Р Е Ш Е Н И
Е
№ 29
гр. Велико Търново, 08.03.2022г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Великотърновският административен съд, Х-ти състав, в публично
заседание на двадесет и шести януари две хиляди двадесет и
втора година в състав:
Съдия: Ивелина Янева
при секретаря
Д. С., като разгледа
докладваното
от съдията И. Янева адм.дело N 721 по описа на
Административен съд Велико Търново за 2021год., за да
се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.
Образувано е по жалба на С.Й. *** против Заповед №
1983к-1789 / 15.11.2021г. на директора на Главна дирекция „Пожарна безопасност
и защита на населението“ за налагане на дисциплинарно наказание „порицание“ за
срок от шест месеца на основание чл.194, ал.1, т.1, пр.1, алтернатива 4 от ЗМВР.
В жалбата се твърди незаконосъобразност
на оспорената заповед. Изложени са подробни доводи за липса на извършено
дисциплинарно нарушение поради липсата на надлежно уведомяване за извършена
промяна в графика, респективно незнание за възникнало задължение. Моли се за отмяна на оспорения административен акт и
присъждане на сторените по делото разноски.
Ответната страна, чрез процесуалния
си представител, изразява становище за неоснователност на жалбата. Моли за потвърждаване на заповедта и присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Предмет
на настоящото съдебно производство e Заповед №
1983к-1789 / 15.11.2021г. на директора на Главна дирекция „Пожарна безопасност
и защита на населението“ за налагане на дисциплинарно наказание „порицание“ за
срок от шест месеца на основание чл.194, ал.1, т.1, пр.1, алтернатива 4 от ЗМВР.
След като разгледа оплакванията,
изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната
проверка по чл.168 от АПК, административния съд приема за
установено от фактическа страна следното:
С.Й.Й. е
държавен служител заемащ длъжността Началник на Районна служба Пожарна
безопасност и защита на населението гр.Стражица. Със Заповед № 1282з-679 /
17.09.2020г. Директорът на Регионална дирекция Пожарна безопасност и защита на
населението Велико Търново определя комисии за провеждане на годишни изпити за
изследване на физическата годност и професионална подготовка на държавните
служители, като комисията за провеждане на годишни изпити по физическа
подготовка е с председател С.Л.и членове С.Й., В.Н., Д.Ж.и Ю.В.. Приложение към
заповедта е график за провеждане на изпитите, в който са посочени дати та
провеждане на двата вида изпити и допълнителни дати, за тези, които не са
успели да се явят в основните. На 02.11.2020г. Директорът на Регионална
дирекция Пожарна безопасност и защита на населението Велико Търново утвърждава
График допълнение и изменение за провеждане на годишните изпити за неявилите се
държавни служители, предвиждат провеждане на изпит за физическа подготовка на
04 и 05.11.2020г. от 11 часа и на 12 и 13.11.2020г. от 13 часа. На 13.11.2020г.
за провеждане на изпит за физическа подготовка се явяват четирима държавни служители,
като изпитът се провежда само от председателя на комисията.
От президента на Националния синдикат на
пожарникарите и спасителите „Огнеборец“ на 29.12.2020г. е депозиран сигнал за
незаконосъобразни действия на членове на изпитната комисия до Директора на
Регионална дирекция Пожарна безопасност и защита на населението Велико Търново.
В сигнала е посочено, че на 13.11.2020г. е проведен изпит за физическа
подготовка на държавните служители, който е проведен само от един член на
комисията, а протоколът е подписан от всички членове на комисията. Изрично е
посочено, че изложеното представлява дисциплинарно нарушение по смисъла на
чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР.
Със Заповед № 1282з-926 / 29.12.2020г.
Директора на Регионална дирекция Пожарна безопасност и защита на населението
Велико Търново заповядва извършването на проверка за изясняване на причините,
фактите и обстоятелствата, изложени в сигнала, и да се установи наличие на
данни за незаконосъобразни действия или бездействия на служителите С.Л., С.Й. и
В.Н.. При проверката са зададени 4 въпроса на всички държавни служители, като
отговорите са еднотипни – запознати са с протокол от контролен изпит за
физическа подготовка, комисията е била в пълен състав, няма нарушения при
провеждане на изпита и липсва оспорване на вписаните в протокола резултати. Въз
основа на тези данни в доклад е прието, че липсва извършено нарушение при
провеждане на изпитите. За резултатите е уведомен подателя на сигнала на
26.02.2021г., като в писмото е вписано, че след като на изпита на 13.11.2020г.
не е присъствала цялата комисия, то в нормативните актове липсват правила,
регламентиращи броя на изпитващите, кворум или друго изискване за числен
състав, липсва извършено нарушение.
Недоволен от констатациите в доклада
президента на Националния синдикат на пожарникарите и спасителите „Огнеборец“
отправя сигнал до Министъра на вътрешните работи на 15.03.2021г., в който се
излагат същите факти и се оспорва извода за липса на законово изискване
проверката на физическата годност да бъде извършвана от всички членове на
комисията. С писмо от 29.04.2021г. подателят на сигнала е уведомен, че
комисията неправилно е тълкувала правни норми, налице е определено в методика
задължение за провеждане на изпит от състава на комисията, налице са данни за
извършено дисциплинарно нарушение, за което преписката ще бъде изпратена за
извършване на проверка на Директора на Главна дирекция Пожарна безопасност и
защита на населението.
На 14.06.2021г. Директорът на Главна
дирекция Пожарна безопасност и защита на населението издава Заповед № 1893к-950
/ 14.06.2021г. за извършване на проверка в Регионална дирекция Пожарна
безопасност и защита на населението Велико Търново във връзка с получените
данни за допуснати нарушения, като е определен състав на комисия, лицата обект
на проверката и двумесечен срок за извършването й. Със Заповед № 1983к-1166 /
02.08.2021г. срокът за извършване на проверката е удължен до 14.09.2021г. В
хода на проверката са изискани писмени обяснения от всички членове на комисията
за провеждане на годишен изпит за физическа подготовка, както и на всички
държавни служители, положили изпит на една от допълнително определените дати -
13.11.2020г.
В.Н./член на изпитната комисия/ дава
обяснения, че е запознат със Заповед № 1282з-679 / 17.09.2020г. и график за
изменение и допълнение от 17.09.2020г. по телефона от председателя на комисията
С.Л., като документите са изпратени и до структурата, в която работи
посредством вътрешна информационна система за документооборот.
На изпит на 13.11.2020г. не присъства поради ползване на непредвиден отпуск, за
което е уведомен по телефона председателя на комисията.
С.Й. /член на изпитната комисия/ дава
обяснения, че е запознат със Заповед № 1282з-679 / 17.09.2020г. и график за
изменение и допълнение от 17.09.2020г. по телефона от председателя на комисията
С.Л., като документите са изпратени и до структурата, в която работи
посредством вътрешна информационна система за документооборот.
На изпит на 13.11.2020г. не присъства поради по сменно изпитване на служителите
в региона, което не позволява присъствието в пълния състав на комисията.
Присъстващите служители от комисията регистрират получените резултати, след
което се провежда заседание на цялата комисия, която оглежда, обсъжда и оформя
окончателно протоколите. Именно след такова обсъждане са положени подписите ми
върху протоколи за провеждане на изпит. За неявяването на 13.11.2020г. не съм
уведомил Директора на Регионална дирекция Пожарна безопасност и защита на
населението Велико Търново, а само по телефона председателя на комисията. На
датата на изпита извършвах обичайните си служебни задължения.
Ю.В. /член на изпитната комисия/ дава
обяснения, че е запознат със Заповед № 1282з-679 / 17.09.2020г. и график за
изменение и допълнение от 17.09.2020г. по телефона от председателя на комисията
С.Л., като документите са изпратени и до структурата, в която работи
посредством вътрешна информационна система за документооборот.
На изпит на 13.11.2020г. не присъства поради възникнала служебна необходимост
на територията на гр.Павликени и наложена практика за разделяне на комисията
при провеждане на изпити. Протоколите за проведени изпити са подписани след
проведено заседание, на което присъства цялата комисия. За неявяването на
13.11.2020г. е уведомен устно председателя на комисията, но не и директора на
регионалната дирекция.
Д.Ж./член на изпитната комисия/ дава
обяснения, че е запознат със Заповед № 1282з-679 / 17.09.2020г. и график за
изменение и допълнение от 17.09.2020г. по телефона от председателя на комисията
С.Л., като документите са изпратени и до структурата, в която работи
посредством вътрешна информационна система за документооборот.
На изпит на 13.11.2020г. не присъства поради ползване на непредвиден отпуск, за
което е уведомен по телефона председателя на комисията.
Д.С.дава обяснения, че на 13.11.2020г.
при провеждане на изпита му след обед записите и измерванията се водят от С.Л.,
а дали и други са участвали в комисията не е сигурен.
Д.В.дава обяснения, че на 13.11.2020г.
при провеждане на изпита му за физическа подготовка от комисията присъства
единствено С.Л..
К.К.дава
обяснения, че на 13.11.2020г. при провеждане на изпита му за физическа
подготовка от комисията присъства единствено С.Л..
В.П.дава обяснения, че на 13.11.2020г.
при провеждане на изпита му за физическа подготовка не си спомня дали комисията
е била в пълен състав и кои членове са присъствали.
С.Л./председател на изпитната комисия/
дава обяснения, че за отсъствието на двама от членовете на комисията поради
ползване на платен отпуск е уведомен от преките им ръководители, а другите
двама са го уведомили по телефона за забавяне поради служебна ангажираност.
Изпита е решил да проведе сам, като вписва резултатите, уведомява за стойностите
държавните служители, които са подписали протокола без възражения, липсва и
оспорване на резултатите.
Така събраните доказателства са обобщени
в справка от 10.09.2021г., в която са направени и изводи за допуснати
дисциплинарни нарушения от членове на изпитната комисия, измежду които е и С.Й..
Предложено е да се извършат действия по налагане на дисциплинарно наказание на
лицето. Справката е връчена лично на Й. и му е дадена възможност за възражения,
каквито не са депозирани. На 15.10.2021г. е отправена покана до Й. за даване на
писмени обяснения в срок от 24 часа, като и в този срок лицето не дава
обяснения.
Въз основа на така установените факти,
дисциплинарно наказващия орган приема, че е налице неизпълнение на Заповед №
1282з-679 / 17.09.2020г., което представлява дисциплинарно нарушение по чл.194,
ал.2, т.1, предложение второ, алтернатива четвърта от ЗМВР, съставомерно
по чл.200, ал.1, т.11, предложение второ, алтернатива четвърта от същия закон и
на държавния служител е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от
шест месеца.
В хода на настоящото производство нови
доказателства не се представят от страните.
При така установените факти съдът намира
от правна страна следното:
След извършване на служебна
проверка, съдът установи, че обжалвания
акт е издаден
от компетентен орган, в
изискуемата писмена форма и при спазване на процесуалните правила за издаването
му.
От представената
административна преписка е видно спазването на сроковете за ангажиране на
дисциплинарната отговорност на лицето.
Основният спорен
въпрос между страните е наличието на надлежно уведомяване на държавния служител
за допълнителни дни за провеждане на изпит за физическа подготовка. Тезата на
жалбоподателя е за необходимост от писмено потвърждение под формата на подпис
за уведомяване и запознаване с График допълнение и изменение за провеждане на
годишните изпити за неявилите се държавни служители. Тази необходимост не се
мотивира с изискване в закон, а с утвърдена практика в държавната структура.
Ответникът твърди, че График допълнение и изменение за провеждане на годишните
изпити за неявилите се държавни служители е изпратен на служебната поща на
всички структури, включително и Районна служба Пожарна безопасност и защита на
населението гр.Стражица, където работи жалбоподателя, поради което и той е
уведомен за датите за провеждане на изпит.
Настоящият състав намира, че знанието на
наказания държавен служител на задължението за явяване на 13.11.2020г. като
член на изпитна комисия за провеждане на изпит, е доказано от дисциплинарно
наказващия орган. Запознаването с График допълнение и изменение за провеждане
на годишните изпити за неявилите се държавни служители е удостоверено от Й. в
писмено обяснение, в което той заявява, че е уведомен за този график както по
телефона от председателя на комисията, така и е получен на служебната поща.
Следователно самото наказано лице признава писмено, че е уведомено и знае за
задължението си, но изтъква други причини да не се яви за провеждане на изпита.
Следва да се отбележи, че този начин на уведомяване /по телефона от
председателя на комисията/ е заявен и от другите трима членове на комисията в
дадените от тях писмени обяснения.
В Закона за МВР липсва правна норма,
задължаваща връчването срещу подпис на заповеди, графици, писма и др.
документи, издавани от ръководителите и създаващи задължения за останалите
държавни служители. Следователно твърдението на жалбоподателя, че
удостоверяването на запознаването с График – допълнение и изменение може да
бъде единствено с положен подпис от лицата за това, не намира опора в закона.
Утвърдената практика в дадена структура няма правно значение, след като тази
практика не е нормативно въведена. Дисциплинарно наказващия орган следва да
представи доказателства за наличие на знание у държавния служител за
възникналото за него задължение по служба, което в конкретния случай е доказано
с писмено изявление / признание от Й..
Настоящият състав намира, че
запознаването на Й.с График допълнение и изменение за провеждане на годишните
изпити за неявилите се държавни служители следва и от заеманата от лицето
длъжност – началник на Районна служба Пожарна безопасност и защита на
населението гр.Стражица. Видно от представена пред съда разпечатка от
Централизирана автоматизирана информационна система за документооборот
документ с № 1282р-5327 / 02.11.2020г. е наличен като оригинал в деловодството
на РДПБЗН Велико Търново и като копие в РСПБЗН Велико Търново, РСПБЗН Горна
Оряховица, РСПБЗН Елена, РСПБЗН Свищов и РСПБЗН Стражица. Като началник на
структурната единица РСПБЗН Стражица
именно Й. следва да се запознае с постъпилите в деловодството документи, за да
извърши преценка какви действия следва да се предприемат. Да твърди, че не е
запознат с тези документи включва в себе си признание за друго нарушение на
служебните задължения и очевидно е единствено с цел оспорване на наложеното
дисциплинарно наказание, тъй като подобно твърдение не е заявявано в хода на
двете вътрешни проверки.
Твърдението на жалбоподателя, че провеждането на изпита е в
съответствие със създадена практика в РДПБЗН Велико Търново за изпитване по
смени, което изключва задължението на членовете на комисията да присъстват в
пълен състав, поради което и липсва извършено дисциплинарно нарушение, не
намира опора в закона. Задълженията за провеждане на изпита от комисия са
разписани в Наредба № 8121з-433 / 16.03.2017г. и Специализирана методика по
физическа подготовка на служителите в МВР, които изрично въвеждат задължения за
комисията, а не за отделни нейни членове. Още повече, че в конкретния случай Й.
полага подпис върху протокол за проведени изпити по физически дисциплини без да
е присъствал лично, да е наблюдавал лицето при полагане на изпита и да е
установил резултата. В този смисъл е съставил неверен документ и то в
качеството си на длъжностно лице. Незаконосъобразно установени практика и
нарушения на реда за провеждане на изпита в предходни години не могат да
послужат като основание за изключване отговорността на жалбоподателя за
конкретното дисциплинарно нарушение, за което е санкциониран.
Несъстоятелни в процесния случай са и съображенията, изложени в жалбата, че
излизането в отпуск на други лица било попречило за провеждането на изпита,
като вина за това били ръководни служители, които са одобрили отпуски при явно
планирано мероприятие, който факт бил премълчаван в хода на проверката. Други
обстоятелства, препятстващи провеждането на изпита не могат да доведат до
изключване на отговорността на служителя. Дори да е уведомен за ползването на
отпуск от други членове на комисията /за което няма данни по делото/, държавния
служител е длъжен да изпълни заповедта и да се яви на деня за полагане на
изпити, освен ако График допълнение и изменение за провеждане на годишните
изпити за неявилите се държавни служители не бъде отменен или изменен, така че
на 13.11.2020г. да не бъде провеждан изпит за физическа подготовка.
Неоснователно е и позоваването на Й. на епидемичната
обстановка, наложени ограничения, във връзка с COVID-19.
Изпитът на 13.11.2020г. на стадион „Ивайло" е бил обявен за резервна дата
и не е свързан с масово присъствие - трябвало е да бъдат изпитани неявилите
се служители, което не предполага масово
струпване на служители. Още повече, че към 13.11.2020г. е в сила заповед №
РД-01-651/11.11.2020г. на министъра на
здравеопазването, съгласно която не се отменят спортните мероприятия, а се провеждат
без публика. Следователно липсва въведена забрана за провеждане на изпита и
държавния служител е следвало да се яви за провеждането му като член на изпитната
комисия.
По изложените съображения настоящият състав намира
оспорения акт постановен при спазване на материалния закон, поради което
жалбата следва да бъде оставена без уважение.
При този изход на спора основателно се явява искането
на процесуалния представител на ответника за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение съгласно представен списък с разноските.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалба на С.Й. *** против
Заповед № 1983к-1789 / 15.11.2021г. на директора на Главна дирекция „Пожарна
безопасност и защита на населението“.
ОСЪЖДА С.Й. *** да заплати на Главна
дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ при МВР сумата от 150лв.
/ сто и петдесет лева./.
РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно обжалване.
Съдия: