Определение по дело №152/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 73
Дата: 14 май 2019 г.
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20197120700152
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е 

гр.Кърджали, 14.05.2019 г.

Административен съд Кърджали, в закрито съдебно заседание на четиринадесети май две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                             ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                                          МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря                                         

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело 152/ 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

         

Производството е образувано по жалба на Сдружение с нестопанска цел „Български правозащитен алианс“ (Сдружението) с ЕИК *** и седалище и адрес на управление: ***, подадена чрез, упълномощен от управителя на Сдружението, процесуален представител. Оспорва се разпоредбата на чл.57, т.19 от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Ардино в частта, предвиждаща заплащане на такса за предоставяне на обществена информация по електронен път – в размер на 1 лв. за 1 МВ, приета с Решение № 441/ 17.10.2018 г. по Протокол № 28/ 17.10.2018 г. на ОбС – Ардино. Твърди се, че на 02.04.2019 г., на основание чл.4, ал.1, във вр. с ал.3 от Закона за достъп до обществена информация, Сдружението отправило до ОбС – Ардино, по електронен път, по реда на чл.24, ал.2 от същия закон, искане за предоставяне на обществена информация. На 12.04.2019 г. на електронната поща на Сдружението, вместо исканата информация, от ОбС – Ардино получили съобщение, че на основание чл.57, т.19 от оспорената Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Ардино следва да заплатят такса в размер на 1 лв. за 1 МВ.

В жалбата се сочи, че Сдружение с нестопанска цел „Български правозащитен алианс“ осъществява дейност в обществена полза в цялата страна и в това си качество оспорената Наредба разпростира действието си и спрямо него. Твърди се, че Сдружението се явява „засегнато лице“ по смисъла на чл.186, ал.1 от АПК предвид факта, че оспореният подзаконов нормативен акт пряко, лично и непосредствено засяга законния му интерес без да заплаща разноски да получи достъп до поисканата обществена информация и правото му чрез тази информация да си състави собствено мнение относно дейността на задължения субект. Изложени са съображения и за основателност на жалбата. Претендират се деловодни разноски по представен списък по чл.80 от ГПК.

За да се произнесе по жалбата съдът приема за установено следното от фактическа страна:

От представена с жалбата Справка от Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел към МП се установява, че основната цел на Сдружение с нестопанска цел „Български правозащитен алианс“, *** е да допринесе за развитието и утвърждаването на гражданското общество, гражданското участие и доброто управление, принципите на правовата държава и върховенството на закона в Р България, като обедини усилията на своите членове и граждани с активна гражданска позиция, за осъществяване на допустимия от закона граждански контрол върху дейността на местната власт и анализ за съответствието на действащите общински наредби (или на отделни разпоредби в тях) с нормативните актове от по-висока степен. За постигане на основната си цел, непосредствена цел на сдружението е да разкрие свои представителства на територията на всяка една община в страната, които да действат като дискусионни граждански клубове по актуални въпроси на местното самоуправление и да бъдат коректив на местната власт. Посочените от учредителя и управител на Сдружението средства за постигане на основната цел са: участие в провежданите от общините публични търгове или конкурси; разкриване на представителства на сдружението на територията на всяка една община в страната; извършване на мониторинг върху действащите на територията на общината общински наредби и анализ за съответствието им с нормативните актове от по-висока степен; предприемане на предвидените от закона действия за отмяна на незаконосъобразните общински наредби (или отделни разпоредби в тях) включително и съдебното им оспорване; участие в провежданите от общините обществени обсъждания на проектите на нормативни актове и стратегически документи.

На 02.04.2019 г. Сдружението, чрез управителя, е поискало от ОбС – Ардино, на основание чл.4 от ЗДОИ, да му бъде предоставена следната информация: 1.Председателят на ОбС – Ардино членува ли в Националната асоциация на общинските съвети в Р България (НАОбС – РБ)?; 2. При положителен отговор е поискано да се предостави информация за всяка от последните 4 години (от 2015 г. до 2018 г. вкл.) какъв е размерът на платения членски внос към НАОбС –РБ и от чий бюджет е платен?; 3. Ако членският внос по т.2 се плаща от бюджета на Общината/ ОбС, на какво правно основание е направено това?

На 12.04.2019 г. на електронната поща на дружеството е получено съобщение от ОбС – Ардино, че за получаване на исканата информация е необходимо да заплати такса съобразно чл.57, т.19 от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Ардино.

При така установените факти АС – Кърджали приема, че жалбата на Сдружение с нестопанска цел „Български правозащитен алианс“ е недопустима, тъй като Сдружението няма правен интерес от търсената защита поради следните съображения:

Съгласно Тълкувателно решение № 2/12.02.2010 г., постановено по тълк. д. № 4 по описа за 2009 г. на Върховния административен съд, юридическите лица с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни актове при наличие на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени. За да се обоснове наличие на правен интерес за СНЦ не е достатъчно предмета на дейност, съответно – основните им цели и средства за тяхното постигане, да съвпадат с обществените отношения, регулирани с оспорените подзаконови нормативни актове. За преценката на правото на жалба на подзаконови нормативни актове е необходимо да се съобрази приетото в конституционно решение № 5 от 17.04.2007г. по конституционно дело № 11/2006г., постановено по искане за обявяване на противоконституционност на чл. 186, ал. 1 от АПК. В посоченото решение по к.д. № 11/2006г. Конституционният съд е обосновал извод за конституционосъобразност на разпоредбата на чл. 186, ал. 1 от АПК, като е посочил, че във всички случаи, когато гражданите и организации атакуват индивидуални, общи или нормативни административни актове, те трябва да докажат пред компетентния съд, че е налице засягане на техни права или законни интереси, като е посочил, че заинтересоваността следва да е правомерна, лична и обоснована.

Жалбоподателят може да реализира целите си, предизвиквайки съдебно оспорване на незаконосъобразен, според преценката му, подзаконов нормативен акт или разпоредби от него, чрез сезиране на съответната окръжна прокуратура с предложение за това. Друга възможност за реализиране целите на Сдружението е използването на реда за предложенията - глава осма от АПК, раздел I и II чрез предложение за отмяна на незаконосъобразния подзаконов нормативен акт до органа, който го е издал по реда на чл. 79 от АПК.

Поради изложените съображения и на основание чл.159, т.4 от АПК, Административният съд

 

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

Оставя без разглеждане жалбата на Сдружение с нестопанска цел „Български правозащитен алианс с ЕИК *** и седалище и адрес на управление: *** срещу разпоредбата на чл.57, т.19 от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Ардино в частта, предвиждаща заплащане на такса за предоставяне на обществена информация по електронен път – в размер на 1 лв. за 1 МВ.

Прекратява производството по адм.д. № 152/ 2019 г. по описа на АС – Кърджали.

Определението може да се обжалва пред ВАС, с частна жалба, в 7-дневен срок от съобщаването му.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

                                                                                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                  ЧЛЕНОВЕ: 1.        

                                                                                   2.