Р Е Ш Е Н И Е
№ 132
гр. Габрово, 21.11.2023
година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ГАБРОВО в публично заседание на шестнадесети ноември две хиляди двадесет
и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАНИЕЛА ГИШИНА
при
секретаря РАДОСЛАВА РАЙЧЕВА и с
участието на прокурора ……………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм.
дело № 240 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл.
от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 459 и сл. от
Изборния кодекс /ИК/.
Производството е образувано по жалба от Коалиция „Продължаваме промяната - Демократична България“ против Решение № 161-МИ от 30.10.2023 година на Общинска избирателна комисия – Севлиево за избиране на кмет на кметство Шумата при проведения на 29.10.2023 година първи тур на местни избори.
В жалбата се изразява несъгласие с оспореното решение, като се твърди, че същото е незаконосъобразно и издадено в нарушение на разпоредбите на ИК. Наведените в жалбата доводи се свеждат до това, че с Решение № 082 от 23.04.2019 година Общински съвет – Севлиево променя границите на кметство Шумата, като присъединява към територията му населено място Енев рът; при провеждане на първи тур на местните избори на 29.10.2023 година на жителте на с. Енев рът, които според горепосоченото решение на Общински съвет – Севлиево са към кметство Шумата, не била предоставена възможност да гласуват за кмет на своето кметство; прави се позоваване на разпоредбите на чл. 14 и чл. 15, ал. 1 и 2 от Закона за административно-териториалното устройство на Република България /ЗАТУРБ/; твърди се, че гореизложеното рефлектирало сериозно върху изборните резултати за избор на кмет на кметство Шумата и представлява съществено нарушение на политическите права на гражданите, признати им от чл. 42, ал. 1 от Конституцията на Република България и гарантирани им от нея и от законите на страната; избраният кмет на кметство се явява избран само от част от жителите на кметството. Прави се искане за обявяване избора на кмет на кметство Шумата за недействителен.
В открито съдебно заседание оспорващата страна Коалиция „Продължаваме промяната - Демократична България“ се представлява от надлежно упълномощен процесуален представител – адвокат, поддържа се жалбата, както и искането по същество; в хода по същество се заявява претенция за присъждане на адвокатско възнаграждение съгласно представения договор за правна защита и съдействие.
Ответната страна Общинска избирателна комисия /ОИК/ – Севлиево в открито съдебно заседание се представлява от секретаря на комисията, притежаващ и качеството адвокат, оспорва се жалбата, по същество се прави искане за отхвърляне на жалбата като неоснователна, като се излагат доводи за надделяващ обществен интерес и липса на възможност допускането до гласуване на 6 или 7 души да повлияе на получения резултат.
Заинтересованата страна Б.Х.Т. в
открито съдебно заседание се явява лично и се представлява от надлежно
упълномощен процесуален представител – адвокат, заявява се становище за
неоснователност на оспорването, а по същество се прави искане за отхвърлянето
му.
Съдът
намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу
административен акт, подлежащ на пряк съдебен контрол и в законоустановения
срок по чл. 459, ал. 1 от ИК.
След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:
С Решение № 082 от 23.04.2019 година на Общински съвет – Севлиево са променени границите на кметство Шумата, като към територията му се присъединява населено място Енев рът /л. 74/. Решението е публикувано в „Държавен вестник” № 39 от 14.05.2019 година /л. 75/.
С Решение № 86-МИ от 26.09.2023 година ОИК – Севлиево регистрира и обявява кандидати за кметове на кметства в община Севлиево, предложени от Коалиция „ПП-ДБ” за участие в изборите за общински съвенници и кметове, насрочени на 29.10.2023 година, като за кмет на кметство Шумата кандидат е И.Г.Р. /л. 72-73/.
С оспореното Решение № 161-МИ от 30.10.2023 година ОИК – Севлиево обявява за избран за кмет на кметство Шумата на първи тур Б.Х.Т., издигнат от ПП „ГЕРБ”, получил 186 действителни гласове. От представените по делото Протокол от 29.10.2023 година на СИК в избирателна секция кметство Шумата /л. 40-47/ и Протокол от 30.10.2023 година на ОИК за избиране на кмет на кметство Шумата /л. 15-22/ се установява, че Б.Х.Т., издигнат от ПП „ГЕРБ”, е получил 186 гласа, П.Н.Н., издигнат от „Земеделски народен съюз” – 45 гласа, а И.Г.Р., издигнат от оспорващата коалиция „ПП- ДБ” е получил 30 гласа.
По делото е представена кореспонденция на ОИК – Севлиево, адресирана до ЦИК, Администрацията на Министерския съвет на РБългария, копие до Областен управител на област Габрово, по повод липсващи протоколи за кмет на кметство /л. 90-94/.
От страна на общинската администрация на Община Севлиево по делото е депозирана информация, че съгласно Таблица на българските граждани за избиране на общински съветници и кметове на 29.10.2023 година към 08.09.2023 година, получена от Главна дирекция ГРАО към МРРБ, броят на избирателите в с. Енев рът е 6 /шест/, а съгласно писмо изх. № МИ-06-370 от 19.09.2023 година на ЦИК /л. 98/ и Методически указания по прилагане на ИК, приети с Решение № 2654-МИ от 12.10.2023 година и Решение № 2655-МИ от 12.10.2023 година /т. 4.4. раздел III Изборен ден от Указанията/ в случаите, когато в избирателната секция са включени избиратели с адресна регистрация в населени места извън територията на кметството и нямат право да гласуват за кмет на кметство, тогава преди предаване на избирателните списъци за гласуване на СИК, общинската администрация отбелязва в избирателния списък в графа „Забележки” срещу имената на избирателите, които нямат право да гласуват за кмет на кметство „Без КК” /л. 97-98/. Информацията относно избиратели с адресна регистрация в населени места извън територията на кметството е публикувана и в официалния фейсбук профил на Община Севлиево /л. 99-102/.
По делото са представени 2 броя протоколи, съставени на 29.10.2023 година, относно отказ на право на гласуване на посочено във всеки от протоколите физическо лице – на последното е отказано да гласува за кмет на кметство Шумата поради това, че адресът му е в съставно село Енев рът /л. 80-81/. Макар да не е посочено от кого са съставени, като не е посочено и чии са поставените подписи, не е спорно между страните, че протоколите са съставени и подписани от членовете на СИК в с. Шумата.
Съгласно разпоредбата на чл. 15, ал. 1 от ЗАТУРБ територия на кметството е територията на населеното място.
ЦИК е публикувала Списък на кметствата, в които ще се избират кметове на кметства на 29.10.2023 година /https://www.cik.bg/bg/mestni_izbori_2023/for-voters/, в който списък под № 480 фигурира кметство Шумата, община Севлиево, област Габрово, код на кметство /ЕКАТТЕ/ GAB29-32, код на населеното място /ЕКАТТЕ/ 83497 и население по постоянен адрес към 04.08.2023 година /ГД ГРАО/ - 1012.
Съгласно чл. 404, ал. 2 от ИК, за произвеждане на избори за кмет на община, район или кметство територията на общината, района или кметството представлява един едномандатен изборен район.
С Решение № 7-МИ от 12.09.2023 година на ОИК – Севлиево /https://oik0729.cik.bg/mi2023/decisions/7/2023-09-12/ на основание чл. 87, ал. 1, т. 3 от ИК са определени и обявени номерата на изборните райони в Община Севлиево, като с № ********* е Едномандатен изборен район за избор на кмет на кметство с. Шумата.
При така установените факти настоящият съдебен състав намира, че избирателите с адресна регистрация в населено място Енев рът е следвало да бъдат допуснати да гласуват за кмет на кметство с. Шумата, тъй като територията на Енев рът се явява /присъединена/ част от територията на кметство с. Шумата, а посоченото в Методическите указания на ЦИК и писмо с изх. № МИ-06-370 от 19.09.2023 година на ЦИК /л. 98/ не се отнасят за процесния случай, тъй като в него не става въпрос за избиратели с адресна регистрация в населено място извън територията на кметството.
В производството по чл. 459 и сл. от ИК, в което се обжалва решението ОИК за определяне на изборните резултати, се осъществява контрол за законосъобразност на избора, изразяващ се в проверка за наличието на нарушения в изборния процес и преценка за тяхното влияние върху крайния резултат. За да бъде преценена жалбата като основателна, съдът следва да установи такива нарушения при провеждане на избора, които биха довели до опорочаване волята на избирателя и промяна на вота, което в крайна сметка да направи невъзможно определянето на резултата от избора или в хипотезата на чл. 459, ал. 10, изр. 2 от ИК, поради наличието на техническа грешка или грешка в пресмятането, да наложи връщане на книжата на ОИК за обявяване на действителните резултати. В процесния случай следва да се съобрази това, че дори и въпросните шестима гласоподаватели с адресна регистрация в с. Енев рът да са изявили желание да гласуват за кмет на кметство с. Шумата /като в процесния случай има такива данни за двама – л. 80-81/, да са били допуснати да гласуват и да са гласували за кандидата, регистриран от оспорващата коалиция, то това не би довело до промяна в изборния резултат, защото разликата между получените от кандидатите за кмет на кметство гласове е повече от 6 /вж. Протокол от 29.10.2023 година на СИК в избирателна секция кметство Шумата на л. 40-47 и Протокол от 30.10.2023 година на ОИК за избиране на кмет на кметство Шумата на л. 15-22/.
Оспореното решение на ОИК – Севлиево е издадено от компетентен орган, в писмена форма и по установен образец, при наличието на посочените фактически и правни основания за издаването му, при спазване на материалноправните разпоредби, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в съответствие с целта на закона.
Водим от горното и на основание чл. 459, ал. 10, изр. първо, предл. първо от ИК, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 161-МИ от 30.10.2023 година на Общинска избирателна комисия – Севлиево за избиране на кмет на кметство Шумата при проведения на 29.10.2023 година първи тур на местни избори.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: