Решение по дело №5384/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1453
Дата: 12 ноември 2020 г. (в сила от 16 декември 2020 г.)
Съдия: Силвия Лъчезарова Алексиева
Дело: 20205330205384
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 септември 2020 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
Номер 145312.11.2020 г.Град Пловдив
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – ПловдивIII наказателен състав
На 26.10.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:Силвия Л. Алексиева
Секретар:Жулиета П. Колева
като разгледа докладваното от Силвия Л. Алексиева Административно
наказателно дело № 20205330205384 по описа за 2020 година
Образувано е по жалба на А. В. Д. , ЕГН **********, от ..., като у. на „Уайн
Партнърс България“ ЕООД против Електронен фиш Серия Г № 0019155, издаден от ОД на
МВР - Пловдив, с който на „Уайн Партнърс България“ ЕООД е наложена имуществена
санкция в размер на 2000 лева за нарушение на чл. 483, ал.1, т.1, вр. с чл. 638, ал. 4, вр. с ал.
1 т.2 вр. с чл. 461, т. 1 от КЗ.
С жалбата се навеждат конкретни възражения за незаконосъобразност на НП, а
именно, че автомобилът бил с прекратена регистрация. Моли се за неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателя се явява лично. Поддържа изложеното в жалбата,
като разширява аргументите си, че до настоящия момент по големия талон на автомобилът
се води собственост на Райфайзен лизинг България ООД. Моли са за отмяна на електрънния
фиш.
Въззиваемата страна не взема писмено становище за неоснователност на жалбата и не
изпраща представител в съдебно заседание.
Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирана страна,
против акт, подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради което се явява процесуално
допустима и подлежи на разглеждане по същество.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната
съвкупност, намира и приема за установено следното:
От фактическа страна:
На 15.06.2020 г. в 17:41 ч. в гр. Пловдив, ул. „Васил Левкси“ до № 141 е бил
управляван и се е движил товарен автомобил Дачия Докер с регистрационен номер ...,
собственост на Уайн Партнърс България ЕООД с у. и з. п. жалбоподателя А. В. Д. , от гр. П.,
който автомобил към този момент не е имал активна застраховка „Гражданска отговорност“.
Автомобилът е бил собственост на Уайн Партнърс България ЕООД, но в свидетелството за
регистрация е било записано, че същият е собственост на Райфайзен лизинг България ООД.
Нарушението било установено с изправно и одобрено за използване мобилно АТСС от тип
SD2D0011. Въз основа на заснемането е издаден електронен фиш № 0019155 от ОД на МВР
Пловдив, който е връчен на нарушителя на 30.07.2020 г.
Описаната и възприета фактическа обстановка се установява и от писмените
доказателства по делото – снимковия материал от автоматизираното техническо средство от
15.06.2020 г. в 17:41:59 ч., удостоверение за одобрен тип средство за измерване №
18.02.5133 на БИМ и допълнение към него, разпечатка на фиш серия Г № 0019155,
разпечатки от официалната страница на Гаранционен Фонд, справка за собствеността на
1
процесното МПС и копие на свидетелство за регистрация ЧАСТ І на товарен автомобил
Дачия Докер с рег. № ....
От правна страна:
Съдът намира, че при така опасаната фактическа обстановка се изпълват признаците
на твърдяното нарушение, а именно видно от снимковия материал лекият автомобил е с
регистрация в РБългария, управляван е по републиканската пътна мрежа, към момента на
управление не е имал сключена за него застраховка „Гражданска отговорност“, както и
автомобилът не е спрян от движение. Това нарушение изпълва нормата на чл. 483, ал. 1, т. 1
от КЗ. Правилно е установено авторството на деянието доколкото имуществената санкция е
наложена на собственика на процесното МПС посочено от нормата на нарушението. Съдът
не споделя аргументите на жалбоподателя, че поради неизвършена пререгистрация относно
прехвърлена собственост, юридическото лице реален собственик на МПС-то не е задължено
да сключи застраховка Гражданска отговорност. Недопустимо е при неизпълнение на
задължението за пререгистрация при промяна на собствеността, задълженото лице да бъде
освободено от отговорност поради противоправното си поведение.
Деянието е вменено на юридическо лице, чиято отговорност е обективна и не следва
да се изследва въпросът за вината на негови служители или други лица.
Законосъобразно е определена и административната санкция, която следва да понесе
нарушителят – имуществена санкция в размер от 200 лв. както и правилно е посочена
санкционната норма, чл. 638, ал. 4 вр. ал. 1, т. 1 от КЗ. Размерът на глобата е фиксиран,
поради което и същият не подлежи на каквато и да било преценка от страна на съда.
Липсва основание за приложението на чл. 28, б. „а“ от ЗАНН, доколкото настоящият
случай не разкрива белези, дефиниращи го като маловажен.
Относно приложението на процесуалните правила:
В електронния фиш е посочено, че е издаден за това, че на 15.06.2020 г. в 14:41 часа в
гр. Пловдив, на ул. "Васил Левски" до № 141, като юридическо лице, което притежава
МПС, регистрирано в Р. България и не е спряно от движение, не е сключило застраховка
Гражданска отговорност с МПС Дачия Докер с регистрационен номер ....
Нарушението е заснето и установено с автоматизирано техническо средство/система
№ SD2D0011.
Според настоящия състав при описание на извършеното от наказания субект в
електронния фиш са допуснати съществени процесуални нарушения, ограничаващи правото
му на защита и затрудняващи проверовъчната дейност на съда, което се явява безусловно
основание за неговата отмяна.
Съгласно чл. 189, ал.4 ЗДвП сред задължителните реквизити на електронния фиш са
описание на нарушението и посочване на нарушените правни норми.
Съгласно трайната съдебна практика тези реквизити ще са налице, когато за
нарушителя и съда не възниква никакво съмнение кои са всички съставомерни фактически
признаци на вмененото нарушение и каква е правната квалификация на същото.
В тази връзка следва да се отбележи и че съдът има контролно-отменителни
правомощия в производството по чл. 63 ЗАНН, възможност за потвърждаване на
електронния фиш съществуват само при кумулативното наличие на следните предпоставки,
а именно: фактическите положения, така както са описани в електронния фиш 1) да се
установяват от доказателствата по делото; 2) да сочат на извършване на съставомерно
деяние и 3) да позволяват реализиране на отговорността на дееца по съответния ред- с
наказателно постановление или електронен фиш.
Отговорността на дееца няма как да бъде реализирана във основа на допълнителни
съставомерни обстоятелства, разкрити на етапа на съдебното следствие още по малко на
етап решение на въззивната инстанция, какъвто се явява настоящия състав, които не са били
надлежно предявени на дееца. Това е така доколкото всяко установяване за пръв път на етап
следващ предявяването на Електронния фиш за налагане на глоба на съставомерен факт, по
своята правна същност представлява съществено изменение на обстоятелствената част на
повдигнатото обвинение по смисъла на чл. 287 НПК, а както е ноторно известно института
на изменение на обвинението не намира приложение в административно-наказателния
2
процес. (Тълкувателно решение № 57 от 4.XII.1984 г. по н. д. № 13/84 г., ОСНК на ВС,
Тълкувателно решение № 61 от 13.XII.1977 г. по н. д. № 60/77 г., ОСНК на ВС)
Поради това и в производството по ЗАНН отговорността на дееца може да се
реализира само, ако фактическите обстоятелства, така както са очертани в електронния фиш
са изпълнили всички съставомерни белези на вмененото нарушение. Ако фактическите
положения, така както са описани в електронния фиш не изпълват всички елементи от
съответния административен състав то издадения електронен фиш е незаконосъобразен и
следва да се отмени.
В противен случай деецът разбира за какви факти е бил наказан, едва от акта на
въззивната инстанция, след като наказанието вече реално е наложено, което е пряко
нарушение на правото му на защита. В този смисъл и ако съдът допусне установяването на
фактически положение неописани в електронния фиш, то същият влиза в роля на
административно-наказващ орган, недопустимо излизайки от контролно-отменителните си
правомощия.
Приложени към процесния случай гореизложените принципни положения водят до
следните изводи:
От систематичното тълкуване на нормите на чл. 638, ал. 4 КЗ, чл. 638, ал.1 КЗ и чл.
483, ал.1, т.1 КЗ следва, че за да бъде реализирана отговорността на дееца с електронен фиш
по вменения административен състав следва да са налице кумулативно следните елементи
от фактическия състав:
- наказаният субект да е собственик на процесното МПС
- за процесното МПС да няма сключен валиден договор за задължителна застраховка
гражданска отговорност
- да е установено управление на процесното МПС по пътната мрежа и
- управлението да е установено с АТСС.
Тези съставомерни обстоятелства следва не само да се установяват от доказателствата
по делото, но и да са описани в електронния фиш, доколкото само по този начин надлежно
се въвеждат в предмета на доказване по делото.
Видно от текста на процесния електронен фиш в обстоятелствената му част изобщо
липсват твърдения да е констатирано управление на процесния автомобил. В същото време
от изричния текст на нормата на чл. 638, ал. 4 КЗ следва, че отговорността на собственика
на МПС за несключена застраховка гражданска отговорност може да се реализира с
електронен фиш, само ако с АТСС е констатирано управление на МПС по пътната мрежа,
като в противен случай следва да се издаде наказателно постановление.
Липсата на изложени твърдения в електронния фиш процесния автомобил да е бил
управляван по пътната мрежа и констатираната забрана отговорността на дееца да се
реализира въз основа на обстоятелства, установени на етап на съдебно следствие, които не
са надлежно предявени на дееца с електронния фиш, както и възможността електронен фиш
да се издава за нарушения на чл. 483, ал.1, т.1 КЗ само ако е заснето управление на
процесното МПС, води до отмяна на електронния фиш.
Налице е и още едно самостоятелно основание за отмяна на електронния фиш.
Нарушението е установено с АТСС SpeeDet 2D, което представлява мобилна система за
видеоконтрол.
С ТР 1/2014г. на ВАС се потвърди принципното положение, че поставянето на
технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да
се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания (арг.
чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Във връзка с използването на мобилни технически средства
правилата трябва да бъдат достатъчно ясни и подробни, за да дадат на гражданите съответно
указание за условията и обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги
използват.
Тези правила бяха законодателно уредени с приемането на Наредба № 8121з-
532/12.05.2015 г., като по конкретно, за да е законосъобразно използването на мобилно
средство за видео контрол, съобразно редакцията на наредбата към датата на извършване на
деянието и след законодателните изменения от 2018 г. следва да са налице следните
3
условия:
- използваното техническо средство да е от одобрен тип
- техническото средство да е преминало през последваща метрологична проверка
- да са спазени изискванията на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. като
надлежно е попълнен Протокол за използване на Автоматизирано техническо средство или
система и
- техническото средство да е разположено и използвано съгласно изискванията на
производителя и нормативните предписания- чл. 6 от Наредбата
Всяко едно от гореизброените изисквания е императивно, като само при
кумулативната им наличност, използването на автоматизирано техническо средство е
законно, а липсата на което и да е от изискванията опорочава процедурата и предпоставя
отмяна на електронния фиш.
Видно от получения отговор от административнонаказващия орган Протокол по чл.
10 от Наредбата не е бил изготвен, тъй като техническото средство функционирало
непрестанно и не можело да бъде определен начало и край на контролирания участък,
въпреки задължението за това. Изтъкнатата пречка, не отменя задължението за надлежно
попълване на Протокол по чл. 10 от Наредбата.
Несъставянето на Протокол за използване на АТСС само по себе си представлява
особено съществено нарушение на процесуалните правила, доколкото съгласно трайната
съдебна практика Протокола по чл. 10 от Наредбата представлява официален свидетелстващ
документ, който удостоверява използването на АТСС съобразно нормативните и
техническите изисквания. (Решение № 848 от 15.04.2019 г. по к. адм. н. д. № 156 / 2019 г. на
XIX състав на Административен съд – Пловдив).
Във връзка с гореизложените две самостоятелни основания за отмяна процесния
електронен фиш следва да бъде отменен.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия Г № 0019155, издаден от ОДМВР-Пловдив, с
който на „Уайн Партнърс България“ ЕООД, ЕИК *********, гр. Пловдив, ул. „Д-р Владо“,
№ 27, е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева за нарушение на чл. 483, ал.1,
т.1, вр. с чл. 638, ал. 4, вр. с ал. 1 т.2 вр. с чл. 461, т. 1 от КЗ.
Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-
дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.
Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
4