РЕШЕНИЕ
№ 782
гр. Пловдив, 15.04.2020 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ПЛОВДИВ, Х състав, в открито заседание на двадесет и пети февруари през две
хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЯНКО АНГЕЛОВ
при
секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА, като
разгледа докладваното от съдията Янко Ангелов административно дело № 189 по описа за 2020 год. на
Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното
Производство пред първа инстанция.
Делото е образувано по жалба на А.С.К., действащ като законен
представител /родител/ на малолетната Е.А.К. срещу Решение № РД-Е126-19 от 11.12.2019
г. на Управителя на Националната здравноосигурителна каса /НЗОК/.
В жалбата е изразено несъгласие с решението на
НЗОК, тъй като административният орган е мотивирал решението си единствено с
разпоредбата на чл.13, т.3 от Наредба №5 от 21.03.2014 г. сочейки, че за
проведеното лечение е било необходимо да бъде издадено предварително
разрешение, а такова не е било издадено преди престоя и лечението на Е.К. в
Кралство Белгия. В тази насока и с оглед основните принципи в Закона за
здравното осигуряване и нормативните актове действащи на територията на
Европейския съюз, жалбоподателят намира, че следва да се възстановят
направените разходи за лечението.
В съдебното заседание А.С.К. лично поддържа
жалбата, не претендира разноски.
Ответникът – Управителят на Националната
здравноосигурителна каса чрез юрк. Л. оспорва жалбата
и по съображения изложени в писмени бележки. Моли съдът да отхвърли жалбата и
остави в сила оспорваното решение.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД Пловдив след като обсъди
доводите на страните, прецени представените по делото доказателства поотделно и
в тяхната съвкупност и извърши проверка на оспорения акт в съответствие с
разпоредбата на чл.
168 АПК, за да се произнесе съобрази следното от фактическа и правна
страна:
Решението е издадено от компетентен
административен орган, съгласно чл.
19, ал. 7, т. 2 от ЗЗО - управителя на НЗОК, но в противоречие с
материалния закон.
За да мотивира своя отказ административният
орган е посочил, че съгласно Регламентите предварителното разрешение е
необходимо условие за достъп до планово лечение в друга държава от ЕС, като българските
граждани, които желаят да получат планово болнично лечение в ЕС, следва да
представят пред чуждото лечебно заведение (което предварително е потвърдило
приема им за планово лечение) формуляр S2, издаден от компетентната българска
здравноосигурителна институция НЗОК, като с този формуляр НЗОК потвърждава
своето съгласие за провеждане на посоченото във формуляра лечение в чужбина -
за нейна сметка. Ответникът приема, че към
процесния случай е относимото европейското
законодателство, според което вариантите за кандидатстване за получаване на
предварително разрешение за провеждане на необходимото лечение в друга държава
от Европейския съюз (ЕС) са следните: по реда на Регламент (ЕО) № 883/2004 за
координация на системите за социална сигурност и Регламент (ЕО) № 987/2009 за
прилагането на Регламент № 883/2004, или по реда на Директива 2011/24/ЕС за
упражняване на правата на пациентите при трансгранично здравно обслужване.
Административният орган приема, че
жалбоподателят е следвало, чрез законният си представител да подаде заявление
за издаване на предварително разрешение за възстановяване на разходите за
трансгранично обслужване в ЕС и след това заявление за възстановяване на
извършени разходи по реда на Директива 2011/24/ЕС за упражняване на правата на
пациентите при трансгранично здравно обслужване, което не е сторил в процесния
случай.
С оглед наведените с жалбата съображения се
посочва, че в процесния случай, не се
възстановяват средства на осигуреното лице от здравноосигурителния орган, тъй
като директното възстановяване на средства на здравноосигурените лица, провели
планово лечение в чужбина се извършва единствено и само в хипотезата на извършени
разходи по реда на Директива 2011/24/ЕС за упражняване на правата на пациентите
при трансгранично здравно обслужване, но което възстановяване задължително е
обусловено от предварително разрешение.
Няма спор между страните, че на заплащане от
здравноосигурителните институции подлежат единствено разходите за лечебни
дейности.
Законният представител на Е.К. е подал в РЗОК
Пловдив две заявления: заявление за издаване на разрешение (формуляр S2) за
планирано лечение извън държавата по осигуряване/ пребиваване и след това
заявление за възстановяване на разходи по реда на чл.25 (Б) параграф 5-9, чл.26
(Б) параграф 6 и 7 от Регламент (ЕО) №987/2009 година.
Заявлението за предварително разрешение е
вх.№ Е112-01-1 от 03.01.2018 г. и по отношение на него изрично се посочва, че
до оказване на медицинската помощ не е приключило с издаване на разрешение за
планово лечение в ЕС.
Съдът намира, че оспореното Решение №
РД-Е126-194 от 11.12.2019 г. /л.27/ на Управителя на НЗОК е незаконосъобразен
административен акт - немотивиран, постановен в противоречие с материалния
закон и неговата цел, поради което следва да бъде отменено.
Страните по делото не спорят досежно обстоятелствата, че Е.К. е с непрекъснати
здравноосигурителни права, здравно осигурена е, а предоставените услуги са в
обхвата на чл. 45, ал. 1 ЗЗО (чл. 13, т.1, т.2 и т.4 от Наредба № 5/2014 г.).
Спорен от правна страна е въпроса дали предоставените в Кралство Белгия услуги
в периода 08.01.2018 г. - 12.01.2018 г. – стационарно лечение и извършена
операция на вродена катаракта на новородено, подлежат на предварително
разрешение.
При систематичното тълкуване на относимите към конкретния казус разпоредби на Директива
2011/24/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 2011 г. за упражняване правата
на пациентите при трансгранично здравно обслужване, съображения 34, 35, 37, 46,
чл. 7, § 8, чл. 8, § 1 и § 2, чл. 9, § 1, § 2 и § 3, съдът намира, че без да
изложи конкретни мотиви, да приведе осъществилите се факти под съответната
правна норма, административният орган е ограничил съществено правото на защита
на лицето заявител, като е отказал формално възстановяването на разходите за
проведено лечение в чужбина.
Съотнасяйки установената фактическа
обстановка към релевантната правна уредба, съдът намира, че в този смисъл е чл.
9, § 4 от Директива 2011/24/ЕС, който въвежда изискването държавите-членки да
гарантират, че индивидуалните решения по отношение на ползването на
трансгранично здравно обслужване и възстановяването на разходите за здравно обслужване,
направени на територията на друга държава-членка, са надлежно обосновани и
подлежат на преразглеждане във всеки отделен случай и могат да бъдат оспорвани
по съдебен ред, което включва вземането на привременни мерки.
Съдът намира, че в
случая не са конкретизирани какви следва да бъдат основанията за издаване на
предварително разрешение, както и дали за лечението на К. се е изисквало въобще
предварително разрешение.
В конкретния
случай, жалбоподателя кандидатства за възстановяване на разходите за
трансгранично здравно обслужване, а именно стационарно лечение и извършена
операция, до нивото на цените, които НЗОК заплаща за съответните здравни услуги
през съответната календарна година.
Съдът намира, че в административният акт липсват
мотиви от страна на административния орган относно конкретно посочване на
клинична пътека по която следва да се определят оказаните здравни услуги, с
оглед изискуемостта на предварително разрешение.
Лицето е действало при спазване принципа за
осъществяване на задължителното здравно осигуряване, установен в чл.5, ал.4 ЗЗО, съгласно който осигурените носят отговорност за собственото им здраве.
Основателни са доводите на жалбоподателя, че е
била налице тежка диагноза, при която е било необходимо провеждане на лечение в условия на спешност, с
оглед възрастта на детето и обстоятелството, че при забавянето не би се
постигнал оздравителен ефект, а бебето Е. би могла да придобие „мързеливо око“
Обосновано е приложението на Директива
2011/24/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 2011г. за упражняване
правата на пациентите при трансгранично здравно обслужване, транспонирана с
приемането на Наредба № 5/2014г. В директивата, изрично е установено, че
съгласно член 168, параграф 1 от Договора за функционирането на Европейския
съюз (ДФЕС) при разработването и изпълнението на всички политики и дейности на
Съюза се осигурява високо равнище на закрила на човешкото здраве. Това
означава, че високо равнище на закрила на човешкото здраве се осигурява и
когато Съюзът приема актове въз основа на други разпоредби от Договора.
Системите на здравеопазване в Съюза са основен елемент за високото равнище на
социална закрила в Съюза и допринасят за социалното сближаване и социалната
справедливост, както и за устойчивото развитие. Те също така са част от
по-широката рамка на услугите от общ интерес.
Съображение (34) от Директивата приема
наличието на задължение по отношение на държавите-членки по осигуряване да
предоставят на пациентите правото да получат в друга държава-членка най-малко
същите обезщетения като предвидените в законодателството на държавата-членка по
осигуряване. Ако в списъка с обезщетенията не е посочен точно прилаганият метод
на лечение, но са определени видовете лечение, държавата-членка по осигуряване
не може да откаже предварително разрешение или възстановяване на разходите с
аргумента, че методът на лечение не се прилага на нейна територия, а следва да
прецени дали исканото или полученото трансгранично лечение съответства на
обезщетенията, предвидени в нейното законодателство. Фактът, че задължението за
възстановяване на разходите за трансгранично здравно обслужване по настоящата
директива е ограничено до лечението, включено в обезщетенията, на които
пациентът има право в рамките на своята държава-членка по осигуряване, не изключва
възможността държавите-членки да възстановят разходите за трансгранично здравно
обслужване извън тези ограничения.
Основателно е позоваването от жалбоподателя на
текста, установен (39) от Директивата, съгласно който на пациентите се признава
правото да бъдат лекувани в чужбина, за да бъдат близо до членове на своето
семейство, които пребивават в друга държава-членка, или за да имат достъп до
метод на лечение, различен от този, предлаган в държавата-членка по
осигуряване, или защото считат, че ще получат по-качествено здравно обслужване
в друга държава-членка. Относима към казуса е и
цитираната новела (29) от Директивата, съгласно която е прието за целесъобразно
да се изисква пациентите, които търсят здравно обслужване в друга
държава-членка при обстоятелства, различни от предвидените в Регламент (ЕО) №
883/2004, да следва да могат да се ползват от принципите за свободно движение
на пациенти, услуги и стоки в съответствие с ДФЕС и с настоящата директива. На
пациентите следва да се гарантира поемане на разходите за такова здравно
обслужване най-малко до равнището, предвидено, ако същото здравно обслужване бе
получено в държавата-членка по осигуряване.
С оглед на изложеното, жалбата се явява
основателна.
Налице са отменителни
основания по чл.
146, т. 2, т.
3 и т.
4 АПК. Решението следва да бъде отменено, а преписката върната на
административния орган за ново произнасяне в съответствие с мотивите на
настоящото решение.
При този изход на спора жалбоподателят не претендира разноски.
Така мотивиран, Административен съд Пловдив, ІІ–ро отделение – 10-ти състав:
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалбата на А.С.К., действащ като законен
представител /родител/ на малолетната Е.А.К., Решение № РД-Е126-19 от 11.12.2019 г. на
Управителя на Националната здравноосигурителна каса .
ВРЪЩА преписката на управителя на Националната
здравноосигурителна каса за ново произнасяне при спазване на указанията по
тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на решението.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от
получаване на съобщението от страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: