Решение по дело №476/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 68
Дата: 15 февруари 2022 г. (в сила от 7 юли 2022 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20217080700476
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 68

 

гр. Враца  15 .02.2022 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА  шести състав, в публично заседание на 27.01.2022 г. /двадесет и седми януари две хиляди двадесет и втора година/ в състав:

            

АДМ. СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря  Стела  Бобойчева, като  разгледа докладваното от съдия Коцева адм. дело № 476 по описа на АдмС – Враца за 2021г., и за да се  произнесе, взе  предвид  следното:

Производството е по чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс  /АПК/, вр. чл. 215, ал. 1 от  Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано е по жалба на Й.И.П. и И.П. ***, против ЗАПОВЕД №1103/23.07.2021 г. на Кмета на Община Враца, с  която е наредено премахването на незаконен строеж “Балкон“ към самостоятелен обект – ** с идентификатор 12259.1025.64.1.13  в многофамилна жилищна сграда, находяща се в УПИ  XVI-64, кв.18, по плана на ***, с административен адрес ***, с извършители Й.И.П. и И.П.П..

В  жалбата са изложени доводи за неправилност и незаконосъобразност на оспорената заповед, като се твърди, че не е извършен строеж по смисъла на § 5, т. 38  от ДР на ЗУТ, а за изграждането на балкона е получено писмено съгласие от всички живеещи в кооперацията, което е отразено в протокол от общо събрание на етажната собственост. Изложени са аргументи, че в случая е извършен и спешен ремонт за отстраняване на теч на подпокривното пространство, за което не е необходимо искане на разрешение от общината съгласно ЗУТ. Отправено е искане за отмяна на оспорената заповед като незаконосъобразна. 

В с.з. оспорващата Й.П. се явява лично, като поддържа жалбата по изложените в нея съображения.

Оспорващият И.П. не се явява и не се представлява в с.з.

Ответникът - Кметът на Община Враца в с.з. се представлява от ** Г.С., който оспорва жалбата, като неоснователна, а оспорената заповед моли да бъде потвърдена. Посочва се, че от представените по делото доказателства безспорно е установен незаконен строеж, който  нарушава общата част  на фасадата на сградата, извършен е без съответните строителни книжа и без съгласието на посочените в ЗУТ лица.

Съдът, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен  акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Административното производство е инициирано по жалба от В.Й.В., собственик на ** в същата сграда на ***, с вх.№ 9400-0-15747/23.12.2020 г. /л.53/ до Кмета на Община Враца за незаконен строеж. Въз основа на жалбата с писмо изх.№ 9400-0-15747/1/04.03.2021г. на Община Враца, Й. и И.П. са уведомени за извършване на проверка в имота им и осигуряване на достъп до него на 30.03.2021 г. от 10,00 ч., като при проверката да бъдат представени всички налични документи. След получаване на писмото жалбоподателите са депозирали възражение по жалбата с вх. № 9400-0-15747/2/15.03.2021 г. и писмена молба до Зам. кмета на Община Враца с вх. № 9400-0-15747/3/23.03.2021г.  за  определяне на друга дата на проверката, тъй като поради неотложни ангажименти не могат да осигурят достъп на тази дата, в резултат на което е определена нова такава на 08.04.2021 г. На посочената нова дата - 08.04.2021 г. служители на Община Враца са извършили проверка на място в имота, за което е съставен Констативен акт № 2 /л. 32-34/. В него е посочено, че е извършена проверка на строеж „тераса“ в ***, УПИ XVI-64, в имот собственост на Й.И.П. и И.П.П., съгласно нот. Акт № 66, том II, дело № 244 от 2008 г. Посочено е в какво се състои строежа, а именно: в кухнята на *** на югозападната външна стена е премахнат подпрозоречен зид и на мястото на прозореца е монтирана PVC балконска врата към новоизградена тераса с размери 6,05м/1,50м, изградена върху съществуваща стоманобетонна плоча, служеща за стреха над терасата на ап. 9, ет. 4, като е премахната дървената конструкция, керемидите и монтирания улук. Върху стоманобетонната плоча са наредени керамични плочки и е монтиран метален парапет с височина 0,97 м.

В КА е отразено, че в хода на проверката не са представени предвидените в Закона за устройство на територията документи - одобрен проект; съгласувани и одобрени части на проекта; съгласуване с контролни органи; разрешение за строеж; протокол за откриване на строителна площадка; протокол за определяне на строителна линия и заповедна книга. Установено е, че строежът е изпълнен без да е разрешен по реда предвиден в Закона за устройство на територията /ЗУТ/, с което е нарушена разпоредбата на чл.148, ал.1 от същия закон. Въз основа на съставения акт, е образувано административно производство по реда на  чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ за издаване на заповед за премахване на строежа. Неразделна част от Акта е окомерна скица на разположението на строежа и е приложен снимков материал. Приложена е и Декларация съгласно § 184, ал. 8 от ЗУТ, в която Й.П. декларира, че строежът е започнат и завършен през 2020 г., след получено съгласие от съседите, а от 30.09.2020 г. го ползва с предназначение тераса.

С писмо изх. № 9400-0-15747/4/ от 19.04.2021 г. на Община Враца са уведомени заинтересованите страни относно извършената проверка и на същите е изпратен съставения КА № 2/08.04.2021 г. В административната преписка е представен Констативен протокол от 10.05.2021 г., от който е видно,

че в законоустановения 7 дневен срок е постъпило Възражение с вх. № 9400-0-15747/5/29.04.2021 г. по съставения КА № 2/08.04.2021 г. С възражението, адресирано до Зам. Кмета на Община Враца, жалбоподателите оспорват констатациите в акта, като изтъкват аргументи, че въпросът с изградената тераса е изцяло от компетенцията на етажната собственост, за което са получили  съгласие на всички живеещи в кооперацията и представят протокол от общо събрание на етажната собственост от 10.06.2020 г., ведно с приложение №1 за даване на съгласие за изграждане на тераса на подпокривното пространство на * от собствениците на апартаменти, находящи се на адрес: *** /л.43-45/.

Приемайки констатациите в представения по делото КА за обосновани и правилни, а доводите на оспорващите за неоснователни, ответникът е издал  оспорената заповед, с която е разпоредил премахването на строежа като незаконен. В заповедта е посочено, че  строежът съгласно чл. 137, ал. 1,   т. 4, б. „д“ от ЗУТ е четвърта категория, представлява „балкон“, некоректно наименуван в КА, като „тераса“, за излаза на който е премахнат подпрозоречния зид на югозападната фасадна стена към кухнята на ап.13, като е поставена PVC врата и съществуващият корниз на кота 1060, съгласно одобрения проект на сградата е преустроен на балкон с монтиран метален парапет, като е премахната дървената конструкция, керемидите и отвеждащата хоризонтална водосточна тръба. С извършеното преустройство на корниза на сградата в балкон е налице строеж по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ, който не е предвиден в одобрения архитектурен проект на сградата, разрешена с Разрешение за строеж № 144/08.05.1998 г.  на Гл. архитект на Община Враца и за реализирането на който липсват както строителни книжа, така и предпоставките по чл.185, ал. 2 от ЗУТ. Предвид времето на изграждане – м. септември 2020 г. не са налице и условията за търпимост, уредени в § 127 от ПР на ЗУТ.

За установяване на релевантните за спорното правоотношение факти, по делото е допусната и извършена съдебно-техническа експертиза. След запознаване с приложените по делото документи и от огледа на място вещото лице установило, че са изпълнени СМР, касаещи демонтаж на дървена конструкция, керемиди и улук, демонтаж на тухлен зид и монтаж на PVC врата, както и доставка и монтаж на метален парапет, керамични плочки и улук. С изпълнените  СМР е извършено преустройство с промяна на предназначението на обща част от жилищна сграда, което представлява строеж по смисъла на § 5, т. 38  от ДР на ЗУТ. Процесният строеж не попада в хипотезата на чл. 147 от ЗУТ, като строеж за който да не се изисква одобряване на инвестиционни проекти за издаване на разрешение за строеж. В с.з. ВЛ подържа изготвената от него СТЕ. Заключението на ВЛ не е оспорено от страните, поради което съдът го кредитира изцяло, като обективно и  компетентно изготвено.  

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежни страни, в законоустановения преклузивен срок, против индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал.1 от АПК, подлежащ на оспорване, поради което е ДОПУСТИМО. Разгледано по същество е НЕОСНОВАТЕЛНО по следните съображения:

По силата на разпоредбата на чл.168 ал.2 от АПК съдът е задължен да извърши проверка на оспорения административен акт на всички основания, визирани в чл.146 от АПК, включително и относно нищожност на същия.

Заповедта е издадена от Кмета на Община Враца съобразно правомощията по чл. 225а ал.1 от ЗУТ, предоставени му с изменението, направено в ДВ бр.82/2012 г., в сила от 26.11.2012 г. Произнасянето с акта е по въпрос от материалната и териториална компетентност на  кмета на общината, спазена е изискуемата писмена форма, поради което същият е валиден и са  посочени фактическите и правните основания за издаването му, което го прави и мотивиран. При издаването на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. С разпоредбата на  чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ Кметът на Общината е овластен да издава заповеди за премахване на строежи от четвърта до шеста категория, незаконни по смисъла на чл. 225, ал. 2 или на части от тях. В разглеждания случай няма спор, че строежът е четвърта категория, а оспорената заповед е издадена след изпълнение на процедурата по  чл. 225а, ал.2 от ЗУТ. Съставен е констативен акт от служители на общинската администрация, с  който е установено извършване на незаконно строителство. От приложените известия за доставяне с обратни разписки се установи, че констативният акт е връчен на оспорващите, указана им е възможността в 7-дневен срок от получаването му да направят възражение по констатациите в него до Община Враца, от която възможност те са се възползвали и не са нарушени правата им.

С оспорената заповед административният орган е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен административен акт. Същата се основана и на всеобхватен анализ на доказателствата, съдържащи се в административната преписка. Безспорно се установява от данните по делото, че процесният обект „балкон“ притежава характеристиките на „строеж“ по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ и като такъв за него се изискват строителни книжа. Изводът на административния орган, че процесният строеж представлява незаконен строеж, е правилен и съобразен с разпоредбата на чл. 225, ал. 2, т. 1 и т. 2 от ЗУТ, съгласно която строежът е незаконен, когато се извършва в несъответствие с предвижданията на ПУП и без одобрени инвестиционни проекти и/или без разрешение за строеж. Съставеният Констативен акт КА №2/08.04.2021г., с който е поставено началото на административното производство по премахването, като официален свидетелстващ  документ има обвързваща съда материална доказателствена сила относно удостоверените в него факти и обстоятелства, до опровергаване на верността им чрез съответните доказателства. В случая доказателства, годни да опровергаят верността на констатациите за незаконно строителство не са ангажирани и представени от страна на жалбоподателите нито в административното производство пред органа издал процесната заповед, нито в настоящото съдебно производство. Аргументите изложени във възражението по КА до органа, повторени и в жалбата до съда, че е получено съгласието на всички живеещи в многофамилната жилищна сграда, за което е приложен нотариално заверен протокол от проведено Общо събрание на етажната собственост, не променят формирания от административния орган извод за незаконно строителство, предвид липсата на строителни книжа и на предпоставките по чл.185, ал. 2 от ЗУТ. Съгласно цитираната разпоредба в случаите извън тези по ал.1 (касаещи преустройства на собствени обекти, помещения или части от тях) се изисква решение на общото събрание на собствениците, взето по установения ред, и изрично писмено съгласие на всички собственици - непосредствени съседи на обекта, а когато се завземат общи части, както е в случая - съгласието на всички собственици, изразено с нотариална заверка на подписите. Видно от представения по делото протокол от Общо събрание на собствениците на апартаменти и приложения към него списък с нотариална заверка на подписите на далите съгласие за изграждане на процесния балкон, липсват подписите и съответно липсва съгласието на собствениците на четири апартаменти – ап. 5, 8, 9 и 11. При това положение не може да се приеме, че е изпълнено условието законодателно закрепено в чл. 185, ал. 2 от ЗУТ, тъй като от анализа на разпоредбата се установява, че законът не предвижда съгласието на всички живеещи в сграда етажна собственост, както твърдят оспорващите, а на всички собственици независимо дали живеят в собствените си  апартаменти  или  не.

С оглед периода на изграждане на балкона – м. септември 2020 г., видно и от подписана от оспорващата П. - Декларация, съгласно § 184, ал. 8 от ЗУТ, правилно органът е определил, че не са налице и условията за търпимост по §16, нито на §127 от ПЗР на ЗУТ.

В  същия смисъл е и заключението на вещото лице в приетата по делото съдебно-техническа експертиза, което не е оспорено от страните и се кредитира напълно от съда, като обективно, вярно, изчерпателно и съответстващо на събраните по делото доказателства и приложимите материалноправни разпоредби.

Липсата на разрешение за строеж, въведено като изискване с разпоредбата на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ, както и отсъствието на предпоставките по чл.185, ал. 2 ЗУТ и на условията за търпимост по § 16 от ПР на ЗУТ и § 127 от ПЗР към ЗИД на ЗУТ, водят до единствения законосъобразен извод, че строежът е незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 1 и т. 2 от ЗУТ и като е достигнал до този извод, административният орган е издал оспорения акт в съответствие с относимите и приложими материалноправни разпоредби.

Изложените съображения мотивират съда да приеме, че Заповед № 1103/23.07.2021г. на Кмета на Община Враца, с която е наредено премахването на незаконен строеж, е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса на допуснати нарушения на администратинопроизводствените правила, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с неговата цел е законосъобразна, а жалбата против нея, като неоснователна следва да се отхвърли.

От страните по делото не са претендирани разноски, поради което съдът не дължи произнасяне по този въпрос

Водим  от  горното  и  на  основание  чл. 172, ал. 2  АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

           

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Й.И.П. и И.П. ***, против ЗАПОВЕД №1103/23.07.2021 г.  на Кмета на Община Враца, с която е наредено премахването на незаконен строеж “Балкон“ към самостоятелен обект – *** с индентификатор 12259.1025.64.1.13 в многофамилна жилищна сграда, находяща се в УПИ XVI-64, кв. 18, по плана на ***, с административен адрес ***.

 

Решението може да се обжалва чрез Административен съд – Враца  пред Върховен административен съд –София  в 14-дневен срок от съобщението до страните.

Препис от решението на основание чл. 138 АПК да се изпрати на страните по делото.                                       

                                                                                

АДМ.СЪДИЯ: