Р Е Ш Е Н И Е
Номер
1496 03.07.2020
г.
Град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаският
районен съд
Х граждански състав
На
деветнадесети юни Година
2020
В открито заседание в следния състав:
Председател: Димана
Кирязова-Вълкова
Секретар: Станка Атанасова
като
разгледа докладваното гр.д. № 3833 по описа за 2017 г., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството
е образувано по повод исковата молба на С.Х.Н. ***, с която се моли да бъде
признато за незаконно и да бъде отменено уволнението на ищцата, извършено със
Заповед № 309/30.03.2017 г. на кмета на Община Бургас, да бъде възстановена
ищцата на заеманата преди уволнението длъжност „*******“, да бъде осъден
ответника да й заплати обезщетение за времето, през което е останала без работа
поради уволнението - за срок до 6 месеца, в размер на 460 лв. месечно, ведно
със законната лихва върху главницата, считано от предявяването на иска до
окончателното й изплащане, както и да бъдат присъдени на ищцата направените
разноски по делото. Ищцата твърди, че с трудов договор № ЧР 655/15.05.2008 г. е
била назначена на длъжността „********“, а с допълнително споразумение от
09.01.2012 г. е била преназначена на длъжността „******“, считано от 01.01.2012
г. Твърди също така, че впоследствие - на 31.01.2012 г. - е прието решение на
ОС – Бургас за избор на ОСНВ, в което е посочено, че ищцата е избрана за *******,
но според нея това последващо решение не променя факта, че трудовото й
правоотношение с ответника е възникнало по силата на трудов договор, а не въз
основа на избор. Дори да се приеме, че длъжността й е била изборна, според
ищцата е следвало да бъде проведен избор, а такъв не е бил проведен. Ищцата
твърди, че е действала добросъвестно при сключването на трудовия договор и на
допълнителното споразумение към него, поради което в случая не е налице
хипотезата на чл. 75 от КТ. Алтернативно твърди, ако съдът приеме, че е налице
изборно правоотношение, то прекратяването му е незаконосъобразно, тъй като на
осн. чл. 339, ал. 1 от КТ в решението на ОС – Бургас е следвало да се посочи и
обоснове някое от основанията за прекратяване на трудовото правоотношение,
което не е сторено. В
съдебно заседание се явява процесуален представител на ищцата, който поддържа
предявените искове, ангажирани са доказателства.
Така
предявените искове са с правни основания чл. 344, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 от КТ, вр. чл. 225 от КТ, като същите са допустими.
В законоустановения срок ответникът е подал писмен отговор, в който твърди,
че исковете са неоснователни и същите да бъдат отхвърлени, както и да му бъдат
присъдени направените разноски по делото и юрисконсултско възнаграждение. Ответникът
твърди, че сключените между него и ищцата трудов договор и допълнително
споразумение към него са недействителни на осн. чл. 74, ал. 1, т. 1 от КТ –
поради противоречието им с императивни норми на КТ (относно реда за заемане на
изборна длъжност и срока, за който е сключен) и на Закона за контрол върху
наркотичните вещества и прекурсорите и Правилника за организацията и дейността
на Националния съвет по наркотичните вещества, които предвиждат заемане на
длъжността „*********“
след решение
на ОС и за определен срок, като ищцата е знаела, че такова решение следва да е
налице, т.е. била е недобросъвестна при сключването на трудовия договор и
допълнителното споразумение към него.
Ответната Община Бургас е предявила инцидентен установителен иск против С.Х.Н.,
с който моли да бъде прието за установено, че сключените между тях Трудов
договор № ЧР 655/15.05.2008 г. и допълнително
споразумение към него от 09.01.2012 г. са недействителни, поради противоречието им с императивни
норми на КТ (относно реда за заемане на изборна длъжност и срока, за който са
сключени) и на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите
(ЗКНВП) и Правилника за организацията и дейността на Националния съвет по
наркотичните вещества (ПОДНСНВ). Твърди се, че Н. е била назначена, а впоследствие
е била преназначена на длъжности, за които е предвидено да бъдат заети след
решение на ОС, а в случая такива решения не са били налице, като ищцата е
знаела това, т.е. тя е била
недобросъвестна. Твърди се също така, че трудовият договор с ищцата и
допълнителното споразумение са били сключени за неопределено време, а
длъжностите, на които е била назначена ищцата, са мандатни, т.е. за определен
срок, съгласно разпоредбите на ЗКНВП и ПОДНСНВ, като ищцата отново е знаела
това, съответно е била недобросъвестна. В съдебно заседание се явява процесуален
представител на ответника, който поддържа отговора и предявения инцидентен
установителен иск, претендира присъждане на направените по делото разноски, ангажирани
са доказателства.
Ответницата по инцидентния установителен иск не е подала отговор по него,
но в съдебно заседание процесуалният й представител е изразил становище за
неоснователност на иска, като твърди, че С.Н. е била добросъвестна при
сключването на трудовия договор и допълнителното споразумение към него, като
предвид въведената в чл. 8 от КТ презумпция, че страните по трудовото
правоотношение са добросъвестни, в тежест на Община Бургас е било да докаже
твърдяната недобросъвестност на ищцата, а доказателства в тази насока не са
представени.
След
преценка на събраните по делото доказателства, доводите на страните и
разпоредбите на закона, съдът намира за установено от фактическа и правна
страна следното:
По делото е приложено копие на
сключен между страните Трудов договор № ЧР 655/15.05.2008 г., с който С.Х.Н. е
била назначена на длъжността „*********“ в Областен съвет за наркотични
вещества към Община Бургас, като договорът е сключен за неопределено време.
Представено е и копие на допълнително
споразумение към трудов договор № ЧР 59/09.01.2012 г., с което ищцата е била преназначена
от длъжността „*****“ на длъжността „********“ в общински съвет по наркотични
вещества към Община Бургас, считано от 01.01.2012 г.
По делото е приложено копие на
длъжностната характеристика за длъжността „********“ към Община Бургас,
екземпляр от която е бил връчен на ищцата на 19.09.2012 г. В същата обаче не е
упоменато, че длъжността е изборна и следва да се заеме от лице, което е
избрано от Общински съвет, както твърди ответникът, а единствено е посочено, че
правоотношението е трудово.
Със Заповед № ЧР 309/30.03.2017 г. на
кмета на Община Бургас е прекратен трудовия договор със С.Х.Н., считано от
30.03.2017 г., като е посочено, че прекратяването е на осн. чл. 338 от КТ и във
връзка с Решение на Общинския съвет от 28.03.2017 г., Протокол № 25, т. 23. Същото
решение на ОС е вписано в заповедта и като причина за прекратяването на
трудовото правоотношение.
Като доказателство по делото е
приложено извлечение от Протокол № 6 от проведеното на 31.01.2012 г. заседание
на ОС – Бургас, от което е видно, че по т. 34 от дневния ред е било прието
решение за избор на Общински съвет по наркотични вещества, като за негов
председател е била избрана ищцата С.Н..
Представено е и копие на Решение по
т. 23/Протокол № 25 (28.03.2017 г.) на Общински съвет – Бургас, с т. II от което С.Х.Н.
е освободена от длъжността „********“ на ОСНВ към Община Бургас. Ищцата е
оспорила това решение по съдебен ред, като с Решение № 954/11.05.2018 г. по
адм.д. № 900/2017 г. на АдмС – Бургас, потвърдено с Решение № 15868/ 21.11.2019
г. по адм.д. № 8761/2018 г. на ВАС, жалбата й е била отхвърлена.
По делото са представени и
доказателства за сключен между страните допълнителен трудов договор по чл. 110
от КТ за длъжността „******“ в превантивно-информационен център за наркотични
вещества към Община Бургас, но същият е бил прекратен по взаимно съгласие, считано
от 01.02.2017 г., като това трудово правоотношение и неговото прекратяване не
са предмет на настоящото производство.
При така ангажираните от страните
доказателства, от правна страна съдът намира следното:
В случая се установи, че със сключения
между страните трудов договор от 15.05.2008 г. ищцата С.Х.Н. е била назначена
на длъжността „******“ в Областен съвет за наркотични вещества към Община
Бургас, а с допълнително споразумение към него, сключено на 09.01.2012 г., тя е
била преназначена на длъжността „*********“ в общински съвет по наркотични
вещества.
Съгласно чл. 15, ал. 1 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите (ЗКНВП) (в редакцията му към датата на сключване на трудовия договор) създават се областни съвети по наркотичните вещества в общините, чиито административни центрове са административни центрове на области, като организацията и дейността им се определя с правилника за организацията и дейността на Националния съвет по наркотичните вещества, а актуалната редакция на тази норма (изм. ДВ, бр. 22 от 2010 г.) предвижда създаването на общински, а не на областни съвети по наркотични вещества. В чл. 15 от Правилника за организацията и дейността на Националния съвет по наркотичните вещества (в редакцията му към датата на сключване на процесния трудов договор, както и в актуалната му редакция) е предвидено, че областният/общинският съвет по наркотичните вещества се състои от председател, секретар и членове, които се определят с решение на общинския съвет. По делото липсват доказателства към датите на сключване на процесния трудов договор и на допълнителното споразумение към него да са били приети решения от общинския съвет за определяне на С.Н. за *****, а след това и за председател на ОСНВ, като такова решение е било взето едва на заседание на ОС от 31.01.2012 г. и с него ищцата е била избрана за **********. Въпреки това съдът счита, че липсата на такива решения не водят до недействителност на сключените между страните трудов договор и допълнителното споразумение към него, тъй като констатираният порок е бил отстранен с приетото на 31.01.2012 г. решение на Общинския съвет, поради което не може да се приеме, че трудовият договор между страните и допълнителното споразумение към него са недействителни на осн. чл. 74 от КТ. Следва също така да се посочи, че съгласно чл. 8, ал. 2 от КТ добросъвестността при осъществяване на трудовите права и задължения се предполага до установяване на противното, а в случая не се събраха никакви доказателства в подкрепа на твърдението на ответника, че при сключването на трудовия договор и допълнителното споразумение към него ищцата е била недобросъвестна. С оглед на гореизложеното, съдът намира, че предявеният от Община Бургас инцидентен установителен иск е неоснователен и следва да бъде отхвърлен. По отношение законността на прекратяването на трудовото правоотношение между страните, съдът намира следното: Както бе посочено по-горе в решението, с решение на Общински съвет – Бургас от 31.01.2012 г. (по т. 34 от дневния ред на заседанието) С.Н. е била избрана за *******. Впоследствие на заседание на ОС-Бургас от 28.03.2017 г. е било взето решение за освобождаване на ищцата от тази длъжност. Ищцата е оспорила това решение пред Административен съд-Бургас, който е отхвърлил жалбата, като е приел, че така приетото решение е законосъобразно. С оглед на това и при така приетото от компетентния административен орган решение за освобождаване на ищцата от заеманата длъжност, то пред работодателя Община Бургас не е имало друга възможност освен да прекрати сключения между тях трудов договор, което именно е било сторено.
Предвид
горното и с оглед спецификата на настоящия правен спор, съдът намира, че
процесното уволнение е законно и не са налице основания за неговата отмяна. С
оглед на това искът за признаване уволнението на ищцата за
незаконно и за неговата отмяна е неоснователен и недоказан и като такъв следва да
бъде отхвърлен. Предвид неоснователността на главния иск, следва да
бъдат отхвърлени и акцесорните иск по чл. 344, ал. 1, т. 2 и
т. 3 от КТ - за възстановяване на ищцата на заеманата от нея преди уволнението длъжност
и за присъждане на обезщетение по чл. 255, ал. 1 от КТ. Предвид отхвърлянето на исковете и на осн. чл. 78, ал. 3 от ГПК ищцата следва да заплати на ответника
съдебно-деловодни разноски в размер на 100 лв. -юрисконсултско
възнаграждение. На Община Бургас не следва да бъдат присъждани направените от
нея разноски във връзка с предявения инцидентен установителен иск, предвид
отхвърлянето на този иск, а на ответницата по този иск не се следват разноски
във връзка с този иск, предвид липсата на сторени такива. Мотивиран от
горното, Бургаският районен съд Р
Е Ш И : ОТХВЪРЛЯ предявените от С.Х.Н., ЕГН **********,***, представлявана от Д. Н., искове
да бъде признато за незаконно и да бъде отменено уволнението на ищцата, извършено със Заповед № 309/30.03.2017
г. на кмета на Община Бургас, да бъде възстановена ищцата на заеманата преди
уволнението длъжност „*******“, да бъде осъден ответника да й заплати
обезщетение в размер на 460 лв. месечно за период от 6 месеца, през който е
останала без работа поради уволнението, ведно със законната лихва върху
главницата, считано от предявяването на иска до окончателното й изплащане. ОСЪЖДА С.Х.Н., ЕГН **********,***, да заплати на Община
Бургас, с адрес гр. Бургас, ул. „Александровска“ № 26, представлявана от Д. Н.,
съдебно-деловодни разноски в размер на 100,00 лв. (сто лв.) – юрисконсултско
възнаграждение. ОТХВЪРЛЯ предявения от Община Бургас,
с адрес гр. Бургас, ул. „Александровска“ № 26, представлявана от Д. Н.,
против С.Х.Н., ЕГН **********,***,
ИНЦИДЕНТЕН УСТАНОВИТЕЛЕН ИСК за приемане за установено, че сключените
между страните Трудов договор № ЧР 655/15.05.2008
г. и допълнително споразумение към него от 09.01.2012 г. са недействителни, поради
противоречието им с императивни норми на КТ, ЗКНВП и ПОДНСНВ. Решението
подлежи на въззивно обжалване пред ОС-Бургас в двуседмичен срок от
обявяването му на 03.07.2020 г.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/ Вярно с оригинала: СА |
|