НАХД
№ 308/2015г.
МОТИВИ
:
Производството
е по чл.378 ал.1 от НПК – Глава 28-ма от НПК .
Образувано
е по предложение на Районна прокуратура Пазарджик за освобождаване от
наказателна отговорност на обвиняемия Х.И.Д.
***, за това, че на 22.10.2014
г., на АМ “Тракия”, километър 85+50, в посока от гр. София за гр. Пловдив, при
управление на МПС – лек автомобил марка „Форд
Транзит Кънект-200”,
с рег. № СН *** АК,
е нарушил правилата за движение по чл. 20, ал. 2 от Закона за движение по пътищата/ЗДП/- при избиране на скоростта си на движение не
се е съобразил с атмосферните условия и конкретните условия на видимост, за да
бъде в състояние да спре пред всяко предвидимо препятствие и по чл. 23, ал. 1 от
ЗДП – не се е движил на такова
разстояние от движещо се пред него друго превозно средство, че да може да
избегне удар в него, когато то намали скоростта или спре рязко и е предизвикал ПТП, с
което по непредпазливост е
причинил две средни телесни повреди на К.А.М. от гр. Стара
Загора, изразяващи се в многофрагментно
счупване на дясната подбедрица /двете кости – голям и малък пищяли/ в долната й
част, наложило оперативна интервенция и имобилизация, причинило на пострадалата
трайно затрудняване на движението на десен долен крайник, по смисъла на чл. 129
от НК и счупване на медиалният
/вътрешния/ глезен, наложило оперативна интервенция и имобилизация, причинила
на пострадалата трайно затрудняване на движението на ляв долен крайник, по
смисъла на чл. 129 от НК, и средна телесна повреда на Елена Иванова
Михалева от гр. Стара Загора, изразяваща се
в счупване на тялото на С7 /седми шиен
прешлен/, наложило оперативна интервенция и
имобилизация, причинило на пострадалата трайно затрудняване на движението на
врата, по смисъла на чл. 129 от НК, като след деянието деецът е направил всичко
зависещо от него за оказване помощ на пострадалите- престъпление
по чл.343 а, ал. 1, б „в”,
предл. 1 от НК, вр. чл.343, ал. 3, предл. 4, б „а”, предл 2, вр. чл. 343, ал. 1, б „б”,
предл. 2 от НК, вр. чл. 342, ал. 1 от НК, вр. чл. 20, ал. 2 от ЗДП и чл. 23,
ал. 1 от ЗДП.
Обв.Х.И.Д. се признава за виновен
по предявеното му обвинение, като изразява съжаление за случилото се и не
оспорва констатациите описани в постановлението на прокурора .
Прокурора пледира за признаване
на обв.Д. за виновен и налагане на административно наказание по чл.78а ал.1 от НК.
Пазарджишкият районен съд, като обсъди събраните по
делото доказателства прие за установено от фактическа страна следното :
На
21.10.2014 г. , около 20.00 часа, св. Атанас Василев Димитров и св. Асен Иванов
Иванов, и двамата от гр. Стара Загора
отивали, с л. а. „Рено Еспейс”, с рег. № СТ 8987 СК, собственост на Атанас
Данчев Симеонов от гр. Стара Загора и управляван от св. Димитров на летището в
гр. София, откъдето да вземат св. Елена Иванова Михалева и св. К.А.М.,
съответно балдъза и дъщеря на св. Иванов.
Около полунощ, четиримата свидетели – Димитров, Иванов, Михалева и
Михайлова, тръгнали с горепосочения автомобил отново към гр. Стара Загора по АМ
„Тракия”. Автомобилът бил управляван от св. Димитров, а св. Михайлова седяла на
предната дясна седалка. На задните седалки седели св. Михалева и св. Иванов.
Около 1.00 часа на 22.10.2014 г. автомобилът се движел по
автомагистралата, в района на гр.
Пазарджик, със скорост около 102
км. в ч.
На 22.10.2014 г., около 00.30 ч., обв. Х.И.Д.
*** пътувал със служебния си л. а. „Форд Транзит Кънект -200”, с рег.№ СН *** АК от
гр. Елин Пелин до гр. Пазарджик. Пътувал по АМ „Тракия”. Малко преди разклона
за гр. Пазарджик, същият се движел в режим на „къси” светлини. При км.
85+50, автомобилът, управляван от обв. Д.,
движещ се със скорост 131 км.
в ч. застигнал този, управляван от св. Димитров и с предната си част го блъснал
в задната му лява част. От удара автомобилът „Рено Еспейс” се отклонил вдясно,
излязъл извън пътното платно и се преобърнал върху тавана си, върху
отводнителния канал южно от лентата си на движение, а автомобилът „Форд
Транзит Кънект-200”
се отклонил първо вляво, после вдясно и
след изминаване на разстояние от около 152-153 м. след мястото на общия
контакт между двете превозни средства, прекратил движението си и спрял в
лентата за аварийно спиране с предна дясна част насочена към гр. Пловдив.
След сблъсъка св. Димитров успял да излезе през стъклото на шофьорската
врата. В този момент при него дошъл обв. Д. и двамата извадили св. Михайлова,
чийто крака били затиснати под таблото. След това обв. Д. помогнал на св.
Михалева да излезе от автомобила, а св. Иванов излязъл сам. След това обв. Д.
се обадил на бърза помощ.
Мястото на произшествието било посетено от автопатрул при ОДМВР – св.
Стоян Георгиев Кавръков и колегата му – п-й Тасев, които извършили проби за
алкохол на двамата водачи – обв. Д. и св. Димитров, с технически средства
„Алкотест дрегер”, с фабр. № ARBA 0081 – на обв. Д. и „Алкотест дрегер” 7510 ARDM, с фабр. № 0193- на св. Димитров.
Пробите и на двамата били отрицателни.
На мястото пристигнал екип от БМАЛ ”Пазарджик” АД-гр. Пазарджик, който
откарал св. Михайлова и св. Михалева в спешно отделение на болницата.
В хода на
разследването е изготвена
е Съдебно-медицинска експертиза по писмени данни № П-276/2014 г. на К.А.М., от заключението на която е видно, че на същата е било причинено открито
многофрагментно счупване на дясната
подбедрица, в долната й част; счупване на медиалния /вътрешния/ ляв глезен;
разкъсно-контузна рана на лявото коляно.
На 26.10.2014 г.
Калинка М. е оперирана, като й е извършено: открито наместване на
фрактурата /счупването/ с вътрешна
фиксация тибия и фибула на дясна подбедрица и наложена гипсова имобилизация и
открито наместване на счупването с вътрешна фиксация, тибия и фибула на ляв
малеол и наложена гипсова имобилизация.
На 07.11.2014 г.
Калинка М. е оперирана отново, поради усложнения на счупването на дясната
подбедрица, като е поставен външен кламер, фиксатор.
Горепосочените
травматични увреждания са причинени по механизма на действие на твърд, тъп
предмет, чрез удар с или върху такъв и добре отговарят да са получени при пътен
инцидент към момента на инкриминираната дата. Травмата в областта на двете
подбедрици е в следствие на притискането на краката от деформираното арматурно
табло. Всички травми са получени вътре в купето на лекия автомобил.
Непосредствено след
понесената пътнотранспортна травма М. не е изпаднала в безсъзнателно състояние.
Откритото
многофрагментарно счупване на дясната подбедрица /двете кости-голям и малък
пищяли/ в долната й част, наложило оперативна интервенция и имобилизация е
причинило на пострадалата М. трайно затрудняване на движението на десния долен крайник,
по смисъла на чл. 129 от НК, за около 7-8 месеца от датата на травмата при
правилно и обичайно протичане на оздравителния процес!
Счупването на
медиалния /вътрешния/ ляв глезен, наложило оперативна интервенция и
имобилизация е причинило на пострадалата трайно затрудняване на движението на
левия долен крайник, по смисъла на чл. 129 от НК, за около 3-4 месеца от датата
на травмата при правилно и обичайно протичане на оздравителния процес!
Разкъсно-контузната
рана на лявото коляно е причинила на пострадалата временно разстройство на
здравето, неопасно за живота по смисъла на чл. 130, ал. 1 от НК, за около
десетина дни от датата на травмата.
Всички останали
травматични увреждания /охлузвания и кръвонасядания/ са причинили на
пострадалата – болка и страдание, по смисъла на чл. 130, ал. 2 от НК, за около
3-5 дни от датата на травмата!
В хода на
разследването е изготвена
е Съдебно-медицинска експертиза по писмени данни № П-277/2014 г. на Елена И. М., от заключението на която е видно, че на същата е било причинено открита рана по
окосмената част на главата. Травматично счупване на седми шиен прешлен /С7/.
Компресия на гръбначния мозък.
На 11.11.2014 г. е
извършена оперативна интервениция: корпектомия С7; Диск- и остеофитектомия
С6-7, С 7-Тх 1; Декомпресия на гръбначния мозък и двустранно на коренчетата;
Предна вертебродеза С 6-Тх 1 с плака.
На 18.11.2014 г. Елена Михалева е изписана за вкъщи, за да
продължи лечението си при домашни условия.
Горепосочените
травматични увреждания са причинени по механизма на действие на твърд, тъп
предмет, чрез удар с или върху такъв и добре отговарят да са получени при пътен
инцидент към момента на инкриминираната дата. Травмата в областта на главата и
врата е вследствие на притискането и удара на главата и шийните прешлени в
тавана на автомобила при преобръщането му. Всички травми са получени вътре в
купето на лекия автомобил.
Непосредствено след
понесената пътнотранспортна травма Михалева не е изпаднала в безсъзнателно
състояние.
Контузията на главата
с мозъчно сътресение, протекло със степенно разстройство на
съзнанието-зашеметяване, обърканост, сънливост, но без пълна загуба на
съзнанието до степен на комоционна кома са причинили на пострадалата временно
разстройство на здравето, неопасно за живота, по смисъла на чл. 130, ал. 1 от НК.
Разкъсно-контузната
рана на главата е причинила на пострадалата временно разстройство на здравето,
неопасно за живота, по смисъла на чл. 130, ал. 1 от НК, за около 10 дни от
датата на травмата.
Счупвонето на тялото
на С7, наложило оперативна интервенция и имобилизация, е причинила на
пострадалата трайно затруднение на движението на врата, по смисъла на чл. 129
от НК, за около 11-12 месеца от датата на травмата при правилно и обичайно
протичане на оздравителния процес.
Наложително е след
3-4 месеца от датата на травмата да се извърши ново освидетелстване на
пострадалата Михалева, за да се прецени има ли остатъчни явления от компресията
на гръбначния мозък, проявени като невродефицит
и наличие на квадрипирамиден синдром.
Изготвена е съдебно-медицинска
експертиза на по писмени данни № -П-278/2014 г. на Асен И. И., от заключението
на която е видно, че са му били причинени следните травматични увреждания:
мозъчно сътресение, без вътречерепна
травма. Контузия на поясната област.
Горепосочените
травматични увреждания са причинени по механизма на действие на твърд, тъп
предмет, чрез удар с или върху такъв и добре отговарят да са получени при
ПТП-автомобилна травма.
Травмата в областта на главата и поясната
област е в следствие на притискането и удара на главата в тавана на автомобила,
а поясната област -във вратата при преобръщането му. Всички
травми са получени вътре в купето на л. а.
Контузията на главата
с мозъчно сътресение, протекло със степенно разстройство на
съзнанието-зашеметяване, обърканост, сънливост, но без пълна загуба на
съзнанието до степен на комоционна кома са причинила на пострадалия временно
разстройство на здравето, неопасно за живота, по смисъла на чл. 130, ал. 1 от НК.
Контузията на
поясната област е причинила на пострадалия
болка и страдание, по смисъл на чл. 130, ал. 2 от НК, за около 2-5 дни
от датата на травмата!
В хода на разследването е назначена и
изготвена авто-техническа експертиза, от която е видно, че техническото състояние на л.
а. „Форд Транзит Кънект-200”, с рег. № СН *** АК,
непосредствено преди произшествието на 22.10.2014 г. е отговаряло на техническите
изисквания и не е в причинно-следствена връзка с настъпилото ПТП на същата
дата.
Скоростта на л. а. „Форд Транзит Кънект-200”, с рег. № СН *** АК
непосредствено преди настъпване на ПТП е била равна и не по-ниска от 131 км/ч.
Дължината на опасната
зона за спиране на автомобила движещ се със скорост 131 км/ч. при наличие на
оставени спирачни следи от екстерно спиране върху платното е от порядъка на 156 метра.
Техническото
състояние на л. а. „Рено Еспейс”, с рег. № СТ *** СК, непосредствено преди
произшествието е отговаряло на техническите изисквания и не е в причинно-следствена
връзка с настъпилото ПТП на същата дата. При изследване на осветителната
система на автомобила е установено, че по време на удара, същият се е движел в
режим на „дълги” светлини.
Скоростта на л. а. „Рено Еспейс”, с рег. № СТ *** СК, непосредствено преди
настъпването на ПТП е би равна и не по-ниска от 102 км/ч.
Дължината на опасната
зона за спиране на автомобил, движещ се със скорост 102 км/ч., при наличие на
оставени спирачни следи от екстерно спиране върху пътното платно е от порядъка
на 103 метра.
Механизмът на
произшествието е следния:
При своето движение по АМ
„Тракия” , при км. 85+50, в направлението от гр. София, за гр. Пловдив,
автомобилът „Рено Еспейс”, с рег. № СТ ***
СК, движещ се със скорост 102
км. в ч. е застигнат и блъснат в задната му лява част от
попътно движещия се автомобил „Форд Транзит Кънект-200”, с рег. № СН *** АК, движещ се със скорост 131 км. в ч., при което
автомобилът „Рено Еспейс” се отклонява вдясно от директрисата си на движение, излиза извън
пътното платно и се преобръща върху тавана си, извън магистралата, върху
отводнителния канал южно от лентата си на движение, а автомобилът „Форд
Транзит Кънект-200”
се отклонява първо вляво, после вдясно и
след изминаване на разстояние около 152-153 м.след мястото на общия контакт между двете
превозни средства, прекратява движението си и спира в лентата за аварийно
спиране с предна дясна част насочена към гр. Пловдив.
Автомобилът „Рено Еспейс” се е
движел изцяло в лентата за нормално движение на превозни средства от гр. София
към гр. Пловдив и ударът върху него е настъпил изцяло в лентата за движение на
автомобила Рено Еспейс, в неговата задна лява част от предната дясна част на
автомобила „Форд Транзит Кънект”.
Характерът и начинът на движение
на автомобила „Форд Транзит Кънект” не са позволявали от чисто физична гледна
точка на водачът му да предотврати настъпващото произшествие, защото блъскането
на движещото се пред него превозно средство е осъществено със скорост не
по-ниска от 131 км/ч.
при движение в режим на осветление „къси” светлини, за което движение
технически съобразената безопасна скорост е трябвало да бъде не по-висока от 64 км/ч.
Дори при движение в режим „дълги”
светлини технически съобразената безопасна скорост за движение на МПС-автомобил
не трябва да превишава 101
км/ч.
В хода на разследването са
изготвени химически експертизи за
определяне на концентрация на алкохол в кръвта на двамата водачи св. Димитров и
обв. Д., от чиито заключения е видно , че пробите й на двамата са отрицателни –
съответно протокол № 1008/22.10.2014 г. и протокол № 1007/22.10.2014 г.
По
доказателствата :
Гореописаната фактическа обстановка се
установява от самопризнанието на обв.Х.Д., показанията на свидетелите Атанас
Димитров, Асен Иванов, Елена Михалева, Калинка Михайлова, Стоян Кавръков,
заключението на авто-техническата експертиза, заключението на
съдебно-медицинската експертиза и писмените доказателства по делото.
Фактическата обстановка е установена по несъмнен начин от самопризнанието на
обв.Д., което се подкрепя от гласните и писмените доказателства и от
заключенията на експертите. Няма спор относно фактите описани в
постановлението, поради което съдът възприема изцяло фактическата обстановка
така както е описана в постановлението на РП Пазарджик .
От правна страна :
При
така установената и възприета фактическа обстановка обв.Х.И.Д. е осъществил от
обективна и субективна страна престъпния състав на престъпление по чл.343 а, ал. 1, б „в”,
предл. 1 от НК, вр. чл.343, ал. 3, предл. 4, б „а”, предл 2, вр. чл. 343, ал. 1, б „б”,
предл. 2 от НК, вр. чл. 342, ал. 1 от НК, вр. чл. 20, ал. 2 от ЗДП и чл. 23,
ал. 1 от ЗДП, като на на 22.10.2014 г., на АМ “Тракия”, километър 85+50, в посока от гр. София за гр. Пловдив, при
управление на МПС – лек автомобил марка „Форд
Транзит Кънект-200”,
с рег. № СН *** АК,
е нарушил правилата за движение по чл. 20, ал. 2 от Закона за движение по пътищата/ЗДП/- при избиране на скоростта си на движение не
се е съобразил с атмосферните условия и конкретните условия на видимост, за да
бъде в състояние да спре пред всяко предвидимо препятствие и по чл. 23, ал. 1 от
ЗДП – не се е движил на такова
разстояние от движещо се пред него друго превозно средство, че да може да
избегне удар в него, когато то намали скоростта или спре рязко и е предизвикал ПТП, с
което по непредпазливост е
причинил две средни телесни повреди на К.А.М. от гр. Стара
Загора, изразяващи се в многофрагментно
счупване на дясната подбедрица /двете кости – голям и малък пищяли/ в долната й
част, наложило оперативна интервенция и имобилизация, причинило на пострадалата
трайно затрудняване на движението на десен долен крайник, по смисъла на чл. 129
от НК и счупване на медиалният /вътрешния/
глезен, наложило оперативна интервенция и имобилизация, причинила на
пострадалата трайно затрудняване на движението на ляв долен крайник, по смисъла
на чл. 129 от НК, и средна телесна повреда на Елена Иванова
Михалева от гр. Стара Загора, изразяваща се
в счупване на тялото на С7 /седми шиен
прешлен/, наложило оперативна интервенция и
имобилизация, причинило на пострадалата трайно затрудняване на движението на
врата, по смисъла на чл. 129 от НК, като след деянието деецът е направил всичко
зависещо от него за оказване помощ на пострадалите.
От субективна страна обв.Х.Д. е извършил деянието виновно,
при форма на вината непредпазливост, в нейната разновидност- небрежност, по
смисъла на чл. 11, ал. 3, хип. 1-ва от НК. Деецът не е предвиждал настъпването
на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди. Бил е длъжен и е
могъл да предвиди, че избирайки несъобразена скорост за движение през нощта
и на къси светлини и неспазване на дистанция, с движещо се пред него
превозно средство ще предизвика пътно транспортно произшествие, с
общественоопасни последици.
Причините
за извършване на престъплението се
коренят в незачитането на правилата за движение по пътищата.
Санкцията предвидена за престъплението по чл. 343 а , ал. 1, б „в” , предл. 1 от НК, е лишаване от свобода до 4 години. Обв.Х.Д. е пълнолетен,
неосъждан, не е освобождаван от наказателна отговорност по реда на глава
VІІІ, раздел ІV от общата част на НК и от престъплението не са причинени
имуществени вреди, които да са съставомерни и подлежащи на възстановяване.
Поради
гореизложеното обв.Х.Д. следва да бъде освободен от наказателна отговорност за
извършеното престъпление с налагане на административно
наказание по реда на чл.78 А от НК.
При определяне вида и размера на наказанието, което
следва да се наложи на уличения съдът взе
предвид разпоредбите на чл.27 ал.1 от ЗАНН
като отчете тежестта
на нарушението и подбудите за неговото извършване. Като смекчаващи
отговорността на обвиняемия Х.Д. обстоятелства съдът съобрази направеното
самопризнание и добрите характеристични данни, а като отегчаващо наличието на
предходни нарушения на ЗДвП, видно от справката за нарушител/водач. Ето защо
съдът при превес на смекчаващите отговорността обстоятелства определи на обв.Х.И.Д. адм.наказание глоба в размер на 1000
лв. платима в полза на държавата по сметка на РС Пазарджик .
По отношение на наказанието по
чл.343г от НК във връзка с чл.78а ал.4 от НК на първо място съдът счита, че на обв.Д. следва да бъде наложено такова
наказание, тъй като с оглед тежестта на
конкретното деяние, при което са пострадали две лица и са причинени няколко
средни телесни повреди, а също така и предвид факта, че абв.Д. е наказван по
ЗДвП следва да му бъде наложено наказание лишаване от право да управлява МПС.
Предвид гореизложеното и при превес на смекчаващите отговорността обстоятелства
съдът определи на обв.Х.И.Д. наказание
лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца.
С оглед изхода на делото в тежест
на обв.Х.И.Д. бяха присъдени разноските
по делото в размер на 360 лв. платими в полза на държавата по сметка на ОД
на МВР Пазарджик, както и да заплати ДТ в размер на 5 лева при служебно
издаване на изпълнителен лист, платима по сметка на РС Пазарджик .
По изложените съображения съдът
постанови решението си .
РАЙОНЕН СЪДИЯ :