Решение по дело №189/2019 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 324
Дата: 23 май 2019 г. (в сила от 9 август 2019 г.)
Съдия: Таня Петкова Петкова
Дело: 20195220200189
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 януари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№……

 

гр. Пазарджик, 23.05.2019 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

РАЙОНЕН СЪД ГР. ПАЗАРДЖИК, Наказателна колегия, Х състав, в публичното заседание на двадесет и седми март две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ ПЕТКОВА

 

при секретаря Соня Моллова, като разгледа докладваното от районен съдия Петкова АНД № 189/2019 г. по описа на Районен съд Пазарджик, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от Д.Д.М., с ЕГН- **********, с адрес ***, чрез пълномощника адв. Н.Б. от ПАК, против Електронен фиш Серия К № 2210525/ 06.07.2018 г. на ОД на МВР- Пазарджик, с който на основание чл.189 ал.4 във вр. с чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП, за нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП, му е наложена глоба в размер на 50 лева.

Релевираните в подадената жалба оплаквания обобщено се свеждат до наличие на незаконосъобразност на ЕФ, чиято отмяна се иска.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява лично, но изпраща процесуален представител, който поддържа жалбата, ангажира доказателства и представя писмено становище, в което излага съображения в подкрепа на искането за отмяна на ЕФ.

За въззиваемата страна, редовно призована не се явява представител. С АНП е депозирано писмено становище, с което се иска ЕФ да бъде потвърден, а жалбата да бъде отхвърлена като необоснована и неоснователна, с изложени подробни съображения.

Районният съд провери основателността на жалбата, след като съобрази становищата на страните, съобразявайки закона, по вътрешно убеждение и като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства при съблюдаване разпоредбата на чл.63 от ЗАНН, прие за установено следното:

Жалбоподателят е санкциониран за това, че на 06.07.2018 г., в 13,38 часа, в с. Ветрен дол, ул. „Паърва“ в посока от с. Варвара за гр. Пазарджик, е управлявал л.а. „***“ с рег. № ***, като се е движил с превишена скорост от 66 км/час, при максимално допустима за движение в населено място от 50 км/час. Скоростта била установена и фиксирана с автоматизирано техническо средство (АТТС)- мобилна радарна система TFR1- M 606. Системата отчела движение със скорост именно от 66 км/час, т.е. превишение на скоростта от 16 км/час, но от това превишение са били извадени 3 км/час, каквато е възможната технически допустима грешка на техническото средство при засичане на движение със скорост до 100 км/час, което би било в полза на жалбоподателя и така се формирало превишението от 13 км/час, респ. движение със скорост от 63 км/ч.

Въз основа на това бил издаден атакуваният ЕФ. ЕФ е връчен лично на санкционираното лице на 03.01.2019 г., видно от разписка на л.13 от делото. Жалбата против фиша е подадена в РС- Пазарджик чрез надлежно упълномощено от санкционирания лице, по пощата на 04.01.2019 г. (виж пощенско клеймо на л.21 от делото), т.е. в срока по чл.189 ал.8 от ЗДвП, при което е процесуално допустима, като подадена в срок и от лице, активно легитимирано да инициира съдебен контрол за законосъобразност на ЕФ.

Горната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства и веществено доказателствено средство- фотос от видеоклип, които са абсолютно непротиворечиви.

При така установеното е видно, че жалбата против атакувания ЕФ е основателна.

Първо следва да се каже, че атакуваният ЕФ е изправен от гледна точка на своето съдържание като реквизити и издателя си. Не се оспорва обстоятелството, че лекият автомобил заснет с АТСС е собственост на жалбоподателя М.. В този смисъл са и данните за собственост и регистрация на МПС.

В хода на административнонаказателното производство обаче не се доказа безспорно, до степен на несъмненост фактът на извършеното нарушение от страна на жалбоподателя по чл.21 ал.1 от ЗДП.

Това е така, защото при установяването на административното нарушение с гореописаното АТТС не е било изпълнено императивното изискване на чл.10 ал.3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи. Съгласно посочената разпоредба при работа с временно разположени на участък от пътя АТСС за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда. В процесния случай последното изискване не е спазено. Съставен е протокол за използване на АТСС (л. 11 от делото), но същият не е съпроводен със снимка на разположението на уреда- на мобилното АТСС. Такава снимка е неразделна част от протокола, а при положение, че има спор или съмнение, че в конкретния случай се касае за работа с временно разположено на участък от пътя автоматизирано техническо средство, респ. система за контрол на скоростта, снимката има за предназначение да даде визуална представа къде точно е било поставено мобилното АТСС, за да се прецени дали това място отговаря на посоченото в протокола, и къде е било разположено мобилното АТТС спрямо посоката на сработване и позиционирането на автоматизираните технически средства и системи. Изпълнението на това изискване е от значение и за проверка изпълнението на разпоредбата на чл.8 от посочената наредба, а именно „При контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта”.

В конкретния случай автомобилът на жалбоподателя е бил заснет в населено място- с. Ветрен дол, ул. Първа, в посока от с. Варвара към с. Братаница (гр. Пазарджик). Това обстоятелство е било отразено в ЕФ и в Протокола за използване на АТСС. Не посочено обаче мястото за контрол. В цитирания протокол е отразено само, че е с. Ветрен дол, ул. Първа. Не е посочен номер на улицата или км на републиканския път ІІ-84, част от който е ул. Първа в с. ветрен дол. Липсата на снимка на разположението на АТСС не позволява в случая да се установи категорично дали наистина мобилната камера за видеоконтрол е била разположена на мястото, което е отразено в протокола и кое точно е това място. Това място не може да бъде определено и от представеното и прието по делото приложение към преписка 1/06.07.2018 г. към клип № 1235 (клипът на заснетото нарушение с АТСС- бел. моя) на л.96 от делото. Видно от същото е, единствено, че точката да контрол се намира в границите на населеното място- с. Ветрен дол и че е на главна улица, в случая ул. „Първа“, като се има предвид, че същата продължава и в посока към с. Варвара. Отново не става ясно обаче конкретното местоположение на АТСС. Същото не бе установено и от показанията на св. Н.П., полицейският служител позиционирал и задействал работния режим на АТСС. Той заяви, че не може да каже за процесното нарушение къде точно е бил позициониран полицейският автомобил, в който е била АТСС. Обясни, че са две местата, на които по принцип се позиционират, като посочи ориентировъчно и къде са същите на ул. Първа в с. Ветрен дол. Св. П. обаче не може да посочи отбелязаното в приложение 1 към клипа местоположение на точката за контрол къде се намира и на какво отстояние от началото на населеното място с. Ветрен дол в посока гр. Пазарджик се намира. Не можа да посочи мястото на приетите като писмено доказателство по делото скици и схема на Община Септември.

Липсата на снимка на разположението на АТСС не позволява да се установи и на какво разстояние е била АТСС от началото на населеното място с. Ветрен дол, още повече, че липсва поставен знак табела Д11 „Начало на населено място и селищно образувание”, видно от справка на Община Септември (л.101-102 от делото), при което не може да се прецени дали, когато е бил засечен автомобилът на жалбоподателя, той вече е бил навлязъл в границите на това населено място или все още не е бил. Или е засечен в границите на предходното населено място- с. Варвара. Още повече, че АТСС има един сравнително голям интервал на дистанцията при заснемане- от 60 до 120 метра, което е видно от техническото му описание, раздел „Технически характеристики” в Техническо описание и инструкция за експлоатация на TFR1-М (л.52-62 от делото).

В този смисъл, съдържащото се в ЕФ твърдение, че жалбоподателят е управлявал автомобила си в с. Ветрен дол по ул. Първа се явява доказателствено необезпечено, тъй като и от приложената снимка- клип № 1235/06.07.2018 г. не може да се направи категоричен извод за местоположението на мобилното АТТС, респ. за местоположението на заснетия автомобил в момента на засичането на скоростта му.

Всичко това е достатъчно да се отмени обжалваният ЕФ.

Не могат да бъдат споделени единствено възраженията, направени от процесуалния представител на жалбоподателя, че между двете населени места- с. Варвара и с. Ветрен дол имало извънградски участък, тъй като от приетите по делото писмени доказателства- Справка от Община Септември, в едно със скици и схема, се установява, че такъв участък липсва. Напротив двете селища се разделят единствено от осева точка 43, отразена в скица № 6/12.03.2019 г. изготвена от Дирекция „АТУ“ при Община Септември (л.104 от делото).

Съдът не споделя и другото направено възражение, а именно за нарушение на процедурата по издаване на ЕФ, доколкото мястото на контрол на скоростта с АТСС не било сигнализирано с пътен знак Е24. Следва да се има предвид, че към датата на нарушението чл.7 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., който разписваше това императивно изискване, е отменен, както и аналогичното изискване в чл.165 от ЗДвП. При тези нормативни изменения фактът, че в чл.133а от Наредба № 18 oт 23.07.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци все още стоят разписани правилата за това на какво разстояние се поставя пътен знак Е24, е без значение, още повече, че с тази разпоредба не се въвежда задължението за сигнализиране на контролирания пътен участък с пътен знак Е24, а е разписан единствено начина на неговото позициониране.

По отношение на искането на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски, направено в представената писмена защита, съдът намира същото за неоснователно по следните съображения: В производството пред районния съд по разглеждане на жалба срещу НП, респ. ЕФ, при субсидиарно прилагане на НПК съгласно чл.84 от ЗАНН във вр. с чл.190 ал.1 от НПК, когато НП е отменено не се присъждат разноски в полза на нарушителя, а те могат да бъдат потърсени в отделно исково производство по реда на ЗОДОВ. В този смисъл е и ТР № 2/03.06.2009 г. на ВКС.

По изложените по-горе съображения Районен съд Пазарджик, в настоящия състав, след като извърши анализ на установените обстоятелства и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия К № 2210525/ 06.07.2018 г. на ОД на МВР- Пазарджик, с който на Д.Д.М., с ЕГН- **********, с адрес ***, на основание чл.189 ал.4 във вр. с чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП, за нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП, му е наложена глоба в размер на 50 лева, като незаконосъобразен.

 

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Административен съд гр. Пазарджик.

 

 

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: