Решение по дело №161/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 137
Дата: 20 юли 2022 г.
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20227280700161
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 137/20.7.2022 г.

 

20.07.2022 година, гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   трети административен     състав

На  осми юли 2022 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ СТОЯНОВА

                                              

Секретар  Красимира Юрукова-Стоянова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Стоянова

Административно дело № 161  по описа на 2022 година.

               За да се произнесе, взе предвид следното:      

             Производството по делото е образувано  по жалба  на    В.Х. ***, чрез адвокат С.И., с адрес ***, кантора 305, уточнена с молба с вх. № 1478 от 31.05.2022г. срещу Отказ за издаване на акт за категоризация, обективиран в писмо изх. № РД-12-02396/20.05.2022г. на Директора на ОД „Земеделие“, Ямбол по заявление с вх. № РД-12-02-480 от 16.06.2021г. с искане за издаване на акт за категоризация за поземлен имот с идентификатор 87374.72.1013 по КК на Ямбол.

    В жалбата се сочи, че със заявление вх.№РД-12-02-480/16.06.2021г. оспорващия е поискал от ОД „Земеделие” Ямбол издаване на акт за категоризация за поземлен имот с идентификатор №87374.72.1013 (стар№87374.72.657), но в отговор е постановен Отказ за издаване на акт за категоризация, обективиран в писмо изх.№РД-12-02-480-1/15.07.2021г. на Директора на ОД „Земеделие” Ямбол, който е оспорил по съдебен ред, като с Решение №216/10.12.2021г.по адм.д.№221/ 2021г. по описа на Административен съд-Ямбол, потвърдено с Решение №2966/30.03.2022г., по адм.д.№630/ 2022г. по описа на ВАС той беше отменен. Делото е върнато като преписка на административния орган за произнасяне по заявлението ми при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона в 14 дневен срок от връщане на преписката на административния орган.

Искането за издаване на акт за категоризация за поземлен имот с идентификатор №87374.72.1013 (стар №87374.72.657), обосновава с  цел прилагане на одобрен със Заповед №ТУ/02-00079/28.10.2020г. на кмета на Община Ямбол проект за ПУП-ПРЗ. Снабдяването му с този акт е необходимо да се изпълни процедурата по глава пета на закона за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ) промяна на предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди. Намира, че е представил  всички от необходимите документи, съгласно чл.3 от Наредбата - нотариален акт, удостоверение за поливност, както и Заповедта за одобряване на ПУП-ПРЗ.

Въпреки изяснените обстоятелства административният орган не изпълнил указанията на съда, което счита за  нарушение на чл.177, ал.1 АПК.

Иска отмяна на оспорения отказ и връщане на преписката за издаване на акт за категоризация. Претендира присъждане на разноски.

В съдебно заседание оспорващия, редовно призован, явява се лично и  изпраща процесуалния си представител адв. С.И.,  който намира за незаконосъобразен постановения отказ от страна на ОД „Земеделие“-Ямбол. В тази връзка има постановено решение на Административен съд-Ямбол с адм. дело №221/2021г. като счита, че същото следва да бъде приложено от страна на административния орган по начина по който е описано в същото, тъй като в него са дадени указания как следва да бъде извършена исканата процедура.

Ответната страна Директор на Областна дирекция „Земеделие“, Ямбол в съдебно заседание не се явява, адвокат М. А., която счита, че  от събраните по делото доказателства се установява, че производството, което е инициирано от жалбоподателя срещу административния орган е приключило с изричен отказ за издаване на акт за категоризация на поземлен имот от 20.05.2022г., който изричен отказ е издаден от Директора на ОД „Земеделие“-Ямбол. Счита, че не е налице формиран мълчалив отказ за издаване на съответния административен акт. Моли да се отхвърли като  неоснователна жалбата и да бъдат присъдени направените по делото разноски.

ЯАС, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и  прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите  и изразените становища на страните прие за установено следното:

По делото е представена цялата адм. преписка по издаване на оспорения отказ, ведно с писмените доказателства по адм. дело № 221/2021г. на ЯАС и адм. дело № 630/2022г. на ВАС.

Със заявление вх.№РД-12-02-480/16.06.2021г. оспорващият поискал от ОД „Земеделие” Ямбол издаване на акт за категоризация за поземлен имот с идентификатор №87374.72.1013 (стар№87374.72.657).

         Съгласно Нотариален акт №72, том III, рег.№3696, дело №232 от 06.08.2013г. на нотариус С.С. е собственик на Поземлен имот с идентификатор №87374.72.657 по кадастралната карта на гр.*. Към датата на издаване на нотариалния акт имотът е с начин на трайно ползване „водоем”, вид територия-територия заета от води и водни течения. В последствие това е променено, като с действащия в момента Общ устройствен план на община Ямбол този имот е земеделска земя - обработваема земя - нива с възможност за преотреждане в Смесена многофункционална устройствена зона. Получил нов идентификатор, а именно: №87374.72.1013. В тази връзка е и издаденото Удостоверение № 2801-08125/19.04.2021г. на зам. кмета на  Община Ямбол.

С влязла в сила Заповед №ТУ/02-00079/28.10.2020г. на кмета на Община Ямбол е одобрен изработеният проект за ПУП-ПРЗ, състоящ се в обединяване на поземлен имот с идентификатор №87374.72.1013 (стар №87374.72.657) и УПИ 1-10, в кв.72 в един УПИ 1-1012, във връзка с промяна на предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди, относно ПИ с идентификатор №87374.72.1013 (стар №87374.72.657). Проектът за ПУП-ПРЗ е изработен именно във връзка с промяна на предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди, относно ПИ с идентификатор №87374.72.1013 (стар№87374.72.657)

По делото е представено и писмо изх.№ 25-276923-23.09.2021г.  от АГКК, Ямбол за характеристики на поземлен имот в територия заета от вода и водни обекти.

Впоследствие е представен отговор № 94-1998 от 24.09.2021г.  от МЗХГ, дирекция „Поземлени отношения и комасация“. Според това писмо  „видно от удостоверение от 19.04.2021г. издадено от зам. кмета на община Ямбол, съгласно действащия ОУП на община Ямбол, ПИ с идентификатор 87374.72.657/нов идентификатор 87374.72.1013/ е зем. земя-обработваема земя - нива с възможност за преотреждане в Смесена многофункционална устройствена зона. Сочи се, че за ПИ с идентификатор 87374.72.1013 е в сила ПУП ПРЗ, одобрен със заповед № ТУ/02-00079 от 28.10.2020г. на кмета на община Ямбол, състоящ се в обединяване на ПИ 87374.72.1013/стар номер 87374.72.657/ по КККР на гр. *  и УПИ І-10, в  кв. 72 в един УПИ І-1012, кв. 72 с конкретно предназначение “База за ремонт на селскостопанска техника и за складове за селскостопански машини“ във връзка с промяна на предназначението на земеделска  земя в неземеделски нужди. Заключението в писмото на МЗХГ е, че „имотите представляват по вид територия и начин на трайно ползване-неземеделски земи, поради което не следва на този етап да се прилага Наредбата за категоризиране на земеделски  земи при промяна на тяхното предназначение.“ Следователно и МЗХГ приема, че не се касае за водоем, след описаните и проведени по-горе процедури.        

С оглед пълното изясняване на фактическата обстановка по адм. дело № 221/2021г. на ЯАС   е назначена и изслушана СТЕ, с вещо лице със специалност Геодезия.   Съдът прие заключението на вещото лице, възприе същото като обективно, всестранно и пълно. Освен изложените по горе факти  и обстоятелства е цитирано и влязлото в сила на 26.05.2020г. решение № 244 от 09.05.20216г. по гр. дело   № 2270 от 2015г. на ЯРС , с което е допълнено решение № 664 от 02.12.2015г., в сила от 26.02.2016г. по гр. дело № 2270/2015г. на ЯРС. За справка  https://legalacts.justice.bg/?CourtId=%2FpPmX2%2BVfiQ%3D&CaseNumber=ZBMkhl%2FOOKQ%3D&CaseYear=b1I4DZ6AW3w%3D&ShowConnected=False&IsLuceneInUse=True&ShowResults=True&IsAdvanced=False

В диспозитива на решението № 244 от 09.05.2016г. по гр. дело   № 2270 от 2015г. на ЯРС, влязло в сила от 26.05.2016г., е посочено „Изпраща адм. преписка, образувана по жалба на В.Х. срещу отказа на Началника на „Общинска служба по земеделие“, Ямбол за разглеждане на искането му за издаване на адм. акт за промяна на  начина на трайно ползване на собствения му недвижим имот, съставляващ ПИ с идентификатор № 87374.72.657 по кадастрална карта на Ямбол, с посочен в кадастралната карта начин на трайно ползване на имота „водоем“, като от водоем да бъде променен на “земеделска земя“ на Кмета на Община Ямбол за разглеждане на искането по същество“. На това решение се е  позовал главния архитект на община Ямбол в становище №ОА-028 от 29.06.2016г./стр 45 от адм. дело № 221/21г. на ЯАС/, вследствие на което кмета на община Ямбол е инициирал процедура по изменение на ПУП-ПРЗ на ПИ с идентификатор № 87374.72.657 по кадастрална карта на Ямбол и обединяване с УПИ І -10, кв.м. 72 по ПУП на гр. Ямбол, м.“Покрит кладенец“.

 Както се посочи по –горе налице е и влязла в сила Заповед №ТУ/02-00079/28.10.2020г. на кмета на Община Ямбол. Т.е. това са все факти и обстоятелства от значение за случая, но не са обсъдени в обжалваното писмо № РД-12-02-480-1/15.07.2021г. на Директора на ОД „Земеделие“, Ямбол,  в което е обективиран процесния отказ за категоризиране на ПИ.

С решение №216/10.12.2021г. по адм.д.№221/ 2021г. на ЯАС е отменен Отказ за издаване на акт за категоризация за ПИ с идентификатор 87374.72.1013, обективиран в писмо изх. № РД-12-02-480-1/15.07.2021г. на Директора на ОД „Земеделие“, Ямбол, а адм. преписка на осн. чл. 173, ал.2 от АПК е върната на адм. орган  за произнасяне при съобразяване с гореизложените съображения. Решението е оставено в сила с решение№2966/30.03.2022г., по адм.д.№630/ 2022г.  по описа на ВАС, като в мотивите на решението е посочено, че  с писмо изх. №РД-12-02-480-1/15.07.2021г. на директора на ОД „Земеделие“ – Ямбол е налице произнасяне по същество на подаденото заявление. Следователно самият административен орган е счел за допустимо искането за издаване на акт за категоризация. Доводите за недопустимост е следвало адм. орган да ги прецени в развилото се пред него административно производство.  Освен това ВАС е приел, че обжалваното съдебно решение не се основава само на изготвената по делото СТЕ. Освен нея е налице и съдебно решение №664/02.12.2015г. по адм.дело №2270/2015г. по описа на РС-Ямбол, допълнено с решение №244 от 09.05.2016г. по адм.дело №2270/2015г. по описа на РС-Ямбол. С последното решение съдът е върнал административната преписка образувана по жалба на В. Х. срещу отказа на административния орган да разглежда искането му за издаване на акт за промяна на начина на трайно ползване на собствения му недвижим имот, съставляващ ПИ с идентификатор №87374.72.657 по кадастралната карта на гр.Ямбол, като от водоем да бъде променен на земеделска земя. На това решение се е позовал главният архитект на община Ямбол в становището си, вследствие на което кметът на община Ямбол е инициирал процедура по изменение на ПУП – ПРЗ на ПИ с идентификатор №87374.72.657 по КК на гр.* и обединяване на УПИ I–10 в кв.72 по ПУП на гр.*, м.„**“. Установено е още, че със заповед №ТУ/02-00079/28.10.2020г. на кмета на община Ямбол е одобрен ПУП-ПРЗ. Представено е удостоверение от 19.04.2021г. на зам. кмета на Община Ямбол, от което е видно, че според действащия ОУП, поземлен имот 87374.72.657 /нов идентификатор 87374.72.103/ е земеделска земя – обработваема земя – нива с възможност за преотреждане. Следователно  събраните писмени доказателства, са съществували към момента на издаване на първия отказ за категоризация по адм. дело № 221/2021г., но адм. орган не се е съобразил със съдебните решения и отново не е обсъдил относимите писмени доказателства при постановяване и на втория отказ за категоризация.

След връщане на адм. преписка за ново разглеждане, адм. орган е   постановил оспорения в настоящото производство адм. акт, представляващ отново отказ за категоризация.

При така изяснена фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:   

 Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в срока по чл. 149 ал. 1 от АПК и основателна.

        Предмет на оспорване е Отказ за издаване на акт за категоризация, обективиран в писмо изх. № РД-12-02396/20.05.2022г. на Директора на ОД „Земеделие“, Ямбол по заявление с вх. № РД-12-02-480 от 16.06.2021г. с искане за издаване на акт за категоризация за поземлен имот с идентификатор 87374.72.1013 по КК на *.

         Проверката за законосъобразност на оспорения в настоящото производство административен акт съобразно разпоредбата на чл. 168, ал.1 от АПК следва да бъде извършена на всички основания по чл. 146 от АПК, като липсата на някоя от визираните в тази норма предпоставки  води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

На основание чл.142 ал. 1 от АПК съдът преценя съответствието на адм. акт с материалния закон към момента на издаването му.

С оглед разпоредбата на чл. 168, ал. 2 от АПК съдът  обявява нищожността на акта дори да липсва искане за това.

Видно от постановения отказ, мотивите на същия се разпростират на три машинописни страници и въпреки многословието,  същия  не е съобразен с указанията на влезлите в сила съдебни решения по адм. дело адм. дело № 221/2021г. на ЯАС и адм. дело № 630/2022г. на ВАС,  което по същество го прави лишен от съдържание. Най-общо в отказа се цитират текстове на правни норми, преразказват се факти и обстоятелства, които не се явяват нови такива и нито ред, доказващ изпълнение на указанията в съдебните решения,  а именно не са обсъдени факти и обстоятелства, които са съществували при постановяването  на първоначалния отказ от 15.07.2021г.,  а именно тези установени  по адм. дело № 221/21г. на ЯАС. Следователно налага се извод за наличие на хипотезата на чл. 177, ал. 2  изр. първо от АПК, а именно актове и действия на адм. орган, извършени в противоречие с влязло в сила решение на съда са нищожни. В случая е осъществена хипотезата на цитираната разпоредба, защото не е съобразено задължителното за административния орган при повторното произнасяне тълкуване на приложимия закон, съдържащо се във влязлото в сила решение на Върховния административен съд по адм. дело № 630/2022г.

Изложеното по-горе обосновава извода, че произнасяйки се по описания начин с оспорения акт административният орган е постановил нищожен такъв, т. е. в противоречие с влезлите  в сила Решения по адм. дело № 221/21г. на ЯАС и по адм. дело № 630/2022г. на ВАС.

Категорично не са изпълнени задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона, като независимо от същите органът отново е постановил отказ. Отново основния мотив на адм. орган за отказа за издаване на акт за категоризация е, че ПИ с идентификатор 87374.72.1013 с площ 5102кв.м. е вид територия, заета от води и водни обекти НТП-„водоем“, установено при проверка в Кадастрално-административната информационна система. Позовават се и на чл. 1, ал. 3 от Наредбата за категоризиране на земеделски земи, че водните площи са некатегоризуеми по реда на чл. 2 от Наредбата. В оспорения в настоящото производство адм. акт липсва обсъждане на решението  на ЯРС   по адм.дело №2270/2015г. по описа на РС-Ямбол, допълнено с решение №244 от 09.05.2016г. по адм.дело №2270/2015г. Липсва обсъждане  и на останалите доказателства, а именно  че оспорващият е станал собственик на процесния имот с Нотариален акт №72, том III, рег.№3696, дело №232 от 06.08.2013г. на нотариус С.С.. Към датата на този нотариален акт имотът е бил нанесен в кадастралната карта на гр.* като Поземлен имот с идентификатор №87374.72.657 с вид територия-територия заета от води и водно течения НТП „водоем”. В последствие обаче тези характеристики са били променени, като с действащия в момента Общ устройствен план на община Ямбол този имот е земеделска земя - обработваема земя - нива с възможност за преотреждане в Смесена многофункционална устройствена зона. Тук следва се добави, че е налице  влязла в сила заповед № ТУ/02-00079/28.10.2020г. на кмета на община Ямбол. Не е спорно, че  в графичната част на ОУП все още това не е променено и имотът там е нанесен в син цвят.

             Налице е Становище от 29.06.2016г. на гл.архитект на Община Ямбол и заповед № ТУ-02-00079 от 28.10.2020г., влязла в сила на 18.11.2020г., с която е одобрен ПУП-ПРЗ, състоящ се в обединяване на ПИ с идентификатор 87374.72.1013/стар 87374.72.657/ и УПИ І-10, кв.72, с предназначение „База за ремонт на  селскостопанска техника и за складове за селскостопански машини“, във връзка с промяна предназначението на земеделската земя в неземеделски нужди  относно ПИ 87374.72.1013 по кадастрална карта на Ямбол, м.“**“, а също и  удостоверение от 19.04.2021г. издадено от зам. кмета на Община Ямбол, съгласно действащия ОУП на Ямбол, ПИ 87374.72.657/нов идентификатор 87374.72.1013/ е земеделска земя.   Видно от удостоверение от 19.04.2021г. издадено от зам. кмета на Община Ямбол, съгласно действащия ОУП на Ямбол, ПИ 87374.72.657/нов идентификатор 87374.72.1013/ е земеделска земя-обработваема земя-нива с възможност за преотреждане в смесена многофункционална устройствена зона.

Реалното състояние на имота в момента на място е описано и установено от вещото лице в заключението му. Посочено е още, че липсват данни за наличието на водоем или други водни течения или водни площи, имотът не се ползва за водоем, както и в него няма построени сгради и съоръжения.

За да бъде приложен проектът за ПУП-ПРЗ е необходимо да се изпълни процедурата по глава пета на закона за опазване на земеделските земи (ЗОЗЗ) промяна на предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди, което е  предприел оспорващия.

В оспорения отказ отново няма нито ред изложение за относимите факти и обстоятелства от значение за случая.

В заключение, при повторното провеждане на административното производство, не са установени никакви нови или допълнителни обстоятелства, в пряко противоречие със задължителното в тази фаза на административното производство тълкуване, направено с влязлото в сила съдебно решение.

По изложените съображения, с оглед констатираното противоречие на оспорения акт с влязлото в сила Решение №216/10.12.2021г. по адм.д.№221/ 2021 по описа на Административен съд-Ямбол, потвърдено с Решение №2966/30.03.2022г., по адм.д.№630/ 2022г. по описа на ВАС, при липсата на нови факти и обстоятелства, без да са изпълнени указанията на съда, следва процесният акт - Отказ за издаване на акт за категоризация, обективиран в писмо изх. № РД-12-02396/20.05.2022г. на Директора на ОД „Земеделие“, Ямбол  да бъде обявен за нищожен и преписката да бъде върната на административния орган, за ново произнасяне в 14-дневен срок от влизане в сила на настоящето решение, при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона.

Нищожният административен акт, съобразно правната теория и практика, се счита за несъществуващ акт, който изначално не поражда и не би могъл да породи каквито и да е правни последици, което в настоящия случай означава, че фактически липсва повторно произнасяне на административния орган съобразно постановеното от съда Решение №216/10.12.2021г. по адм.д.№221/ 2021г. по описа на Административен съд-Ямбол, потвърдено с Решение №2966/30.03.2022г. по адм.д.№630/ 2022г. по описа на ВАС. Това налага преписката да бъде върната на ответника за постановяване на административен акт, съобразно цитираното решение на съда и мотивите на настоящото.

С оглед изложеното оспорваното писмо, в което е обективиран отказ се явява нищожен, а адм. преписка на осн. чл. 173, ал.2 от АПК върната на адм. орган  за произнасяне при съобразяване с гореизложените съображения, за постановяване на административен акт.

      При този изход на спора и съобразно правилото на чл. 143, ал.1 от АПК претенцията на процесуалния  представител на оспорващия за присъждане на разноски по делото, като своевременно направена се явява основателна и  ОД „Земеделие“, Ямбол  следва да бъде осъдена да заплати на оспорващия разноски по делото в размер на 710/седемстотин и десет/, от които 700  лева-договорено  и внесено адвокатско възнаграждение и 10 лева  -държавна такса.

      Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 във връзка с чл. 177, ал. 2 от АПК  и чл.173, ал.2  от АПК,  ЯАС, трети административен състав

 

                                               Р   Е   Ш   И:

 

     ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТ    по жалба на  В.Х. ***, чрез адвокат С.И., адрес ***, *на Отказ за издаване на акт за категоризация, обективиран в писмо изх. № РД-12-02396/20.05.2022г. на Директора на ОД „Земеделие“, Ямбол.

 

               ВРЪЩА делото като преписка  на Директора на ОД „Земеделие“, Ямбол за произнасяне по заявление вх.№РД-12-02-480/16.06.2021г. от В.Х.Х., при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона в 14 дневен срок от връщане на преписката на административния орган.   

 

       ОСЪЖДА  Областна дирекция „Земеделие“, Ямбол  да заплати на В.Х. ***, разноски по делото в размер на 710 /седемстотин и десет/ лева.

 

         Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на чл.138 АПК.

 

                                                                                 СЪДИЯ:/п/ не се чете