Решение по дело №214/2020 на Районен съд - Панагюрище

Номер на акта: 260017
Дата: 5 ноември 2024 г.
Съдия: Диана Симеонова Стателова
Дело: 20205230200214
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

260017

 

05.11.2024г.

 

   ПАНАГЮРИЩЕ

 
 


          Номер                     Година                                       Град                                   

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПАНАГЮРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД

 

НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

 
 


                                                                                                                 

 

Първи април

 

2021

 
                

на                                                                             Година                                      

 

в публично заседание в следния състав:

ДИАНА  СТАТЕЛОВА

 
                                                                    

                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ:                                            

 

                                                                                                                                                                                 

ИВАНКА ПАЛАШЕВА

 
 

Секретар                                                        

 

 
 


и прокурор   КРАСИМИР ТАНЕВ                                                     

 

 

като разгледа докладваното от                                                                                    

съдия СТАТЕЛОВА

 

214

 

2020

 
 


                                          АНД №                       по описа за                   год.,

 

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващи от Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е по жалба на Община Панагюрище, със седалище: град Панагюрище, пл. „20 –ти април“ № 13, срещу Наказателно постановление № НЯСС-204/ 06.11.2019 г. на Заместник – председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор.

В жалбата се сочи, че обжалваното Наказателното постановление е неправилно, издадено в противоречие със закона и в нарушение на процесуалните правила, уредени в ЗАНН.

Според жалбата, деянието е прието от АНО за нарушение по смисъла на чл.200, ал.1, т.39, във връзка с чл.190а, ал.2 от Закона за водите и е извършено в условията на повторност. Според жалбоподателите тези разпоредби предвиждат, че собствениците на язовирни стени и съоръженията към тях са длъжни да изпълняват предписанията, дадени им от оправомощените лица от ДАМТН, като санкцията за неизпълните такова предписание е 1000,00 лв.до 15000,00 лв.- при повторност.

В жалбата се оспорва приетото от АНО обстоятелство, че недвижимият имот с наименование „Д.– 2“, находящ се в поземлен имот с идентификатор ***** * ***, в землището на с. Е., общ. Панагюрище, представлява язовир по смисъла на легалната дефиниция на понятието, съгласно §1, т.94 от допълнителните разпоредби на Закона за водите, като аргументът на АНО, че недвижимият имот е актуван с Акт за общинска собственост №2659/31.03.2016 г. е недопустимо, тъй като актът за собственост се явява официален удостоверителен документ за възникването и изменението и погасяването на правото на собственост, но не се разпростира върху техническата спецификация, вида и предназначението на обекта, още повече, че не може дададе яснота дали е налице водно- стопанска система в имота. Сочи се, че трябва преценката дали един обект е язовир, да бъде извършена от АНО по реда на чл.52, ал.4 от ЗАНН, тъй като това обстоятелство е оспорено от Община Панагюрище във възражението срещу съставения АУАН.

Възразява се срещу израза на АНО за това, че Община Панагюрище е била собственик на „Д.– 2“ към 09.07.2019 г., когато е съставен АУАН или към 01.05.2019 г., когато е прието, че е извършено вмененото на жалпоподателите нарушение. Сочи се, че  с Решение № 594/27.09.2018 г. на Общински съвет – Панагюрище собствеността върху този обект, както и върху още 19 недвижими имота, разположени в землището на с. Е., е била прехвърлена безвъзмездно на държавата, като това решение на общинския съвет не притежава характеристиката на индивидуален или общ административен акт, понеже е прието на основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и представлява решение за разпореждане с общинско имущество, което е породило правните си последици от датата на приемането му. Сочи се, че  счиатно от 27.09.2019 г.- датата на приемане на решението, собствеността на обекта не принадлежи на общината- жалбоподател, а  е преминала в полза на Държавата, като ирелевантен за правото е моментът, от който Държавата започва да упражнява фактическата си власт – да влезе във владение на имота.

Според жалбоподателите предписанията за почистване на дървесна и храстовидна растителност, дадени с Протокол №07-02-080/07.11.2018 г. – дълъг период от време след приемане на решението на Общинския съвет за разпореждане със собствеността, не са задължителни за изпълнение от страна на Община Панагюрище и тяхното неизпълнение не би могло да се квалифицира като нарушение, извършено от общината с последваща за това административна отговорност.

В жалбата се съдържа и възражение относно квалифициране на деяниението като извършено в условията на повторност, тъй като, съгласно §1, т.22 от Допълнителнтие разпоредби на Закона за водите, повторно е това нарушение, което е извършено в едногодишен срок от влизането  в сила на НП, с което нарушителят е наказан за нарушения от същия вид. Според жалбоподателите, посоченото постановление № НЯСС-377/09.07.2018 г. е влязло в сила на 22.04.2019 г. с постановяването на Решение №262/22.04.2019 г. на Административен съд – Пазарджик, а вмененото нарушение е прието за извършено на 01.05.2019 г., т.е безспорно се установява, че е извън едногодишния законоустановен срок. Сочи се, че с НП № НЯСС-377/09.07.2018 г. Община Панагюрище е била наказана за нарушение относнно друг недвижим имот – обект в „Панагюрище - 1“, находящ се в поземлен имот 55302.73.1 в землището на гр. Панагюрище, който е различен от обекта „Д.– 2“, поради което жалбоподателите приемат, че не е  нарушение от същия вид, понеже има различие в елементите от състава на двете нарушения.

Общината – жалбоподател възразяват срещу размера на наложената санкция – 10 000,00 лв., като считат, че тя  не е съобразена с обществената опасност на санкционираното деяние и заложената в чл.12 от ЗАНН цел – генерална и личностна превенция.

          Община Панагюрище молят съда да постанови решение, с което да бъде отменено Наказателно постановление № НЯСС-204/ 06.11.2019г. на Заместник – председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор и алтернативно молят да бъде намален размера на санкцията до законоустановения минимум.

          По делото е изслушан актосъставителят О.Б.Г. и е разпитан свидетелят З.И.П..

От приложения по делото АУАН № 07-027/09.07.2019 г. се констатира, че на 18.06.2019 г. е извършена провека на основание чл.190, ал.4, т.2 от Закона за водите, на язовирна стена и съоръженията към нея, както и документацията за експлоатацията на язовир „Д.– 2“, находящ се в поземлен имот с идентификатор ***** * ***, в землището на с. Е., общ. Панагюрище, видно от Акт за общинска собственост №2659/31.03.2016 г., относно изпълнение на дадено задължително предписание с Констативен протокол №07-02-080/07.11.2018 г.- за проверка и контрол на язовирната стена и съоръженията към нея, с което предписание Община Панагюрище са задължени да почистят от дървесната и храстовидна растителност короната, водния и въздушния откос на язовиранта стена, като е определен краен срок за изпълнение – 30.04.2019 г.  Посочено е, че собственикът – Община Панагюрище, са запознати с даденото предписание и срока за неговото изпълнение. Съгласно АУАН, след обход и оглед на язовираната стена и съоръженията към нея и преглед на представената документация от експлоатацията им, е установено, че водният откос е силно обрасъл с висока храстовидна растителност, която не позволява подробен оглед на състоянието му, въздушният откос е силно обрасъл с дървесна и храстовидна растителност, която не позволява подробен оглед на състоянието му, а преливникът е тръбен – Ф 350, разположен в десния скат на язовирната стена и бързотокът след него е обрасъл с храстовидна растителност. Според АУАН, на 01.05.2019 г., като собственици на язовир „Д.– 2“, Община Панагюрище не са изпълнили  дадено с констативен протокол, задължително предписание.

Съогласно Наказателно постановление № НЯСС-204/ 06.11.2019 г. е констатирано нарушение, представляващо наличие на неизпълнение на предписание, дадено с констативен протокол № 07-02-080/07.11.2018 г. да се почистят от дървесна и храстовидна растителност короната, водният и въздушният откос на язовирната стена със срок на изпълнение 30.04.2019 г., което се изразява в констатацията, че водният откос е силно обрасъл с висока храстовидна растителност, която не позволява подробен оглед на  състоянието му, въздушният откос е силно обрасъл с дървесна и храстовидна растителност, която не позволява подробен оглед на състоянието му, а преливникът е тръбен – Ф 350, разположен в десния скат на язовирната стена и бързотокът след него е обрасъл с храстовидна  растителност.

Съгласно НП, извършеното не представлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. АНО сочат, че възражение №85-05-667/22.07.2019 г. на Кмета на Община Панагюрище е неоснователно, като наличието на  мотивирано предложение по смисъла на §33 от Закона за водите, не означава, че собствеността върху язовир „Д.– 2“ към момента на извършване на нарушението не е общинска и се приема, че към 01.05.2019 г. Община Панагюрище са осъществили фактическия състав на нарушение на чл.190а, ал.2 от Закона за водите, с която собствениците на язовирни стени и съоръженаията към тях са задължени да изпълняват предписанията по чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите, поради което на основание чл.83 от ЗАНН, във връзка с чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 и ал.4 на същия текст от Закона за водите, на Община Панагюрище е наложена имуществена санкция в размер на 10 000,00 лв.

Съгласно приложеното по делото Заявление вх. № ОА-1679/02.10.2018 г. по описа на Община Панагюрище до Министъра на икономиката, за безвъзмездно прехвърляне на държавата на язовири – общинска собственост, на основание §33 от Заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за водите, Кметът на Община Панагюрище Н.Б. е  заявил, че това заявление е подадено в изпълнение на Решение № 594/27.09.2018  г. на Общински съвет Панагюрище, като в него се съдържа и списък на язовирите, предложени за безвъзмездно прехвърляне на Държавата, като същите са изброени с наименование и идентификатор по кадастралната карта. В заявлението процесният язовир е обозначен под № 16, като имот № 382 в местност „Делипетровец“ в землището на с. Е., общ. Панагюрище, с название „Д.2“. В заявлениета е декларирано, че имотите са публична общинска собственост.

Съгласно приложеното по делото Решение № 594, Общински съвет Панагюрище, на свое заседание от 27.09.2018 г., на осн. чл. 21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, във връзка с §33 от Задължителните разпоредби от Закона за водите е прехвърлил безвъзмездно собствеността върху процесния язовир, посочен в т. 16, като имот № 382 в местност „Делипетровец“, в землището на с. Е., общ. Панагюрище, като е посочен с название „Делипетровец- 2“, с площ от 6,862 дка.

Видно от приложената по делото Заповед № А-5/02.01.2018 г., на осн. чл. 4, ал.3 от Устройствения правилник на ДАМТН, заместник председателят на Агенцията е определен да осъществява правомощията на председател на Държавната агенция.

По делото е приложен Констативен протокол № 07-02-45/18.06.2019 г., отразяващ резултатите от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатация на процесния язовир „Делипетровец- 2“. В протокола е описано, че актосъставителят и свидетелят по делото – З.И.П., в присъствието на И Д А, на длъжност „Служител“ в Кметство с. Е., като представител на собственика на имота, е извършена проверка на техническото и експлоатационно състояние на язовира, за който е съставен Акт за публична общинска собственост № 2659/31.03.2016 г., с опрератор на язовирната стена -П Б М, като е констатирано, че залятата площ на язовира е 3,44 дка, а завиреният обем е 3000 куб.м. В протокола е посочено, че предназначението на язовира е за напояване, като язовирната стена е земонасипна. Констатирано е, при добри метеорологични условия и добра видимост, че същият се намира на 1 км западно от с. Е. и се явява първо стъпало на каскада от два броя язовири, като непосредствено под него се намира язовир „Делипетровец- 1“. В протокола е отразено, че при извършване на обход и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея, е установено, че короната е проходима, равна, без видими нарушения, но водният откос е силно обрасъл с висока, храстовидна растителност, която не позволява подробен оглед на състоянието на този откос. Отразено е също, че и въздушният откос е силно обрасъл с дървесна и храстовидна растителност, която не позволява подробен оглед на състоянието му. Съгласно протокола, преливникът на процесния язовир е тръбен -Ф350, разположен в десния скат на язовирната стена, а бързотокът на язовира също е обрасъл с храстовидна растителност. Проверяващите са установили, че основният изпускател е изправен, съгласно констативен протокол от 30.04.2019 г. при извършена пролетна проверка на язовира по изрична заповед на Кмета на Община Панагюрище. Посочено е, че в протокола на общината- жалбоподател, погрешно е изписано, че проверяваният обект е язовир „Делипетровец- 1“. Проверяващите са констатирали,  че водното ниво на процесния язовир  е на около 1 м под кота „преливен ръб“. Констаитарано е още, че язовирът не се проверява от комисия, назначена със заповед на областния управител съгласно чл. 138а, ал.3 от Закона за водите.

Констатитарно е, че не са изпълнени предписанията да се почистят от дървесна и храстовидна растителност короната, водният и въздушният откос на язовирната стена, което е следвало да се направи до 30.04.2019 г., като констатациите са отразени за направени на 02.07.2019 г.

Съгласно приложената по делото Заповед № 517/12.07.2018 г. длъжностните лица от Главна дирекция НЯСС и ДАМТН са опровомощени да контролират предписанията на комисиите по чл. 138 а, ал.3 от Закона за водите и да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях, както и да съставят АУАН по чл. 200, ал.1, т.13а, 18, 22 и т.38-43 вкл. от Закона за водите, което сочи, че АУАН е съставен въз основа на посочения констативен протокол от оправомощени лица, служители на АНО.

Съгласно приложения по делото Акт за публична общинска собственост № 2659/31.03.2016 г., процесният язовир, представляващ имот № 381- водоем с площ от 34**кв.м в местността „Делипетровец“, в землището на с. Е., общ. Панагюрище, при съответно посочени съседи, с данъчна оценка в размер на 4540,80 лв., е собственост на Община Панагюрище, като този акт е вписан с № 144, том ІІ, дв. вх. рег. № 516/05.04.2016 г. по описа на Служба по вписванията – гр. Панагюрище. Тези данни се потвърждават и от приложената по делото Скица № К-00078 / 18.03.2016 г. издадена от Община Панагюрище.

По делото е постановено Решение № 40/26.03.2020 г. по АНД № ***/2019 г. по описа на Панагюрския районен съд, с което процесното Наказателно постановление № НЯСС-204/06.11.2019 г. на зам. председателя на ДАМТН, е отменено, като незаконосъобразно.

Съгласно Решение № ***/21.09.2020 г., постановено по КАНД № ***/2020 г. по описа на Административен съд Пазарджик, Решение № 40/26.03.2020 г. по АНД № ***/2019 г. по описа на Панагюрския районен съд е отменено. В мотивите на решението на касационната инстанция са дадени задължителни указания на настоящия състав- да бъде осъществена проверка дали фактите отразени в решението на Районен съд Панагюрище са подведени правилно под хипотезата на правната норма и дали правилно са приложени предвидените в нея правни последници. Отразено е, че процедурата по безвъзмездно прехвърляне на Държавата на правото на собственост върху процесния язовир от страна на Община Панагюрище, представлява сложен фактически състав и транслативният ефект не настъпва единствено с приемане на решението на Общинския съвет за прехвърляне на правото на собственост, защото съгласно §33 от Заключителните разпоредби на Закона за водите, в сила от 07.07.2018 г., в тримесечен срок от влизането в сила на закона, кметовете на общини внасят в Министерството на икономиката мотивирирано предложение за промяна на собствеността на язовирите, представляващи публична общинска собственост, при наличие на взето решение на Общинския съвет за прехвърляне на собствеността безвъзмездно на Държавата, но това не прехвърля собствеността върху обектите, представляващи публична общинска собственост, а само се задейства този сложен фактически състав на поцедурата, който продължава с направеното от Кмета заявление. Указано е, че следва да се провери дали несъвършенната редакция на §33 от Заключителните разпоредби на Закона за водите е приключила, като празнотата следва да се преодолее чрез разпоредбите на чл.43б от Закона за държавната собственост, съгласно която разпоредба, областният управител следва да приеме дарението. В указанията на касационната инстанция се подчертава, че по съществото си безвъзмездното прехвърляне на собствеността следва да се финализира със сключването на договор, а при първото разглеждане на делото липсват данни дали Областният управител на Област Пазарджик е сключил договор за дарение.

По делото е приложено Уведомително писмо вх. № 0400-76-5/11.09.2019 г. на Областна управа на на Пазарджишка област, депозирано от Община Панагюрище, от което се констатира, че общината – жалбоподател са предприели необходимите действия за отсраняване на констатираните неточности в предоставяните документи, необходими за издаване на заповеди за приемане на дарения на язовири с дарител – Община Панагюрище.

В същото време от Уведомително писмо изх. № ***/11.07.2020 г., издадено от Областна администрация – Пазарджик се установява, че във връзка с изпратено писмо относно промяна на собствеността на определени язовири с изх. № 0400-76-1/30.08.2019 г. на Областната администрация, за които язовири са взети решения от страна на общинските съвети, е установено от областната администрация, че с изключение на Община Брацигово не са представени декларации от кметовете, че язовирите не са отдадени на концесия. Посочено е също, че един от актовете на Община Панагюрище не  е вписан, тъй като язовирът обхваща територия от землището на селата Баня и Бъта. Посочено е, че към момента на издаване на уведомителното писмо през 2020 г., не са предприети действия относно справки за собствеността на имотите по кадастралната карта, които следва да са част от площите на язовира, а областната управа са констатирали, че са възстановени имоти по ЗСПЗЗ на физически и юридически лица, които са били предмет на правна сделка, като за отстраняването на тези пречки не са предприети никакви действия от страна на общините Пазарджик, Брацигово, Панагюрище и Стрелча.

С това писмо се установява, че областната администрация е напомнила, че за своевременната промяна на собствеността следва в срок да бъдат изпълнени указанията, като бъдат представени коригирани актове за общинска собственост за имотите на язовирите в съответствие с §1, ал.1, т.94 от допълнителните разпоредби на Закона за водите и след отстраняване на явна фактическа грешка по реда на чл. 53б от ЗКИР да се пристъпи към преминаването на язовирите в собственост на Държавата.

По делото е изслушан актосъставителят О.Б.Г., който сочи, че на 18.06.2019 г. е извършена планова проверка за проследяване изпълнението на указания, дадени на 07.11.2018 г. при предходна проверка, като при тази проверка, станала основа за издаването на АУАН и процесното НП, е установено, че водният и въздушният откоси на процесния язовир са обрасли са растителност и е дадено предписание за почистване на тази растителност, с краен срок за изпълнение – 30.04.2019 г. Подчертава, че при повторната проверка е констатирано, че водният откос има висока храстовидна растителност. Актосъставителят пояснява, че язовирната стена представлява дига, която прегражда един воден обем и тази дига има два откоса – водният е към водата, а въздушният е към въздуха. Констатирано е, че откъм страна на водата на сушата има растителност и тя е откъм двата откоса. Въз основа на тези констатации актосъставителят изяснява, че е съставен АУАН на 09.07.2019 г. Сочи, че дървесната растителност с кореновата си система се разпространява и може да достигне до водната среда, където от влагата гние и създава предпоставки за пробои и течове и във въздушната страна.

От разпита на свидетеля З.И.П., чийто показания съдът цени изцяло, въпреки че същият е служител на АНО, се констатира, че през лятото на 2019 г. е извършена проверка от актосъставителя и от свидетеля П. на процесния язовир „Делипетровец- 2“ в землището на с. Е., общ. Панагюрище, който е собственост на общината -жалбоподател. Сочи, че е имало предишна проверка от 2018 г. и тяхната проверка е следвало да констатира дали предписанията за премахване на храстовидната растителност по водния откос и дървесната растителност по въздушния откос е била премахната. Така са установили, че водният откос е бил обрасъл с храстова растителност, а по въздушния откос е имало и дървесна и храстова растителност, което е станало повод за съставянето на АУАН, а по-късно и на процесното НП. Сочи, че площта на язовира може да бъде малка, но същият да е дълбок, а когато една язовирна стена е над 15 м височина, тя се води голяма язовирна стена.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства се установява, че на 18.06.2019 г., на основание чл. 190а, ал.4, т.2 от Закона за водите е извършена проверка на процесния язовир „Делипетровец- 2“, представляващ поземлен имот с идентификатор: ***** * *** с площ от 3,44 дка, с воден обем от 3000 куб. м, намиращ се в землището на с. Е., общ. Панагюрище. При проверката е установено, а в АУАН е посочено, че след обход и оглед на язовираната стена и съоръженията към нея и преглед на представената документация от експлоатацията им, е установено, че водният откос е силно обрасъл с висока храстовидна растителност, която не позволява подробен оглед на състоянието му, въздушният откос е силно обрасъл с дървесна и храстовидна раснтителност, която не позволява подробен оглед на състоянието му, а преливникът е тръбен – Ф 350, разположен в десния скат на язовирната стена и бързотокът след него е обрасъл с храстовидна  растителност. Според АУАН, на 01.05.2019 г., като собственици на язовир „Д.– 2“, Община Панагюрище не са изпълнили дадено с констативен протокол задължително предписание, което е станало обект на последващата проверка от 18.06.2019 г.

По делото безспорно и категорично се установи, че процесният язовир е собственост на Община Панагюрище и за него е издаден Акт за публична общинска собственост № 2659/3103.2016 г., което се констатира и от приложената по делото скица на язовира. Съгласно писмените доказателства Общиниският съвет Панагюрище, със свое решение № 594 от публично заседание на 27.09.2018 г., на основание чл. 21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, във връзка с §33 от Задължителните разпоредби от Закона за водите е гласувал безвъзмедно прехвърляне на собствеността върху процесния язовир, посочен като т. 16, имот № 382, в местност „Делипетровец“, в землището на с. Е., общ. Панагюрище, посочен с название „Делипетровец- 2“, с площ от 6,862 дка. Установи се, че Кметът на Община Панагюрище е подал заявление за безвъзмездно прехвърляне в полза на Държавата на язовири, представляващи общинска собственост, на основание §33 от Заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за водите. Установи се, че Кметът на Община Панагюрище е предоставил мотивирано предложение до Министъра на икономиката за безвъзмездно прехвърляне на Държавата на правото на собственост върху язовир „Д.– 2“, отразен в придложението под № 16.

По делото се установи, че към датата на съставяне на процесното НП процедурата по прехвърляне на правото на собственост чрез реално дарение на язовирите на Областната администрация не е завършила. Съгласно Уведомително писмо изх. № ***/22.07.2020 г. на Областна администрация Пазарджик, процедурата по промяна на собствеността на определени язовири от публична общинска в публична държавна собственост не е завършила година след съставяне на АУАН и НП за общините Пазарджик, Брацигово, Панагюрище и Стрелча, поради неизпълнени указания за представяне на удостоверителни документи.

Съдът констатира, че незавършилата процедура е оставила правото на собственост върху процесния язовир в патримониума на Община Панагюрище, като започвайки процедурата, общината- жалбоподател са останали с грешното впечатление, че правейки всички постъпки за даряването им, Държавата в лицето на Областната администрация, е приела правото на собственост и по този начин Община Панагюрище се  е дезинтересирала от влагането на средства и осъществяване на поддръжката на процесния язовир, респективно от изпълнението на дадените предписания от страна на АНО през 2019 г.

Съдът намира, че при издаване на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да са нарушили правото на защита на дружеството и да са довели до невъзможност същото, чрез неговите представляващи да разбере какво нарушение се твърди, че е извършило, кога и къде го е извършило, а от тук и да организира по един адекватен начин защитата си срещу него.  

Съдът приема, че административно-наказващият орган правилно е квалифицирал нарушението и го е санкционирал.

Съдът счита, че следва да измени обжалваното наказателно постановление, с което на Община Панагюрище е наложена санкция в размер на 10 000,00 лв., тъй като по делото безспорно и категорично се констатира, че макар предписанията на АНО да не са изпълнени заради погрешно впечатление, че този язовир вече не е собственост на община Панагюрище, реално е извършено нарушение на изискванията на чл.190а, ал.1 т.3 от Закона за водите. По делото безспорно се констатира, че тези предписания не са изпълнени при условията на повторност, но от това неизпълнение не са настъпили никакви вредни последици. По делото не се събраха никакви данни, непочистената растителност да е предизвикала пробойни в язовирната стена или увреждания на преливника или бързотока на язовир „Делипетрове-2“.

Съдът счита, че макар наказателното постановление да налага имуществена санкция на Община Панагюрище в размер на 10 000,00 лв. за неизпълнение на задължение по чл. 190а, ал.2 във вр. с чл. 190а, ал.1 т.3 от Закона за водите при условията на повторност, този размер на имуществената санкция се явява прекомерен и несъответстващ на целите поставени от чл. 12 на ЗАНН за насърчаване изпълнението на даденото предписание.

В случай, че АНО е счел, че наказанието следва да бъде наложено именно в този размер, следваше да изложи конкретни мотиви и съображения, обосноваващи преценката му за налагане на този размер на наказанието и за степента на обществената опасност на самото деяние.

Съгласно чл. 200, ал.1, т.39 и ал.4 на Закона за водите, когато нарушението е извършено при условията на повторност, имуществената санкция, която се налага, следва да бъде в диапазона от 1000,00лв. до 50 000,00 лв., като съдът приема, че следва да бъде наложена имуществена санкция в размер на 3 000 лв., за да бъдат постигнати търсените от ЗАНН и Закона за водите цели и задачи.

  Водим от горното и на основание чл.63, ал.1, предл. първо от ЗАНН, съдът  

Р Е Ш И:

 

            ИЗМЕНЯ  Наказателно постановление № НЯСС-204/ 06.11.2019 г. на Заместник – председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Панагюрище, със седалище: град Панагюрище, пл. „20 –ти април“ № 13, е наложена имуществена санкция в размер на 10 000,00лв. (десет хиляди лева) на основание чл.201, ал.12 и чл. 200, ал.1, т.39 и ал.4 от Закона за водите, за нарушение на чл.109а, ал.2, във връзка с чл. 190а, ал.1, т.3 от Закона за водите, като намалява размера на наложената „Имуществена санкция“ от 10 000,00 лв. (десет хиляди лева) на 3 000,00лв. (три хиляда лева).        

Решението подлежи на обжалване и протест пред Административен съд - Пазарджик на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава ХІІ от АПК в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено с мотивите.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: