на операцията в държавата-членка, която е упражнила правото си на избор за намаляване на този срок за запазване на инвестицията или на работните места, създадени от МСП, операцията не претърпи значително изменение:
а) засягащо характера й или условията й на осъществяване или породи за дружество или публична организация недължими изгоди; и
б) произтичащо или от промяна на характера на собствеността на елемент от инфраструктурата или прехвърлянето на производствена дейност.
Не е спорно, че този проект се реализира въз основа на сключен договор по проведена обществена поръчка . В този смисъл съществено изменение на проекта винаги би било свързано с изменение на клаузите на договора за обществена поръчка, по които се изпълнява проекта. Съществено би било изменение, ако с него се въвеждат условия, които ако са били налице при първоначалната процедура за възлагане, са щели да позволят допускането на оферти, различни от първоначално допуснатите, или да позволят приемане на оферта, различна от първоначално приетата, когато значително разширява обхвата на обществената поръчка до услуги, които първоначално не са предвидени или 

 

 

 

 ако променя икономическото равновесие на договора в полза на определения за изпълнител на обществената поръчка участник по начин, който не е предвиден в условията на първоначалната обществена поръчка Тук следва да се прецени дали промяна на мястото на депониране на отпадъците от община Раднево в ПС Гълъбово вместо в Стара Загора представлява съществено изменение на договора , сключен между община Стара Загора и операторът на депото. Следва да се подчертае, че не променя характера на собствеността на изградената инсталации, нито количеството на извозваните отпадъци. Същите ще продължават да се обезвреждат в Регионалното депо – Ракитница. В Наредбата за посочване на нередности, представляваща основания за извършване на финансови корекции и процентни показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове в раздел 23 незаконосъобразни изменения на договора за обществена поръчка е предвидено, че съществена промяна на елементите на договора/ цена, естество на строителството, срок за изпълнение, условия за плащане  използвани материали/ е налице, когато промяната прави изпълнения договор съществено различен по характер . А смисъла на тази разпоредба изменение ще е несъществено ако не се засята цялостния характер на поръчката или рамковото споразумение. Промяна на маршрута на извозвания на битовите отпадъци на община Раднево не променя договор , а още повече е предвидена такава възможност в техническата спецификация, неразделна част от договора за обществена поръчка.. Директорът на РИОСВ Стара Загора    е отказал предоставяне на средства, при положение че са били налице условията по чл. 24,ал.1 т. 3 от Наредбата.,.Натрупаните средства  ще се използват от община Раднево за осигуряване на други съоръжения и инсталации, необходими за изпълнение на изискванията на ЗУО и на подзаконовите нормативни актове по прилагането му, както и за извършването на последващи разходи, свързани с изградените съоръжения и инсталации за оползотворяване, в т.ч. рециклиране на битови отпадъци

.

Предвид гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспореният отказ, обективиран в решение №СЗ-РО-112/30.10.2019 година . на директора на РИОСВ следва да се отмени  и делото се върне на административния орган за ново произнасяне при спазване указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона  

Искането на жалбоподателя за присъждане на разноски се явява основателно до размера на внесената държавна такса – 50 лева и договорен адвокатски хонорар в размер на 500 лева, като претенцията за присъждане на адвокатско възнаграждение  над сумата от 500 лева до 1550 лева се явява  недоказана с оглед практическата и правна сложност на делото

 Водим от горното, съдът                                                         

 

                                                 Р Е Ш И:

 

 ОТМЕНЯ  по жалба на Община Раднево решение №СЗ-РО-112/30.10.2019 година . на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите гр. Стара Загора.

  ВРЪЩА  преписката на  директора на Регионална инспекция по околната среда и водите гр. Стара Загора  за ново произнасяне

ОСЪЖДА Регионална инспекция по околната среда и водите гр. Стара Загора да заплати на Община Раднево направените по делото разноски в размер на 550/ петстотин и петдесет / лева  

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Р България град София в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл. 137 във вр. с чл. 138, ал.1 от АПК.

 

 

                                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: