Решение по дело №10666/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3997
Дата: 26 октомври 2022 г.
Съдия: Петя Николова Топалова
Дело: 20221110210666
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 август 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 3997
гр. София, 26.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 121-ВИ СЪСТАВ, в публично
заседание на седемнадесети октомври през две хиляди двадесет и втора годИ.
в следния състав:
Председател:ПЕТЯ Н. ТОПАЛОВА
при участието на секретаря АНЕЛИЯ Б. ЛЮБЕНОВА
като разгледа докладваното от ПЕТЯ Н. ТОПАЛОВА Административно
наказателно дело № 20221110210666 по описа за 2022 годИ.
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
С наказателно постановление №106/20.06.2022 г. на директора на
Регионална инспекция по околната среда и водите - София /РИОСВ-София/,
на „дружество ООД гр.София, с ЕИК ХХХХ, е наложена имуществена
санкция в размер на 2 000 лв. на основание чл. 166 т. 3 вр. чл. 165 ал. 2 Закона
за опазване на околната среда за нарушение на чл.22 ал.4 от Наредба
№1/04.06.2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за
дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри.
Недоволно от издаденото наказателното постановление е останало ЮЛ,
което в жалбата си излага доводи за незаконосъобразност на НП, тъй като са
допуснати процесуални нарушения – липсва корктно описано нарушение,
липсва посочване на обстоятелствата, при което то е извършено, както и е
налице размИ.ване на датата на нарушение, посочена в АУАН и НП, липсва
посочване на нарушената правна норма. Налице са нарушения и на
материалния закон – недоказаност на нарушението, тъй като законовият срок
за изпращане на формуляра е бил удължен и не съответства на този, посочен в
Предписание №116/21.09.2021 г., като това ограничава незаконосъобразно
нормативно предвиденият срок и нарушава правата на жалбоподателя.
Последният предлага на съда да отмени НП като незаконосъобразно,
алтернативно излага доводи за наличие на маловажен случай по смисъла на
1
чл.28 ЗАНН. Редовно призовано, дружеството не изпраща представител в с.з.

Въззиваемата страна редовно призована, се представлява от
юрисконсулт БОЗОВ, който предлага на съда да потвърди НП като правилно
и законосъобразно, тъй като даденото предписание, което не е обжалвано от
жалбоподателя не е изпълнено. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства в тяхната
съвкупност и логическо единство във връзка с оплакванията в жалбата,
приема за установено следното:

Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от надлежна страна в
преклузивния срок. Разгледана по същество, същата е ОСНОВАТЕЛНА, като
мотивите за това са следните:

По делото е установена следната фактическа обстановка:

Съгласно чл. 22 ал. 4 от Наредба №1/04.06.2014 г. за реда и образците, по
които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда
за водене на публични регистри, лицата уреждащи превози за или внос в
Република България на отпадъци по Регламент (ЕО) №1013/2006 и
получателите на отпадъците в случаите, за които не се изисква нотификация,
изпращат до РИОСВ - София по местоназначение на отпадъците по
електронна поща не по-късно от деня на натоварване копие на попълнен
формуляр по Приложение VII на Регламент (ЕО) №1013/2006, подписан в
поле 12, съгласно действащото към 21.09.2021 г. законодателство. (редакция
от 31.03.2020 г.).
На основание чл. 14 ал. 4 от Закона за опазване на околната среда, на
дружеството-жалбоподател е дадено предписание, а именно: При извършване
на трансграничен превоз на отпадъци не по-късно от деня на натоварването
им да изпраща на електронен адрес:******@*********.*** попълнен формуляр
по Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12, със
срок: постоянен. Предписанието e изпратено до /дружество/ с писмо с изх. №
8775/21.09.2021 г. и надлежно получено на дата 27.09.2021 г.
В РИОСВ - София е получена информация с вх. №17016/03.09.2021 г. от
дирекция „Национален коордИ.ционен център“ към МОСВ, отнасяща се до
осъществени трансгранични превози на отпадъци през м. август 2021 г. от
/дружество/, като се установява, че от дружеството са извършени 26 превоза,
2
като за един от тях не е представена информация пред РИОСВ - София. На
06.12.2021 г. в РИОСВ - София е постъпила справка с вх. №23095/06.12.2021
г. от дирекция ’’Национален коордИ.ционен център" към МОСВ за м.
ноември 2021 г. относно изпълнение на изискванията на чл. 22 ал. 4 и ал. 5 от
Наредба №1 от 4 юни 2014 г за реда и образците, по които се предоставя
информация за дейностите по отпадъци, както и реда за водене на публични
регистри, от която е видно, че дружеството е извършило 32 превоза на
отпадъци, като за 1 брой от тях информацията е предоставена два дни след
деня на натоварването.
Контролните органи приели, че е налице нарушение по смисъла на чл.22
ал.4 от Наредба №1/04.06.2014 г. за реда и образците, по които се предоставя
информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри.
Свидетелят М. К. Д. заемащ длъжността ст. експерт в отдел „Контрол на
компонентите и факторите на околната среда“ към дирекция „Контролна и
превантивна дейност“ при РИОСВ - София съставил и връчил надлежно на
представляващ АУАН №2/05.01.2022 г., като в него отразил, че нарушението
е извършено на дата 28.11.2021 г.
Срещу съставения акт постъпило възражение с доводи, идентични с
тези в жалбата.
На база на така съставения АУАН е издадено процесното наказателно
постановление, като наказващият орган се възползвал от правомощията си по
чл.53 ал.2 ЗАНН, като приел, че датата на нарушението в акта е погрешно
посочена и същата трябва да е 27.11.2021 г., тъй като датата на натоварване е
26.11.2021 г.
Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от
приложените по делото писмени доказателства, а именно: справка с вх.
№23095/06.12.2021 г. от дирекция ’’Национален коордИ.ционен център" към
МОСВ за м. ноември 2021 г., констативен протокол, предписание , заповеди
за компетентост, от събраните гласни доказателства - показанията на
свидетелите М. К. Д. и И. В. Цв., които съдът кредитира в цялост, като
логични, последователни, вътрешнобезпротиворечиви и съответни на
приобщените по делото писмени доказателства.
Съдът възприема в цялост приобщените по делото по реда на чл. 283
от НПК, писмени доказателства, тъй като същите са логични,
последователни, съответни и не се опровергават при преценката им, както
поотделно, така и в тяхната съвкупност, като не са налице основания за
дискредитиране, на който и да е от доказателствените източници, събрани в
хода на административнонаказателното производство и съдебното следствие.
С оглед липсата на противоречия между доказателствените източници,
по аргумент за противното от чл. 305 ал. 3 изр. 2 НПК, съдът намира, че не не
3
налага подробното обсъждане на всеки от тях поотделно.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от
правна страна следното:


Безспорно, на жалбоподателя-ЮЛ е дадено предписание от
въззиваемата страна, а именно: „При извършване на трансграничен превоз на
отпадъци не по-късно от деня на натоварването им да изпраща на
електронен адрес: ******@*********.*** попълнен формуляр по Приложение
VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12, със срок:
постоянен.”.
Предписанието е надлежно получено от жалбоподателя-ЮЛ на дата
27.09.2021 г. и действително, както заявява в с.з. процесуалният представител
на въззиваемата страна – няма данни да е обжалвано и същото е произвело
своето правно действие.
На дата 01.10.2021 г. разпоредбата на чл.22 ал.4 от Наредба
№1/04.06.2014 г. е претърпяла изменение, като изискването да се изпращат
данните не по-късно от деня на натоварването им, е променен на по-
благоприятната разпоредба - не по-късно от един ден от деня на
натоварване.
По мнение на съда, още след влизане в сила на тази по-благоприятна
разпоредба, до жалбоподателя-ЮЛ е следвало да бъде изпратено ново
предписание с този коректно посочен срок, тъй като най-малко
задължителното предписание не бива да противоречи на законова разпоредба.
В случая, проверката на жалбоподателя касае извършен превоз и
натоварване на дата 26.11.2021 г. и при този последващ контрол за
изпълнение на даденото задължително предписание, контролните и
наказващият органи е следвало да съобразят настъпилата законодателна
промяна. Те не са сторили това и оттам е възникнала и абсолютна неяснота
относно посочване на датата на нарушението, респ. тази дата в никакъв
случай не е посочената - 27.11.2021 г.
Неправилното посочване на датата на извършеното нарушение е
съществено нарушение на процесуалните правила, но в конкретния случай тя
е в резултат на неправилно тълкуване на материалния закон, поради
изложените по-горе мотиви на съда.
Това налага цялостна отмяна на наказателно постановление
№106/20.06.2022 г. на директора на РИОСВ-София.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63 ал. 1 ЗАНН, съдът
4
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление №106/20.06.2022 г. на директора
на Регионална инспекция по околната среда и водите - София /РИОСВ-
София/, с което на „дружество ООД гр.София, с ЕИК ХХХХ, е наложена
имуществена санкция в размер на 2 000 лв. на основание чл. 166 т. 3 вр. чл.
165 ал. 2 Закона за опазване на околната среда за нарушение на чл.22 ал.4 от
Наредба №1/04.06.2014 г. за реда и образците, по които се предоставя
информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд София-град.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5

Съдържание на мотивите

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
С наказателно постановление №106/20.06.2022 г. на директора на
Регионална инспекция по околната среда и водите - София /РИОСВ-София/,
на „Вадиас Трейд“ ООД гр.София, с ЕИК *********, е наложена
имуществена санкция в размер на 2 000 лв. на основание чл. 166 т. 3 вр. чл.
165 ал. 2 Закона за опазване на околната среда за нарушение на чл.22 ал.4 от
Наредба №1/04.06.2014 г. за реда и образците, по които се предоставя
информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри.
Недоволно от издаденото наказателното постановление е останало ЮЛ,
което в жалбата си излага доводи за незаконосъобразност на НП, тъй като са
допуснати процесуални нарушения – липсва корктно описано нарушение,
липсва посочване на обстоятелствата, при което то е извършено, както и е
налице разминаване на датата на нарушение, посочена в АУАН и НП, липсва
посочване на нарушената правна норма. Налице са нарушения и на
материалния закон – недоказаност на нарушението, тъй като законовият срок
за изпращане на формуляра е бил удължен и не съответства на този, посочен в
Предписание №116/21.09.2021 г., като това ограничава незаконосъобразно
нормативно предвиденият срок и нарушава правата на жалбоподателя.
Последният предлага на съда да отмени НП като незаконосъобразно,
алтернативно излага доводи за наличие на маловажен случай по смисъла на
чл.28 ЗАНН. Редовно призовано, дружеството не изпраща представител в с.з.

Въззиваемата страна редовно призована, се представлява от
юрисконсулт БОЗОВ, който предлага на съда да потвърди НП като правилно
и законосъобразно, тъй като даденото предписание, което не е обжалвано от
жалбоподателя не е изпълнено. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства в тяхната
съвкупност и логическо единство във връзка с оплакванията в жалбата,
приема за установено следното:

Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от надлежна страна в
преклузивния срок. Разгледана по същество, същата е ОСНОВАТЕЛНА, като
мотивите за това са следните:

По делото е установена следната фактическа обстановка:

Съгласно чл. 22 ал. 4 от Наредба №1/04.06.2014 г. за реда и образците, по
които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда
за водене на публични регистри, лицата уреждащи превози за или внос в
Република България на отпадъци по Регламент (ЕО) №1013/2006 и
1
получателите на отпадъците в случаите, за които не се изисква нотификация,
изпращат до РИОСВ - София по местоназначение на отпадъците по
електронна поща не по-късно от деня на натоварване копие на попълнен
формуляр по Приложение VII на Регламент (ЕО) №1013/2006, подписан в
поле 12, съгласно действащото към 21.09.2021 г. законодателство. (редакция
от 31.03.2020 г.).
На основание чл. 14 ал. 4 от Закона за опазване на околната среда, на
дружеството-жалбоподател е дадено предписание, а именно: При извършване
на трансграничен превоз на отпадъци не по-късно от деня на натоварването
им да изпраща на електронен адрес:******@*********.*** попълнен формуляр
по Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12, със
срок: постоянен. Предписанието e изпратено до „Вадиас Трейд“ ООД с писмо
с изх. № 8775/21.09.2021 г. и надлежно получено на дата 27.09.2021 г.
В РИОСВ - София е получена информация с вх. №17016/03.09.2021 г. от
дирекция „Национален координационен център“ към МОСВ, отнасяща се до
осъществени трансгранични превози на отпадъци през м. август 2021 г. от
„Вадиас Трейд“ ООД, като се установява, че от дружеството са извършени 26
превоза, като за един от тях не е представена информация пред РИОСВ -
София. На 06.12.2021 г. в РИОСВ - София е постъпила справка с вх.
№23095/06.12.2021 г. от дирекция ’’Национален координационен център" към
МОСВ за м. ноември 2021 г. относно изпълнение на изискванията на чл. 22
ал. 4 и ал. 5 от Наредба №1 от 4 юни 2014 г за реда и образците, по които се
предоставя информация за дейностите по отпадъци, както и реда за водене на
публични регистри, от която е видно, че дружеството е извършило 32 превоза
на отпадъци, като за 1 брой от тях информацията е предоставена два дни след
деня на натоварването.
Контролните органи приели, че е налице нарушение по смисъла на чл.22
ал.4 от Наредба №1/04.06.2014 г. за реда и образците, по които се предоставя
информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри.
Свидетелят МКДв заемащ длъжността ст. експерт в отдел „Контрол на
компонентите и факторите на околната среда“ към дирекция „Контролна и
превантивна дейност“ при РИОСВ - София съставил и връчил надлежно на
представляващ АУАН №2/05.01.2022 г., като в него отразил, че нарушението
е извършено на дата 28.11.2021 г.
Срещу съставения акт постъпило възражение с доводи, идентични с
тези в жалбата.
На база на така съставения АУАН е издадено процесното наказателно
постановление, като наказващият орган се възползвал от правомощията си по
чл.53 ал.2 ЗАНН, като приел, че датата на нарушението в акта е погрешно
посочена и същата трябва да е 27.11.2021 г., тъй като датата на натоварване е
26.11.2021 г.
Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от
2
приложените по делото писмени доказателства, а именно: справка с вх.
№23095/06.12.2021 г. от дирекция ’’Национален координационен център" към
МОСВ за м. ноември 2021 г., констативен протокол, предписание , заповеди
за компетентост, от събраните гласни доказателства - показанията на
свидетелите МКДв и Ина Валентинова Цветанова, които съдът кредитира в
цялост, като логични, последователни, вътрешнобезпротиворечиви и
съответни на приобщените по делото писмени доказателства.
Съдът възприема в цялост приобщените по делото по реда на чл. 283
от НПК, писмени доказателства, тъй като същите са логични,
последователни, съответни и не се опровергават при преценката им, както
поотделно, така и в тяхната съвкупност, като не са налице основания за
дискредитиране, на който и да е от доказателствените източници, събрани в
хода на административнонаказателното производство и съдебното следствие.
С оглед липсата на противоречия между доказателствените източници,
по аргумент за противното от чл. 305 ал. 3 изр. 2 НПК, съдът намира, че не не
налага подробното обсъждане на всеки от тях поотделно.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от
правна страна следното:


Безспорно, на жалбоподателя-ЮЛ е дадено предписание от
въззиваемата страна, а именно: „При извършване на трансграничен превоз на
отпадъци не по-късно от деня на натоварването им да изпраща на
електронен адрес: ******@*********.*** попълнен формуляр по Приложение
VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12, със срок:
постоянен.”.
Предписанието е надлежно получено от жалбоподателя-ЮЛ на дата
27.09.2021 г. и действително, както заявява в с.з. процесуалният представител
на въззиваемата страна – няма данни да е обжалвано и същото е произвело
своето правно действие.
На дата 01.10.2021 г. разпоредбата на чл.22 ал.4 от Наредба
№1/04.06.2014 г. е претърпяла изменение, като изискването да се изпращат
данните не по-късно от деня на натоварването им, е променен на по-
благоприятната разпоредба - не по-късно от един ден от деня на
натоварване.
По мнение на съда, още след влизане в сила на тази по-благоприятна
разпоредба, до жалбоподателя-ЮЛ е следвало да бъде изпратено ново
предписание с този коректно посочен срок, тъй като най-малко
задължителното предписание не бива да противоречи на законова разпоредба.
В случая, проверката на жалбоподателя касае извършен превоз и
натоварване на дата 26.11.2021 г. и при този последващ контрол за
3
изпълнение на даденото задължително предписание, контролните и
наказващият органи е следвало да съобразят настъпилата законодателна
промяна. Те не са сторили това и оттам е възникнала и абсолютна неяснота
относно посочване на датата на нарушението, респ. тази дата в никакъв
случай не е посочената - 27.11.2021 г.
Неправилното посочване на датата на извършеното нарушение е
съществено нарушение на процесуалните правила, но в конкретния случай тя
е в резултат на неправилно тълкуване на материалния закон, поради
изложените по-горе мотиви на съда.
Това налага цялостна отмяна на наказателно постановление
№106/20.06.2022 г. на директора на РИОСВ-София.
4