Р
Е Ш Е Н И Е
Номер
1858 04 ноември 2019 година
град Бургас
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД БУРГАС, осми състав, в открито заседание на тридесети октомври, две хиляди
и деветнадесета година, в състав:
Съдия Златина Бъчварова
Секретар
В. С.
като
разгледа административно дело номер 2235 по описа за 2019 година,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.13, ал.5 от
Закона за социалното подпомагане /ЗСП/ във връзка с чл.145 и
сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано
е по жалба на Г.А.Б. ***, против заповед №ЗСП/Д-А/3564 от 29.10.2018 г. на
директора на дирекция „Социално подпомагане“/ДСП/ Бургас, с която е отказано
отпускане на месечна помощ по чл.9 от Правилника за прилагане на закона за
социалното подпомагане/ППЗСП/, потвърдена с решение №30 от 09.07.2019 г. на
директора на регионална дирекция „Социално подпомагане“/РДСП/Бургас.
Жалбоподателят,
редовно уведомен, не се явява. В жалбата твърди, че заповедта е неправилна, тъй
като е издадена в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила. Иска да се отмени. Не ангажира
доказателства. Представил е писмено становище.
Ответникът
по жалбата - директор на дирекция „Социално подпомагане” Бургас, редовно
уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за
неоснователна. Представил е административната преписка по издаване на оспорения акт. Не ангажира допълнителни
доказателства.
Административен
съд Бургас, като взе предвид изложените
доводи, съобрази доказателствата и закона, намира за установено следното:
Жалбата
е подадена в срока по чл. 149, ал.1 АПК; от лице, което има правен интерес от
оспорването; атакува индивидуален административен акт; съдържа необходимите
форма и реквизити, поради което е допустима.
Разгледана
по същество жалбата е неоснователна, при следните съображения:
По
делото не се спори по фактите, които се установяват от представените в
административната преписка доказателства, както следва:
Със
заявление - декларация, вх.№ЗСП/Д-А/3564 от 17.10.2018 г. до директора на дирекция „Социално подпомагане“ Бургас
жалбоподателят е поискал отпускане на месечна социална помощ за допълване на
доходите по чл.9 ППЗСП, считано от 01.10.2018 г./л.69-70 от делото/.
Във
връзка с подаденото заявление - декларация
е извършена социална анкета и е изготвен социален доклад, съобразно
разпоредбата на чл.27, ал.1 ППЗСП/ред.ДВ, бр.89/2017 г., в сила от 01.01.2018
г./. Социалната анкета е извършена в дома на лицето по настоящия му адрес-
гр.Бургас, к-с „**“, бл.*, вх.*, ет.*, ап.*, съобразно нормата на чл.27, ал.2
ППЗСП, в посочената редакция. От
социалния доклад е видно, че Б. е на 42 години; неженен; безработен; в
трудоспособна възраст; няма регистрация в дирекция „Бюро по труда“; живее с
майка си на посочения в заявлението настоящ адрес, в общинско жилище. Същият не
представя актуални документи, които да удостоверят влошеното му здравословно
състояние и други такива, които да му предоставят възможност да упражни успешно
правото му на социално подпомагане. Не са констатирани проблеми от социален,
семеен или битов характер. Няма движима и недвижима собственост, която да бъде
източник на такива доходи. Не е извършвал прехвърляне или продажба на недвижими
имоти през последните 5 години, не е сключвал договор за предоставяне на
собственост срещу задължението за издръжка и гледане, не е регистриран като ЕТ
и не е собственик на капитал в търговско дружество. Няма доходи. През годината
е получил помощи в размер на 362.30 лева/л.68 от делото/.
В
социалния доклад е направено предложение за отказ отпускането на месечна
социална помощ, което е мотивирано с констатациите, че лицето не отговаря на
чл.10, ал.1, т.7 ППЗСП; не попада в кръга на лицата по чл.11 ППЗСП; не
представя документи за влошеното си здравословно състояние и други такива,
които да му дадат възможност да получи социално подпомагане; изчерпани са
всички възможности за самоиздръжка и помощ от близки; не е налице потребност от
ползване на социална услуга и не са налице условията по чл.9, ал.1 и 3, т.4
ППЗСП/л.68 от делото/.
На 29.10.2018
г., директорът на дирекция „Социално подпомагане“ Бургас, въз основа на данните
и обстоятелствата, констатирани със социалната анкета, е издал заповед №
ЗСП/Д-А/3564, с която е отказал на жалбоподателя да му отпусне месечна социална
помощ за допълване на доходите, считано от 01.10.2018 г., тъй като, на осн.
чл.10, ал.1, т.7 ППЗСП, няма 6/шест/ месечна регистрация в дирекция „Бюро по
труда“ като лице, търсещо активно работа; не представя документи за влошено
здравословно състояние и други такива даващи му
възможност да упражни правото си на социално подпомагане; не са налице
условията по чл.9, ал.1 и ал.3, т.4 ППЗСП, която е предмет на разглеждане в
настоящото производство.
Тази
заповед е обжалвана по административен ред пред директора на регионална дирекция
„Социално подпомагане“/РДСП/ Бургас и е потвърдена от него с решение №30 от
09.07.2019 г.
При тези
факти се налагат следните правни изводи:
На първо
място, заповед № ЗСП/Д-А/3564 от 29.10.2018 г. е
издадена от компетентен орган, в случая директора на дирекция „Социално
подпомагане“ Бургас, съобразно нормата на чл.13, ал.2 ЗСП.
На второ
място, при издаване на заповедта не са допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила и е в предвидената от закона писмена
форма. Същата е мотивиран и съдържа фактически и правни основания, съобразно
нормата на чл.13, ал.3 ЗСП и чл.28, ал.1 ППЗСП.
На
следващо място, заповедта е издадена и в съответствие с приложимия материален
закон.
Съобразно правилото на чл.11, ал.1 ЗСП, социалните помощи са средства в пари и/или в натура, които допълват или заместват собствените доходи до основните жизнени потребности или задоволяват инцидентно възникнали потребности на подпомаганите лица и семейства.Същите, според нормата на чл.12, ал.1 ЗСП/ред.ДВ, бр.15/2010 г./, актуална към датата на издаване на процесната заповед, са: месечни; целеви и еднократни и се отпускат след преценка на доходите на лицето или семейството; имущественото състояние; семейното положение; здравословното състояние; трудовата и учебната заетост; възрастта; други констатирани обстоятелства/ по арг. от чл.12, ал.2 ЗСП/.
За да откаже отпускане на месечна социална помощ за допълване на
доходите по чл.9 ППЗСП, органът е приел, че жалбоподателят не отговаря на
условията на чл.10, ал.1, т.7 ППЗСП и не попада в кръга на лицата по чл.11
ППЗСП.
Разпоредбата на чл.10, ал.1, т.7 ППЗСП/ред.ДВ, бр.89/2016 г., в сила от 11.11.2016 г./, въвежда допълнително изискване към безработните лица, заявили искане за отпускане на месечна помощ, а именно: да са регистрирани в дирекциите „Бюро по труда“ най-малко 6 месеца преди подаване на молбата за социална помощ и да не са отказвали предлаганата им работа или включване в обучение за ограмотяване, придобиване на професионална квалификация или ключови компетентности по Закона за насърчаване на заетостта, както и по програми и проекти, финансирани със средства от европейски и други международни фондове.
Данните по делото сочат, че тези кумулативни изисквания не са налице за жалбоподателя, а и той не оспорва тези обстоятелства.
Нормата на чл.10, ал.3 ППЗСП, регламентира хипотезите, при които изискването за регистрация по ал. 1, т. 7 в дирекциите „Бюра по труда“ за отпускане на месечни помощи, отпада.
В конкретния случай, спорът се свежда до това, дали Б. попада в изключенията по чл.10, ал.3, т.2 и 3 ППЗСП, а именно дали е човек с увреждане с трайно намалена работоспособност или с определен вид и степен на увреждане 50 на сто или над 50 на сто/т.2/ или е лице, полагащо грижи за тежко болен член на семейството или за съжителстващо с него тежко болно лице.
Действително в заявлението-декларация Б. описва здравословното си състояние. Длъжностните лица, извършили анкетата също са отразили в социалния доклад, че той е с влошено здравословно състояние. От страна на жалбоподателя не са представени надлежни доказателства в подкрепа на твърденията му, че е лице с увреждане с трайно намалена работоспособност или с определен вид и степен на увреждане 50 на сто или над 50 на сто /експертни решения на ТЕЛК/НЕЛК; епикризи; медицински удостоверения/, които да удостоверят влошеното му здравословно състояние. Не се установява и да е лице, което да се грижи за тежко болен член на семейството или за съжителстващо с него тежко болно лице.
При положение, че жалбоподателят не отговаря на изискванията, предвидени в закона, правилно административният орган е отказ да му отпусне социална помощ по чл.9 ППЗСП.
Вероятно резултатът би бил различен при действието на нормата на чл.27, ал.4 ППЗСП/ред.ДВ, бр.65/2019 г., в сила от 16.08.2019 г./, според която, в случай, че документи и информация са налични в административен орган, те се изискват и обработват служебно. Все пак заповедта е издадена на 29.10.2018 г., когато такова задължение не е вменено на административния орган, по арг. от чл.142, ал.1 АПК.
Изложеното сочи, че заповед №ЗСП/Д-А/3564 от 29.102018 г. на директора на дирекция „Социално подпомагане” Бургас като издадена от компетентен орган; в съответната форма; при липса на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и материалния закон, е законосъобразна, а жалбата на Г.Б. е неоснователна и следва да се отхвърли.
Мотивиран
така и на основание чл.172, ал.2 АПК,
Административен съд Бургас, осми състав,
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на Г.А.Б. ***, против заповед
№ЗСП/Д-А/3564 от 29.10.2018 г. на директора на дирекция „Социално
подпомагане“/ДСП/ Бургас, с която е отказано отпускане на месечна помощ по чл.9
от Правилника за прилагане на закона за социалното подпомагане/ППЗСП/,
потвърдена с решение №30 от 09.07.2019 г. на директора на регионална дирекция
„Социално подпомагане“/РДСП/Бургас.
Решението
е окончателно.
СЪДИЯ :