Решение по дело №767/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 910
Дата: 23 ноември 2023 г.
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20237260700767
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

910

Хасково, 23.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Хасково - III състав, в съдебно заседание на двадесет и седми октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ПЕНКА КОСТОВА

При секретар ГЕРГАНА ТЕНЕВА като разгледа докладваното от съдия ПЕНКА КОСТОВА административно дело № 20237260700767 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл.76, ал.5 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО).

Образувано е по жалба на „Я. К.“ ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя д-р Г.М.Я., подадена чрез пълномощник адв. Ч., против Заповед за налагане на санкции №РД-08-452#7 от 16.06.2023 г. на директора на Районна здравноосигурителна каса (РЗОК) – Хасково.

В жалбата се сочи, че оспорената заповед е незаконосъобразна и неправилна, постановена в нарушение на материално правните разпоредби и на процесуалните правила за ангажиране на административната отговорност на дружеството жалбоподател. Оспорва се изцяло както правната квалификация на изпълнителните деяния, така и правилността на констатациите отразени в протокол от 20.04.2023г., издаден въз основа на заповед от 19.04.2023г. Претендира се за отмяна на заповедта и присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът, директор на РЗОК – Хасково, чрез пълномощника си в представени по делото писмени бележки, излага становище за неоснователност и недоказаност на жалбата, и прави искане същата да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Хасково, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

Не е налице спор между страните, че жалбоподателят „Я. К.“ ЕООД, представлявано от д-р Г.М.Я., в качеството на изпълнител на първична извънболнична медицинска помощ (ИБМП), с месторазположение на лечебното заведение: 1. *, *, 2. ***, има сключен с възложителя НЗОК гр.София, представлявана от директора на РЗОК – гр.Хасково, Договор №260408/07.02.2020 г., на основание чл.59, ал.1 от ЗЗО и в съответствие с Националния рамков договор за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020-2022 г., обн.ДВ бр.7 от 24.01.2020 г., в сила от 01.01.2020 г. (по-нататък само НРД за МД 2020-2022 г.), понастоящем отменен ДВ бр.77 от 2023 г., в сила от 01.09.2023 г.

Със Заповед №РД-08-452/19.04.2023 г. (л.44) на директора на РЗОК – Хасково, на основание чл.20, ал.1 от ЗЗО, чл.72, ал.2, ал.3 и чл.73, ал.1 от ЗЗО, чл.397 от НРД за МД 2020-2022 г. и чл.11 от Инструкция №РД-16-43/09.06.2020 г. за условията и реда за осъществяване на контрол по чл.72, ал.2, 3, 4, 5, 6, 7 и 8 от ЗЗО на Управителя на НЗОК, е наредено извършването на извънпланова, тематична проверка от РЗОК – Хасково на изпълнителя на медицинска помощ „Я. К.“ ЕООД, с място на извършване: по документи в РЗОК – Хасково, и поименно са определени служители – контрольори при РЗОК – Хасково, които да я извършат.

В заповедта са посочени задачите на проверката: проверка на дейността на изпълнителя на медицинска помощ по изпълнение на сключения договор по НРД за медицински дейности 2020-2022 г., ЗЗО, ИД и §10 от ПЗР от НРД за медицински дейности 2020-2022г., и е определен срока за извършването й: от 20.04.2023г. до 28.04.2023г. Заповедта е връчена на Г.Я., в качеството му на управител.

За резултатите от извършената на основание Заповед №РД-08-452/19.04.2023г. проверка, от определените служители е съставен Протокол №РД-08-452#1/20.04.2023г. (л.36-41), в който е посочено, че при извършената на „Я. К.“ ЕООД проверка по документи в РЗОК – Хасково относно условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл.55, ал.2, т.3 от ЗЗО и разпоредбите на НРД за МД 2020-2022г. по диспансеризация и Приложение №8 и №8а „Пакет дейност и изследвания на ЗОЛ по МКБ, диспансеризирани от ОПЛ“ към него, ЗЗО и Наредба 39, Наредба №2 на МЗ, са констатирани следните нарушения:

т.1.1 На ЗОЛ Н. М. Б., диспансеризирано с диагноза „Хипертонично сърце без (застойна) сърдечна недостатъчност“ с код по МКБ I11.9 е извършена първоначална диспансеризация на 09.06.2023г. (последната последна цифра от годината 3, вместо 2 е отчетена като ЯФГ в оспорената заповед) от д-р Я., с отчетен диспансерен преглед, отразен в АЛ № 22160001108Е/09.06.2022г. За същото лице е отчетен втори диспансерен преглед, описан в АЛ №222221044ЕЕВ/10.08.2022г. За същото ЗОЛ е отчетен трети диспансерен преглед, описан в АЛ №22285С02F3D4/12.10.2022г. За същото ЗОЛ е отчетен четвърти диспансерен преглед, описан в АЛ №22342В026А73/08.12.2022г. Прието е, че прегледа описан в АЛ №22342В026А73/08.12.2022г. е над определената годишна честота, съгласно чл.135, ал.3 и Приложение №8 и №8а „Пакет дейност и изследвания на ЗОЛ по МКБ, диспансеризирани от ОПЛ“ към НРД 2020-2022 за медицинските дейности.

т.1.2 На ЗОЛ М. Г. Т., диспансеризирано с диагноза „Хипертонично сърце без (застойна) сърдечна недостатъчност“ с код по МКБ I11.9 е извършена първоначална диспансеризация на 07.07.2022г. от д-р Я., с отчетен диспансерен преглед, отразен в АЛ №*********DA9/07.07.2022г. За същото лице е отчетен втори диспансерен преглед, описан в АЛ №22238В02F9АВ/26.08.2022г. За същото ЗОЛ е отчетен трети диспансерен преглед, описан в АЛ №223287012В11/24.11.2022г. Прието е, че прегледа описан в АЛ №223287012В11/24.11.2022г. е над определената годишна честота, съгласно чл.135, ал.3 и Приложение №8 и №8а „Пакет дейност и изследвания на ЗОЛ по МКБ, диспансеризирани от ОПЛ“ към НРД 2020-2022 за медицинските дейности.

т.1.3 На ЗОЛ Р. И. П., диспансеризирано с диагноза „Хипертонично сърце без (застойна) сърдечна недостатъчност“ с код по МКБ I11.9 е извършена първоначална диспансеризация на 17.08.2022г. от д-р Я., с отчетен диспансерен преглед, отразен в АЛ №2222930196АF/17.08.2022г. За същото лице е отчетен втори диспансерен преглед, описан в АЛ №22266D02D613/23.09.2022г. За същото ЗОЛ е отчетен трети диспансерен преглед, описан в АЛ №*********FВС/26.10.2022г. Прието е, че прегледа описан в АЛ №*********FВС/26.10.2022г. е над определената годишна честота, съгласно чл.135, ал.3 и Приложение №8 и №8а „Пакет дейност и изследвания на ЗОЛ по МКБ, диспансеризирани от ОПЛ“ към НРД 2020-2022 за медицинските дейности.

т.1.4 На ЗОЛ А. Т. К., диспансеризирано с диагноза „Други уточнени видове хипотиреоидизъм“ с код по МКБ Е03.8, е извършена първоначална диспансеризация на 30.09.2022г. от д-р Я., с отчетен диспансерен преглед, отразен в АЛ №22273В05671В/30.09.2022г. За същото лице е отчетен втори диспансерен преглед, описан в АЛ №223016066Е38/28.10.2022г. За същото ЗОЛ е отчетен трети диспансерен преглед, описан в АЛ №223281039АФ7/24.11.2022г. Прието е, че прегледа описан в АЛ №223281039АФ7/24.11.2022г. е над определената годишна честота, съгласно чл.135, ал.3 и Приложение №8 и №8а „Пакет дейност и изследвания на ЗОЛ по МКБ, диспансеризирани от ОПЛ“ към НРД 2020-2022 за медицинските дейности.

т.1.5 На ЗОЛ В. К. Т., диспансеризирано с диагноза „Хипертонично сърце без (застойна) сърдечна недостатъчност“ с код по МКБ I11.9 е извършена първоначална диспансеризация на 21.10.2022г. от д-р Я., с отчетен диспансерен преглед, отразен в АЛ №22294201D44Е/21.10.2022г. За същото лице е отчетен втори диспансерен преглед, описан в АЛ №22355702071F/21.12.2022г. Прието е, че прегледа описан в АЛ №22355702071F/21.12.2022г. е над определената годишна честота, съгласно чл.135, ал.3 и Приложение №8 и №8а „Пакет дейност и изследвания на ЗОЛ по МКБ, диспансеризирани от ОПЛ“ към НРД 2020-2022 за медицинските дейности.

т.1.6 На ЗОЛ А. Д. А., диспансеризирано с диагноза „Есенциална /първична/ хипертония“ с код по МКБ I10, е извършена първоначална диспансеризация на 19.10.2022 г. от д-р Я., с отчетен диспансерен преглед, отразен в АЛ № 222921016817/19.10.2022г. За същото лице е отчетен втори диспансерен преглед, описан в АЛ № 22334802F0Е6/30.11.2022г. Прието е, че прегледа описан в АЛ №22334802F0Е6/30.11.2022г. е над определената годишна честота, съгласно чл.135, ал.3 и Приложение №8 и №8а „Пакет дейност и изследвания на ЗОЛ по МКБ, диспансеризирани от ОПЛ“ към НРД 2020-2022 за медицинските дейности.

т.1.7 На ЗОЛ К. С. П., диспансеризирано с диагноза „Есенциална /първична/ хипертония“ с код по МКБ I10, е извършена първоначална диспансеризация на 04.11.2022 г. от д-р Я., с отчетен диспансерен преглед, отразен в АЛ № 2230870503С7/04.11.2022г.. За същото лице е отчетен втори диспансерен преглед, описан в АЛ №22341007А26А/07.12.2022г. Прието е, че прегледа описан в АЛ №22341007А26А/07.12.2022г. е над определената годишна честота, съгласно чл.135, ал.3 и Приложение №8 и №8а „Пакет дейност и изследвания на ЗОЛ по МКБ, диспансеризирани от ОПЛ“ към НРД 2020-2022 за медицинските дейности.

Описаните в т.2 и т.3 от протокола нарушения не са предмет на разглеждане в настоящото производство.

Протоколът е подписан от съставилите го служители, и видно от разписката под него, на 20.04.2023 г. екземпляр от същия е връчен срещу подпис на д-р Г.Я., който е декларирал, че е запозната с констатациите на протокола.

Съставен е и Протокол за неоснователно получени суми №РД-08-452#2/20.04.2023г. (л.39-41), според който на основание чл.76б, ал.1 от ЗЗО изпълнителят на медицинска помощ е длъжен да възстанови неправомерно получени суми за по един диспансерен преглед, съответно в размер на по 18 лв. за всяко от нарушенията, описани по т.1.3,1.4, 1.6 и 1.7, в размер на 20 лв. за нарушението по т.1.2 и в размер на 24 лв. за всяко от нарушенията описани в т.1.1 и 1.5 от предходния Протокол, или в общ размер на 140.00 лв. Екземпляр от Протокола за неоснователно получени суми е получен от д-р Г.Я. срещу подпис на 20.04.2023 г.

С вх.№26/29-05-375/27.04.2023 г. в РЗОК – Хасково е регистрирано подадено от д-р Г.Я. *** възражение (л.35) против Протокол №РД-08-542#1/20.04.2023 г.

С писмо с изх.№62-01-5/03.05.2023 г. (л.82) на основание чл.423, ал.1 от НРД за МД 2020-2022 г. и във връзка с постъпилото възражение, директорът на РЗОК – Хасково е изпратил на Председателя на РК на БЛС – Хасково спора за решаване от Арбитражната комисия, сформирана по Заповед №РД-09-106/02.07.2021 г., заедно с административната преписка по издаването на Протокол №РД-08-452#1/20.04.2023 г.

Видно от Протокол №24/13.06.2023 г. (л.27 - 33) на проведеното на 13.06.2023 г. заседание на Арбитражната комисия, създадена на основание чл.425, ал.5 от НРД за МД 2020-2022 г. и по Заповед №РД-09-106/02.07.2021 г. на директора на РЗОК – Хасково, на основание чл.426, ал.4 от НРД за МД 2020-2022 г. е било докладвано постъпилото за разглеждане възражение вх.№29-05-375/27.04.2023г., извършени са разисквания по Протокол №РД-08-452#1/20.04.2023г. и по т.V e проведено гласуване, при което с 6 гласа „за“ е прието решение в полза на констатациите отразени в протокола от проверяващия екип. Въз основа на проведеното гласуване от Арбитражната комисия е издадено Решение № 2/13.06.2023г.

С Докладна записка вх.№93-00-131/14.06.2023 г. (л.26) началникът на отдел ДИОКМДПА в РЗОК, в качеството си на член на Арбитражната комисия, е представил на директора на РОЗК – Хасково Протокол №24/13.06.2023 г., който на 14.06.2023 г. е резолиран за доклад на контрольорите по Заповед №РД-08-452.

От двамата контрольори при РЗОК – Хасково е изготвен Доклад вх.№РД-08-452#6/15.06.2023 г. (л.18-25) до директора на РЗОК – Хасково.

Със Заповед за налагане на санкции №РД-08-452#7/16.06.2023г. на директора на РЗОК – Хасково, въз основа на изложените в Протокол №РД-08-452#1/20.04.2023г. констатации, са възприети като извършени и доказани седемте отделни нарушения, по т.1.1, т.1.2, т.1.3, т.1.4, т.1.5, т.1.6, т.1.7 от заповедта. Посочено е, че на основание чл.76, ал.1 от ЗЗО в случай, че арбитражната комисия потвърди констатациите на длъжностното лице по чл.72, ал.2 от ЗЗО се прилагат санкциите, предвидени в договора между РЗОК и изпълнителя на медицинска помощ, като съгласно ал.2 директорът на РЗОК издава заповед за налагане на санкции.

В заповедта е посочено, че нарушенията са извършени за първи път в рамките на календарната година и подлежат на санкция „финансова неустойка“ на основание чл.414, ал.1 от НРД за МД 2020-2022 г., както и не представляват „маловажен случай“ по смисъла на чл.408, ал.4 от НРД за МД 2020-2022 г. и §1, т.4 от ДР на същия. Отбелязано е, че са открити две технически грешки допуснати в Протокол № РД-08-452#1/20.04.2023г.: в.т.1.1 годината на първоначалната диспансеризация е записана 09.06.2023г., вместо 09.06.2022г. и в т.1.4 номера на амбулаторния лист е записан 223281039АФ7, вместо 223281039АF7. Поради което и на основание чл.413 и чл.412, ал.1, т.1 от НРД за МД 2020-2022 г., на „Я. К.“ ЕООД са наложени седем отделни санкции – финансова неустойка, по т.1.1, т.1.2, т.1.3, т.1.4, т.1.5, т.1.6, т.1.7 в размер на по 50 (петдесет) лв. всяка от тях, на основание чл.414, ал.1 от НРД за МД 2020-2022 г. или в общ размер на 350.00 лева.

Съгласно представените по делото извлечения от електронна система за кореспонденция (л.16-17), Заповед за налагане на санкции №РД-08-452#7/16.06.2023 г. е връчена на „Я. К.“ ЕООД на 19.06.2023 г.

Жалбата срещу заповедта е подадена на 03.07.2023 г. в Административен съд Хасково.

Жалбата е процесуално допустима, като депозирана при спазване на предвидения в чл.149, ал.1 от АПК 14-дневен срок за обжалване, насочена срещу годен за съдебно оспорване индивидуален административен акт, и изхождаща от надлежна страна, адресат на акта, за която същият е неблагоприятен, и е налице правен интерес от търсената защита.

Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, счита жалбата за неоснователна.

Оспорваният акт е издаден от директора на РЗОК – Хасково като материално и териториално компетентен орган, чиято компетентност е изрично предвидена в разпоредбата на чл.414, ал.1 от НРД за МД 2020-2022 г. и не се оспорва по делото.

Заповедта е обективирана в писмена форма, подписана от издателя си и съдържа изложени фактически и правни основания за издаването й.

При извършената служебна проверка съдът констатира спазване изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК относно формата на оспорения административен акт. Вписаните в същия фактически обстоятелства и правни основания обективират ясно волята на административния орган, позволяват да бъде упражнено правото на защита на жалбоподателя, както и да бъде осъществен съдебен контрол за законосъобразност на административния акт.

Съдът приема производството по издаване на оспорения акт за протекло при спазване на установените в НРД за МД 2020-2022 г. административнопроизводствени правила. Преди издаването на заповедта за налагане на санкции е извършена тематична проверка на основание издадена от директора на РЗОК – Хасково заповед и е съставен протокол за резултатите от проверката. Екземпляр от протокола е връчен на лицето – обект на проверката, което е упражнило правото си да изрази писмено становище по направените от длъжностните лица констатации в 7-дневения срок от връчването на протокола, съгласно предвиденото в чл.402 от НРД за МД 2020-2022 г. Съответно е спазен и редът за налагане на санкции, предвиден в Раздел III на Глава двадесет и първа от НРД за МД 2020-2022 г., към който препраща чл.403 от същия НРД, като при подадено от лицето – обект на проверката, възражение, оспорващо констатациите, директорът на РЗОК – Хасково е изпратил спора за решаване от арбитражна комисия, съгласно чл.423, ал.1 от НРД за МД 2020-2022 г. В процесния случай е налице хипотезата на чл.76, ал.1 от ЗЗО, според която в случай че арбитражната комисия потвърди констатациите на длъжностното лице по чл. 72, ал.2, се прилагат санкциите, предвидени в договора между РЗОК и изпълнителя на медицинска или на дентална помощ. От посоченото следва, че директорът на РЗОК - Хасково е обвързан от становището на комисията за установеност на нарушенията. Съответно същият, издава мотивирана заповед, с която налага съответните санкции.

Въз основа на изложеното съдът приема, че директорът на РЗОК е издал заповедта за налагане на санкция без да е нарушил съществено административнопроизводствени правила.

При преценка материалната законосъобразност на акта, съдът съобрази следното:

Констатираните от контролните органи на РЗОК – Хасково в т.1.1, т.1.2, т.1.3, т.1.4, т.1.5, т.1.6 и т.1.7 на Протокол №РД-08-452#1/20.04.2023г. обстоятелства, възпроизведени в същите точки в Заповедта да налагане на санкции, са приети за отделни нарушения на чл.135, ал.3 от НРД за МД 2020-2022 г. и Приложение №8 и №8а към него.

В чл.134, ал.1 от НРД за МД 2020-2022 г. (в редакцията, обн.ДВ бр.7 от 2020 г., в сила от 01.01.2020 г.) е посочено, че общопрактикуващият лекар от лечебно заведение – изпълнител на ПИМП, провежда диспансеризация на ЗОЛ съгласно Наредба №9 от 2019 г. и Наредба №8 от 2016 г. за заболяванията, подлежащи на диспансеризация от ОПЛ по приложение №8 „Пакет дейности и изследвания на ЗОЛ по МКБ, диспансеризирани от ОПЛ“.

С редакцията на нормата, изм.ДВ бр.72 от 2022 г., в сила от 09.09.2022 г., е посочено, че заболяванията, подлежащи на диспансеризация от ОПЛ, са по приложение №8а „Пакет дейности и изследвания на ЗОЛ по МКБ, диспансеризирани от ОПЛ“.

Визираната в разпоредбата Наредба №9 от 10.12.2019 г. за определяне на пакета от здравни дейности, гарантиран от бюджета на Националната здравноосигурителна каса (oбн.ДВ бр.98 от 13.12.2019 г.) е издадена от министъра на здравеопазването на основание чл.45, ал.2 от ЗЗО, според която медицинската помощ по ал.1, с изключение на т.11, 12 и 15, се определя като пакет, гарантиран от бюджета на НЗОК, с наредба на министъра на здравеопазването. В чл.45, ал.1 от ЗЗО са изброени видовете медицинска помощ, оказването на които се заплаща от Националната здравноосигурителна каса, сред тях и (точки 1-4) медицински и дентални дейности за предпазване от заболявания, за ранно откриване на заболявания; извънболнична и болнична медицинска помощ за диагностика и лечение по повод на заболяване; долекуване, продължително лечение и медицинска рехабилитация.

Съгласно чл.1 от Наредба №9 от 10.12.2019 г., пакетът медицинска помощ, гарантиран от бюджета на НЗОК, съдържа здравни дейности, услуги и стоки, определени по вид и обхват, по отделни медицински специалности, по заболявания или групи заболявания, съгласно приложения №1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 и 12, като в Приложение №1 към чл.1 е включен раздел IV. Диспансеризация, съответно т.1 – Диспансеризация на лица със заболявания, наблюдавани от общопрактикуващ лекар, или със заболявания, за които съгласно наредбата по чл.30, ал.3 от Закона за здравето се допуска наблюдение от общопрактикуващия лекар или друг лекар специалист, в т.ч. по избор на пациента: 1.1. диспансеризация на лица с едно заболяване; 1.2. диспансеризация на лица с две заболявания; 1.3. диспансеризация на лица с повече от две заболявания и т.2 – Проследяване на резултатите от проведената диспансеризация за диспансеризираните от тях лица.

Наредба №8 от 03.11.2016 г. за профилактичните прегледи и диспансеризацията (обн.ДВ, бр.92 от 2016 г., в сила от 01.01.2017 г.), е издадена от министъра на здравеопазването, на основание чл.30, ал.3, чл.123, ал.2 и чл.127, ал.2, т.5 от Закона за здравето. С тази Наредба се определят условията, редът и финансирането за извършване на профилактичните прегледи и диспансеризацията, както и списъкът на заболяванията, при които се извършва диспансеризация, като в чл.3, ал.1 от същата е предвидено, че диспансеризацията се провежда от лекар в лечебни заведения за извънболнична помощ, в лечебни заведения за болнична помощ, в комплексни онкологични центрове, в центрове за психично здраве и в центрове за кожно-венерически заболявания и подробно диспансеризацията е уредена в Раздел IV от Наредбата.

Съгласно чл.21, ал.2 от същия раздел, заболяванията при лица над 18 години, за които Националната здравноосигурителна каса заплаща дейностите по диспансеризация, са посочени в приложение №11, като е видно, че заболяванията, с които са диспансеризирани ЗОЛ, посочени в седемте точки на заповедта, са включени в Приложение №11.

Съгласно чл.22, ал.1 от Наредба №8 от 03.11.2016 г., видът и периодичността на дейностите по чл.21, ал.2 се определят в националния рамков договор, доколкото не са определени в приложения №12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 и 19 на тази наредба и/или в пакета от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК.

Вид и периодичност на дейности по диспансеризация при лица над 18 години са определени в Приложение №13 към чл.22, ал.1, където за заболяванията с Код по МКБ I11.9, МКБ І10 и Код по МКБ Е03.8 е предвидено: диспансеризиращ лекар – ОПЛ; обща продължителност на наблюдението – до края на живота; честота на медицинските дейности в колона 5 за периода на наблюдение/за календарна година – до 4 пъти и препоръчителен период на медицинските дейности по колона 5 в рамките на общата продължителност на наблюдението – 3 месеца.

В Приложение №8 „Пакет дейности и изследвания на ЗОЛ по МКБ, диспансеризирани от ОПЛ (Обн.ДВ бр.7 от 2020 г., в сила от 01.01.2020 г.) към НРД за МД 2020-2022 г., както и в Приложение №8а със същото заглавие (Ново – ДВ бр.72 от 2022 г., в сила от 09.09.2022 г.), в таблицата „Заболявания при ЗОЛ над 18 г.“ са посочени по отделно по Код по МКБ Е03.8, Код по МКБ І10 и Код по МКБ I11.9 Медицинските дейности по диспансерно наблюдение, осъществявани от диспансеризиращия лекар; Честота на медицинските дейности в колона 7 за периода на наблюдение/за календарна година – до 4 пъти/годишно и общ брой прегледи за календарна година при диспансеризиращия лекар – четири пъти годишно, с препоръчителен период на медицинските дейности, осъществяван по колона 7 в рамките на общата продължителност на наблюдението – 3 месеца.

В чл.135 от НРД за МД 2020-2022 г. се съдържа регламентация, според която (ал.1) В случаите по чл.134, в които за отделните заболявания е определена различна честота на диспансерните прегледи/медицинските дейности за периода на наблюдение (за календарна година), за обща честота на диспансерните прегледи/медицинските дейности се приема най-високата предвидена честота за което и да е от заболяванията на ЗОЛ, диспансеризирани от съответния лекар и (ал.2) когато за отделните заболявания са посочени едни и същи медико-диагностични и консултативни дейности, за общ брой/честота на тези медико-диагностични и консултативни дейности се приема най-високият предвиден брой/честота за което и да е от заболяванията в рамките на периода на диспансерно наблюдение (за календарна година).

Съгласно чл.135, ал.3 от НРД за МД 2020-2022 г., при първоначална диспансеризация за дадено заболяване общият брой прегледи, изследвания и консултации за пациента за съответната календарна година се определя пропорционално на оставащите месеци до края на годината.

По делото няма спор относно фактите, установени и описани в т.1.1, т.1.2, т.1.3, т.1.4, т.1.5, т.1.6 и т.1.7 от заповедта за налагане на санкции, които се доказват и с представените по делото писмени доказателства – издадените от д-р Г.Я. амбулаторни листи:

АЛ № 22160001108Е/09.06.2023г. АЛ №222221044ЕЕВ/10.08.2022г. АЛ №22285С02F3D4/12.10.2022г. АЛ №22342В026А73/08.12.2022г. (л.121-126) на ЗОЛ Н. М. Б..

АЛ №*********DA9/07.07.2022г., АЛ №22238В02F9АВ /26.08.2022г. и АЛ №223287012В11/24.11.2022г. (л.127-129) на ЗОЛ М. Г. Т..

АЛ №2222930196АF/17.08.2022г., АЛ №22266D02D613/23.09.2022г., АЛ №*********FВС/26.10.2022г. (л.130-132) на ЗОЛ Р. И. П..

АЛ №22273В05671В/30.09.2022г., АЛ №223016066Е38/28.10.2022г. и АЛ №223281039АФ7/24.11.2022г. (л.133-135) на ЗОЛ А. Т. К..

АЛ №22294201D44Е/21.10.2022г. и АЛ №22355702071F/21.12.2022г. (л.136-137) на ЗОЛ В. К. Т..

АЛ № 222921016817/19.10.2022г., АЛ № 22334802F0Е6/30.11.2022г. (л.138-139) на ЗОЛ А. Д. А..

АЛ № 2230870503С7/04.11.2022г. и АЛ №22341007А26А/07.12.2022г. (л.140-141) на ЗОЛ К. С. П..

Няма спор, че първите от седемте групи изброени АЛ са издадени през м.06.2022г., м.07.2022г., м.08.2022г., м. 09.2022г., м.10.2022г. и м.11.2022г. и са за първоначална диспансеризация на съответното ЗОЛ, както и че за всяко от седемте ЗОЛ в последния АЛ е отразен диспансерен преглед за календарната 2022 г.

Спорен е въпросът с извършения последен диспансерен преглед за 2022г. за всяко ЗОЛ, отразен в последния АЛ, спазена ли е от ОПЛ нормативно определената годишна чистота за извършване на прегледи на диспансеризирани лица до 4 пъти годишно.

Макар съгласно цитираните по-горе Приложения №8 и №8а към НРД за МД 2020-2022 г. ОПЛ да има право да извършва медицинските дейности по диспансерно наблюдение с честота до 4 пъти за календарната година, то тази честота е ограничена от правилото на чл.135, ал.3 от НРД за МД 2020-2022 г., сочещо, че при първоначална диспансеризация за дадено заболяване общият брой прегледи, изследвания и консултации за пациента за съответната календарна година се определя пропорционално на оставащите месеци до края на годината.

В процесния случай д-р Г.Я. не е съобразил, че първоначалната диспансеризация за конкретното заболяване на всяко от седемте ЗОЛ е извършена през различни периоди от 2022г. (м.06.2022г., м.07.2022г., м.08.2022г., м. 09.2022г., м.10.2022г. и м.11.2022г.), при което общият брой прегледи, изследвания и консултации за пациента за съответната календарна година следва да се определи пропорционално на оставащите месеци до края на годината, т.е. за първото ЗОЛ до три, при което четвъртият преглед за ЗОЛ Н. М. Б. е над определената пропорционално изчислена честота за съответната диагноза. За второто ЗОЛ М. Г. Т., диспансеризирано на 07.07.2022г. до два, съответно третият преглед е над определената пропорционално изчислена честота за съответната диагноза. За третото ЗОЛ Р. И. П., диспансеризирано на 17.08.2022г. до два, съответно третият преглед е над определената пропорционално изчислена честота за съответната диагноза. За ЗОЛ А. Т. К., диспансеризирано на 30.09.2022г. до два, съответно третият преглед е над определената пропорционално изчислена честота за съответната диагноза. За ЗОЛ В. К. Т., диспансеризирано на 21.10.2022г. вторият преглед е над определената пропорционално изчислена честота за съответната диагноза. За ЗОЛ А. Д. А., диспансеризирано на 19.10.2022г. вторият преглед е над определената пропорционално изчислена честота за съответната диагноза. За ЗОЛ К. С. П., диспансеризирано на 04.11.2022г. вторият преглед е над определената пропорционално изчислена честота за съответната диагноза.

Безспорно е, а и това се установява от приложения по делото Протокол за неоснователно получени суми, че прегледите по цитираните АЛ са отчетени от лечебно заведение „Я. К.“ ЕООД, представлявано от д-р Г.Я., по реда на чл.206 от НРД за МД 2020-2022 г и са заплатени от РЗОК – Хасково.

Всички писмени доказателства водят еднопосочно на извода, че извършването на всяко от седемте нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, определени в НРД, е безспорно доказано, и същите правилно са санкционирани на основание чл.414, ал.1 от НРД за МД 2020-2022 г., с налагане на минималния предвиден в нормата размер на финансовата неустойка от 50 лева.

При това положени, като издадена от компетентен административен орган, при спазване на административнопроизводствените правила и в съответствие с материалния закон и неговата цел, оспорената заповед следва да бъде потвърдена, а подадената против нея жалба – отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на делото, на основание чл.143, ал.3 от АПК, основателна е своевременно заявената претенция на ответника в негова полза да се присъди юрисконсултско възнаграждение, платимо от жалбоподателя. Съдът определя възнаграждението в размер на 100 лева, съгласно чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл.37, ал.1 от ЗПП.

Водим от изложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Я. К.“ ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя д-р Г.М.Я., против Заповед за налагане на санкции №РД-08-452#7 от 16.06.2023 г. на директора на Районна здравноосигурителна каса – Хасково.

ОСЪЖДА „Я. К.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя д-р Г.М.Я.,***, *, разноски по делото в размер на 100 (сто ) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: