РЕШЕНИЕ
Номер: 10.05.2019 г. гр.Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорският районен съд Шести наказателен
състав
На двадесет и пети април Година: 2019
В публичното заседание в следния състав:
Председател:
Златко Мазников
Съдебни
заседатели:
Секретар: Светла Иванова
Прокурор:
Разгледа докладваното от съдията Златко Мазников
а.н.дело № 684 по описа за 2019 година
и за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано е НП (наказателно постановление) № НЯСС-60 от 25.02.2019 год., издадено от К.М.В. на длъжност
заместник-председател на ДАМТН (Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор), оправомощен за това със заповед № А-5 от 02.01.2018 год. на председателя
на ДАМТН (л.29 от делото).
Жалбоподателят Община Стара Загора твърди, че НП е
незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата страна ДАМТН, редовно призована, не изпраща
представител в съдебно заседание, но представя писмено становище (л.52-58 от
делото), в което излага съображения за неоснователност на жалбата и моли НП да
бъде потвърдено.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно
провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:
С обжалваното НП (л.14 от делото), издадено въз основа на
АУАН (акт за установяване на административно нарушение) № 07-202 от 26.11.2018 год. (л.17-18 от делото),
жалбоподателят е санкциониран на основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ – Закон за водите („Наказва се с глоба,
съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание,
физическото или юридическото лице, което: не изпълни
предписание по чл.138а, ал.3, т.5
или задължение по чл.190а, ал. 2
– от 1000 до 20 000 лв.”) за нарушение на чл.190а, ал.2 от ЗВ („Собствениците
на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по
ал.1, т.3 и по чл.138а, ал.3, т.5“) във връзка с чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ („Председателят на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от
него длъжностни лица по чл.190, ал.4
имат право: да дават предписания на собствениците на
язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този
закон и наредбата по чл.141, ал.2,
включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото
състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение
на язовирите по приложение № 1 към
чл.13, т.1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява
съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение“), изразяващо се в това, че като собственик съобразно актове за публична
общинска собственост № 00660 и № 00659 от 03.12.1999 год. на язовир „Малка
Верея“, находящ се в поземлени имоти № 000237 в землището на с.Малка Верея и №
000115 в землището на с.Лясково, община Стара Загора, не е изпълнил
предписанието да премахне струпаните камъни и боклуци от отводящия канал на
приливника в указания му за това срок – 09.07.2018 год., дадено му с
констативен протокол № 07-06-31 от 15.05.2018 год. на Главна дирекция „Надзор
на язовирните стени и съоръжения към тях“, като изрично е отразено, че
нарушението е било констатирано при проверка – обход и оглед на малка язовирна
стена и съоръженията към нея, извършена на място на 12.10.2018 год., за което е
бил съставен констативен протокол № 07-06-111 от 12.10.2018 год.
В случая фактическите констатации, отразени в АУАН и
възпроизведени в НП, се потвърждават от всички събрани в хода на съдебното
следствие гласни и писмени доказателства (в частност:
показанията на актосъставителя и свидетеля по акта;
актовете за публична общинска собственост на язовир „Малка
Верея“ – л.35-36 от делото;
протокола от проверката на Главна дирекция „Надзор на
язовирните стени и съоръжения към тях“ при ДАМТН, чието предписание не е било
изпълнено – л.32-33 от делото, като от същия и от приложената на л.34 от делото
заповед се установява още, че конкретната проверка е била извършена от
длъжностни лица, изрично оправомощени от председателя на ДАМТН да издават
задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или съоръжения
към тях, както и да определят срок за тяхното изпълнение;
констативния
протокол от проверката на място, при която е било констатирано неизпълнението
на процесното предписание – л.27-28),
кореспондиращи помежду си, без да са налице съществени
противоречия между тях, поради което съдът намира описаното в НП нарушение и
извършването му от жалбоподателя за доказани по несъмнен и безспорен начин.
В изпълнение на служебната си проверка за
законосъобразност съдът не констатира и съществени процесуални нарушения, които
да са били допуснати при съставянето на АУАН и/или издаването на НП, обуславящи
отмяната на последното като незаконосъобразно, включително твърдените такива от
жалбоподателя. Доколкото се касае за неизпълнение на задължение по дадено
предписание, обусловено със срок – 09.07.2018 год., то правилно е прието в НП,
че нарушението е било извършено в първия ден след изтичането на този срок, а
именно на 10.07.2018 год. Фактът, че нарушението е било извършено на 10.07.2018
год., а констатирано в по-късен момент – при проверката на място, извършена на 12.10.2018
год., не води до неяснота относно датата на извършване на нарушението, приета
като такава от административно-наказващия орган, още повече, че последната
изрично е посочена от него. При тези данни АУАН се явява съставен в сроковете
по чл.34 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания). В
заключение следва да бъде отбелязано, че административнонаказателното обвинение
е формулирано от фактическа и правна страна достатъчно пълно, точно и ясно, без
да са налице съответствия, щото жалбоподателят да може да го разбере, за да
организира адекватно защитата си.
Същевременно обаче съдът намира, че наложеното с НП
наказание – имуществена санкция в размер на 2000 лева, необосновано е било
определено над предвидения в закона минимален размер на наказанието за
извършеното нарушение – 1000 лева, без да е налице позоваване на каквито и да
било отегчаващи отговорността обстоятелства, в частност – обуславящи
по-високата обществена опасност на процесното нарушение в сравнение с
обичайните нарушения от този вид. Ето защо съдът намира, че обжалваното НП
следва да бъде изменено, като размерът на наложената с него имуществена санкция
бъде намален до предвидения в закона минимален такъв.
Водим от горните мотиви, съдът
Р Е
Ш И :
ИЗМЕНЯВА наказателно постановление № НЯСС-60 от 25.02.2019 год., издадено от К.М.В. на длъжност
заместник-председател на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор,
като НАМАЛЯВА размера на наложената
с него на Община Стара Загора имуществена санкция от 2000 (две хиляди) лева на
1000 (хиляда) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен
срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд
Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: