Р Е Ш Е Н И Е
12.07.2019 г. Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
НО, ІІІ
Районен съд – Дупница състав
27 юни 2019
на Година
В публично съдебно заседание в следния състав:
Светла Пейчева
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Райна Боянова
2.
Секретар:
Прокурор:
Председателя на
състава
Сложи за разглеждане докладваното от
НАХ 559 2019
дело № по описа за година.
Производството е по чл. 59 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Жалбоподателят К.Г.С., с ЕГН **********,***, офис 813 е обжалвал Наказателно постановление № 18-5310-001593 от 31.10.2018г., издадено от Началник група към ОДМВР Кюстендил, група КПДГПА, с което на основание чл.53 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и по чл.179, ал.3, т.4 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) му е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 300.00 лв. (триста лева), за извършено административно нарушение по чл.139, ал.5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Жалбоподателят навежда доводи, че наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно и моли за неговата отмяна.
Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител. Не взема становище по жалбата.
Съдът като взе предвид становището на жалбоподателят и събраните по делото писмени и гласни доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна страна следното:
На 22.10.2018г., актосъставителят Н.Т., на длъжност – мл. автоконтрольор към ГПА-КПД, към ОДМВР Кюстендил, РУ Дупница и свидетелят при съставянето на акта и установяване на нарушението – К.К., са констатирали, че жалбоподателят е извършил на 22.10.2018г г., около 10.15 ч. следното нарушение: на първокласен път Е-79, км 355+400, попадащ в община Кочериново, в посока гр. София, като водач на лек автомобил „Киа Каренс“ с рег. № СВ 0047 МВ е управлявал автомобила, на който няма залепен валиден винетен стикер от категория К-3 към която спада управляваното МПС, необходим за движение по републиканската пътна мрежа, с което виновно е нарушил чл.139, ал.5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Жалбоподателят е подписал съставения му АУАН без възражение. Такива не са направени и в срока по чл.44 ал.1 от АУАН.
Въз основа на издадения АУАН е издадено и атакуваното наказателно постановление, в което АНО е възприел същите фактическа обстановка и правна квалификация.
В хода на съдебно следствие не са събирани гласни доказателства.
Приложена е и Заповед №8121з-515/14.05.2018г. издадена от Министъра на вътрешните работи, от която е видно, че АНО е разполагал с необходимите правомощия за издаване на НП за констатирани нарушения по ЗДвП. С материална компетентност да съставя АУАН за констатирани нарушения по ЗДвП разполага и актосъставителят.
Горната фактическа обстановка се доказа по
безспорен начин от събраните по делото доказателства:
Жалбата е подадена в законоустановения срок
и при наличие на правен интерес се явява допустима. С оглед на така
установеното, съдът счита, че жалбата е основателна, поради което следва
наказателното постановление да бъде отменено. Съображенията за това се
следните:
Въз основа на издадения АУАН е издадено и атакуваното наказателно постановление, в което АНО е възприел същите фактическа обстановка и правна квалификация.
В хода на съдебно следствие са събирани гласни доказателства, чрез непосредствен разпит на актосъставителя Н.Т..
Горната
фактическа обстановка се доказа по безспорен начин от събраните по делото
доказателства:
Жалбата е подадена в законоустановения срок и при наличието на правен
интерес се явява допустима. С оглед на така установеното, съдът счита,
че жалбата е неоснователна, поради което
следва наказателното постановление да бъде потвърдено. Съображенията за това са
следните:
В чл. 3, ал. 2 от Закона за пътищата (ЗП) е указано, че републиканските пътища са автомагистралите и пътищата от І, ІІ и ІІІ клас, които осигуряват транспортните връзки от национално значение и образуват държавната пътна мрежа. Констатирано е нарушение, извършено от жалбоподателя на 22.10.2018 г., посочено е мястото и времето на извършване на нарушението, описани са обстоятелствата при които е било извършено последното. В чл. 10, ал. 1, т.1 от ЗП, в който се предвижда, че за преминаване по републиканските пътища, които са включени в трансевропейската пътна мрежа, както и такива, които са извън нея или по техни участъци, Министерският съвет може да въвежда само една от следните такси: т. 1-такса за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса; заплащането на винетната такса дава право на едно пътно превозно средство да ползва за определен срок републиканските пътища, които са включени в трансевропейската пътна мрежа, както и такива, които са извън нея или по техни участъци; размерът на винетните такси, включително административните разходи, за всички категории превозни средства се определя от Министерския съвет, така че да не е по-висок от максималните размери, посочени в приложение № 1. Заплащането на винетна такса дава право на едно ППС да използва за определен срок републиканските пътища. В чл. 14, ал. 1 НАРЕДБА за условията и реда за събиране на таксите за ползване на пътната инфраструктура по Закона за пътищата Обн. - ДВ, бр. 89 от 11.11.2016 г. Приета с ПМС № 291 от 07.11.2016 г. е посочено, че „Винетните стикери се различават в зависимост от вида на пътното превозно средство, за което са предназначени, както и от периода, за който е платена винетната такса, а в ал. 2 е посочено, кои винетки са валидни, а именно: „Валидна е тази винетка, която съответства на вида на пътното превозно средство, на което е поставена, и чийто срок на действие съвпада с периода на ползване по чл. 9, ал. 2, и която съдържа всички реквизити, които се изискват за графичното оформяне на винетките”.
В
Решение № 945 на МС от 01.12.04 г.на МС за утвърждаване на списъка на
републиканските пътища (списъка е обнародван в ДВ бр. 104/14.12.04 г.) е
уточнено, че за пътища І клас, какъвто е
път ПП-І, Е 79, изрично отбелязано в АУАН и
в атакуваното НП, по който въпрос не се спори, е необходимо МПС да има
залепен винетен стикер.
Съгласно чл. 189, ал.2 от ЗДвП, редовно съставените актове по този закон имат доказателствена сила до установяване на противното. В хода на производството жалбоподателят не ангажира доказателства за безвиновното си поведение към момента на установяване на нарушението, поради което съдът намери, че наказаният е извършил констатираното нарушение. Нарушението е формално, на просто извършване, установено е по безспорен начин, поради което съдът счита, че са спазени императивните разпоредби на чл. 42, т. 4 във вр. с чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Административното наказание в разпоредбата на чл. 179, ал. 3, т. 4, предл. І-во е фиксирано, поради което АНО, при налагането на административното наказание, е спазил материалния закон, доколкото е установено, че нарушителят е управлявал лек автомобил за който се изисква да бъде залепен винетен стикер К 3. Административното наказание в процесуалната норма е фиксирано- “глоба” в размер на 300.00 (триста) лв. (ред. ДВ бр. 39/11 г. влязъл в сила на 24.05.2011 г., т.е. преди установяване на нарушението), поради което съдът счита, че АНО, при издаване на НП не е нарушил разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН. В този смисъл НП следва да бъде потвърдено. В материалната норма на чл. 179, ал. 3, т. 4, е посочено, че при управление на пътно превозно средство за превоз на пътници с 8 или по-малко места с мястото на водача, пътни превозни средства, предназначени за превоз на товари, и/или пътни превозни средства, предназначени за превоз на пътници и товари, с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т, както и пътните превозни средства от тази група с повишена проходимост. В §6, т.12 от ДР на ЗДвП е уточнено понятието „Автомобил“- това е недвуколесно безрелсово моторно превозно средство, което се използва за превозване на пътници и товари или за теглене на други пътни превозни средства. В зависимост от предназначението си автомобилите биват: б. „а” леки - за превозване на пътници, в които броят на местата за сядане без мястото на водача не превишава 8. В чл. 10а, ал. 7 т. 3 от Закона за пътищата е отразено, че пътни превозни средства, предназначени за превоз на пътници, с не повече от 8 (осем) места за сядане, пътни превозни средства, предназначени за превоз на товари, и/или пътни превозни средства, предназначени за превоз на пътници и товари, с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т, както и пътните превозни средства от тази група с повишена проходимост и в този смисъл е определено, че за лек автомобил е необходимо да бъде заплатена винетка К 3. При реливираното нарушение, което се изразява в неплащане на дължима винетна такса, нарушената разпоредба е тази на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП и същата е изрично цитирана. От друга страна е налице пълно съответствие между описаните обстоятелства и цитираната за нарушена норма на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП, която в съдържанието си указва реда по Закона за пътищата за заплащане на съответната винетна такса и поставяне на обозначените за това места като корелативната норма на тези задължение е предвидената санкция в нормата на чл. 179, ал.3, т.4 от ЗДвП. Изпълнително деяние се изразява чрез бездействие, като незакупувайки, респ. и незалепяйки притежавания винетен стикер, жалбоподателят е осъществил състава на административното нарушение по чл. 139, ал.5 от ЗДвП. В този смисъл са и разпоредбите на чл. 29, ал. 1 от НАРЕДБА за условията и реда за събиране на таксите за ползване на пътната инфраструктура по Закона за пътищата Обн. - ДВ, бр. 89 от 11.11.2016 г. Приета с ПМС № 291 от 07.11.2016 г. , в която е посочено, че „Ползването на републиканските пътища, които са включени в трансевропейската пътна мрежа, както и такива, които са извън нея, или на техни участъци от пътно превозно средство без валидна винетка, се санкционира по реда на чл. 179, ал. 3 от Закона за движението по пътищата. В ал. 2 е предвидено, че „Ползването на републиканската пътна мрежа без заплатена винетна такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата или с винетен стикер с графично оформление, което е различно от одобреното, се санкционира по реда на чл. 179, ал. 3 от Закона за движението по пътищата”. Задължението за заплащане на винетна такса е въведено в чл. 139, ал. 5 от ЗДвП, която препраща към чл. 10, ал. 1 т. 1 от Закона за пътищата, както правилно е отбелязано в мотивната част на НП. При реливираното нарушение, което се изразява в неплащане на дължима винетна такса, нарушената разпоредба е тази на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП и същата е изрично цитирана. От друга страна е налице пълно съответствие между описаните обстоятелства и цитираната за нарушена норма на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП, която в съдържанието си указва реда по Закона за пътищата за заплащане на съответната винетна такса и поставяне на обозначените за това места.
Съдът
намира, че нарушението е описано от фактическа и юридическа страна в достатъчна
степен, щото жалбоподателят е разбрал в какво точно е обвинен. Поради което
счита, че както АУАН, така и НП отговарят на формалните изисквания на чл.42
и чл.57 от ЗАНН. Същите са съставени в предвидената от закона фирма,
при спазване на съответния ред и срокове. Наказателното постановление и актът
за установяване на административно нарушение, са издадени от компетентен орган,
в кръга на неговите правомощия, при спазването
на законоустановения ред и срокове. Поради това НП следва да бъде
потвърдено.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1, предл. І-во от ЗАНН, Дупнишкият районен съд
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 18-5310-001593 от 31.10.2018г., издадено от Началник група към ОДМВР Кюстендил, група КПДГПА, с което на К.Г.С., с ЕГН **********,***, офис 813, му е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 300.00 лв. (триста лева), за извършено административно нарушение по чл.139, ал.5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) на основание чл.53 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр. Кюстендил, по реда на АПК, в 14-ет дневен срок, считано от деня на получаване на съобщението, че решението е изготвено.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: