РЕШЕНИЕ
№ 1013
Разград, 13.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Разград - I състав, в съдебно заседание на пети ноември две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | СВЕТЛА РОБЕВА |
При секретар ПЛАМЕНА МИХАЙЛОВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛА РОБЕВА административно дело № 20257190700222 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК във вр. с чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление /ЗУСЕФСУ/.
Постъпила е жалба от Община Разград против Решение № РД-02-14-1457 от 16.07.2025 г., издадено от ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, с което на основание чл. 60, ал. 1, чл. 62, ал. 1, ал. 2 и ал. 3, чл. 63, ал. 1, т. 1 и чл. 64, ал. 1 ЗУСЕФСУ е постановен отказ да се извърши верификация и плащане на разходи в размер на 119 160 лв., включени в искане за окончателно плащане по договор № BG16RFOP001-8.006-0022-С01-U-01 от 06.10.2023 г. с изпълнител „Еврика 3М“ ЕООД. В жалбата се твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно като постановено в противоречие с материалния и процесуалния закон. Излагат се съображения за неяснота относно фактическите основания за издаване на акта, тъй като в него не било посочено естеството на нарушението и липсвали мотиви за най-високия процентен показател на евентуалната финансова корекция. Поддържат се доводи за незаконосъобразност и поради това, че е недопустимо да се отказва верификация на разходи по искане за окончателно плащане и че в продължение на значителен период от време органът не е финализирал процедурата по определяне на финансова корекция. Иска се решението да бъде отменено с присъждане на разноските по делото.
Ответникът ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020 /РУО/ възразява, че решението отговаря на изискванията за законосъобразност и моли жалбата срещу него да бъде отхвърлена като неоснователна. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:
Община Разград е бенефициент по Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ рег. № BG16RFOP001-8.006-0022-С01 по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020, проект „Укрепване капацитета на Община Разград за успешно прилагане на политиките на Програма „Развитие на регионите 2021-2027“. В изпълнение на проекта е сключен договор № BG16RFOP001-8.006-0022-С01-U-01 от 06.10.2023 г. с изпълнител „Еврика 3М“ ЕООД, [ЕИК] на стойност 99 300 лв. без ДДС. По искане за авансово плащане № 1 от 17.11.2023 г. са одобрени и платени разходи по проекта в размер на 59 362,45 лв. На 08.12.2023 г. е подадено искане № 2 за окончателно плащане по договора, с което са отчетени общо разходи в размер на 166 251,60 лв.
На 18.01.2024 г. е започнала процедура по администриране на нередност по подаден Сигнал за нередност № 2376 с оглед данни за нарушения при определянето на изпълнителя по договор № BG16RFOP001-8.006-0022-С01-U-01 от 06.10.2023 г. Община Разград е уведомена, че в четири общини са проведени процедури със сходен предмет, като сключените договори са със същия изпълнител, поканени са идентични лица и представените от тях оферти са на стойност непосредствено под прогнозната. РУО е преценил, че са налице данни за евентуално споразумение между предприятия и съгласувани практики на три/четири предприятия, които имат за цел или резултат предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията на националния пазар, поради което е изпратил преписката за произнасяне на Комисията за защита на конкуренцията с оглед нарушение на чл. 15 ЗЗК. Същевременно РУО е приел, че са били нарушени разпоредбите на чл. 15, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Закона за защита на конкуренцията и чл. 182, ал. 5 във вр. с ал. 1, т. 5 от Закона за обществените поръчки, които нарушения са квалифицирани като нередност по т. 22 от Раздел II към Приложение № 1 от Наредбата за посочване на нередности, която е основание за определяне на финансова корекция в размер на 100% от поисканите за възстановяване разходи по засегнатия договор.
На 31.01.2024 г. Община Разград е депозирала писмено възражение по реда на чл. 73, ал. 2 ЗУСЕФСУ.
С оглед приключване на производството по определяне на финансова корекция и обработка на окончателните искания за плащане с писмо от 22.08.2024 г. РУО е изискал от КЗК надлежно уведомяване относно образуването или отказ да се образува производство по установяване на нарушение по ЗЗК. На 09.09.2024 г. КЗК е отговорила, че не може да се произнесе с краен акт в бърз порядък, съвпадащ с посочения от УО срок. Във връзка с горното е изготвена докладна записка от началника на отдел КОПН в МРРБ до РУО с предложение за спиране на срока за администриране на сигнала за нередност.
На 17.09.2024 г. РУО е издал два акта:
Решение № РД-02-14-1692 от 17.09.2024 г., с което е отказал да верифицира разходите, отчетени в искането за окончателно плащане, в размер на 119 160 лв.; и
Решение за установяване на публично вземане (РУПВ) № РД-02-14-1691 от 17.09.2024 г., с което по реда на чл. 166, ал. 2 ДОПК е установено публично вземане в размер на 12 270,85 лв., представляващо разликата между авансово получените средства в размер на 59 362,45 лв. и верифицираните разходи в размер на 47 091,60 лв.
С Решение № 841 от 20.11.2024 г. по адм. д. № 227/2024 г. Административен съд – Разград е отменил Решение № РД-02-14-1692 от 17.09.2024 г. и е изпратил преписката на РУО за ново произнасяне по искането за окончателно плащане. Съдебното решение е оставено в сила с Решение № 7403 от 4.07.2025 г. на ВАС по адм. д. № 1124/2025 г., VII о.
РУПВ № РД-02-14-1691 от 17.09.2024 г. е отменено с Решение № 899 от 23.10.2025 г. по адм. дело № 228/2024 г. по описа на АдмС – Разград, което към настоящия момент не е влязло в сила.
В изпълнение на Решение № 841 от 20.11.2024 г. по адм. д. № 227/2024 г. на АдмС – Разград, оставено в сила с Решение № 7403 от 4.07.2025 г. на ВАС по адм. д. № 1124/2025 г., VII о., РУО е издал обжалваното в настоящото производство Решение № РД-02-14-1457 от 16.07.2025 г. С него органът е приел, че с искането за окончателно плащане са поискани за възстановяване разходи по договор, по който е стартирана процедура по реда на чл. 73 ЗУСЕФСУ, приложима съгласно § 70 от ЗИД на ЗУСЕСИФ. При първоначалния анализ на посочените в сигнала нарушения РУО е определил евентуален размер на финансова корекция в размер на 100% от съотносимите разходи. Поради това и на основание чл. 64, ал. 1, изр. 2 ЗУСЕФСУ е отказал да извърши верификация и плащане на разходите в размер на 119 160 лв.
Към настоящия момент производството по администриране на нередност не е приключило.
Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:
Жалбата е допустима. Изхожда от активно легитимирано лице с правен интерес от оспорването, подадена е в законоустановения 14-дневен срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
При дължимата по чл. 168, ал. 1 АПК проверка съдът не констатира наличие на отменителните основания по чл. 146 АПК.
Решението е издадено от компетентен орган по чл. 62, ал. 3 във вр. с чл. 9, ал. 5 ЗУСЕФСУ във вр. с чл. 5, ал. 1, т. 10 от Устройствения правилник на Министерството на регионалното развитие и благоустройството – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, оправомощен за РУО на ОПРР с представената Заповед № РД-02-14-109 от 22.01.2025 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Оспореният административен акт е в надлежната форма, постановен е при спазване на административнопроизводствените правила и в съответствие с материалния закон и неговата цел.
Неоснователно е оплакването на жалбоподателя, че в акта не са посочени естеството на нарушението, правното основание и мотивите за определяне на размер на финансова корекция от 100%. Фактите, установени по адм. дело № 227/2024 г. по описа на АдмС – Разград, сочат, че при откриване на производството по сигнал за нередност № 2376 жалбоподателят е уведомен за обстоятелствата, при които е регистрирана нередността, за нейната правна квалификация и за евентуалното й финансово изражение. Данни в тази насока се съдържат и в решението на РУО № РД-02-14-1692 от 17.09.2024 г., което, макар и отменено, е документ, издаден в рамките на същото административно производство, приключило с проверявания в настоящото производство акт. При това жалбоподателят е запознат с естеството на нарушението и с основанията на органа да счита, че има незаконосъобразно разходване на средства по договора за безвъзмездна финансова помощ, а оплакването му за липса на яснота относно нарушението са неоснователни.
Съгласно чл. 64, ал. 1, пр. 2 ЗУСЕФСУ в случай, че е започната процедура по администриране на нередност, съответният разход не се верифицира, като може да бъде включен в следващо искане за плащане. Доказано е по делото, че е започнала процедура по администриране на нередност, за която РУО предвижда определяне на финансова корекция в размер, съответен на размера на отчетения разход. При наличие на тези факти и в условията на обвързана компетентност РУО е бил длъжен да откаже верификация на отчетените разходи. Целта на закона е да не се верифицират разходи, за които има съмнение, че са извършени при незачитане на принципа за добро финансово управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Ако производството по администриране на нередност бъде прекратено, няма пречка разходите да бъдат верифицирани.
В подкрепа на горните изводи са Решение № 1646 от 22.02.2022 г. на ВАС по адм. д. № 9708/2021 г., VII о., Решение № 5375 от 22.05.2023 г. на ВАС по адм. д. № 10147/2022 г., VII о. Решение № 5541 от 28.05.2025 г. на ВАС по адм. д. № 862/2025 г., VII о., Решение № 6479 от 16.06.2025 г. на ВАС по адм. д. № 913/2025 г., VII о. и др.
Съдът не споделя тълкуването на жалбоподателя, че разпоредбата на чл. 75, ал. 1 ЗУСЕФСУ дава право на УО да извърши плащане при решение за определяне на финансова корекция, издадено след приключване на всички плащания, което било аргумент, че по искане за окончателно плащане не би могъл да откаже верификация на разходите. Действително, финансовите корекции се определят върху разходи, които са приети за допустими, но това не означава непременно да е завършила процедурата по верификация. Именно уредбата в чл. 75 ЗУСЕФСУ позволява да се извърши финансова корекция и в хода на висящо производство по верификация, включително, при постъпило искане за окончателно плащане. Съгласно чл. 75, ал. 1, изр. 1 ЗУСЕФСУ финансовата корекция се извършва от плащания по проекта, в които са включени засегнатите от нарушението разходи. А в чл. 75, ал. 1, изр. 2 ЗУСЕФСУ е уредена друга хипотеза, в която финансовата корекция се извършва чрез доброволно изпълнение, когато решението за определянето й е издадено след съответното плащане. В този смисъл е Решение № 3964 от 14.04.2025 г. на ВАС по адм. д. № 2046/2025 г., VII о.
Предвид горното съдът счита, че оспореното решение е законосъобразно постановено и жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.
С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 3 АПК в полза на ответника следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно чл. 37 ЗПП във вр. с чл. 24 НЗПП в размер на 200 лв.
По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 АПК Разградският административен съд
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Разград против Решение № РД-02-14-1457 от 16.07.2025 г., издадено от ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020.
ОСЪЖДА Община Разград да заплати на Министерство на регионалното развитие и благоустройството за разноски по делото сумата 200 лв.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.
| Съдия: | |