Решение по дело №1525/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1735
Дата: 14 октомври 2020 г.
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20207180701525
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 № 1735

 

гр. Пловдив, 14.октомври 2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХ касационен състав, в публично съдебно заседание на шестнадесети септември две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ДИЧО ДИЧЕВ

                                                              ЧЛЕНОВЕ:   ЙОРДАН РУСЕВ

СВЕТЛАНА  МЕТОДИЕВА                                                                                           

 

                                                                                      

при секретаря Т. К. и участието на прокурора ЙОРДАНКА ТИЛОВА, като разгледа КАНД № 1525 по описа на съда за 2020 г., докладвано от съдия  Й.Русев, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по реда на Глава Дванадесета от АПК, във вр. чл. 63, ал. 1, пр. 2 -второ от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на ТД на НАП-Пловдив, чрез процесуален представител по пълномощие, срещу Решение № 496 от 17.03.2020 г., постановено по АНД № 7920/2019г по описа на Районен съд Пловдив, VIII наказателен състав, с което е отменено Наказателно постановление № 419535-F259915/18.03.2019 год., издадено от Зам. директор  на ТД на НАП гр.Пловдив, с което на С.И.Д., ЕГН **********, на основание чл.74, ал.1, предл. 1 от Закона за счетоводството /ЗСч/ е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 200 /двеста/ лева за нарушение на чл.38, ал.1, т.1 от ЗСч, вр. чл.16, ал.1, т.4 от ЗСч.

Касаторът счита, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. В жалбата се твърди, че въззивният съд неправилно е приел, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения. Излага съображения, че НП е издадено в предвиденият в разпоредбата на чл. 34, ал. 3 от ЗАНН шестмесечен срок, както и че това може да бъде обосновано със спряно на основание чл. 43, ал. 6 от ЗАНН административнонаказателно производство. Моли съда да постанови решение, с което да отмени атакуваното решение и да постанови друго, с което да потвърди наказателното постановление. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.  

Ответникът по касационната жалба – С.И.Д., чрез адв.Й.П.-пълномощник, в отговор на касационна жалба, намира последната за неоснователна и моли съда да остави сила обжалваното решение.   

Окръжна прокуратура-Пловдив, чрез участвалият по делото прокурор дава заключение, че жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена, а обжалваният съдебен акт да бъде оставен в сила.

Касационният състав на съда, след преценка на представените по делото доказателства, доводите и възраженията на страните в производството, намира за установено от фактическа и правна страна следното:  

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН и от надлежна страна, поради което е допустима. Наведеният довод в същата представлява касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), приложим по препращане от чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.   

Цялата фактическа обстановка по издаването на обжалваното наказателно постановление, както и основанията на административно-наказващия орган за налагане на имуществена санкция са описани от въззивния съд. НП е издадено въз основа на АУАН № F259915 от 28.09.2016 г., който е бил е съставен по реда на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН в отсъствието на нарушителя, като същият е бил търсен и поканен за съставянето на АУАН, без приложения за нейното връчване. След съставяне на посоченият АУАН са били изпратени съобщения по куриер до нарушителя за предявяване на съставения АУАН. В протоколи от 06.03.2017 година и 20.02.2019 година са обективирани посещения на служители на ТД на НАП на адреса на управление на дружеството "Вижън електрик" ЕООД в работно време, като органите по приходите са установили, че се касае за многоетажна жилищна сграда с офиси и без обозначение за търсената фирма и затова не е открит нарушителя за връчване на АУАН. С Разпореждане № 260122-F259915 от 23.03.2017 година административнонаказателното производство е спряно на основание  чл. 43, ал. 6 от ЗАНН. След спирането му до момента на неговото възобновяване, което станало не с надлежен акт, а с връчване на АУАН на 14.03.2019г., липсват доказателства за предприето щателно издирване на нарушителя. На база съставеният АУАН и след неговото предявяване е било издадено и процесното НП на 18.03.2019 г., връчено на 28.11.2019 г.

За да отмени обжалваното пред него наказателно постановление, въззивният съд е приел, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, ограничаващи правото на защита на нарушителя и обосноваващи отмяна на наказателното постановление.

Решението на съда е правилно.

Настоящият касационен състав споделя изводите на въззивния съд, че не са били налице обективните предпоставки за спиране на административнонаказателното производство. За да се пристъпи към тази процедура, следва да е изпълнена обективната предпоставка "щателно издирване на нарушителя". В настоящия случай такова щателно издирване от съответната служба на административнонаказващия орган не е проведено съобразно изискванията на чл. 43, ал. 4 от ЗАНН. В ТД на НАП е създадена организация за връчване на съобщения в съответствие с изискванията на чл. 32 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК). В конкретния случай е приложимо тълкуването дадено от Върховния съд, а впоследствие и Върховния касационен съд на Република България в редица решения във връзка с чл. 268, ал. 3, т. 2 от НПК(отм.); , приложим по препращане от чл. 84 от Особените разпоредби на ЗАНН, което определя, че "щателното издирване представлява издирвателна дейност, съставена от целенасочени, последователни, систематични и активни действия, насочени към установяване точното местонахождение на издирваното лице по всички допустими от закона и фактически възможни начини, както и че тази активност следва да се осъществява продължителен период от време. Издирвателните мероприятия не следва да се ограничават в определен часови интервал и до един и същи адрес, след като лицето не бива откривано там. В издирването следва да бъдат ангажирани органи, имащи отношение към регистрацията и контрола върху лицата, каквито с положителност са общинските администрации и органите на МВР. ". В конкретния случай лицето е търсено на един и същ адрес в рамките на един месец и то при неоспорим обективен факт, че там се намира сграда с жилища и офиси. По делото липсват данни административнонаказаващият орган да се е снабдил с удостоверение за актуална търговска регистрация, от които да е видно какъв е актуалният адрес на нарушителя или да е търсил съдействието на органите на МВР и общинската администрация. Прави впечатление, че впоследствие лицето е намерено и в разписката за връчване на АУАН е посочен адрес, различен от този, на който е било търсено дружеството и не е намерено. А в разписката за връчване на наказателното постановление не е посочен никакъв адрес. Ето защо в настоящия случай на първо място липсват обективните предпоставки да се пристъпи към спиране на производството от страна на административнонаказващия орган при предпоставките по  чл. 43, ал. 6 от ЗАНН. Сроковете за съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление са кратки, но издирвателните мероприятия следва да продължат в разумен срок, с цел осигуряване връчване на книжата.

Предвид горното, правилен е изводът на въззивния съд, че административноказателното производство е било незаконосъобразно спряно. Налице са съществени пороци на проведеното административно – наказателно производство, които ограничават правото на защита на нарушителя. АУАН е съставен на 28.09.2016 година, а наказателното постановление е издадено на 18.03.2019 година, което е станало след изтичането на преклузивния срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН. Това е съществено нарушение на процесуалните правила, което води до незаконосъобразност на наказателното постановление, което следва да бъде отменено. В този смисъл възраженията на касатора са неоснователни и не намират опора в закона. Като е отменил обжалваното НП, въззивният съд е постановил правилно решение, което следва да бъде оставено в сила.

Според изхода от спора се присъждат разноски на ответника по касация, които се констатираха в размер на 150 лева- заплатено адвокатско възнаграждение за настоящата инстанция.   

Водим от горното съдът на осн. чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК

 

Р Е Ш И:  

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение 496 от 17.03.2020 г., постановено по АНД № 7920/2019г по описа на Районен съд Пловдив, VIII наказателен състав.    

ОСЪЖДА Национална агенция за приходите да заплати на С.И.Д., ЕГН ********** сумата от 150/сто и петдесет/лева разноски за настоящата инстанция. 

Решението е окончателно.

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

      ЧЛЕНОВЕ: