ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№57
гр. Враца, 09.01.2024
г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ВРАЦА, IV
състав, в закрито заседание на 09 януари две хиляди двадесет и четвърта година,
в състав:
АДМ. СЪДИЯ:
НЕДЕЛИН ЙОРДАНОВ
като разгледа
докладваното от съдия ЙОРДАНОВ исково адм. дело № 647 по описа на АдмС – Враца
за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е образувано по искова молба, предявена от **Е.О.М.,*** срещу Районна
прокуратура София, в която излага, че в периода 07.10.1997г. до 27.03.1998г. е
бил *******като с постановление от 05.12.1998г. РП София прекратила
производството, водено срещу него. Твърди, че от ***** е претърпял е
неимуществени вреди, като е ****. Претендира тяхното обезщетяване от ответник Районна
прокуратура София в размер на 10000 лева, включващи само главница на
претендираното парично обезщетение.
Предявеният иск, предвид
твърденията в исковата молба относно фактите, правопораждащи вредите, чието
обезщетение се търси, е с правно основание чл.
2, ал. 1 от ЗОДОВ, според който държавата отговаря за вредите, причинени на
граждани от разследващите органи, прокуратурата или съда. Съгласно чл. 2, ал. 3 от ЗОДОВ, исковете по ал. 1 и
2 се разглеждат по реда, установен в Гражданския процесуален
кодекс. Предвид на това компетентността по тези дела е на гражданските, а
не на административните съдилища.
Разпоредбата на чл.
128, ал. 1, т. 6 от АПК определя, че на административните съдилища са
подведомствени делата по искания за обезщетения за вреди от незаконосъобразни
актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица,
каквито по смисъла на § 1,
т. 1 от ДР на АПК са само органите, принадлежащи към системата на
изпълнителната власт, както и всички носители на административни правомощия,
овластени въз основа на закон. Според глава
Шеста от Конституцията на Р. Б. прокуратурата и следствените органи са част
от съдебната, а не от изпълнителната власт, като същевременно чл. 8 от Конституцията прокламира основния принцип на разделение на властите на
законодателна, изпълнителна и съдебна. Съответно на заложените в Конституцията
основни положения, статутът на съдиите, прокурорите и следователите е
регламентиран в Закона
за съдебната власт.
Процесуалната допустимост на
съдебно производство по предявен иск е обвързана от условията/предпоставките/,
които законът поставя за неговото съществуване и надлежно упражняване. Едно от
тях е родовата подсъдност на делото, която е абсолютна положителна процесуална
предпоставка, за наличието на която съдът следи служебно. Съгласно чл.
135, ал. 1 от АПК всеки съд сам решава дали заведеното пред него дело му е
подсъдно, като съгласно ал. 2 ако намери, че то не му е подсъдно, го изпраща на
надлежния съд, в който случай делото се счита за образувано от деня на
завеждането му пред надлежния съд.
По смисъла на чл. 103
от ГПК на районния съд са подсъдни всички граждански дела, с изключение на
тези, които са подсъдни на окръжния съд като първа инстанция. Съобразявайки предявения
иск с критерия цена по чл.
104, т. 4 от ГПК, настоящия съд намира, че производството по делото следва
да бъде прекратено и същото изпратено по подсъдност на Районен съд Враца.
Съгласно чл. 7,
ал.1 от ЗОДОВ искът за обезщетение се предявява пред съда по мястото на
увреждането или по настоящия адрес или седалището на увредения срещу органите
по чл. 1, ал. 1 и чл. 2, ал. 1, от чиито незаконни актове, действия или
бездействия са причинени вредите. В случая ищецът е избрал съда по настоящия си
адрес.
Следователно компетентен да
разгледа и се произнесе по предявения от ищеца иск по правилата за родовата и
местна подсъдност е РС Враца.
По изложените съображения и
на основание чл.
135, ал. 1 и ал.
2 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕКРАТЯВА производството по
административно дело № 647/2023 по описа на Административен съд – Враца.
ИЗПРАЩА делото по подсъдност
на Районен съд Враца.
Определението не подлежи на
обжалване.
Препис от определението да се
изпрати на ищеца за сведение.
АДМ.
СЪДИЯ :