Определение по дело №149/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 63
Дата: 2 април 2020 г.
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20207100700149
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 април 2020 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

 

гр. Добрич, 02.04.2020 г.

 

             Административен съд гр.Добрич, в закрито заседание на втори април,  две хиляди и двадесета година, в състав :

                                

                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: Нели Каменска

 

след като разгледа докладваното административно дело № 149 по описа на съда за 2020 г.,  за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по чл.166, ал.3 от АПК и е образувано по жалба на Т.В.В., с адрес ***, подадена чрез адв.М.С. ***, в която е направено искане за спиране на предварителното изпълнение на Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/8731 от 06.03.2020 г., издаден от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

Жалбоподателката моли предварителното изпълнение на оспорения акт за установяване на публично държавно вземане да бъде спряно като сочи доводи, че същото ще й причини значителни и трудно поправими вреди. В тази връзка изтъква, че процесният акт, подготвян за издаване от месеци, й е връчен по време на настоящата кризисна ситуация и масова психоза, свързана с пандемията от короновируса, която може да доведе  стопанството й до фалит. Твърди, че не разполага с достатъчно средства да погаси задължението си и да осигури средства за препитания за себе си и за малолетното си дете. Опасява се, че ако изпълнението на оспорения от нея АУПДВ не бъде спряно, банковите й сметки ще бъдат запорирани и тя и нейното дете ще бъдат лишени от всякакви средства за издръжка.

Ответникът, изпълнителният директор на „Държавен фонд „Земеделие“ – София, представя административната преписка с молба с изх. № 01-6500/8731/31.03.2020 г., но не изразява становище по направеното искане за спиране на предварителното изпълнение на оспорения акт.

След като се запозна със съображенията, изложени в искането и съобрази представените в административната преписка писмени доказателства, съдът намира, че то е допустимо, а разгледано по същество, е основателно по следните съображения:

Издателят на оспорения Акт за установяване на публично държавно вземане ( АУПДВ) № 01-6500/8731 от 06.03.2020 г. е визирал нормите на чл.27, ал.3 и ал.7 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) като правно основание. Макар и административният орган да не е посочил изрично в акта, то АУПДВ, издаден по реда на чл.27, ал.3 и ал.7 от ЗПЗП подлежи на предварително изпълнение, допуснато със закон. Нормата на чл.27, ал.8 от ЗПЗП определя, че обжалването на издадените от изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" или от оправомощените от него длъжностни лица актове за установяване на публични държавни вземания не спира изпълнението им.

В хипотези като настоящата чл.166, ал.4 от АПК, предвижда, че допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал. 2.

Съдът съобрази, че с оспорения Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/8731 от 06.03.2020 г. административният орган е установил дължима за възстановяване от жалбоподателката сума в размер на 21 875 лева и е посочил, че същата следва да бъде платена доброволно в 14-дневен срок.

От известие за доставяне е видно, че актът е изпратен на 09.03.2020 г. и е връчен на Т.В. на 12.03.2020 г.

Жалбата срещу акта, в която е обективирано и настоящото искане за спиране, е подадена на 13.03.2020 г., а предоставеният 14 дневен срок за доброволно изпълнение е изтекъл на 26.03.2020 г. и след тази дата административният орган може да пристъпи към принудително изпълнение, вкл. и да наложи запори върху банковите сметки на жалбоподателката.

Горната възможност не е временно отпаднала по силата на публикувания в Държавен вестник бр.28 от 24 март 2020 г. Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г.

В § 29, т.4 от Преходните и Заключителните разпоредби на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, който е в сила от 24.03.2020 г., е предвидено, че до отмяната на извънредното положение: 4. не се образува изпълнително производство по Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, освен когато е необходимо да се защитят особено важни държавни или обществени интереси или може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта, или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда.

След като независимо от въведеното извънредно положение по силата на § 29, т.4 от ПЗР на ЗМДВИП може и да се пристъпи към принудително изпълнение на оспорения АУПДВ, то не е отпаднала и възможността съда да се произнесе по направеното искане за неговото спиране.

Съгласно чл.166, ал.4 във връзка с ал.2 от АПК, за да се спре допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на административния акт, следва да се установи, че то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда и само въз основа на нови обстоятелства

От данните по делото е видно, че жалбоподателката е земеделски производител и оспореният акт е издаден във връзка с получена от нея субсидия по Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. по мяка 121 „Модернизиране на земеделските стопанства“ за създаване на градина от сливови насаждения, закупуване на техника за обработването й и изграждане на система за капково напояване. Инвестицията е изпълнена и работи, но жалбоподателката не е успяла да изпълни в пълен обем заложените в бизнес-плана  приходи от продажби на селскостопанската продукция. Жалбоподателката твърди, че към момента не разполага с достатъчно средства да погаси задължението си по АУПДВ, че е майка на малолетното дете, за което се грижи и че евентуален запор на банковите й сметки би я лишил от всякакви средства за препитание.

Тези обстоятелства не са обсъдени, нито оспорени от административния орган, който е изпратил жалбата.

Съдът счита, че размерът на установеното публично вземане е сравнително висок спрямо евентуалните финансови постъпления от дейността, за която жалбоподателката е получила финансиране, като това обосновава реална опасност от нанасяне на трудно поправими вреди, вследствие от предварителното изпълнение на акта.

Съдът съобрази и това, че самият АУПДВ е издаден непосредствено преди въведеното от Народното събрание на РБ на 13 март 2020 г. извънредно положение. Не се поставя под съмнение фактът, че извънредното положение, породено от епидемиологичната криза, е настъпило ново обстоятелство. То в конкретния случай е и достатъчно да обоснове спирането на предварителното изпълнение на АУПДВ. Общоизвестни са ограничителните мерки, свързани със съображения за опазване здравето и живота на гражданите и че същите причиняват неблагоприятни стопански последици, икономически застой и пълна неизвестност за последиците от проблема.

По тези съображения съдът намира, че предварителното изпълнение на АУПДВ следва да бъде спряно до приключване с влязъл в сила съдебен акт на производството по оспорването му.

С оглед гореизложеното и на основание чл.166, ал.4, във вр. с ал.2 от АПК, съдът

                            О П Р Е Д Е Л И :

 

СПИРА допуснатото по силата на чл.27, ал.8 от ЗПЗП предварително изпълнение на Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/8731 от 06.03.2020 г., издаден от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховен административен съд на РБ с частна жалба в 7 (седем) дневен срок от съобщаването му на страните.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО да се съобщи на страните по електронен път.

 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:

 

                                                                       Н.КАМЕНСКА