Решение по дело №684/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 271
Дата: 10 май 2019 г. (в сила от 4 октомври 2019 г.)
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20195530200684
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 март 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

Номер:                                        10.05.2019 г.                          гр.Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорският районен съд                               Шести наказателен състав

На двадесет и пети април                                     Година: 2019

В публичното заседание в следния състав:

 

                                                                       Председател: Златко Мазников

                                                           Съдебни заседатели:

 

Секретар: Светла Иванова

Прокурор:

 

Разгледа докладваното от съдията Златко Мазников

а.н.дело № 684 по описа за 2019 година

 

 

и за да се произнесе, съобрази:

Обжалвано е НП (наказателно постановление) № НЯСС-60 от 25.02.2019 год., издадено от К.М.В. на длъжност заместник-председател на ДАМТН (Държавна агенция за метрологичен и технически надзор), оправомощен за това със заповед № А-5 от 02.01.2018 год. на председателя на ДАМТН (л.29 от делото).

Жалбоподателят Община Стара Загора твърди, че НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено.

Въззиваемата страна ДАМТН, редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание, но представя писмено становище (л.52-58 от делото), в което излага съображения за неоснователност на жалбата и моли НП да бъде потвърдено.

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

С обжалваното НП (л.14 от делото), издадено въз основа на АУАН (акт за установяване на административно нарушение) № 07-202 от 26.11.2018 год. (л.17-18 от делото), жалбоподателят е санкциониран на основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ – Закон за водите („Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което: не изпълни предписание по чл.138а, ал.3, т.5 или задължение по чл.190а, ал. 2 – от 1000 до 20 000 лв.) за нарушение на чл.190а, ал.2 от ЗВ („Собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал.1, т.3 и по чл.138а, ал.3, т.5“) във връзка с чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ („Председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл.190, ал.4 имат право: да дават предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл.141, ал.2, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към чл.13, т.1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение“), изразяващо се в това, че като собственик съобразно актове за публична общинска собственост № 00660 и № 00659 от 03.12.1999 год. на язовир „Малка Верея“, находящ се в поземлени имоти № 000237 в землището на с.Малка Верея и № 000115 в землището на с.Лясково, община Стара Загора, не е изпълнил предписанието да премахне струпаните камъни и боклуци от отводящия канал на приливника в указания му за това срок – 09.07.2018 год., дадено му с констативен протокол № 07-06-31 от 15.05.2018 год. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръжения към тях“, като изрично е отразено, че нарушението е било констатирано при проверка – обход и оглед на малка язовирна стена и съоръженията към нея, извършена на място на 12.10.2018 год., за което е бил съставен констативен протокол № 07-06-111 от 12.10.2018 год.     

В случая фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се потвърждават от всички събрани в хода на съдебното следствие гласни и писмени доказателства (в частност:

показанията на актосъставителя и свидетеля по акта;

актовете за публична общинска собственост на язовир „Малка Верея“ – л.35-36 от делото;

протокола от проверката на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръжения към тях“ при ДАМТН, чието предписание не е било изпълнено – л.32-33 от делото, като от същия и от приложената на л.34 от делото заповед се установява още, че конкретната проверка е била извършена от длъжностни лица, изрично оправомощени от председателя на ДАМТН да издават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или съоръжения към тях, както и да определят срок за тяхното изпълнение;     

 констативния протокол от проверката на място, при която е било констатирано неизпълнението на процесното предписание – л.27-28),

кореспондиращи помежду си, без да са налице съществени противоречия между тях, поради което съдът намира описаното в НП нарушение и извършването му от жалбоподателя за доказани по несъмнен и безспорен начин.

В изпълнение на служебната си проверка за законосъобразност съдът не констатира и съществени процесуални нарушения, които да са били допуснати при съставянето на АУАН и/или издаването на НП, обуславящи отмяната на последното като незаконосъобразно, включително твърдените такива от жалбоподателя. Доколкото се касае за неизпълнение на задължение по дадено предписание, обусловено със срок – 09.07.2018 год., то правилно е прието в НП, че нарушението е било извършено в първия ден след изтичането на този срок, а именно на 10.07.2018 год. Фактът, че нарушението е било извършено на 10.07.2018 год., а констатирано в по-късен момент – при проверката на място, извършена на 12.10.2018 год., не води до неяснота относно датата на извършване на нарушението, приета като такава от административно-наказващия орган, още повече, че последната изрично е посочена от него. При тези данни АУАН се явява съставен в сроковете по чл.34 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания). В заключение следва да бъде отбелязано, че административнонаказателното обвинение е формулирано от фактическа и правна страна достатъчно пълно, точно и ясно, без да са налице съответствия, щото жалбоподателят да може да го разбере, за да организира адекватно защитата си.       

Същевременно обаче съдът намира, че наложеното с НП наказание – имуществена санкция в размер на 2000 лева, необосновано е било определено над предвидения в закона минимален размер на наказанието за извършеното нарушение – 1000 лева, без да е налице позоваване на каквито и да било отегчаващи отговорността обстоятелства, в частност – обуславящи по-високата обществена опасност на процесното нарушение в сравнение с обичайните нарушения от този вид. Ето защо съдът намира, че обжалваното НП следва да бъде изменено, като размерът на наложената с него имуществена санкция бъде намален до предвидения в закона минимален такъв.      

Водим от горните мотиви, съдът  

     

                                  Р  Е  Ш  И :

 

ИЗМЕНЯВА наказателно постановление № НЯСС-60 от 25.02.2019 год., издадено от К.М.В. на длъжност заместник-председател на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, като НАМАЛЯВА размера на наложената с него на Община Стара Загора имуществена санкция от 2000 (две хиляди) лева на 1000 (хиляда) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: