О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
698
гр. Габрово, 23.07.2020 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГР.
ГАБРОВО в закрито разпоредително заседание на двадесет и трети юли две
хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ
при
секретаря ………… като разгледа докладваното от съдия Рачев адм. дело № 221 по
описа за 2020 година и за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по повод жалба с вх. № 1345/20.07.2020г. по
описа на Административен съд – гр. Габрово на Община Дряново, представлявана от
кмета на общината Т.Р.П. срещу Решение № *-МИ от 7.07.2020г. на Общинската
избирателна комисия /ОИК/ - Дряново.
При извършената проверка
относно допустимостта на жалбата, съдът установи, че последната следва да бъде
оставена без разглеждане, а производството делото следва да бъде прекратено
следните съображения.
Общинската
избирателна комисия – Дряново е сезирана с уведомление вх. № */30.06.2020г.,
подадено от Община Дряново, чрез кмета, с което е отправено искане за
образуване на производство за предсрочно прекратяване на пълномощията на
общинския съветник К*В*Й* и приемане на решение за обявяване за избран за
общински съветник, следващия кандидат в съответната листа. Мотивите на
уведомлението се свеждат до това че К*Й* не бил предприел действия за
преустановяване на несъвместимостта по чл.34, ал.5, т.3 от ЗМСМА в едномесечен
срок от обявяване на изборните резултати, при условията на алтернативност се
твърди че дори да се приеме че общинския съветник е предприел тези действия,
той не бил изпълнил изискването да уведоми и Председателя на Общински съвет
Дряново, а бил уведомил единствено ОИК – Дряново. При проведеното гласуване по
предложения от Председателя на ОИК проект за решение „оставяне без разглеждане
на уведомление вх. № */30.06.2020г.“ ОИК – Дряново не е формирала изискуемото
от чл.85, ал.4, изр.1 от Изборния кодекс ИК/ мнозинство от две трети от
присъстващите и взела решение за отхвърляне по смисъла на чл.85, ал.4, изр.2 от ИК.
Настоящото
производство е образувано по жалба на оспорващата община срещу посоченото
решение на ОИК Дряново.
Основанията
за прекратяване на пълномощията на общински съветник и процедурата по която се
извършва това прекратяване са разписани в чл.30, ал.4 до ал.6 от ЗМСМА. Съгласно
чл. 30, ал.8 от същия закон Решенията и отказите на общинската избирателна
комисия по ал. 6, както и отказите по ал. 7 могат да се оспорват пред
съответния административен съд от заинтересуваните лица или от централните
ръководства на партиите, компетентни съгласно устава, и ръководствата на
коалициите, компетентни съгласно решението за образуване на коалицията, които
са представени в общинския съвет или от упълномощени от тях лица, по реда на чл. 459 от
Изборния кодекс.
Настоящият
състав намира, че Община Дряново не попада сред изчерпателно изброените в
посочената правна норма субекти, които са активно легитимирани да оспорят
решението на ОИК – Дряново по чл. 30, ал.6 от ЗМСМА.
До
същия извод се достига и при прочита на нормата на чл. 459 от ИК, към която чл.
30, ал.8 от ЗМСМА препраща. Според нормата на кодекса активни легитимирани да
обжалват решенията на ОИК са кандидатите за общински съветник или за кмет,
партиите, коалициите и лицата, които представляват инициативния комитет,
регистрирал кандидати за съответния вид избор.
Все
до същия извод за липса на активна легитимация се стига и при анализа на
понятието заинтересовани лица, употребено в нормата на чл. 30, ал.8 от ЗМСМА.
Съгласно общата норма на чл. 147, ал.1 от АПК право да обжалват съответния
административен акт имат субектите чиито права, свободи или законни интереси са
нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения.
Следователно през призмата на настоящия случай заинтересовани лица, имащи право
да обжалват решението на ОИК са общинският съветник чийто правомощия се
прекратяват или следващия в листата кандидат ако пълномощията на избрания вече
общински съветник не бъдат прекратени. Това че Община Дряново е подала
уведомление до ОИК Дряново не я прави активно легитимирана да обжалва решенията
на последната.
Община
Дряново не попада в нито една от хипотезите даващи и право да обжалва решението
на ОИК, поради което и на основание 159, т.4 от АПК жалбата следва да бъде
оставена без разглеждане, а производството – прекратено.
В
горния смисъл са Опр. № 9673/15.7.2020г. по АД № 4826/20г., Опр. №
7683/19.06.2017г. по АД 6669/17г., Опр. 3352/4.03.2020г. по АД 2419/20г., Опр.
7185/15.06.2016г. по АД 6647/16г. и редица други.
Водим
от горното и на основание чл. 159, т.4 от АПК съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба с вх. №
1345/20.07.2020г. по описа на Административен съд – гр. Габрово на Община
Дряново, представлявана от кмета на общината Т.Р.П. срещу Решение № *-МИ от
7.07.2020г. на Общинската избирателна комисия /ОИК/ - Дряново.
ПРЕКРАТЯВА производството по
административно дело № 221 по описа на Административен съд – Габрово за 2020г.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба в седемдневен срок от уведомяването на
страните, пред Върховен административен съд на Република България, чрез
Административен съд – Габрово.
Да
се уведоми жалбоподателят и ОИК Дряново.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: