Решение по дело №101/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 209
Дата: 6 юли 2020 г. (в сила от 6 юли 2020 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20207080700101
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 209

 

гр.Враца, 06.07.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 16.06.2020 г. /две хиляди и двадесета година/, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА КАН дело № 101 по описа за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от  АПК, вр. с чл. 63, ал.1 ЗАНН.

            Образувано е по касационна жалба на ОО „АВТОМОБИЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ” гр.Враца против Решение №2 от 02.01.2020г., постановено по АНД №1041 по описа за 2019г. на  Районен съд - Враца, с което е отменено НП №26-0000262/04.10.2019г. на Началника на ОО „АВТОМОБИЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ” гр.Враца. С последното на „Р.т.“ ЕООД *** е наложена имуществена санкция в размер от 3000,00 лева, на основание чл. 96г, ал. 1, предл. 2 от ЗАвтП, за нарушение на чл. 7б, ал. 1, изр. 1-во от ЗАвтП.

В касационната жалба са изложени доводи, че решението е неправилно и незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния закон и несъответствие с установената фактическа обстановка. Иска се отмяната му. 

            Ответникът по касационната жалба „Р.т.“ ЕООД ***, чрез процесуалния си представител – адв. Т.П., в депозираната по делото писмена защита, ангажира становище за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на направените по делото пред настоящата инстанция разноски за адвокатско възнаграждение.

            Участващият в касационното производство прокурор дава заключение за основателност на жалбата.

Настоящият съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Касационната жалба е подадена от надлежната страна, в установения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и същата е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

            Предмет на касационен контрол от настоящата инстанция е Решение №2 от 02.01.2020г., постановено по АНД №1041 по описа за 2019г. на  Районен съд - Враца, с което е отменено НП №26-0000262/04.10.2019г. на Началника на ОО „АВТОМОБИЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ” гр.Враца. С последното на „Р.т.“ ЕООД *** е наложена имуществена санкция в размер от 3000,00 лева, на основание чл. 96г, ал. 1, предл. 2 от ЗАвтП, за нарушение на чл. 7б, ал. 1, изр. 1-во от ЗАвтП.

За да отмени НП,  РС Враца е приел, че липсва съвпадение между посочената за нарушена правна норма и описаните фактически обстоятелства, като нарушението и условията, при които е извършено са описани непълно и неточно. Изложени са мотиви относно допуснатото от АНО нарушение на чл. 42, т. 3, пр. 1-во и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН да посочи конкретната дата на извършване на нарушението – в АУАН и НП за дата на нарушението е посочена датата на проверката, когато нарушението е установено, а не когато е осъществено и обуславя непълнота на описанието на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено.

Районният съд е счел, че липсва необходимата конкретика и доказателства дали посочения водач изобщо е имал визираният документ или просто срока на същият е изтекъл към датата на извършен превоз, за да се прецени дали това деяние попада в хипотезата визирана от чл. 7б, ал. 1 изр. 1 от ЗАвтП, за да се приеме, че дружеството-жалбоподател е извършил нарушението по чл. 96г, ал. 1 пр. 2 от ЗАвтП.

Крайният извод на съда е, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно.

 

 

 

 

Настоящата касационна инстанция намира, че решението на районния съд е правилно и следва да се остави, в сила като на основание чл. 221, ал. 2, изр. последно от АПК касационният съд препраща към мотивите на РС –Враца. Наведените с касационната жалба доводи са неоснователни.

В направеното в АУАН и НП описание на нарушението е допуснато несъответствие между фактически и правни основания, които по мнението на настоящия съдебен състав водят до неяснота относно конкретното вменено на дружеството административно нарушение, съответно затрудняват възможността му да разбере какво конкретно противоправно поведение му е вменено да е извършило и нарушават правото му на защита, което прави нарушенията съществени.

Имуществената санкция на „Р.т.“ ЕООД е наложена на основание чл. 96г, ал. 1, предл. 2 от ЗАвтП. Според чл. 96г, ал. 1 от ЗАвтП, който назначи на работа или допусне водач, който не отговаря на някое от изискванията, определени с този закон и с подзаконовите нормативни актове по прилагането му, да управлява превозно средство за обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или товари, се наказва с глоба или имуществена санкция в размер 3000 лв.

Видно е, че по второто предложение на нормата, административното наказание е предвидено за всеки, който допусне водач (неотговарящ на определено изискване), да управлява превозно средство за обществен превоз на пътници или товари. Санкционната норма съдържа и запретеното правило за поведение, което се осъществява чрез изпълнителното деяние допускане – на водача, да управлява превозното средство. Подобно изпълнително деяние не е описано от фактическа страна в АУАН и НП. В същите вмененото на санкционираното дружество изпълнително деяние е същото да е извършило превоз, при изброени условия, каквото поведение не е предвидено да се санкционира с нормата на чл. 96г, ал. 1 от ЗАвтП.

Следва да се има предвид, че в действителност и към момента на извършване на нарушението е съществувал подзаконов нормативен акт – Наредба №41 от 04.08.2008 г. за условията и реда за провеждане на обучение на водачите на автомобили за превоз на пътници и товари и за условията и реда за провеждане на изпитите за придобиване на начална квалификация, издаден (съгласно §4 от ПЗР) на основание чл.7б, ал.5 от Закона за автомобилните превози. В чл. 2, ал. 1 от тази Наредба е предвидено, че водачите на моторни превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, когато с тези превозни средства се извършват обществени превози или превози за собствена сметка, трябва да притежават карта за квалификация на водача.

Тоест изискването водач на МПС в определени случаи да притежава карта за квалификация на водача е изискване, определено с подзаконов нормативен акт по прилагането на ЗАвтП, а не в посочения за нарушен чл.7б, ал.1 от ЗАвтП, въвеждащ задължение към лицензираните превозвачи и използващ понятието „водачи, които отговарят на изискването за квалификация на водача“, което е различно от изискването за притежаване на карта за квалификация на водача.

Като краен извод, при съставянето на АУАН и издаване на НП са допуснати съществени нарушения на изискванията на чл. 42, т. 3, 4 и 5, и чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН, относно описание на нарушението, мястото, където е извършено и обстоятелствата, при които е извършено. 

При така изложените съображения за липса на яснота относно съставомерни признаци на вмененото на търговското дружество административно нарушение, безпредметно е произнасянето на съда по останалите наведени в касационната жалба възражения за доказаност на нарушението въз основа на събраните по делото писмени доказателства.

За да предизвика целените с издаването му правни последици, НП следва да съдържа законово определен минимален обем информация, посочен в чл. 57 от ЗАНН. Недопустимо е императивно изискуеми от закона реквизити да бъдат извеждани по тълкувателен път. Посочването на датата на извършване на нарушението има отношение и при определяне на релевантната за даден казус редакция на материалния закон. Ето защо, настоящият състав на касационната инстанция намира изложеното за самостоятелен и достатъчен аргумент за незаконосъобразност на НП, респективно за неговата отмяна.

В тежест на административнонаказващия орган е да докаже нарушението по несъмнен начин. В случая това не е сторено. По делото липсват доказателства, от които да е възможно да се формира категоричен извод за наличие на осъществен от дружеството превоз с водач, който не отговаря на определени изисквания, на визираната в АУАН дата.

По изложените съображения, настоящият касационен състав намира, че НП е незаконосъобразно. Като е достигнал до същия извод, Районен съд Враца е постановил един правилен и законосъобразен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН страните имат право на разноски. С оглед изхода на делото такива се дължат само на ответника по касационната жалба. Последният е направил изрично искане за присъждане на разноски в размер на 450 лева, сторени за заплащане на адвокатско възнаграждение. По делото е доказано извършването на разноски от жалбоподателя в пълния претендиран размер, като в договора за правна защита и съдействие, приложен по делото, е удостоверено възнаграждението да е заплатено в брой. Следователно претенцията е основателна в пълния си размер.

Разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН препраща към тази на чл. 143, ал. 1 от АПК, която гласи, че когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. Съгласно т. 6 от допълнителните разпоредби на АПК „поемане на разноски от административен орган“ означава поемане на разноските от юридическото лице, в структурата на което е административният орган. Следователно в случая разноските следва да бъдат възложени върху това юридическо лице, от което е част административнонаказващият орган, а това е Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ - чл. 2, ал. 1 от Устройствения правилник на ИА „АА“.

            Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, Административен съд Враца

 

Р  Е  Ш  И:

 

            ОСТАВЯ В СИЛА Решение №2 от 02.01.2020г., постановено по АНД №1041 по описа за 2019г. на  Районен съд - Враца.

 

            ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ ДА ЗАПЛАТИ на „Р.т.“ ЕООД *** направените по делото разноски пред настоящата инстанция в размер на 450 (четиристотин и петдесет) лева.

 

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

      ЧЛЕНОВЕ:    1.

 

 

 

       2.