Определение по дело №241/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 декември 2022 г. (в сила от 29 декември 2022 г.)
Съдия: Диян Димитров Атанасов
Дело: 20227090700241
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 1192

 

гр. Габрово, 29.12.2022 г.

 

 

В  И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ГАБРОВО, в закрито заседание на двадесет и девети декември през две хиляди и двадесет и втора година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИЯН АТАНАСОВ

 

като разгледа докладваното от председателя административно дело № 241 по описа на съда за 2022 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 153, ал. 7 от ДОПК.

Образувано е по жалба на  К.В.Т. ***, чрез пълномощник адвокат Р.Б., против решение №110/22.11.2022 г. на директора на Дирекция «ОДОП» гр. Велико Търново при ЦУ на НАП, с което е отказано спиране изпълнението на ревизионен акт (РА) № Р-04000721006223-091-001/10.10.2022 г., поправен с РАПРА № П-04000722179159-003-001/12.10.2022 г., издадени от органи по приходите към ТД на НАП Велико Търново.

Жалбоподателят счита, че решението, с което е отказано спиране изпълнението на РА, е незаконосъобразно, нецелесъобразно и постановено от некомпетентен орган. Изтъква, че на два пъти е направено искане за спиране на ревизонното производство, с оглед наличието на висящо наказателно производство. Съгласно Определение №1106/29.11.2022г. по адм.д. №231/2022г. по описа на Административен съд - Габрово било констатирано, че в действителност са налице основания за това, с оглед преюдициалния спор, дал основание да се води следствено сл.д. №9/2022г. по описа на ОСлО при ОП Габрово. Счита, че съгласно чл.153, ал. 5 от ДОПК, решаващият орган има възможността да извърши преценка за наличието на основание за спиране изпълнението на ревизионния акт, което е обусловено от оперативната самостоятелствност, с която разполага същия. В конкретния случай, решаващият орган е следвало да прецени до каква степен самото ревизионно производство има основание да бъде спряно. Самото спиране на изпълнението се явява производно производство на производството по ревизия. Цитираното определение по адм.д. №231/2022г. по описа на Административен съд - Габрово, има задължителен характер за ревизиращия орган, като именно преюдициалността на наказателния спор е от значение за ревизионното производство и за спирането на изпълнението на ревизионния акт.

Ответникът по жалбата – Директор Дирекция "ОДОП" – гр. Велико Търново изразява становище за неоснователност на жалбата.

Съдът, като прецени основанията по подадената жалба и се запозна с доказателствата по делото, намери следното от фактическа страна:

Обжалваното решение е връчено на пълномощника на жалбоподателката на 25.11.2022 г., а жалбата е заведена на 02.12.2022 г., следователно същата е подадена в законоустановения седмодневен срок от заинтересовано лице, при което се явява допустима, на основание чл. 153, ал. 7 изр. първо от ДОПК.

Разгледана по същество, тя е неоснователна поради следните съображения:

Неоснователно е възражението, касаещо компетентността на издалия решение № 110/22.11.2022 г. орган, тъй като съгласно чл.153, ал. 3 от ДОПК искането за спиране на изпълнение се подава до органа, компетентен да разгледа жалбата срещу ревизионния акт. В конкретния случай РА е издаден от органи по приходите към ТД на НАП В. Търново, на лице с адрес по чл. 8 от ДОПК - гр. Трявна, ул. “Минчо Д. Венков“ №9. Поради това и на осн. чл. 152 ал. 2 от ДОПК, компетентен да разгледа жалбата срещу РА и тази по искането за спиране на изпълнение на РА е директорът на Дирекция „ОДОП“ Велико Търново при ЦУ на НАП.

За да откаже спирането на изпълнението, административният орган е приел, че към жалбата не са представени доказателства за направено надлежно обезпечение на целия общ размер на главницата и лихвите от 16 270,77 лв. към датата на подаване на искането, като върху банковата сметка на жалбоподателката в «Банка ДСК» ЕАД вече е наложен запор в полза на ТД на НАП Бургас, офис Сливен, а по сметката й в „ОББ“ АД няма наличи авоари за обезпечаване на задълженията. От това е направен извод, че с наложеното обезпечение са гарантирани правата на държавата, и не са налице предпоставките по чл. 153, ал. 3 от ДОПК.

По делото не се спори, а се установява и от приложените доказателства, че към моментът на подаване на искането за спиране на допуснатото по закон предварително изпълнение, установените с ревизионен акт (РА) № Р-04000721006223-091-001/10.10.2022 г., поправен с РАПРА № П-04000722179159-003-001/12.10.2022 г., издадени от органи по приходите към ТД на НАП Велико Търново, публични задължения, дължими от К.Т., са в общ размер на 16 141,18 лв., в това число главница - 12958,25 лв. и лихви 3 182,93 лв., като след датата на издаване на РА до датата на подаване на искането за спиране на изпълнението допълнително са изчислени лихви в размер на 129,59 лв.

Не е спорно също, че с жалба вх. № 23581/15.11.2022 г. К.Т., чрез пълномощника си адв. Р. Б., е обжалвала горепосочения ревизионен акт по административен ред, като в жалбата е направено изрично искане за спиране на изпълнението на ревизионния акт.

С това са налице първите две предпоставки за уважаване на искането. Не е налице обаче третата изискуема от закона предпоставка за спиране изпълнението на процесния ревизионен акт.

От приложените в преписката по искането за спиране доказателства се установява, че в хода на ревизията по искане на орган по приходите е издадено Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки, на осн. чл. 121, ал. 1 от ДОПК, изх. № С220007-023-0001904/04.07.2022 г., с което е наложен запор върху налични и постъпващи суми по банкови сметки, депозити, вложени вещи в трезори, включително и съдържанието на касетите, както и суми, предоставени за доверително управление в Банка ДСК АД и „Обединена българска банка“ АД за сумата от 15635,32 лв. Във връзка с наложеното предварително обезпечение е изпратено запорно съобщение изх. № С220007-003-0039245/04.07.2022 г. до Банка ДСК АД, от където е получен отговор, че длъжникът има открита банкова сметка, ***. Посочено е също, че върху сметката на лицето вече има наложен запор в полза на ТД на НАП Бургас, офис Сливен. Изпратено е запорно съобщение № С220007-003-0039253/04.07.2022 г. и до ОББ АД, от където е получен отговор, че по сметката на К.Т. няма налични авоари за обезпечаване на вземането.

След издаването на обжалвания РА, с Постановление за продължаване действието на наложени предварителни обезпечителни мерки с изх. № С220007-139-0002254/11.10.2022г., на осн. чл. 121, ал.6 във връзка с чл.195 от ДОПК е продължено действието на наложените предварителни обезпечителни мерки. Изпратени са запорни съобщения до „ДСК“ АД и „ОББ“ АД. По преписката няма доказателства за направени други обезпечения на задълженията по обжалвания РА, освен посочените по-горе.

От страна на К.Т. няма направено и предложение за налагане на допълнителни обезпечителни мерки върху друго конкретно имущество.

Съгласно чл. 153 ал. 3 от ДОПК, към искането за спиране на изпълнение на РА се прилагат доказателствата за направеното обезпечение в размера на главницата и лихвите към датата на подаване на искането, а в случаите, когато не е наложено обезпечение, искането трябва да съдържа предложение за обезпечение в същия размер.

Съгласно чл. 153 ал. 4 от ДОПК, решаващият орган спира изпълнението на ревизионния акт, ако представеното обезпечение е в пари, безусловна и неотменяема банкова гаранция или държавни ценни книжа и е в размера по ал. 3. Съгласно чл. 153 ал. 5 от ДОПК, в останалите случаи решаващият орган извършва преценка съобразно представеното, съответно предложеното обезпечение и може да спре изпълнението, като задължи компетентния публичен изпълнител в определен срок да наложи обезпечителни мерки върху предложеното като обезпечение имущество.

В настоящият случай ревизираното лице моли да се спре изпълнението на РА, без да прилага доказателства за направено обезпечение в размера на главницата и лихвите. Не е направено и предложение за обезпечение в същия размер. Доказателствената тежест за установяването на тези факти е върху жалбоподателя.

При липсата на такова обезпечение, което да покрива задълженията по обжалвания РА, което да гарантира едно успешно принудително изпълнение на същите, се налага извод за това, че решението, с което е отхвърлено искането за спиране на изпълнението на РА, се явява правилно и законосъобразно.

Съдът намира за неотносими по предмета на делото изложените в жалбата аргументи, че производството по спиране на изпълнението на РА е производно на това по спиране на ревизия, съответно изпълнението на РА следва да бъде спряно въз основа на преюдициалността на наказателно-правното дело. На първо място, неправилно е заявеното в жалбата становище, че с Определение № 1106/29.11.2022 г. по адм.д. №231/2022 г. на АС Габрово се установява преюдициалност на сл.д. №9/2022 г. по описа на ОСлО Габрово към ревизионното производство. Цитираното определение е приложено към преписката и от него се установява, че със същото е отменено Решение за отказ за спиране на производството № Р-04000721006223-104-001 от 12.10.2022 г. на началник сектор ИС „Контрол“ при ТД на НАП – Велико Търново, с което е отказано спиране на производството по издаване на актове от органите по приходите, свързани с извършвана ревизия, възложена със Заповед № Р-04000721006223-020-004 от 22.07.2022 г. по молба вх. № 20572 от 6.10.2022 г., подадена от К.В.Т.. Преписката е върната за ново произнасяне от компетентния по чл. 34, ал. 3 от ДОПК орган, но в определението липсва извод за твърдяната преюдициалност, следователно това твърдение подлежи на нова, самостоятелна преценка от компетентния орган. 

На следващо място, производството по спиране на изпълнението на РА е самостоятелно производство, което не е обвързано с това по спиране на ревизионното производство. Съгласно чл. 153 ал. 1 и чл. 157 ал. 1 от ДОПК, дори обжалването на ревизионния акт по административен и съдебен ред не спира неговото изпълнение. Следователно, при наличието на издаден РА, за да бъде спряно изпълнението на същия е необходимо да бъдат изпълнени кумулативно и лимитативно посочените в чл. 153 от ДОПК условия. В рамките на настоящото производство на съдебен контрол подлежи единствено тяхното съблюдаване от решаващия орган. Наличието на основания за спиране на производството по чл. 34 ал. 1 от ДОПК е предмет на отделна преценка, осъществявана по друг ред и решението на административния орган подлежи на необвързан с настоящия съдебен контрол, доколкото се касае за две различни  производства /изпълнително и ревизионно/.

С оглед на представените доказателства и изложените мотиви съдът намира, че не са налице основания за отмяна на постановеното решение №110/22.11.2022 г. на директора на Дирекция «ОДОП» гр. Велико Търново при ЦУ на НАП, същото е правилно и законосъобразно, а жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

Въз основа на горното и на осн. чл. 153, ал. 7 от ДОПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.В.Т. ***, ЕГН:**********, чрез пълномощник адвокат Р.Б., против решение №110/22.11.2022 г. на директора на Дирекция «ОДОП» гр. Велико Търново при ЦУ на НАП, като НЕОСНОВАТЕЛНА.

Определението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

СЪДИЯ: