Решение по дело №4137/2021 на Софийски градски съд

Номер на акта: 266990
Дата: 16 декември 2021 г. (в сила от 16 декември 2021 г.)
Съдия: Калина Кръстева Анастасова
Дело: 20211100504137
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 30 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№……………..

гр. София, 16.12.2021 г.

В    ИМЕТО    НА    НАРОДА

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ГО, ІІ-Б състав, в публично съдебно  заседание на шести декември две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИР ВАСИЛЕВ

                                                            ЧЛЕНОВЕ: КАЛИНА АНАСТАСОВА

         МЛ.СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА АЛЕКСИЕВА

при секретаря Донка Шулева, като разгледа докладваното от съдия Анастасова гр. дело № 4137 по описа за 2021 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 258 – чл. 273 ГПК.

С Решение № 20023539 от 26.01.2021 г. по гр.д. № 75110 по описа за 2019 г. на СРС, 165 с-в, е осъден З. „Л.и.“ АД, ЕИК: *******, със седалище и адрес на управление:*** да заплати на Г.Д.Х., ЕГН:**********, следните суми: сума от 4 268,48 лв., представляваща остатък от застрахователно обезщетение за претърпени имуществени вреди на л.а „Фолксваген“, модел „Фаетон“ peг. №*******, по повод на ПТП, настъпило на 18.05.2019г., около 19:30 ч., на Републикански път II-62 в района на с.Крайници, община Дупница, в посока към гр.София, между л.а „Фолксваген“, модел „Фаетон“ peг. №*******, управляван от ищеца и л.а. „Мерцедес“, модел „С220“, peг. №*******, управляван от С.П.И., причинено от застраховано по застраховка „Гражданска отговорност“ при ответника лице, застрахователна полица №BG/22/l 19000294212, ведно със законната лихва от датата на предявяване на иска- 23.12.2019г. до окончателното изплащане на задължението, както и сума от 256,11 лв., представляваща законна лихва за забава, за периода: 21.05.2019г.- 22.12.2019г.

Срещу постановеното съдебно решение е подадена въззивна жалба от ответника З. „Л.и.“ АД. Изложени са съображения за неправилност на решението, като постановено в нарушение на материалния закон и процесуалните правила. Според жалбоподателя, неправилно съдът не е отчел при определяне на обезщетението съпричиняване на вредоносния резултат с поведението на другия участник в ПТП- водачът на л.а „Фолксваген“, модел „Фаетон“. Освен това съдът не е съобразил и направеното в срока за отговор на исковата молба възражение, че цената на причинените имуществени вреди на л.а „Фолксваген“, модел „Фаетон“ е силно завишена. Чрез приетите пред първата инстанция СТЕ /основна и допълнителна/ е установено, че средната пазарна цена за възстановяване на увредения лек автомобил възлиза на сумата 3148.61 лв. Освен това чрез разпита на свидетеля – водач на другия участник в ПТП- л.а. „Мерцедес“, модел „С220“ се установява, че водачът на лекия автомобил „Фолксваген“, модел „Фаетон“ е предприел маневра завой наляво без да подаде светлинен сигнал и без да се убеди, че в платното за насрещно движение не се намира вече друг автомобил, който извършва маневра „изпреварване“. При установяване причините за настъпване на ПТП- противоправното поведение и на двамата водачи, съдът е следвало да съобрази това при определяне на дължимото застрахователно обезщетение.

Въззивникът отправя искане за отмяна на решението в посочената част и отхвърляне на исковете в цялост при съобразяване изплатеното застрахователно обезщетение в размер на 1580.52 лв. Претендира разноски.

В срока по чл.263, ал.1 ГПК е постъпил писмен отговор на въззивната жалба от ищеца Г.Д.Х.. Заявява, че по делото е установен чрез събраните писмени доказателства и констатациите на САТЕ при какъв механизъм е настъпило ПТП. Категорично са счетени за невъзможни и неверни обстоятелствата, при които се сочи от свидетеля С.И. – водач на лекия автомобил „Мерцедес“, че е настъпило ПТП. Главната му теза, че лекия автомобил „Фолксваген“, модел „Фаетон“ не е бил в лявата лента, когато свидетеля И. е предприел маневрата изпреварване е счетена за невъзможна и абсурдна. В приетата пред първата инстанция експертиза изрично е прието и такива са дадените обяснения от експерта, че лекия автомобил „Фолксваген“, модел „Фаетон“ е бил в лява лента към момента на извършваната маневра от лекия автомобил „Мерцедес“ и не е навлязъл внезапно в лява лента. С оглед това правилно и законосъобразно в своето решение, съдът не е уважил възражението за съпричиняване на вредоносния резултат с поведението на водача на увредения автомобил. Правилно е бил определен от съда и размера на действителната вреда. Чрез представените в производството описи на застрахователя, фактури и констатациите на САТЕ се установява по категоричен и несъмнен начин вида и размера на нанесените в резултат на ПТП вреди на лекия автомобил „Фолксваген“, поради което възраженията на жалбоподателя в обратен смисъл, правилно са били оставени без уважение.

Заявява че въззивната жалба е неоснователна и постановеното решение следва да бъде потвърдено в обжалваната част. Претендира разноски.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, намира следното от фактическа и правна страна:

Въззивната жалба е депозирана в срока по чл. 259, ал. 1 ГПК, от легитимирана страна, като същата е процесуално допустима. Разгледана по същество, е неоснователна.

Съгласно нормата на чл. 269 ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а по допустимостта – в обжалваната му част, като по останалите въпроси той е ограничен от посоченото в жалбата.

Настоящият състав на въззивния съд намира, че първоинстанционното решение е валидно, допустимо и правилно, като на основание чл.272 ГПК въззивният състав препраща към мотивите, изложени от СРС. Независимо от това и във връзка с доводите във въззивната жалба е необходимо да се добави и следното:

Предмет на разглеждане в производството e иск за обезщетение за имуществени в резултат на ПТП срещу застрахователя по застраховка "гражданска отговорност" - по чл. 432, ал. 1 КЗ на виновния водач. Съгласно разпоредбата на чл. 432, ал. 1 от КЗ, увреденият, спрямо който делинквентът е отговорен, може да предяви претенциите си за обезщетяване на вредите направо спрямо застрахователя по договора за гражданска отговорност на делинквента - т. н. пряк иск. Материално - правните предпоставки на тази претенция са: валиден към момента на деликта договор за гражданската отговорност на делинквента и настъпването на деликта - застрахователното събитие, за което застрахованият е отговорен, както и че твърдените вреди са настъпили в патримониума на ищеца и са в пряка причинна връзка с процесното ПТП.

В случая, чрез констатациите на приетата пред първата инстанция САТЕ /основна и допълнителна/ се установява механизмът на настъпване на ПТП: На 18.05.2019 г. около 18.00 часа лек автомобил Мерцедес модел „С220“ се движил по път II-62 с посока от гр.Дупница към гр.Самоков и в района на село Крайници водачът предприел маневра изпреварване на движещия се пред него товарен автомобил. В същото време и в същата посока се движел пред товарния автомобил и лекия автомобил „Фолксваген“, модел „Фаетон“. След възникване на опасността водачите и на двата автомобила са предприели спасителна маневра и отклонение вляво, но траекториите им се пресичат и настъпва удар между тях. В проведеното на 25.11.2020 г. открито с.з. пред СРС вещото лице е заявило с категоричност, че към момента на предприемане на маневрата изпреварване от страна на водача на лекия автомобил Мерцедес в лявата лента вече се е намирал лекия автомобил Фолксваген, за което сочат и причинените на последния щети. С оглед тази констатация на авто-техническата експертиза, която настоящия състав кредитира по реда на чл.202 ГПК, съдът намира че дадените от свидетеля С.П.И. показания в обратен смисъл- че лекия автомобил Фолксваген е предприел внезапна маневра за навлизане в лявото платно без подаден светлинен сигнал не следва да бъдат кредитирани, като противоречащи на събраните в производството доказателства. За настъпилото ПТП е съставен и двустранен констативен протокол за ПТП, в който водачът И. е посочил, че „вината е негова“.

В производството е установено, че причина за настъпване на ПТП е виновното и противоправно поведение на водача на лекия автомобил Мерцедес, който при управление на описаното МПС е нарушил правилата на чл.20, ал.1 ЗДвП- управлявал с несъобразена скорост и е загубил управление на автомобила, правилата на чл.42, ал.1, т. 2 и чл.43, т.4 ЗДвП, тъй като е предприел и извършил неправилно маневра изпреварване. По този начин е навлязъл в насрещната лента за движение, където е реализирал удар с движещия се пред него лек автомобил  Фолксваген. Според указаното в разпоредбата на чл.42, ал.1, т.2 ЗДвП, водач, който ще предприеме изпреварване, е длъжен: след като е подал сигнал, да се убеди, че има видимост, свободен път на разстояние, достатъчно за изпреварване, и че може да заеме място в пътната лента пред изпреварваното пътно превозно средство, без да го принуждава да намалява скоростта или да изменя посоката на движение. Същевременно според указаното в чл.43, т.4 от ЗДвП, изпреварването на моторни превозни средства, с изключение на мотопеди и мотоциклети без кош, е забранено: при използване на пътна лента за насрещно движение, когато изпреварващият не може да се върне безпрепятствено в напуснатата пътна лента.

Обоснован и в съответствие с доказателствата е и извода на СРС, че вследствие поведението на застрахования при ответника делинквент ищецът е претърпял претендираните за обезщетяване имуществени вреди.

Презумцията по чл. 45, ал. 2 ЗЗД за виновното причиняване на вредите от застрахования при ответника водач не е оборена в производството. Основателно СРС е приел, че поведението на свидетеля С.П.И. водач на лекия автомобил Мерцедес е противоправно, поради допуснато нарушение на правилата на чл.20, ал.1 ЗДвП и чл.42, ал.1, т. 2 и чл.43, т.4 ЗДвП.

Предвид изложеното, въззивният състав споделя изводите на СРС, че както настъпването на ПТП, така и механизмът му се установяват от събраните пред СРС писмени и гласни доказателства в тяхната съвкупност, в това число от САТЕ, обсъдени подробно от СРС.

Чрез събраните в производството пред първата инстанция доказателства е установено, че към датата на процесното събитие – 18.05.2019 г. застраховател по риска „Гражданска отговорност“ на автомобилистите на водача на лекия автомобил л.а. Мерцедес е бил ответникът.

По отношение вида на настъпилите за ищеца имуществени вреди и техния размер, СРС основателно е съобразил приетото без възражения заключение на САТЕ, която настоящия състав кредитира напълно по реда на чл.202 ГПК. Чрез последната е установено, че средната стойност за възстановяване на щетите на лекия автомобил на ищеца възлиза на сумата 3 148,61 лв.; всички ремонтни дейности на МПС- то на ищеца са свързани с процесното застрахователно събитие, като могат да бъдат отремонтирани във всеки от изброените от вещото лице сервизи и стойността на уврежданията по МПС- то за сумата от 3 788,92 лв., която е определена чрез софтуерен продукт Аудатекс; извършения ремонт във фирмен сервиз на увредения автомобил възлиза на сумата 6247.44 лева с ДДС според представените в производството фактура от 02.08.2019 г. и фактура от 04.06.2019 г. или общо ищецът е направил разходи за оглед и ремонт от 5 849 лева; установено е, че от тази сума на ищеца е заплатено от ответника застрахователно обезщетение в размер на 1580,52 лева. В резултат на това правилно и законосъобразно СРС е приел за доказан искът за заплащане на остатъка от 4 268, 48 лева.

По основното оплакване във въззивната жалба, което касае наличието на 50 % съпричиняване на вредоностния резултат от ищеца, по смисъла на чл. 51, ал. 2 от ЗЗД, настоящият състав намира следното:

Съгласно чл. 51, ал. 2 ЗЗД, обезщетението за вреди, причинени на увредения може да се намали, ако той е допринесъл за настъпване на вредоносния резултат. Граматическото и логическо тълкуване на нормата на чл. 51, ал. 2 ЗЗД показват, че релевантен за съпричиняване на вредата от страна на увредения е само онзи конкретно установен принос на последния, без който не би се стигнало да настъпване на вредоносния резултат. Така е разрешен въпроса и в практиката на съдилищата. Според нея не всяко поведение на пострадалия ( действие или бездействие ), дори ако не съответства на предписаното от закона, може да бъде определено като съпричиняващо вредата по см. на чл. 51, ал. 2 ЗЗД, а само това, чието конкретно проявление се явява пряка и непосредствена причина за произлезлите вреди.

Подобно разбиране, свързано с приложението на чл. 51, ал. 2 ЗЗД, макар и в различни от разглежданата хипотези, е застъпено в множество решения на ВКС: решение № 39 от 16.07.2010 г., по т. д. № 551/2009 г. на ІІ - ро т. о.; № 25/2010 г., по т. д. № 211/2009 г.; решение № 97/2009 г., по т.д. № 745/2008 г. на ІІ - ро т. о., решение № 59/2011 г., по т. д. № 286/2010 г. на І - во т. о., решение № 206/12.03.2010 г. по т. д. № 35/2009 г. на ВКС, ІІ т. о., решение № 165/26.10.2010 г. по т. д. № 93/2010 г. на ІІ т. о. и т. н. Такова е становището на ВКС и в последното ТР № 1 от 23.12.2015 г. по тълк. д. № 1/2014 г., ОСГТК на ВКС.

Следователно съобразно трайно установената практика на ВКС, съпричиняването има обективен характер. Такова ще е налице само когато с действието или бездействието си пострадалият обективно е способствал за настъпване на вредоносния резултат или за увеличаване размера на вредоносните последици, т. е. когато приносът му в настъпването на увреждането е конкретен, независимо дали поведението му като цяло е било противоправно, в частност - в нарушение на ЗДвП и виновно. (Решение № 78 от 10.07.2014 г. по т. д. № 1982/2013 г., т. к., І ТО на ВКС)

В заключение, за да се приеме, че е налице съпричиняване, което да обоснове намаляване на застрахователното обезщетение, ответникът следва да докаже, пълно и главно, че пострадалият е допринесъл за настъпване на вредите от произшествието. Връзката между поведението на пострадалия и настъпването на вредите следва да е пряка.

Във връзка възражението на ответника за съпричиняване на резултата от ищеца, настоящият състав споделя изводите на СРС, че в производството не се установява вредите от ПТП за ищеца да са настъпили пряко и несъмнено в резултат негово поведение поради нарушение на правилата на ЗДвП и в частност правилата на чл.42 и чл.43 ЗДвП при извършване на маневра изпреварване или на чл.35-чл.37 ЗДвП при извършване на маневра завиване наляво. В производството не е установено извършване на сочените маневри от водача- ищец в отклонение на предвидените с цитираните разпоредби правила за движение по пътищата. Не е установено и доколко такова поведение се е отразило пряко и несъмнено като причина и следствие за настъпване на уврежданията от ПТП.

Поради съвпадане изводите на двете инстанции постановеното решение следва да бъде потвърдено като правилно.

По разноските:

С оглед изхода на спора, на основание чл.78, ал.3 ГПК в полза на ищеца следва да бъдат присъдени разноски за заплатено адвокатско възнаграждение за настоящата инстанция в размер на 800.00 лв. /по представен договор за правна защита/.

Така мотивиран, Софийски градски съд,

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Решение № 20023539 от 26.01.2021 г. по гр.д. № 75110 по описа за 2019 г. на СРС, 165 с-в.

ОСЪЖДА З. „Л.и.“ АД, ЕИК:*******, със седалище и адрес на управление:***, да заплати на Г.Д.Х., ЕГН:**********, на основание чл.78, ал.1 от ГПК сумата 800.00 лв., представляваща съдебно- деловодни разноски по делото за настоящата инстанция.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                     ЧЛЕНОВЕ: 1.                 2.