Решение по дело №25/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 93
Дата: 23 март 2021 г.
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20217100700025
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 93/23.03.2021 г.,  град Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Добрич, в открито съдебно заседание на шестнадесети март през две хиляди двадесет и първа година, в касационен състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

                                                         ЧЛЕНОВЕ: СИЛВИЯ САНДЕВА

                                                                          НЕЛИ КАМЕНСКА

        

           при участието на прокурора РУМЯНА ЖЕЛЕВА и секретаря ВЕСЕЛИНА САНДЕВА разгледа докладваното от председателя КАНД № 25/ 2021 г. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК.

Образувано е по касационна жалба на В.В.С.,***, подадена чрез адв. Й.К., САК, против Решение № 260027 от 13.11.2020 г. по НАХД № 155/ 2020 г. по описа на РС - ***.

Касаторът счита Решението на БРС за неправилно и незаконосъобразно. Счита, че по делото е било доказано, че не той е управлявал автомобила, като е приложена и декларация от лицето, което е било водач на същия, като съдът неправилно не е съобразил доказателствата в тази насока. Прави оплакване, че административнонаказващият орган (АНО), като е получил жалбата и декларацията на лицето, управлявало автомобила, вместо да отчете кой е реалният управляващ на МПС и да му връчи Електронния фиш (ЕФ), е изпратил жалбата на съда, с което допуснал съществено нарушение, което не е било отчетено от съда. Добавя, че съдът никъде в решението си не е посочил доказателствата, от които е установил, че засичането на скоростта е станало с годно техническо средство. Иска отмяна на първоинстанционното решение и отмяна на Електронния фиш.

В съдебно заседание, касаторът, редовно призован, не се явява,  не се представлява.

Ответникът – ОД на МВР - Добрич, редовно призован, не се представлява.

Представителят на ДОП счита, че жалбата е неоснователна. Изразява становище, че следва да бъде потвърдено решението на БРС.

        Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, в рамките на наведените от жалбоподателя касационни основания и при служебната проверка на основание чл. 218, ал. 2 АПК, намира за установено следното:

         Касационната жалба е подадена в срока по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, от легитимирана страна с правен интерес от обжалване на решението, като неизгодно за нея и е процесуално допустима, а разгледана по същество, е неоснователна. 

С обжалваното решение Районният съд е потвърдил Електронен фиш Серия К № 2405139 от 24.11.2018 г., издаден от ОД МВР - Добрич, с който на В.В.С., като законен представител на фирма „***“ АД, със седалище и адрес на управление: гр. ***, р-н Изгрев, ул. Николай Хайтов“ 12, ет. 4, офис 13, е наложено административно наказание “глоба” в размер на 400 лв. (четиристотин лева) на основание чл. 182, ал. 1, т. 4 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, за това че на 24.11.2018 г., в 08.49 часа, в област Добрич, община ***, гр. ***, ул. „Черно море“ № 69, с МПС “Пежо партнер”, регистрационен номер ***, е извършил нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство № TFR1 – M 558, с № от Регистъра 4835 (л. 20 от АНД № 639/ 2020 г.), обективирано в клип № 14869, при разрешена скорост 50 км/час, измерена скорост – 85 км/час, наказуема скорост 82 км/час, наказуемо превишение на разрешената скорост с 32 км/час, с което виновно е нарушил чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата.

За да потвърди Електронния фиш, съдът е приел, че описаното в ЕФ нарушение е доказано. Цитирал е доказателствата, които са приети в съдебно заседание. Счел е, че не следва да кредитира декларацията със съпътстващите я доказателства за трудово правоотношение на водача и в резултат е потвърдил ЕФ.

Така постановеното съдебно решение е правилно и законосъобразно като краен резултат.

Настоящият състав, като съобрази възраженията в касационната жалба, излага следното:

ЕФ съдържа изискуемите по закон и съгласно приетия от МВР образец  реквизити. Връчен е на лицето, което е представляващ юридическото лице, чиято собственост е МПС, което е упражнило правото си на защита чрез подаване на въззивна, а впоследствие и касационна жалба. Съгласно чл. 189, ал. 5 от ЗДвП Електронният фиш по ал. 4 се връчва на лицето по чл. 188, ал. 1 или 2 с препоръчано писмо с обратна разписка или чрез длъжностните лица на определените от министъра на вътрешните работи служби за контрол, при осъществяване на функциите и правомощията им. В 14-дневен срок от получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. На лицето, посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал. 4 за извършеното нарушение. Първоначално издаденият електронен фиш се анулира.

Доказателствената тежест е изцяло на лицето, собственик на МПС, с което е извършено нарушението, за  което е издаден ЕФ. При пасивно поведение на лицето, носител на административноказателната отговорност по смисъла на чл. 188, ал. 2 ЗДвП, последното търпи неблагоприятните последици от своето поведение. В случая, след като към датата на нарушението – 24.11.2018 г. собственик на МПС е „***“ АД, за което спор няма, то управителят на това дружество е този, който следва да понесе административнонаказателната отговорност, ако в предоставения от закона срок не изпълни задължението си по чл. 189, ал. 5 ЗДвП, както е в случая. Кумулативно изискуемите предпоставки за анулиране на електронния фиш при деклариране са две - попълване на декларация от лицето, адресат на ЕФ, и предоставяне на копие от СУМПС на водача. Липсата на което и да е от тях не изпълнява изискването на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП за анулиране на фиша. Съгласно чл. 189, ал. 6 от ЗДвП издаденият електронен фиш се анулира и в следните случаи, а именно, ако от събраните доказателства е установено, че моторното превозно средство е било обявено за издирване или нарушението е извършено с моторно превозно средство със специален режим на движение. В конкретния случай не са налице тези предпоставки. В този смисъл АНО не е имал правото да анулира издадения електронен фиш.

ЕФ съдържа наименование на териториалната структура на Министерство на вътрешните работи, от която е издаден, каквото е изискването на чл. 189, ал. 4 ЗДвП. В самия ЕФ, долу вляво, изрично е изписана процедурата, при която може адресатът на ЕФ да избегне административнонаказателната отговорност, ако не той е управлявал собственото си/ на фирмата, чийто представляващ е, МПС. Посочен е и относимият текст от ЗДвП. В този смисъл оплакванията на касатора са неоснователни. Вярно е, че като приложение към въззивната жалба е записано, че се прилага и декларация, за което обаче няма доказателства. Освен това декларацията по чл. 189, ал. 5 ЗДвП не се подава до съда, а до териториалната структура на МВР. На изрично запитване от съда АНО е отговорил, че декларация от жалбоподателя на основание чл. 189 ЗДвП не е постъпвала в РУ - ***. Въззивникът не е оспорил съдържанието на този отговор. Освен това дори към жалбата да е била приложена декларация (липсват доказателства в тази насока), то тя не е била адресирана до РУ – ***, където е извършено нарушението, нито до ОДМВР – Добрич, откъдето е издаден ЕФ, а е приложена към въззивната жалба, адресирана до РС – ***. Следващата декларация е едва на 01.09.20 г., както е посочил съставът на съда. Освен, че е извън срока по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП, тази декларация не е от адресата на ЕФ, а от лице, което твърди, че по принцип управлява процесното МПС, поради което не съответства на закона, нито по време, нито по съдържание. В този смисъл липсва изпълнение на изискванията на чл. 189, ал. 5 ЗДвП и правилно ЕФ е потвърден от РС – ***. Без значение е обстоятелството, че съставът на съда е обсъждал, че декларацията не е по образец и е подадена две години след нарушението. Връчването на ЕФ е малко преди две години от нарушението и ако адресатът беше съобразил текста в него и се беше възползвал от възможността в 14-дневен срок от връчването да изпрати декларация до териториалната структура на МВР, от която е издаден ЕФ, то резултатът щеше да е различен, доколкото за декларацията от значение е датата на връчване на ЕФ, а не датата на нарушението. В случая същественото е липсата на подаване на такава декларация от управителя на фирмата до административнонаказващия орган по указания в закона ред и начин, съответно с приложени доказателства – СУМПС на водача.  

Неоснователно е и възражението, че съдът не е посочил доказателствата, от които е направил извод за годността на техническото средство. Както беше вече казано, в решението са описани приетите доказателства, а между тях е и Протокол от проверка на мобилна система за видеоконтрол от 10.10.2018 г., от който се установява изправността на техническото средство. Системата за видеоконтрол TFR1 – M е мобилна система, която е от типа устройства, които са позиционирани в полицейски патрулни автомобили, като извършва автоматично фиксиране на допуснатите нарушения за скорост при предварително зададени параметри на ограничение, натрупване и архивиране за последващо използване на съпътстващата информация от измерването. Прието е като доказателство и Удостоверение за одобрен тип средство за измерване, в което конкретното техническо средство е с отразена годност от 24.02.2010 до 24.02.2020 г.

С оглед изложеното настоящата инстанция приема касационната жалба за изцяло неоснователна, а Решението на БРС за правилно и законосъобразно.

При служебната проверка на решението, на основание чл. 218, ал. 2 АПК, съдът не установи нарушения, които да опровергават допустимостта, валидността и съответствието на решението с материалния закон.

С оглед изложеното Решението на БРС следва да бъде потвърдено, а касационната жалба като неоснователна – оставена без уважение.

 Воден от горното, на основание чл. 221, ал. 2, пр. 1  АПК, Административен съд – Добрич, ІІІ касационен състав,

       Р  Е  Ш  И:

         ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260027 от 13.11.2020 г. по НАХД № 155/ 2020 г. по описа на РС - ***.

Решението не подлежи на обжалване.

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                            ЧЛЕНОВЕ: