Решение по дело №2207/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1452
Дата: 11 ноември 2021 г.
Съдия: Искрена Илийчева Димитрова
Дело: 20217050702207
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

№ ________

 

 

Варна, ______________



В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд, І-ви касационен състав, в публичното заседание на четвърти ноември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

 

ЧЛЕНОВЕ:

 ИВЕТА ПЕКОВА
 ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

 

при секретаря

Елена Воденичарова

и с участието

на прокурора

Силвиян Иванов

изслуша докладваното

от съдията

Искрена Димитрова

http://www.admcourt-varna.com/site/files/Postanoveni-zakonni-aktove/2015/04-2015/0061d815/74740915_image002.png

адм. дело 2207/2021г.

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл.63 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.София, район Младост, ж.к. Младост 4, Бизнес Парк София, сграда 6, чрез адв.С.К., против Решение
№ 484/16.08.2021г. на Районен съд- Варна,
XXXVIII-ми състав, постановено по НАХД
№ 2624/2021г. по описа на същия съд, с което е потвърдено НП № В-0050528/10.02.2021г. на директора на Регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Търговище и Силистра към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при Комисия за защита на потребителите, с което за нарушение на чл.127, ал.3 от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ и на основание чл.222 от ЗЗП, на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 500лв., и в полза на КЗП е присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 120лв.

Касаторът твърди неправилност на обжалваното решение по съображения за допуснати процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Конкретно твърди, че НП е издадено в отклонение от императивната разпоредба на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, т.к. в същото не е посочена ясно и недвусмислено датата на извършване на нарушението, а само датата на неговото установяване, не е посочено и мястото на извършване на нарушението по чл.127, ал.3 от ЗЗП. Твърди и че от обстоятелствената част на НП не става ясно как наказващият орган е установил и безспорно доказал, че е имало рекламация (респ.някакво несъответствие) на 10.06.2020г. Твърди се и че обжалваното решение в нарушение на чл.339, ал.2 от НПК, вр.чл.84 от ЗАНН, не е надлежно мотивирано, т.к. липсва посочване на основанията, поради които не са приети доводите в жалбата. По изложените съображения се иска отмяна на обжалваното решение и постановяване на друго, с което да се отмени наказателното постановление.

Ответникът – Комисия за защита на потребителите, оспорва касационната жалба по съображения в становище С.д. № 15179/18.10.2021г. Счита, че обжалваното решение е правилно и законосъобразно и моли да бъде оставено в сила. Претендира и присъждане на разноски. В случай че жалбата бъде уважена прави възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура-Варна дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Счита, че обжалваното решение е правилно, постановено е при спазване на процесуалните правила и закона, и не са налице основания за неговата отмяна.

Касационната жалба е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок поради което е ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна пред ВРС е установено, че на 03.06.2020г. потребителят Л. У. закупил часовник Samsung Galaxy Watch IMEI *********/RFAN12LFVN от обект на „Теленор България“ ЕАД. На 10.06.2020г. У.  оставил посоченият артикул в сервиз с дефект, след което предявил още няколко рекламации. По повод постъпилата потребителска жалба служители на КЗП извършили проверка в обект – магазин, находящ се в гр.Варна, бул.В.Варненчик 81, стопанисван от „Теленор България“ ЕАД. При документалната проверка на 27.08.2020г. с ППД № К-0120012 били приети протоколи за приемане на устройство № *********/22.07.2020г. и № *********/11.08.2020г. Според обяснения на дружеството, устройството било предоставено за сервизно обслужване на 22.07.2020г. с посочен проблем с дисплея и върнато към обекта на 07.08.2020г. На 11.08.2020г. потребителят предявил нова рекламация със същия проблем. Относно твърдението на потребителя – че седмица след закупуване на устройството, а именно на 10.06.2020г. е предявил рекламация, с ППД № К-0120012/27.08.2020г. било указано на търговеца да представи доказателства, съобразени с чл.108 от ЗЗП относно несъответствията на потребителската стока с договора за продажба в първите шест месеца от покупката. Едновременно с това до потребителя било изпратено писмо
изх.№ В-03-1348/27.08.2020г., с което била изискана информация за това колко на брой рекламации има предявени за
Samsung Galaxy Watch, да конкретизира датите [на рекламациите] и в кой обект на търговеца са предявени. От У.  постъпил отговор, според който на 10.06 часовникът бил оставен в магазин на Теленор, намиращ се в ж.к. Владислав Варненчик, от където е закупен. Датата 10.06.2020г. била вписана в [издадената за устройството] гаранционна карта, която потребителят представил. На 17.09.202г. по
e-mail търговецът представил протокол от „Сръчко сервиз“ ЕООД с № S*********/19.08.2020г. във връзка с поръчка № S009377218/19.08.2020г. В тази връзка била извършена последваща проверка в обект, стопанисван от търговеца, находящ се в гр.Варна, бул.Св.Константин и Елена“ № 26, при която в регистъра за предявените рекламации била извършена справка за 10.06. – 11.06.2020г. за устройство с IMEI *********/RFAN12LFVN. От присъстващия на проверката служител била предоставена разпечатка с издадените за устройството сервизни протоколи, от която било установено, че има предявени рекламации на 22.07. и 11.08.2020г. При така установените факти е прието, че на 10.06.2020г. дружеството е извършило нарушение на чл.127, ал.3 от ЗЗП, т.к. не е изпълнило задължението при предявяване на рекламация, същата задължително да се вписва в регистъра. За нарушението бил съставен АУАН № К-0050528/20.10.2020г., а въз основа на него било издадено процесното наказателно постановление, с което на основание чл.222 от ЗЗП на „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД е наложена имуществена санкция в размер на 500лв.

За да потвърди наказателното постановление ВРС е приел, че АУАН и НП са издадени при спазване на всички предвидени в ЗАНН срокове и процедури – АУАН е съставен в тримесечния срок от откриване на нарушителя, съобразно изискването на чл.34, ал.1 от ЗАНН, спазен е тридневния срок за възражения, НП е издадено в рамките на предвидения шестмесечен срок, АУАН и НП съдържат реквизитите по чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Прието е, че приложените по делото извлечения от регистър за рекламации представляват безспорни доказателства за извършеното нарушение, установявайки липсата на вписване на рекламацията от 10.06.2020г. В съдържанието на АУАН се съдържа подробно описание на нарушението и на обстоятелствата при които е извършено, правилна е и правната квалификация [на нарушението] по ЗЗП. Предвид липсата на доказателства, установяващи завишена обществена опасност, ВРС е приел, че правилно АНО е наложил санкция в предвидения от закона минимален размер. Относно оплакванията на „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД за допуснати нарушения, изразяващи се в неспазване на изискванията на чл.42, т.3 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, ВРС е изложил мотиви, че при служебната проверка не е констатирал допуснати съществени нарушения на закона, както и че анализът на доказателствения материал по делото извежда еднозначно именно фактическата обстановката, твърдяна с наказателното постановление. ВРС е преценил като достатъчно съдържанието на АУАН и НП, за да бъдат изведени елементите от състава на нарушението и доказателствата, потвърждаващи неговото извършване.

Така постановеното решение като краен резултат е правилно.

Неоснователно е оплакването на касатора за това, че ВРС е постановил решението си в противоречие със събраните доказателства и при неправилно приложение на материалния закон. ВРС е установил вярно фактическата обстановка по случая, обсъдил е поотделно и в съвкупност събраните доказателства и доводите на страните, и при правилно установени факти е стигнал до обоснован от закона и от доказателствата извод за законосъобразност на наказателното постановление.

Отговорността на „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД е ангажирана за нарушение на разпоредбата на чл.127, ал.3 от ЗЗП, вменяваща задължение на търговците при предявяване на рекламация, същата задължително да се описва в регистъра за рекламации. Разпоредбата е императивна и цели защита правата на потребителите – вж. чл.113, ал.2 и чл.114, ал.3 от ЗЗП. Нарушението е установено по повод подадена потребителска жалба и въз основа на документите, представени в хода на документалната проверка и проверката в търговския обект, от който е закупено процесното устройство.

Неоснователно е оплакването на касатора за допуснати нарушения на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Противно на твърденията в жалбата, в АУАН и в НП са посочени всички извършени при проверката действия, релевантните към елементите от състава на нарушението факти и доказателствата, от които същите се установяват. Липсва каквото и да било съмнение за какво конкретно нарушение е санкционирано дружеството, в кой търговски обект е извършено – гр.Варна, бул.Вл.Варненчик № 81, и на коя дата е извършено същото – 10.06.2020г.

Видно от събраните при проверката доказателства, по отношение на процесното устройство - Samsung Galaxy Watch, IMEI *********/RFAN12LFVN, са представени протоколи за приемане на устройство от 22.07.2020г. и 11.08.2020г., докато според представената от потребителя гаранционна карта, са регистрирани ремонти в гаранционния срок на дати – 10.06.2020г. и 19.06.2020г., което кореспондира с твърденията на потребителя, че четири пъти е оставял устройството за ремонт. В представения регистър на рекламациите са отразени само рекламациите от 22.07. и 11.08.2020г., поради което правилно АНО и ВРС са приели, че на 10.06.2020г. търговецът е осъществил състава на нарушението по чл.127, ал.3 от ЗЗП. Няма никакво съмнение, че всички претенции на потребителя са били свързани с несъответствие на стоката с договорените условия, поради което безспорно се касае за рекламация по смисъла на чл.122 от ЗЗП, която търговецът е бил длъжен да регистрира по съответния ред.

Като е стигнал до същите правни изводи ВРС е постановил правилно решение, което като валидно и допустимо следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, Варненският административен съд, І-ви касационен състав

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 484/16.08.2021г. на Районен-Варна, XXXVIII – ми състав, постановено по НАХД № 2624/2021г.

 

Решението е окончателно!

Председател:                                            

 

Членове:      1.                               

 

2.