Р Е Ш Е Н И Е
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
26.ФЕВРУАРИ.2020година
Номер 94 гр. Перник
Пернишки районен съд
01- Н. състав
На 28.І.
година
2020г.
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Валери Ненков
ЧЛЕНОВЕ :
СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :
Секретар: Биляна Миткова
ПРОКУРОР
Като разгледа докладваното от
Председателя АНД № 01991/2019год. по описа
на съда за 2019година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от
ЗАНН.
Образувано
е по жалба от Т.С.С.-ЕГН
**********/***/
против Наказателно постановление № 17-1158-003054/07.VІІІ.2017г. на Началник
сектор ПП–КАТ при ОДП–МВР-Перник
с което на жалбоподателя са наложени
следните наказания: „Глоба” в
размер на 20лв.
на осн. чл.185
от ЗДвП за извършено нарушение
по чл.70 ал.3
от ЗДвП, “Глоба” в размер на 300лева на основание чл.179 ал.3 т.4 от ЗДвП
за извършено нарушение по чл.139 ал.5 от ЗДвП и „Глоба” в
размер на 20лв.
на осн. чл.185
от ЗДвП за извършено нарушение
по чл.157 ал.6 от ЗДвП за това, че на 21.VІ.2017г. в 10.45ч. в общ.Перник на Път-Автомагистрала
“Люлин с посока на движение от ПВ-„Даскалово“ към гр.София, управлява л.а “форд Фиеста” 1,3 рег. № * ** ****, като при извършена проверка
в района на ПВ“Даскалово“ се установи, че НЕ използва Задължителните светлини
за движение-през деня,при движение по пътя от РПМ, НЯМА заплатена винетна такса по реда на чл.10 ал.1 т.1 от “Закона за пътищата”, пътя е
сигнализиран с ПЗ Д 25.НЕ е представена фактура за платена винетна такса.
Управлява с изтекъл срок на АУАН.
В жалбата се иска отмяната на
издаденото Наказателно постановление на основание процесуални нарушения,както и настъпила погасителна
давност за изпълнение.
Въззиваемата страна редовно призована, представител не изпраща.
Пернишкият
районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства и доводите на
страните по реда на чл.14 и 18 от НПК, намира за установено следното:
Жалбата е приета за
допустима,подадена е от надлежно
легитимирано лице, а разгледана по
същество е основателна,макар и по съображения не
изтъкнати изрично.
С Акт № 993617/Типов номер/ от 21.VІ.2017год.
съставен от В.С.М. е посочено,че Т.С.С.-ЕГН **********
на 21.VІ.2017г. в 10.45ч. в общ.Перник на
Път-Автомагистрала “Люлин с посока на движение от ПВ-„Даскалово“ към гр.София,
управлява л.а “форд Фиеста” 1,3 рег. № *
** ****, като при извършена проверка в района на ПВ“Даскалово“ се установи, че
НЕ използва Задължителните светлини за движение-през деня,при движение по пътя
от РПМ, НЯМА заплатена винетна такса по
реда на чл.10 ал.1 т.1 от “Закона за
пътищата”, пътя е сигнализиран с ПЗ Д 25.НЕ е представена фактура за платена
винетна такса. Управлява с изтекъл срок на АУАН-нарушение на чл.70 ал.3 от ЗДвП/чл.70(1)При движение през нощта и при намалена видимост
моторните превозни средства и трамваите трябва да бъдат с включени къси или
дълги светлини, габаритни светлини и светлина за осветяване на задната табела с
регистрационния номер. (2) Използването
на дългите светлини е забранено:1. при разминаване; в този случай
превключването от дълги на къси светлини става, когато разстоянието между
превозните средства е не по-малко от 150 метра или в момента, в който
насрещният водач подаде сигнал чрез превключването на светлините;2. при
движение по осветени участъци от пътя;3. при движение зад друго моторно
превозно средство на разстояние, по- малко от 50 метра. (3) През деня моторните превозни
средства се движат с включени светлини за движение през деня или с къси
светлини./, чл.139 ал.5 от ЗДвП/”чл.139. 5) Движението на определените
в Закона за пътищата пътни превозни средства по републиканските пътища се
извършва след заплащане на винетна такса по реда на чл. 10, ал.
1, т. 1 от Закона за пътищата./ и чл.157 ал.5 от ЗДвП/чл.157.(1)При издаване на свидетелство за управление притежателят му
получава контролен талон за потвърждаване валидността на притежаваното
свидетелство и определен брой контролни точки за отчет на извършваните
нарушения. Новият водач получава две трети от максималния брой контролни точки,
а оставащите една трета контролни точки получава след придобиване на 24 месеца
стаж като водач на моторно превозно средство.(2) Когато водач с право да управлява
моторни превозни средства от една категория получи право да управлява моторни
превозни средства и от друга категория, броят на притежаваните от него
контролни точки не се променя.(3) Министърът на вътрешните работи с наредба определя максималния размер на контролните
точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, както и списъка на
нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача,
извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и
условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително
обучение.(4) Водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи
придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в
съответната служба на Министерството на вътрешните работи.(5) (Лице, което е
загубило правоспособност да управлява моторно превозно средство по реда на ал.
4, след като е върнало свидетелството си за управление, има право отново да бъде
допуснато до изпит пред съответните органи за придобиване на такава
правоспособност, но не по-рано от 6 месеца от датата, на която е върнато
свидетелството. При кандидатстване за придобиване на правоспособност за
категория, за която се изисква стаж, се зачита съответният стаж, придобит преди
загубата на правоспособността. (6) При съставяне на акт за нарушение по
този закон контролният талон се отнема и се връща на водача след изпълнение на
задължението по чл.
190, ал. 3. Актът за нарушението заменя контролния талон за срок до
един месец от издаването му. (7) При връчване на наказателното
постановление и доброволно заплащане на наложената глоба контролният талон се
връща незабавно.(8) Наказателното постановление заменя контролния талон за
период от един месец след влизането му в сила, съответно решението или
определението на съда при обжалване./ Анотирана съдебна практика
Актът е
подписан от актосъставителя, както и
от свидетеля по акта.
Последният е предявен на нарушителя и същия в
частта от акта в която и се предоставя
възможност да даде обяснения и изложи възражения по описаните нарушения НЕ е
отразил такива.
Възражения по акта НЕ са постъпили в законноустановения тридневен срок, съгласно
разпоредбата на чл.44 ал.1 от ЗАНН /чл.44.(1)
Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му
нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или
веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е
възможно./ пред Началника на сектор “Пътна полиция”-ОД
“Полиция”-гр.Перник.
Въз основа на горепосоченият Акт е
издадено Наказателно постановление № 17-1158-003054/07.VІІІ.2017г. на
Началник сектор ПП–КАТ при ОДП–МВР-Перник/връчено на жалбоподателя на
15.ХІ.2019г.- след около 2години/ с което на жалбоподателя саналожени следните
наказания: „Глоба” в размер на
20лв. на осн. чл.185
от ЗДвП
чл. 185. За
нарушение на този закон и на издадените въз основа на него нормативни актове,
за което не е предвидено друго наказание, виновните се наказват с глоба 20 лв./ за извършено
нарушение по чл.70 ал.3 от ЗДвП, “Глоба” в
размер на 300лева на основание
чл.179 ал.3 т.4 от ЗДвП/” чл. 179. (3) Водач, който управлява пътно превозно средство по
републиканските пътища, за което не е заплатена винетна такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата, или на превозното
средство е залепен винетен стикер с графично оформление, което е различно от
одобреното, се наказва с глоба, както следва:
4. при управление на пътно превозно средство за превоз на пътници с 8
или по-малко места с мястото на водача, пътни превозни средства, предназначени
за превоз на товари, и/или пътни превозни средства, предназначени за превоз на
пътници и товари, с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 тона,
както и пътните превозни средства от тази група с повишена проходимост - 300
лв.“/ за извършено
нарушение по чл.139 ал.5 от ЗДвП и „Глоба” в
размер на 20лв. на осн. чл.185 от ЗДвП за извършено
нарушение по чл.157 ал.6 от ЗДвП.
Жалбоподателя НЕ се явява лично в съдебно заседание редовно призован, изпраща за
представител адв.Т.Б.-АК-Пловдив.
Свидетелите по акта В.С.М. и Р.Г.А. се явяват в съдебно заседание и поддържат отразеното в акта,като заявяват, че нямат
никакъв спомен, относно случая.
При така
установената фактическа
обстановка фиксирана в АУАН, съдът направи следните правни изводи:
Производството е от административно-
наказателен характер, при което е
необходимо да се установи налице ли е деяние, което представлява административно нарушение по смисъла на чл.6
от ЗАНН, същото извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е
виновно-предпоставките са абсолютни, като тежеста на доказване лежи върху административно
наказващия орган и следва да се има предвид, че съгласно чл.189 ал.2 от ЗДвП,
доказателствената сила на констатациите в акта
са налице до доказване на
противното.
Съставянето на актове за извършеното
административно нарушение е основополагащ елемент от
всяко административно
производство. Това е дейност от
процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване
зависи в голяма степен ефективността на
последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административнонаказващия
орган.
Чрез съставения акт се сезира оторизирания
административнонаказателен орган, със съответния административно наказателен
спор и се иска от него да се произнесе по
същия, като се внася твърдение, че е налице виновно извършено административно нарушение от
определен вид, който по силата на
разпоредбата на чл.189 ал.2 от ЗДвП/конкретно
касаещи ЗДвП/ е с меродавна
доказателствена сила до доказване на противното.
Абсолютно
задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното
постановление административното нарушение,
което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да
бъде описано точно, прецизно и разбираемо, както и да съдържа всички обективни и субективни
признаци на посочената,като нарушена норма от съответния нормативен акт .
Също
така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение
текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.
Не
на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение,
следва да съдържа всички реквизити, посочени в чл.42 от ЗАНН/”чл.42.Актът за установяване на
административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и
фамилното име на съставителя и длъжността му; 2. датата на съставяне на акта;3.
датата и мястото на извършване на нарушението;
4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било
извършено; 5. законните разпоредби,
които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на
нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената
и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или
възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992
г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди
от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на
иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/ .
Издаденото въз основа на него
наказателно постановление е необходимо да
съдържа реквизитите, посочени в чл.57 от ЗАНН /”чл.57.(1)Наказателното
постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и
длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на
постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името,
длъжността и местослуженето на актосъставителя;
4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен
граждански номер; 5. описание на нарушението, датата и
мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на
доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били
нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в
полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се
заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок
и пред кой съд”/, и да бъде издадено от
компетентен орган.
Видно
от приложена Заповед Із-8121-952/20.07.17г.
същия е такъв.
При извършване на служебна проверка за
законосъобразност,съдът намери, че при съставяне на процесния Акт № 993617/Типов номер/ от 21.VІ.2017год. и издаденото въз
основа на него наказателно постановление се явява недоказано,предвид следното:
Видно от изложеното от свидетелите по АУАН- Р.Г.А./“………Свидетел
съм по акта. Поддържам изцяло и в пълен обем констатациите в акта. Подписът,
положен в акта е мой. Относно случая
нямам конкретен спомен. .“/ и В.С.М./“.Аз съм актосъставител по акта. Поддържам изцяло
и в пълен обем констатациите в акта. Към момента на съставяне на акта работех в
Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Перник, към настоящия момент не работя
там. Нямам спомен относно случая, да
се има предвид отразеното в акта./.-същите заявяват, че
нямат спомен,относно
случая,макар да поддържат
вписаното в същия.
В с.з свидетелите/ и двамата/ нямат никакъв конкретен спомен,относно фактологията
отразена в АУАН, като само и единствено потвърждават същата.
Данни относно конкретиката в казуса същите НЕ дават,което не позволява,
относно принципа за непосредственост, съда да направи проверка на изложеното
съответства ли на обективната обстановка,
както и да
провери същата с оглед направените възражения в насока изминал значителен
период време до връчване на процесното НП в която насока жалбоподателя се
позовава на чл.82 от ЗАНН за изтекла давност за изпълнение,като в конкретния
случай не е меродавна.
Резонния срок за обикновенна давност е
3годишен, който принципно не е изтекъл и към момента,но това не променя факта, относно
значителния период време изтекъл до момента по отношение на което се прави
остро възражение и което има резонн, отнесено към липсата на спомен на и двамата
свидетели по АУАН в който смисъл състава е в невъзможност да провери
направените възражения от страна на защитата с реалната обстановка предвид
липсата на спомен.
Липсата
на възможност да се проверят направените констатации в АУАН, накърнява пряко
правото на защитана жалбоподателя респ. води до съществено процесуално
нарушение опорочаващо както процесния АУАН така и последвалото НП издадено,
върху него в който смисъл същото, следва да бъде изцяло отменено, като недоказано.
Водим от горното
на основание
чл.63
от ЗАНН,съдът
Р Е
Ш И
ОТМЕНЯВА изцяло Наказателно
постановление №
17-1158-003054/07.VІІІ.2017г. на Началник сектор ПП–КАТ при ОДП–МВР-Перник
с което на жалбоподателя Т.С.С.-ЕГН ********** са наложени следните наказания: „Глоба” в размер
на 20лв. на
осн. чл.185 от ЗДвП за
извършено нарушение по
чл.70 ал.3 от ЗДвП, “Глоба” в
размер на 300лева на основание
чл.179 ал.3 т.4 от ЗДвП за
извършено нарушение по
чл.139 ал.5 от ЗДвП и „Глоба” в размер
на 20лв. на
осн. чл.185 от ЗДвП за
извършено нарушение по
чл.157 ал.6 от ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно
обжалване, по реда на Административно процесуалния кодекс-Глава
ХІІ, пред Пернишки Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:……………………………..
ВЯРНО С ОРИГИНАЛА
ВС