Решение по дело №141/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 208
Дата: 7 юни 2022 г.
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20227080700141
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 208

 

гр. Враца 07.06.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА  втори  състав, в публично заседание   на 30.05.2022 г. /тридесети май, две хиляди двадесет и втора година/, в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора Веселин ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ адм. дело № 141 по описа на АдмС – Враца за 2022 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс  /АПК/, вр. чл. 215, ал. 1 от  Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано е по ЖАЛБА на П.С.А. ***, против ЗАПОВЕД № 216/10.02.2022 г. на Кмета на Община Враца, с която на основание чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ е наредено да бъде премахнат незаконен  строеж “гараж“, находящ се в урегулиран поземлен имот /УПИ/ І, кв.31 по плана на гр. Враца, ж.к. „Младост“ над бл. 5, поземлен имот /п.и./ с идентификационен № 12259.1026.314 по Кадастралната карта на гр. Враца.

В жалбата са изложени твърдения за незаконосъобразност на оспорената заповед, поради постановяването ѝ в несъответствие с материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуално-правните норми. Сочи се, че ответникът неправилно е възприел процесния гараж като строеж, по смисъла на § 5, т 38 от ДР на ЗУТ, тъй като не е изследвал характеристиките на обекта, не е описал начина на свързване с терена, възможността да бъде преместван в пространството и използван на друго място, със същото или подобно предназначение. Твърди се, че не е установена по надлежния ред годината на извършване на твърдяното строителство. Излагат се доводи, че така както е изграден, гаражът притежава характеристиките на преместваем обект по смисъла на § 5, т. 80 от ДР на ЗУТ и се иска отмяна на заповедта за премахването му, като незаконосъобразна, с присъждане на направените по делото разноски.

            В с.з. жалбоподателят П. А. не се явява и не се представлява.

Ответникът по жалбата – Кмет на Община Враца, редовно призован, не се представлява в с.з. и не ангажира становище по жалбата. 

Прокурорът от ОП – Враца дава мотивирано заключение за неоснователност на жалбата, а оспорения с нея административен акт, намира за законосъобразен, тъй като гаража представлява строеж от допълващото застрояване и когато е изграден в нарушение на ЗУТ, следва да бъдат премахнат.

Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка съобразно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 и ал. 2 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

            На 16.09.2021 г. работна група от трима служители на ответника в състав: инж. Н.К., Директор Дирекция „Строителство и инфра-структура“, Л.Ж., главен специалист „Контрол по строителството“ и Х.В., старши експерт в Дирекция „Строителство и инфра-структура“ извършили проверка на строеж „Гараж“, намиращ се в гр. Враца, административен адрес: гр. Враца, ж.к. „Младост“, ул.“Спас Соколов“, над бл.5, УПИ I, кв. 31 по плана на гр. Враца, идентификационен № 12259.1026.314 по кадастралната карта на гр. Враца. Имотът е собственост на Община Враца. В хода на проверката е установено, че строежът е изпълнен от неизвестен строител, с неизвестен възложител, но по служебна информация от Общинско предприятие „Паркинги и гаражи“ ползвател на обекта е жалбоподателят П.С.А., живущ в близкия бл.5, вх.“А“, ап.12, на ж.к. “Младост“. Констатирано е, че строежът е V категория и представлява гараж, с метална носеща конструкция, ограждащи стени дървени, дървена покривна конструкция с горно покритие от ламарина и метални гаражни врати, разположен върху част от описания по-горе урегулиран поземлен имот, отреден за „Комплексно обществено обслужване“, изграден в условията на свободно застрояване и завършен в периода 2012 г. – 2021 г. При проверката не са представени одобрен проект, в това число съгласувани и одобрени части на проекта, съгласуване с контролните органи, разрешение за строеж, протокол за откриване на строителна площадка, протокол за определяне на строителна линия и заповедна книга. Установено е, че строежът е извършен в чужд УПИ, без правно основание и без да е разрешен по реда н а ЗУТ, с което е нарушена разпоредбата на чл. 148, ал.1 ЗУТ и подлежи на премахване по реда на чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ. За резултатите от проверката е съставен Констативен акт /КА/ № 29/16.09.2021 г., съобщен по реда на § 4, ал. 1 от ДР на ЗУТ, със съобщение от 08.10.2021 г., залепено на строежа и поставено на таблото за обявления в сградата на Община Враца. В административната преписка е представен и Констативен протокол от 28.10.2021 г. /л.22 от делото/, от който е видно, че след извършена справка в деловодството на регистъра на входяща поща в Община Враца и документите по административната преписка по съставения Констативен акт няма постъпили възражения в законоустановения срок. Препис от КА № 29/16.09.2021г. е изпратен до Директора на ОП“Паркинги и гаражи“-Враца и до жалбоподателя /л.24/.

            Приемайки констатациите в представения по делото констативен акт, ответникът е издал  оспорената заповед, с която е разпоредил премахването на  строежа  като незаконен. В заповедта е посочено, че подлежащият на премахване строеж  попада  под правната квалификация на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ – изграден без одобрени инвестиционни проекти и/или без  разрешение за строеж, и подлежи на премахване.

            При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна, че жалбата е подадена срещу подлежащ на съдебно обжалване акт, от лице с правен интерес от обжалването, в качеството му на адресат на акт, с който се засягат негови права и в законоустановения 14-дневен срок за обжалване, регламентиран в чл. 149, ал. 1 АПК. Видно от известието за доставяне /л. 19 от делото/ заповедта е получена от адресата на 18.02.2022 г., а жалбата против нея е депозирана чрез органа на 02.03.2022 г., с оглед на което същата се явява процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

            Съгласно изричната разпоредба на чл.168, ал.1 АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен, въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 АПК, като съгласно ал. 2 на същия член съдът следва да обяви нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

            Заповедта  е  издадена  от  Кмета на Община Враца в съответствие с предоставените му с чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ правомощия и произнасянето с акта е по въпрос от неговата материална и териториална компетентност. Спазена е изискуемата се писмена форма, като преди издаването ѝ са извършени действията, предвидени в чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ, поради което не е допуснато и нарушение  на процедурата за установяване на незаконно строителство, каквито доводи са изложени в жалбата. При издаване на заповедта правилно е приложен и материалният закон. На премахване по реда на чл. 225а,  ал. 1 от ЗУТ подлежат незаконни строежи или части от тях, като в §5 т.38 от ДР на ЗУТ се съдържа легална дефиниция на понятието „строеж“. Независимо, че в констативния акт не се установени възложител, строител или строителен надзор, няма спор относно собственика и ползвателя на гаража и това е именно жалбоподателя П.А.. Като допълнителен аргумент за собствеността и ползването на гаража, жалбоподателя е представил писмо от Общинско предприятие „Паркинги и гаражи“-Враца, с което е уведомен, че е поставил преместваем обект – гаражна клетка с площ от 18 кв. м. в между-блоковото пространство „южно от бл. № 5“, за което на основание чл. 59 от ЗЗД дължи на ОП „Паркинги и гаражи“ обезщетение за неоснователно обогатяване от ползването на общинската земя за периода от 01.01.2021 г. до 31.12.2023 г., в размер на месечна наемна цена от 16,20 лева, изчислена съгласно утвърдена от ОбС – Враца тарифа.

Спорен е въпросът дали това е „строеж“  по смисъла на §5, т. 38 от ДР на ЗУТ или „преместваем обект“ по чл. 56, ал. 1 от ЗУТ, каквито твърдения поддържа оспорващият. Последната разпоредба действително регламентира преместваемите обекти, като според предназначението си са разделени на четири основни групи с изчерпателно изброяване на вида им: преместваеми увеселителни обекти; преместваеми обекти за административни, търговски и други обслужващи дейности; преместваеми обекти за временно обитаване при бедствия и преместваеми обекти, свързани с отбраната и сигурността на  страната /ДВ, бр. 16 от 2021 г. в сила от 23.02.2021 г./, т.е. действаща към момента на издаване на оспорения акт. Анализът на цитираната разпоредба показва, че начинът на свързване на обекта с терена е без значение, но за да отговаря на законодателната идея за преместваем, следва в условията на кумулативност да носи характеристиките по § 5, т. 80 от ДР на ЗУТ, т.е. след отделянето му от повърхността и от мрежите на техническата инфраструктура да бъде преместван в пространството, без да губи своята индивидуализация и предназначение и едновременно с това да обслужва обществени потребности. Процесната гаражна клетка не е предназначена за увеселителни, търговски, административни и други обслужващи дейности, свързани с потребностите на обществото. Гаражите, както правилно е посочил ответникът в оспорения акт, са обекти на допълващо застрояване съгласно чл. 42, ал. 2 и чл. 43, ал. 3 от ЗУТ, като независимо от вида им, в това число и гаражните клетки, служат за паркиране под покрив на моторни превозни средства и задоволяват личните нужди на собствениците на тези превозни средства. Поради това, независимо от възможността да бъдат премествани в пространството, гаражните клетки не са обекти по смисъла на чл. 56, ал. 1 от ЗУТ, защото с тях трайно се  променя  начина на ползване на земята, което ги определя като „строежи“ по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ. Видно от представения с административната преписка Констативен акт, който не е оспорен, по време на проверката, нито след това от оспорващия не са представени никакви строителни книжа - разрешение за строеж и съпътстващите го документи, което определя строежът като незаконен по смисъла на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ. С оглед периода на изграждането му: 2012 г. – 2021 г. не са налице и условията за търпимост по §16, нито на §127 от ПЗР на ЗУТ, а обстоятелството, че е разположен в общински имот го прави и неузаконяем.

За да е „преместваем обект“ по смисъла на чл. 56, ал. 1 от ЗУТ, следва едновременно да притежава възможността да бъде преместван в пространството без да губи индивидуализацията си и да обслужва обществени потребности, като материалът, от който е изграден обекта – желязо, бетон, дърво и др. е без значение. В случая не е налице втората кумулативна предпоставка, като гаража не обслужва обществени, а лични нужди на собственика.

По изтъкнатите съображения настоящият съдебен състав приема, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при постановяването й не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, същата е в съответствие с приложимите материално-правни норми и с целта на закона, поради което следва да бъде потвърдена, а жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна. В този смисъл е и съдебната практика (Решение № 5045/ 27.05.2022г. по адм.д. № 2594/2022г. на ВАС и др.).

При този изход на спора претенцията на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски, макар и своевременно заявена се явява неоснователна. От страна на ответника такива не са поискани, поради което съдът се освобождава от произнасяне по този въпрос.

Воден от горното и на основание чл.172 ал.2  от АПК съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.С.А. ***, против ЗАПОВЕД № 216/10.02.2022 г. на Кмета на Община Враца, с която на основание чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ е разпоредено да бъде премахнат незаконен  строеж “гараж“, находящ се в УПИ І, кв.31 по плана на гр. Враца, ж.к. „Младост“ над бл. 5, ПИ с идент. 12259.1026.3114 по Кадастралната карта на гр. Враца.

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва, чрез Адм.С-Враца,  пред ВЪРХОВЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в 14 /четиринадесет/ - дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

                            АДМ.СЪДИЯ: