Решение по дело №141/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 138
Дата: 27 юни 2022 г. (в сила от 27 юни 2022 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20227110700141
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И Е № 138

27.06.2022 г.

 

В    И М Е Т О    Н А     Н А Р О Д А

 

Кюстендилският административен съд, в публично заседание на петнадесети юни две хиляди и двадесет и втора година в състав:

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

                                                                                       АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретаря Светла Кърлова

и с участието на прокурора Михаил Крушовски,

като разгледа докладваното от съдия  Демирeвски

НАХД № 141 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид:

 

         Производството е по реда на чл. 63 ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

         ЦУ на НАП София, със съдебен адрес:***, чрез пълномощника си гл. юк. М., е обжалвала решението на КнРС от 25.03.2022 г. по НАХД № 1310/2021 г., с което е отменено НП № 576905-F580521/11.05.2021 г. на Началник отдел „Оперативни дейности“ в ЦУ на НАП -гр. София, в което е наложена “имуществена санкция” в размер на 1000 лв. на „ХИЛС - 1940“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя Ч.С.Е., на основание чл. 185 ал. 2 от ЗДДС, за нарушение  по чл. 33 ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, издадена от МФ, във вр. с чл. 185 ал. 1 от ЗДДС. Изложени са доводи за допуснато нарушение на материалния закон и съществените процесуални правила с искане за отмяна на атакувания съдебен акт и постановяване на решение за потвърждаване изцяло на процесното наказателното постановление. В писмено становище се поддържа касационната жалба.

         Ответната страна не се представлява. С вх. № 2472/13.06.2022 г. по делото е постъпила писмена молба от адв. З. – процесуален представител на дружеството, с което моли да се даде ход на делото, няма да сочи доказателства и изразява становище за неоснователност на жалбата, а решението на КнРС за постановено при правилно установена фактическа обстановка и правилно направени правни изводи по отношение приложението на закона.

         Окръжна прокуратура гр. Кюстендил дава заключение за неоснователност на касационната жалба и моли решението на КнРС да се потвърди поради липса на процесуални нарушения и нарушение на материалния закон.     

         Кюстендилският административен съд, извършвайки преценка на доказателствата по делото, на касационните основания и на доводите на страните, както и след служебна проверка на атакуваното решение на основание чл. 218 ал. 2 от АПК, счита жалбата за процесуално допустима, а разгледана по същество – за основателна, поради което и на основание чл. 222 ал. 1 от АПК ще отмени решението на КнРС и решавайки делото по същество ще потвърди НП. Съображенията за това са следните:

         От фактическа страна се установява, че при извършена проверка на търговски обект по симисъла на § 1 т. 41 от ДР на ЗДДС – кафе - аператив „Пасионе“, находящ се в гр. Кюстендил, ул. „България“ № 11, стопанисван и експлоатиран от „ХИЛС - 1940“ ЕООД, с ЕИК *********, на 25.10.2020 г. в 16.28 ч. е констатирано, че са нарушени реда и начина на водене на отчетност в обекта. Установено е, че дневният оборот към момента на проверката от монтирания в обекта електронен касов апарат с фискална памет, модел „Datecs DP 150“, с индивидуален номер DT 823590 и номер на фискалната памет 02823590, регистрирано в НАП с потвърждение № 4361588, съгласно дневен финансов отчет № 0025221/25.10.2020 г. е в размер на 453.95 лв. Съгласно изготвен опис на касовата наличност при започване на проверката е в размер на 273.60 лв. Установената промяна в касовата наличност е в размер на - 183.35 лева и представлява извеждане на пари от касата, извън случаите на продажба, което не е отразено на фискалното устройство като „слежебно изведени“ суми. От отпечатания дневен финансов отчет е видно, че към момента на проверката не са активирани настройките на операции „служебно въведени“ или „служебно изведени“ суми на ФУ, въведено в експлоатация в търговския обект. От констатацията следва, че ЕООД не е изпълнило задължението си да отбележи промяната на касовата наличност, извеждане на пари от касата извън случаите на продажби в момента на извършването й с точност до минута чрез функцията „служебно изведени“ суми. Съставен е Протокол за извършена проверка № 0084600/25.10.2020 г. на основание чл. 110 ал. 4, вр. с чл. 50 ал. 1 от ДОПК. Административно – наказващият орган е приел, че са нарушени разпоредбите на чл. 33 ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ. Нарушението е извършено за първи път.

         Съставен е АУАН № F580521/23.11.2020 г., връчен същия ден на управителя на дружеството, като е направено отбелязване от него, че „ще направя възражение в срок“. Въз основа на АУАН е издадено НП № 576905-F580521/11.05.2021 г. на Началник отдел „Оперативни дейности – София в ЦУ на НАП за налагане на “имуществена санкция” в размер на  1000 лв. на „ХИЛС - 1940” ЕООД гр. Кюстендил, на основание чл. 185 ал. 2 от ЗДДС, за нарушение на чл. 33 ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, във вр. с чл. 185 ал. 1 от ЗДДС.

         При изложените обстоятелства, КнРС отменил НП по съображения за неправилно прилагане на материалния закон и недоказаност на извършеното нарушение, съответно при неприлагане на чл. 28 от ЗАНН – „маловажен случай“.

         Предмет на касационния контрол е решението на КнРС, като жалбата срещу него е подадена в предвидения от закона 14 - дневен срок от дружеството, чрез процесуалния си представител, което определя нейната допустимост. Жалбата е и редовна, като в нея се съдържат конкретни касационни основания и съображения в тяхна подкрепа.

         Решението на районния съд е валиден и допустим съдебен акт, постановен от надлежен състав при спазване на изискванията за форма и съдържание по допустима въззивна жалба. Наказателното постановление, което е било предмет на въззивния контрол е за деяние, което е извършено на територията на гр. Кюстендил, което определя териториалната компетентност на Кюстендилския районен съд.

         Съгласно чл. 218 ал. 2 от АПК за валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон съдът следи  и служебно. Касационният съд  не споделя извода на първоинстанционният съд, че нарушението описано в АУАН и НП е недоказано, съответно незаконосъобразно.

         Безспорно по делото е, че по време на извършената проверка е констатирано несъответствие между касовата наличност и инкасираните в касовия апарат суми. Установената промяна в касовата наличност е в размер на 180.35 лв. и представлява извеждане на пари в касата, която не е отразена във фискалното устройство в момента на извършването и с точност до минута чрез функцията „служебно изведени“ суми.

         Установеното при проверката е квалифицирано като нарушение по чл. 33 ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, съгласно която разпоредба, извън случаите на продажби, всяка промяна на касовата наличност /начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата/ на ФУ се регистрира във ФУ, чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно изведени“ суми. Отговорността на дружеството – жалбоподател е ангажирана на основание разпоредбата на чл. 185 ал. 2 от ЗДДС, която предвижда глоба или имуществена санкция в размер от 3 000 до 10 000 лева за едноличен търговец или юридическо лице, което извърши или допусне извършването на нарушение на чл. 118 от ЗДДС или на нормативен акт по неговото прилагане, извън случаите по чл. 185 ал. 1 от ЗДДС. Последната пък предвижда имуществена санкция от 500 лева до 2 000 лева за ЕТ или ЮЛ, което не издаде документ по чл. 118 ал. 1 от ЗДДС. Съгласно изр. второ на чл. 185 ал. 2 от ЗДДС, когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1.

         Въз основа на анализа на разпоредбите на чл. 185 ал. 1 от ЗДДС и чл. 185 ал. 2 от ЗДДС, се достига до извод, че за да се наложи на ЕТ или ЮЛ имуществена санкция в размерите по чл. 185 ал. 2 от ЗДДС, следва нарушението да е довело до неотразяване на приходи и този факт да е елемент от фактическия състав на административното нарушение, като същия подлежи на установяване и доказаване от административно – наказаващия орган. В случая по делото, от Протокола за извършена проверка в обекта на търговеца от 25.10.2020 г. и показанията на свидетелите, съдът правилно е установил фактическата обстановка по нарушението, свързана с това, че в деня на проверката касовата наличност в обекта на регистрираното лице е била в размер на 453.95 лв., а във ФУ е регистрирана сумата 273.60 лв. Следователно, промяната в касовата наличност от 180.35 лв. не е регистрирана във ФУ чрез операцията "служебно изведени" суми в нарушение на задължението по чл. 33 ал. 1 от Наредбата.

         От обективна страна деянието се изразява в бездействие от страна на търговеца, който не е извършил промяна в касовата наличност на ФУ. Според съда, не са необходими изрични констатации в АУАН и НП дали нарушението води ли не води до неотразяване на приходи, тъй като се касае за установена разлика в касовата наличност, а не за неиздаване на касов бон, свързан с реализиране на приходи от продажба. Извършеното деяние е основание за реализирането на административно – наказателна отговорност, като касационният състав изцяло приема за неприложим чл. 28 от ЗАНН – „маловажен случай“. В случая е засегната сферата  от обществени отношения, регулирани с данъчните закони и е без значение размерът на неотчетената сума. Конкретното деяние не се  отличава с по – малка тежест от обичайната за този вид. Фискалните правотношения са особено значими и са с по – висока степен на обществена опасност от другите административни нарушения и в този смисъл не е налице „маловажен случай“.

         В случая е приложима разпоредбата на чл. 185 ал. 2, във вр. с ал. 1 от ЗДДС, която предвижда по – лека наказуемост в случаите, когато допуснатото нарушение не води до неотразяване на приходи. Наложената санкция е близка до минималната възможна санкция за извършеното нарушение, но доколкото нарушението е извършено за първи път, касационният състав счита, че за целите на наказанието, справедливата санкция е минималната в размер на 500 лв. и съдът ще измени НП в този смисъл.

         Предвид посочените фактически и правни съображения и при условията на чл. 222 ал. 1 от АПК, Кюстендилският административен съд 

 

Р  Е  Ш  И:

 

         ОТМЕНЯ Решение № 69 от 25.03.2022 г. на Кюстендилския районен съд, постановено по АНД № 1310/2021 год. по описа на същия съд и вместо него постановява:

         ИЗМЕНЯ НП № 576905-F580521 от 11.05.2021 г., издадено от Началник отдел „Оперативни дейности“ – София, в ЦУ на НАП, упълномощен съгласно Заповед № ЗЦУ-1149 от 25.08.2020 г. на Изпълнителния директор на НАП, с което на основание чл. 53 ал. 1, вр. с чл. 83 ал. 1 от ЗАНН и по реда на чл. 185 ал. 2, вр. с ал. 1 от ЗДДС, на „ХИЛС - 1940“ ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *********, представлявано от управителя Ч.С.Е., е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000 лева, за нарушение на чл. 33 ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, като НАМАЛЯВА размерът на наложената санкция от 1 000 /хиляда/  на 500 /петстотин/ лева.

 

  

           

         Решението е окончателно.

         Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

                                                                     

                                                                              Председател:

 

                                                                                     Членове: