РЕШЕНИЕ
№ 2354
Пловдив, 12.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Пловдив - XXV Състав, в съдебно
заседание на
дванадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година
в състав:
Съдия: |
МАРИЯ
ЗЛАТАНОВА |
При секретар СТАНКА ЖУРНАЛОВА като разгледа докладваното от
съдия МАРИЯ ЗЛАТАНОВА административно дело
№ 2704 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производство
по чл. 145 АПК във вр. с чл. 107, ал. 2 от Закон за автомобилните превози (ЗАвтП).
Оспорва се заповед за
прилагане
на принудителна административна мярка №
РД-14-3926/23.10.2023г. на Директор на РД „Автомобилна администрация“ - гр.
Пловдив към Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация“ и заповед за прилагане на принудителна административна мярка № РД-14-3926/24.10.2023г. на Директор на РД „Автомобилна администрация“
- гр. Пловдив към Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация“.
Жалбоподателят
„Козирог 89“ ООД, ЕИК *********, с адрес: гр.Пловдив, бул. “Ал.Стамболийски”
№117, ет.2, ап.13, представлявано от управителя И.Ж.К., ЕГН **********, чрез
пълномощника си адвокат Т.Т. ***, съдебен адрес:***, оф.**, моли да се отменят заповедите. Твърди се липса на извършено нарушение. Претендира
разноски.
Ответникът по жалбата – Директор на РД „Автомобилна
администрация“ – Пловдив, в писмено становище оспорва жалбата като твърди, че по
отношение на ЗПАМ №РД-14-3926 от 24.10.2023 г. за жалбоподателя не е налице
правен интерес поради отпаднало основание след отстранено нарушение.
Съдът, след като разгледа становищата и възраженията на
двете страни и след преценка на събраните по
делото доказателства, намира за установено следното:
Жалбата е подадена
в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице, пряко засегнато от действието на
акта и при наличие на правен интерес от оспорване.
Във връзка с доводите на ответника, че е
налице липса на правен интерес поради отпаднало основание по отношение на ЗПАМ
№РД-14-3926 от 24.10.2023 г., следва да се посочи, че последващото издаване на
Лиценз за обществен превоз на товари на територията на Република България №
11979 от 13.11.2023 г. и съответно отстраняването на нарушението не води до
отпадане на правния интерес да се оспорва приложената ПАМ, доколкото с факта на
прилагането й се засягат права и интереси на адресата, по отношение на което
засягане същият разполага с право на защита.
Законосъобразността на заповедта се
преценява към датата на реализиране на деянието. Към тази дата съдът съобразява
и целта на наложената ПАМ.
Ето защо жалбата и против двете заповеди е
допустима.
Разгледана по същество, жалбата е
основателна.
Предмет на оспорване в настоящото
производство са Заповеди за прилагане на принудителна административна мярка №
РД-14-3926/23.10.2023г. и № РД-14-3926/24.10.2023г. на Директор на РД
„Автомобилна администрация“-гр. Пловдив към Изпълнителна агенция “Автомобилна
администрация.
С оспорените заповеди на основание чл.
107, ал. 1 във връзка с чл. 106а, ал. 1, т. 1, букви „а“ и „в“ и ал. 2, т. 1 от
Закона за автомобилните превози е наложена принудителна административна мярка
по чл.106а, ал. 1, т. 1 букви „а“ и „в“ и ал. 2, т. 1 от Закона за
автомобилните превози - временно спиране от движение на МПС до отстраняване на
нарушението, но за не повече от 12 месеца, чрез сваляне и отнемане на предна
регистрационна табела и отнемане на свидетелството за регистрация част II- ра с №********* на товарен автомобил Мерцедес 1835 Н,
от категория N3, с peг. № ***, собственост на Козирог 89“ ООД.
И в двете ЗПАМ е
описана идентична фактическа обстановка, че при извършена на 23.10.2023 г.
проверка от И.Д.М.главен инспектор в отдел „Контрол“ при РД „Автомобилна
администрация“ - Пловдив и И.Г.С.старши инспектор в отдел „Контрол“ при РД
“Автомобилна администрация” - Пловдив, лицето А.В.Ф., ЕГН: **********,***, като
водач управлява товарен автомобил марка Мерцедес 1835 Н с peг. № ***, от
категория N3 с максимална допустима маса 19 000 кг., собственост на „Козирог
89“ ООД, извършва превоз за собствена сметка на товар – мляко, по маршрут обл.
Пловдив - гр. Смолян, като извършва превоз на товари за собствена сметка с
товарен автомобил с peг. № ***, за който няма издадено удостоверение на ППС за
обществен превоз на товари или заверено копие на лиценз на Общността.
От извършена
справка в система „Лицензи“ на ИА “Автомобилна администрация” - София е
установено, че „Козирог 89“ ООД /лицето за чиято сметка се извършва превоза/ не
притежава лиценз за обществен превоз на товари и товарен автомобил Мерцедес
1835 Н, от категория N3, с peг. № *** не е вписан в списък към лиценз на
Общността или лиценз за обществен превоз на товари на територията на Република
България и за него няма издадено заверено копие на лиценз на общността или
удостоверение на ППС за обществен превоз на товари на територията на Република
България.
Въз основа на
установеното е приложена процесната ПАМ по чл. 106а, ал. 1, т. 1, букви „а“ и
„в“ и чл. 2, т.1 от ЗАвП - временно спиране от движение на МПС до отстраняване
на нарушението, но за не повече от 12 месеца, чрез сваляне и отнемане на предна
регистрационна табела и отнемане на свидетелството за регистрация.
Фактическите
основания за издаването за заповедта с дата 23.10.2023г. са изведени от АУАН №
00386 от 23.10.2023 г., какъвто видно от преписката и от становището на
ответната страна всъщност няма, а за заповедта от 24.10.2023г. - от АУАН №
00386 от 24.10.2023 г.
В Заповед №
РД-14-3926/24.10.2023г. са констатирани същите факти и обстоятелства както в Заповед № РД-14-3926 от
23.10.2023г., като в ЗПАМ № РД-14-3926 от 24.10.2023г., е посочено, че на дата
24.10.2023 г. А.Ф.е получил Заповед № РД-14-3926 от 23.10.2023г. Описано е още,
че е върната предна рег. табела и СРМПС част II на
14.11.2023 г.
Приложени по
преписката са: Протокол от крайпътна техническа проверка №51515 от
24.10.2023г.; заявление за издаване на лиценз за обществен превоз на
територията на РБ от И.Ж.К. с вх. № 01-23-138 от 25.10.2023 г.; Лиценз за
обществен превоз на товари на територията на Република България № 11979 от
13.11.2023 г.
Налично по
преписката е и писмо с рег. № РД-14-3926(4) от 14.11.2023 г. на Директора на РД
„АА“ гр. Пловдив, в което е посочено, че във връзка с издадената ЗПАМ №
РД-14-3926/24.10.2023г. са върнати предна регистрационна табела № *** и СРМПС
част II №*********, поради отпадане на основанието.
Съдът намира, че първата ЗПАМ с №
РД-14-3926 от 23.10.2023г., е издадена от компетентен орган, в изпълнение на
предоставените му по закон правомощия, съгласно разпоредбата на чл. 107, ал. 1
от ЗАП, заповед № 170 от 08.06.2023г. и Заповед № РД-01-553 от 23.11.2021 г. на
Изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация", представена
по делото от административния орган.
Същата е издадена в установената от закона
писмена форма, съгласно чл. 59, ал. 1 от АПК и е мотивирана, съобразно
изискването на разпоредбата на чл. 107, ал. 1 от ЗАП – в нея са изложени
фактическите и правните основания, обуславящи издаването им.
От Заповед № РД-01-553 от 23.11.2021 г., е
видно, че на основание чл. 107, ал. 1 от ЗАвП и чл.7, т. 5 от Устройствения
правилник на ИА "АА", Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция
"Автомобилна администрация" е упълномощил посочените в заповедта
длъжностни лица, които да прилагат ПАМ по чл. 106 и чл. 106а от ЗАвП,
включително Директорите на Регионални дирекции "Автомобилна
администрация". От Заповед № 170/08.06.2023 г. на Изпълнителния директор
на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" се установява, че
подписалото като издател на обжалвания административен актове лице – Н.М.,
заема длъжността Директор на Регионална дирекция "Автомобилна
администрация" - гр. Пловдив от 12.06.2023 г.
Предвид така посоченото, съдът приема, че
оспорените ЗПАМ са издадени от материално и териториално компетентен
административен орган, в условията на допустима от закона делегация, при
упражняване и в рамките на надлежно делегираните му правомощия.
При прилагане на мерките по чл. 106а от
ЗАП административният орган действа в условията на обвързана компетентност, с
оглед императивния характер на разпоредбата. Това означава, че винаги, когато е
установено административно нарушение, посочено в някоя от хипотезите на чл.
106а от закона, административните органи са длъжни да приложат съответните
мерки. Следователно, за да е мотивирана заповедта, е нужно и достатъчно в нея
да е посочено установеното административно нарушение.
Мярката е от вида на преустановяващите. За прилагането
й е необходимо да е осъществено административно
нарушение – извършване
на превоз на пътници или товари, без да има издадено удостоверение за обществен
превоз на пътници или товари или няма заверено копие към лиценза на Общността,
и извършване на превоз за собствена сметка на пътници или товари, без да са изпълнени
изискванията по чл. 12б, ал. 1, 10 и 11.
В случая, обжалваната ЗПАМ от 23.10.2023
г., е основана на констатациите, описани в АУАН от 23.10.2023 г., какъвто АУАН
самият ответник твърди да няма.
В съставения АУАН от 24.10.2023 г. са
посочени чл.93, ал.1, т.1 от ЗАвП и чл.18, т.4 от Наредба Н-8 от 27.06.2008 г.
на МТ, като се визира за дата на нарушението 24.10.2023г.
Остава неясна датата на нарушението, след
като няма данни да е извършена проверка от контролните органи на 23.10.2023г.,
а същевременно и в двете ЗПАМ се възприемат констатациите, изложени в АУАН от
24.10.2023 г.
Приложения по делото Протокол за крайпътна
техническа проверка № 51515 също е от 24.10.2023 г.
Или в обобщение от всички приложени по
делото документи не може да бъде изведен извода на административния орган,
издал ЗПАМ № РД-14-3926 от 23.10.2023г., за констатирано нарушение на
23.10.2023 г. от А. Ф. Всъщност органът сами си противоречи, след като в становището
си пред съда твърди за наличието само на заповед от 24.10.2024г.
Административният орган е пристъпил към
прилагане на ПАМ, без да изясни датата на извършване на проверката. Органът не
е събрал чрез регламентираните в АПК способи и средства надлежни доказателства,
удостоверяващи по несъмнен начин кога е извършено нарушението, посочено в
обжалваните актове.
Липсват безспорни и категорични данни за
наличието на извършен на дата 23.10.2023 от А.В.Ф. превоз.
Липсват и данни за съставен АУАН № 00386
от 23.10.2023 г., посочен в ЗПАМ № РД-14-3926/23.10.2023 г. като основание за
издаване на същата.
Тези факти, разгледани в светлината на
липсата на каквито и да било доказателства, установяващи датата на извършване
на проверката и констатиране на нарушението, обосновават недоказаност на
нарушението и необоснованост на приложената ПАМ.
С оглед на така изложеното, съдът приема,
че тази заповед е незаконосъобразна.
Относно Заповедта със същия номер, но с
дата от 24.10.2023 г., то тя е издадена на същото основание, при същата
фактическа обстановка, спрямо същото лице, но след като има предхождаща я ЗПАМ,
която нито е оттеглен административен акт, нито е упражнено по установения ред
право на отзив, и се явява процесуална пречка за издаване на нов акт със същия
предмет. Нещо повече, тази заповед от 24.10.23г. е връчена на същата дата,но с
отбелязване, че се връчва заповед от 23.10.23г. Очевидно е,че органът се е
опитвал да поправи фактическа грешка в постановения от него акт, но не по
установения за това ред на чл.62 от АПК, а и тази грешка касае съществен
елемент от фактическия състав на нарушението, във връзка с което се прилага
ПАМ. Като е пристъпил към повторно издаване на същия административен акт,
органът вече е бил лишен от правомощие за това с факта на издаване на първата
заповед. Затова и ЗПАМ от 24.10.2023 г. се явява издадена без да е налице
законово основание за това и поради това е нищожна.
Ето защо заповедта от 23.10.23г. следва да
се отмени, а заповедта от 24.10.23г. следва да се прогласи за нищожна.
При този изход на спора в полза на
жалбоподателя следва да се присъдят направените в производството разноски за
внесена държавна такса от 50 лв. и адвокатско възнаграждение в размер от
1000лв., представляващи заплатено адвокатско възнаграждение по Договор за
правна защита и съдействие от 01.11.2023г.
Водим от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на
принудителна административна мярка № РД-14-3926/23.10.2023г. на Директор на РД
„Автомобилна администрация“ - гр. Пловдив, с която на основание чл. 107, ал. 1
във връзка с чл. 106а, ал. 1, т. 1, букви „а“ и „в“ и ал. 2, т. 1 от Закона за
автомобилните превози е приложено временно спиране от движение на МПС до
отстраняване на нарушението, но за не повече от 12 месеца, чрез сваляне и отнемане
на предна регистрационна табела и отнемане на свидетелството за регистрация
част II-ра с № ********* на товарен автомобил Мерцедес 1835 Н,
от категория N3, с peг. № ***, собственост на Козирог 89“ ООД.
ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНА Заповед за
прилагане на принудителна административна мярка № РД-14-3926/24.10.2023г. на
Директор на РД „Автомобилна администрация“ - гр. Пловдив, с която на основание
чл. 107, ал. 1 във връзка с чл. 106а, ал. 1, т. 1, букви „а“ и „в“ и ал. 2, т.
1 от Закона за автомобилните превози е приложено временно спиране от движение
на МПС до отстраняване на нарушението, но за не повече от 12 месеца, чрез
сваляне и отнемане на предна регистрационна табела и отнемане на свидетелството
за регистрация част II-ра с № *********
на товарен автомобил Мерцедес 1835 Н, от категория N3, с peг. № ***,
собственост на Козирог 89“ ООД.
ОСЪЖДА Регионална
дирекция „Автомобилна администрация“ - гр. Пловдив към Изпълнителна агенция
“Автомобилна администрация, да заплати на „Козирог 89“ ООД, ЕИК *********, с
адрес: гр.Пловдив, бул. “Ал.Стамболийски” №117, ет.2, ап.13, представлявано от
управителя И.Ж.К., ЕГН ***********, сумата от 1050, 00 (хиляда и петдесет) лева
разноски.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховният административен съд в 14 - дневен
срок от съобщаването му на страните.
Съдия: |
|