Решение по дело №791/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 23
Дата: 17 януари 2022 г.
Съдия: Николай Янков Господинов
Дело: 20217170700791
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р E Ш Е Н И Е

 

23

 

гр.Плевен, 17.12.2022 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - гр.Плевен, първи касационен състав, в открито съдебно заседание на седемнадесети декември, две хиляди двадесет и първа година, в състав:   

                              

                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: Николай Господинов

                                 ЧЛЕНОВЕ: Елка Братоева

                                                      Катя Арабаджиева

                    

при секретаря Бранимира Монова и с участието на прокурора Анна Баракова като разгледа докладваното от председателя касационно административнонаказателно дело № 791 по описа за 2021 г. на Административен съд - Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е по чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН във връзка с чл.348 НПК и чл.208 и сл. АПК.

         С Решение № 33 от 11.06.2021 год., постановено по НАХД № 73/2020 год., Районен съд – гр. Троян потвърдил Наказателно постановление № 502898-F513346/ 31.03.2020 г., издадено от Ж. И. А. – началник на Отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в ЦУ на НАП, с което на „БАТАЛИ ГРУП“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление : гр.Троян, ул.“Васил Левски“ № 338, вх.Б, ет.3, ап.7, представлявано от управителите Г. И. К. и Я.Х. С., е наложена имуществена санкция в размер на 3 000 /три хиляди/ лв. на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС, за нарушение на чл.7, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 год. на министъра на финансите.

Против горното решение е постъпила касационна жалба от „БАТАЛИ ГРУП“ ООД,  подадена чрез адв. П.П. от ЛАК, в която се излагат доводи за неправилност и незаконосъобразност на първостепенния съдебен акт. Оспорват се доводите на РС – Троян, свързани с липсата на нарушения на чл.42, ал.1, т.3 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. На следващо място се излагат твърдения за липса на конкретизация на нарушените разпоредби на чл.7, ал.1 вр. чл.3 от Наредба Н-18/2006 год. на МФ и се навеждат доводи за смесване на фактическите състави от административнонаказателните разпоредби по ЗДДС. Оспорват се доводите на  въззивния съд досежно приложението на санкционната норма от страна на АНО и алтернативно се твърди наличие на основания за приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.

В заключение се прави искане да бъде отменено обжалваното решение и да бъде постановена отмяна на оспореното НП.

В съдебно заседание касаторът се представлява от адв.П.П., който поддържа касационната жалба по изложените в нея съображения. Пледира за отмяна на въззивното решение, респективно за отмяна на оспореното НП и претендира присъждане на деловодни разноски, за които представя списък.

Ответникът не изпраща процесуален представител. За същия е постъпило писмено становище, депозирано чрез юрк. Д. Д. И., в което се излагат съображения за неоснователност на касационната жалба и се прави искане да бъде оставено в сила решението на РС – Троян.

Представителят на Окръжна прокуратура - Плевен изразява становище, че касационната жалба е неоснователна, поради което решението на РС- Троян следва да бъде оставено в сила.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, поради което е допустима.

Разгледана по същество същата е неоснователна.

Съобразно разпоредбата на чл. 218, ал.1 АПК настоящият съдебен състав следва да обсъди само посочените в жалбата пороци на решението, а съобразно чл.218, ал.2 АПК служебно следи за валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон.

Първостепенният съд е събрал всички относими към правния спор доказателства, анализирал ги е надлежно и е достигнал до правилния извод, че е налице доказано по несъмнен начин нарушение на разпоредбите на на чл.7, ал.1 вр. чл.3 от Наредба Н-18/2006 год. на МФ.

Настоящият съд е съгласен с горните мотиви, поради което не намира за нужно да ги повтаря в настоящето решение с оглед разпоредбата на чл.221, ал.2 от АПК, а освен това с касационната жалба не се оспорва приетата от съда за установена фактическа обстановка, а се излагат оплаквания за наличие на процесуални нарушения при съставяне на АУАН и обжалваното НП.

Настоящият съдебен състав счита за неоснователно оплакването на касатора за допуснати нарушения на чл.42, ал.1, т.3 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, изразяващи се в непосочване мястото на извършеното административно нарушение. В хода на производството пред въззивния съд е изяснено обстоятелството, че в гр.Троян няма улица с наименование „Долно ливаде“, но от събраните писмени доказателства – Заповед № 864/12.11.2010 год. на кмета на община Троян и Решение № 531/28.10.2020 год. на Общински съвет – гр.Троян се установява, че това е името на нов квартал в града. Освен това обжалваното НП е съставено по реда на чл.40, ал. 4 от ЗАНН, т.е. въз основа на официален документ – Протокол за извършена проверка бл. № 0293978/30.09.2019 год., в който е описано, че същата се осъществява в района на месопреработвателно предприятие „Родопа – Троян“ ООД. Горният протокол е съставен в присъствието на единия от управителите на дружеството „БАТАЛИ ГРУП“ ООД – Я. Х. С., а в обстоятелствената част на АУАН и съставеното въз основа на него НП изрично е посочено, че местонахождението на автомобила, от който са осъществявани процесните продажби е в „района на месопреработвателното предприятие „Родопа Троян“. Ето защо няма как да се приеме, че е нарушено правото на нарушителя да узнае мястото на извършване на административното нарушение, за което е обвинен, което да е довело до накърняване правото му на защита.

Неоснователно е и оплакването на касатора за несъответствие между описанието на нарушението и посочената като нарушена законова разпоредба, довело до ограничаване възможността на санкционираното лице да разбере в какво точно нарушение е обвинено, както и оплакванията за неправилно приложение на санкционната разпоредба.

Съгласно разпоредбата на чл.7, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ – лицата по чл.3 са длъжни да монтират, въведат в експлоатация и използват регистрирани в НАП ФУ/ИАСУТД от датата на започване на дейността в обекта.

Съобразно чл. 3 от наредбата : „Всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД…“

Несъмнено касаторът е лице, извършвало продажба на стоки по смисъла на чл.3, ал.1 от наредбата. В оспореното НП изрично е отразено, че за извършваните продажби в брой не се издават касови бележки от фискално устройство, поради липса на такова в обекта, а обстоятелството, че търговецът към датата на проверката не е имал касов апарат не се оспорва от касатора. Ето защо в НП правилно е посочено, че е осъществено нарушение на чл.7, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ. Нарушението е описано словесно по достатъчно ясен начин и е посочено нарушеното правило за поведение от съответния подзаконов нормативен акт, поради което съдът намира, че не е налице ограничаване на възможността на санкционираното лице да разбере в какво нарушение е обвинено.

Търговецът е санкциониран на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС, съобразно която:

„Извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1“.

Несъмнено Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ представлява подзаконов нормативен акт по прилагане на ЗДДС, нарушителят е юридическо лице и осъщественото нарушение води до неотразяване на приходи, доколкото са осъществявани продажби, които изобщо не са регистрирани и отчитани по установения от нормативните актове ред. Ето защо ответникът правилно не е приложил разпоредбата на чл.185, ал.1 от ЗДДС, а тази на ал.2 от същата разпоредба, във връзка с което не е налице твърдяното от касатора „смесване на фактически състави от административнонаказателните разпоредби по ЗДДС“, осъщественото нарушение е квалифицирано правилно и същото е санкционирано именно на основание приложимата административнонаказателна разпоредба.

Неоснователни са и оплакванията, свързани с необсъждане от въззивния съд на възраженията на жалбоподателя по приложимостта на чл.28 от ЗАНН. Първостепенният съд е изложил мотиви в тази връзка, с които настоящият съдебен състав е съгласен.

Нарушението, за което е наложено административното наказание е  формално и за съставомерността му  не се изисква настъпването на вредни последици.  При формалните нарушения са защитими с приоритет обществените отношения и в конкретния случай не са налице смекчаващи, (изключителни или многобройни) обстоятелства, които да правят нарушението такова с по-ниска степен на обществена опасност, т. е. да засягат в по- ниска степен защитените обществени отношения, в сравнение с други случаи на нарушения от същия вид. Правната теория и съдебната практика е последователна и непротиворечива по въпроса, че обстоятелствата, визирани от състава, очертават в тяхната съвкупност онова именно типично общественоопасно деяние, което нормата запретява като нарушение от даден вид.  

Съдът намира, че АУАН и НП, които са предмет на съдебното производство, са издадени от компетентни органи и в кръга на правомощията им. При съставянето им не са допуснати нарушение на правилата на ЗАНН. Нарушението е доказано по несъмнен начин и не са налице доказателства в обратната насока. Правната квалификация на извършеното нарушение е правилна, приложена е относимата санкционна норма, а наложената имуществена санкция е в минималния предвиден от закона размер.

 При тези съображения съдът намира, че следва да остави в сила оспореното решение като правилно и законосъобразно.

Воден от горното и на основание чл.63, ал.1, изр. 2 във връзка с чл. 222, ал.2, т.1 от АПК, съдът

 

 

Р Е Ш И:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 33 от 11.06.2021 год., постановено по НАХД № 73/2020 год. по описа на Районен съд – гр. Троян.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на оспорване.

         Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/                   ЧЛЕНОВЕ: 1. /П/                 2.  /П/