Решение по дело №355/2020 на Софийски градски съд

Номер на акта: 659
Дата: 27 март 2020 г. (в сила от 15 юни 2020 г.)
Съдия: Петя Георгиева Георгиева
Дело: 20201100900355
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 18 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

град София, 27.03.2020 г.

                                                                                                                         

            СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, Търговско отделение, VI-14 състав в закрито заседание на двадесет и седми март през две хиляди и двадесета година, в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЯ ГЕОРГИЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията Георгиева

търг. дело №  355 по описа на съда за 2020 година, взе предвид

следното:

 

Производството е по реда на чл.274, ал.1, т.2 и следващите от Гражданския процесуален кодекс вр. с чл.25 от Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.

Образувано е по жалба с вх.№ 20200214132313 от Сдружение „О.С.“ против Отказ № 20200207132115/11.02.2020 г. на длъжностно лице към Агенция по вписванията–ТРРЮЛНЦ по заявление образец Г1, подадено  с вх.№ 20200207132115 от 07.02.2020 г. от адв. В.И.Т.за обявяване по партидата на сдружението на покана за свикване на Общо събрание на 25.04.2020 г.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на постановения отказ и се претендира неговата отмяна, като се твърди, че действително обвяването на поканата за свикване на ОС не е предвидено в Устава, но нормата на чл.26, ал.3 от ЗЮЛНЦ е диспозитивна и като такава, със същата е дадена възможност на заявителя да я изпълни, или не. Същевременно се посочва, че тази проверка не е част от това производство, доколкото установяването на спазването на процедура по свикване на ОС е предмет на производство по искане за вписване на решението на Общото събрание и в този смисъл длъжностното лице е излязло извън компетентността си, очертана в чл.21, т.2 от ЗТРРЮЛНЦ.

СЪДЪТ, като разгледа събраните доказателства, намира следното:

Със заявление  образец Г1 с вх.№ 20200207132115 от 07.02.2020 г., подадено от упълномощен процесуален представител е поискано обявяване на покана за свикване на Общо събрание на Сдружението на 25.04.2020 г. Към заявлението е представена поканата, протокол от заседание на Националния съвет на Сдружение „О.С.“ № 00-045/11.01.2020 г. и декларации по чл. 13, ал.4 и ал.5 ЗТР, както и пълномощно за процесуално представителство. Длъжностното лице при АВп, като е приело, че представената покана за свикване на общо събрание на сдружението не е акт, за който с устава или със закон е предвидено обявяване в търговския регистър, постановило обжалвания отказ.

Жалбата е подадена в срок срещу акт, подлежащ на обжалване съгласно разпоредбата на чл. 25 ЗТРРЮЛНЦ и от лице, което има право и интерес от обжалването, поради което същата е процесуално допустима, но разгледана по същество е неоснователна.

В разпоредбата на чл. 2 ЗТРРЮЛНЦ е дефинирано, че търговският регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел е обща електронна база данни, съдържаща обстоятелствата, вписани по силата на закон, и актовете, обявени по силата на закон, за търговците и клоновете на чуждестранни търговци и ЮЛНЦ и техните чуждестранни клонове. Предназначението му е да гарантира правната сигурност, като осигурява публичност и предоставя необходима информация относно лицата, но само по отношение на онези обстоятелства, свързани с тях, за които законодателят е изрично е предвидил, че следва да бъдат доведени до знанието на неограничен кръг трети лица. В съответствие с посоченото предназначение, производството по вписване в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел се подчинява на принципа за законоустановеност на подлежащите на вписване и обявяване обстоятелства и актове. Същият намира израз и в разпоредбите на чл.2 от ЗТРРЮЛНЦ и чл.5 от  ЗТРРЮЛНЦ, предвиждащи че в търговския регистър и в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел се обявяват актове, които се отнасят до търговците, клоновете на чуждестранни търговци, юридическите лица с нестопанска цел и до клоновете на чуждестранни юридически лица с нестопанска цел, за които е предвидено със закон, че подлежат на обявяване.  Анотирана съдебна практикаСледователно на обявяване подлежат само обстоятелства и актове, за които такова е предвидено в нормативен акт.

Съгласно чл. 26, ал. 3 от ЗЮЛНЦ (изм. и доп. - ДВ, бр. 74 от 2016 г., в сила от 01.01.2018 г.), ако друго не е предвидено в устава, поканата за свикване на ОС се обявява в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията, и се поставя на мястото за обявления в сградата, в която се намира управлението на сдружението, най-малко един месец преди насрочения ден. Изводът е, че е предоставена възможност в устава на юридическото лице да бъде предвиден различен ред за оповестяване на поканата, като предвиждането в устройствения акт на съответното юридическото лице с нестопанска цел на такъв различен ред обаче, изключва приложението на правилото на чл.26, ал. 3 ЗЮЛНЦ. Касае се до разпоредба с диспозитивен характер, която изрично предвижда възможност за избор от адресата на начина на оповестяване. Така формулирана, нормата има диспозитивен характер и дава предимство на установеното в Устава. В случая проверката на устава на сдружение „О.С.“ обявен под №20180223162354,  разкрива това, че същият съдържа друго правило (чл. 15, ал.3) и изрично е формулиран ред за свикване на върховния орган на юридическото лице с нестопанска цел, в случая ОС, и обявяване на поканата чрез връчване на членовете на ръка, по ел.път или с препоръчано писмо с обратна разписка и поставяне на поканата на мястото за обявления в сградата, в която се намира управлението на сдружението, най-малко един месец преди насрочения ден. Възприетият в устава ред за оповестяване на поканата пред членовете на сдружението има действие в отношенията между лицата, участващи в това юридическо лице с нестопанска цел, като както те така и органите на управление на същото са обвързани от него и следва да го съблюдават.

След като в устава е предвиден ред за обявяване на показаната за свикване на ОС и с оглед разпоредбата на чл.26, ал.3 от ЗЮЛНЦ изводът е, че законът не  предвижда такова обявяване по отношение на поканата, поради което следва да се приеме, че тя не е акт, подлежащ на вписване или обявяване. Независимо, че с решението на Националния съвет на Сдружението е възложено в процедурата по свикване на общо събрание да се извърши и обявяване на поканата в търговския регистър и РЮЛНЦ, това противоречи на чл. 5 ЗТР и съответно не поражда правни последици за длъжностното лице по регистрация да я обяви. В този смисъл неотносими са както мотивите на длъжностното лице, така и доводите в жалбата относно редовността на проведеното заседание на свикващият общото събрание съвет.

Длъжностното лице при разглеждане на подаденото заявление за обявяване по реда на чл. 21 ЗТР следва да установи дали то има за предмет подлежащ на вписване или обявяване акт и тази преценка се основава на императивни правни норми. В нормата на чл. 5 от ЗТРРЮЛНЦ законодателят изрично е определил, че в регистъра се обявяват само актове, които се отнасят до търговците и клоновете на чуждестранни търговци, за които е предвидено със закон, че подлежат на обявяване, а предвидените на обявяване актове са изрично посочени в нормата на  чл. 61, ал. 2 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, като са подробно изброени. С разпоредбата на чл.61 от цитираната Наредба № 1 от 14.02.2007 г. се предвижда представянето за обявяване със заявление по образец съгласно приложение № Г1, на подлежащите на обявяване актове. Видът на акта, представен за обявяване, се отбелязва в група "Обявени актове" с единствено поле № 1001 "Описание на обявения акт". В ал.2, т.6 (Нова – ДВ, бр. 77 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г.) сред видовете актове е предвидена и "Покана за свикване на общо събрание на членовете на ЮЛНЦ", но както се посочи изричната законова разпоредба на чл.26, ал.3 от ЗЮЛНЦ такова обявяване на поканата се извършва само ако друго не е предвидено в устава. Взето решение на орган на ЮЛ или просто изразената воля от заявителя да бъде вписано или обявено дадено обстоятелство или акт не са достатъчно основание за извършване на такова вписване или обявяване, след като няма законова норма, която да регламентира това. Недопустимо би било вписване на обстоятелство или обявяване на акт, които не са изрично предвидени в закона, защото това би поставило под съмнение правната сигурност, която търговският регистър е предназначен да гарантира.

По изложените съображения длъжностното лице от Агенцията по вписванията в правилно приложение на закона е достигнало до извод, че заявеният от жалбоподателя акт не подлежи на обявяване и е постановило отказ, който е законосъобразен, а жалбата за неговата отмяна следва да се остави без уважение.

Следва да се осъди жалбоподателят да заплати в полза на СГС, дължимата се и невнесена държавна такса в размер на 10 лв.

Така мотивиран, съдът

 

Р Е Ш И:

 

     ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалба с вх.№ 20200214132313 от Сдружение „О.С.“, чрез адв. В.И.Т.против Отказ № 20200207132115/11.02.2020 г. на длъжностно лице към Агенция по вписванията–ТРРЮЛНЦ по заявление образец Г1, подадено  с вх.№ 20200207132115 от 07.02.2020 г. за обявяване по партидата на сдружението на покана за свикване на Общо събрание на 25.04.2020 г.

ОСЪЖДА Сдружение „О.С.“ с ЕИК ******да заплати на Софийски градски съд сумата от 10 лева за държавна такса.

Решението подлежи на обжалване пред Софийски апелативен съд в едноседмичен срок от връчването му на жалбоподателя.

 

 

СЪДИЯ: