Решение по дело №2955/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 509
Дата: 24 февруари 2020 г. (в сила от 24 февруари 2020 г.)
Съдия: Александър Антонов Митрев
Дело: 20197180702955
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 септември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

509

24.02.2020 г.

 

гр. Пловдив

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд-Пловдив, ХVІ състав, в открито заседание на двадесет и втори януари през две хиляди и дваадесета година, председателствано от

 

СЪДИЯ АЛЕКСАНДЪР МИТРЕВ

 

при секретаря Румяна Агаларева, като разгледа АХД № 2955 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е по реда на Глава ХІХ от ДОПК във връзка с чл. 9б и чл. 4, ал.1 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/.

 

Образувано е по жалба от П.Г.З., ЕГН ********** *** против Акт за установяване на задължения по декларация № 6603-85-1 от 04.07.2019г., в частта му, потвърдена с Решение № 6603-2/04.09.2019 г. на началника на отдел „БФУС" при Община Калояново.

Настоява се за отмяна на акта, в потвърдената му с решението на горестоящия административен орган част. Претендират се разноски.

Ответникът оспорва жалбата по мотиви, подробно изложени в представените по делото писмени бележки. Претендира разноски.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, след изчерпване на предвидения ред за административно обжалване и е допустима.

Разгледана по същество, тя е основателна.

        

С оспорената част от Акт за установяване на задължения по декларация № 6603-85-1 от 04.07.2019 г., издаден на основание чл.107,ал.3 от ДОПК, са установени задълженията на жалбоподателката в качеството й на собственик на недвижим имот, находящ се в с.Ръжево , община Калояново, обл.Пловдив, представляващо застроено дворно място с площ 930 кв.м. за такса битови отпадъци в размер на общо 135, 80 лв. главница и 33, 67 лв. лихви, съгласно подадена декларация по чл.14 ,ал.1 от ЗМДТ с Вх.№ 1708243/30.06.1998 г. по партида № 6303144364003 за периода 01.01.2014 г. до 04.07.2019 г.

Съдът констатира, че административният акт е изда­ден при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в нарушение на материалния закон.

 

Решаващият орган е приел, че по отношение на имота на жалбоподателката са предоставяни услугите по събиране, извозване и обезвреждане в депа или други съоръжения, както и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, като размерът се определя по реда на чл. 66 от ЗМДТ.

В разпоредбата на чл.8 ал.1 ЗМДТ е регламентирано правото на общинските съ­ве­ти да издават наредби, с които да уреждат, съобразно нормативните актове от по–висока степен, неуредени от тях обществени отношения с местно значе­ние.

Същевременно, съгласно чл.62 ЗМДТ такса за битови отпадъци се запла­ща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на те­риториите за обществено ползване в населените места, като размерът на так­са­та се определя по реда на чл.66 ЗМДТ за всяка услуга поотделно – сметосъ­би­ране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или дру­ги съоръ­жения; чистотата на териториите за обществено ползване.

Съгласно чл.63 ал.1 и ал.2 от ЗМДТ (действаща редакция, ДВ, бр.105 от 2014 г., в сила от 1.01.2015 г.) за имоти, намиращи се извън районите, в които общината е организирала събиране и извозване на битови отпадъци, се събира такса за ползване на депо за битови отпадъци и/или за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване, границите на районите и видът на предлаганите услуги по чл. 62 в съответния район, както и честотата на сметоизвозване се определят със заповед на кмета на общината и се обявяват публично до 31 октомври на предходната година.

Съгласно чл.67 ал.4 във връзка с ал.1 и ал.2 от ЗМДТ таксата се определя в левове според количеството на битовите отпадъци, когато не може да се устано­ви количеството на битовите отпадъци, размерът на таксата се определя в лево­ве на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет; таксата за поддържане чистотата на териториите за обществено ползва­не в населените места се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет.

От съдържанието на цитираните текстове на чл.67 ал.1 и ал.2 ЗМДТ се налага изводът, че е установена поредност при прилагането на двата способа за определяне на размера на таксата битови отпадъци. Първият способ, който е рег­ламентиран в ал.1, е определяне на размера според количеството на бито­ви­те отпадъци и само при невъзможност за прилагането му, следва да намери приложение ал.2, според която размерът на таксата се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от Общинския съвет.

Способите по ал.1 и ал.2 за определяне размера на таксата за битови отпадъци не се прилагат алтернативно, а се прилагат при условията на евент­уал­ност – в посочената в закона последователност.

Определянето и администрирането на местните такси и в частност на так­сата за битови отпадъци е предоставено на Общинския съвет съгласно раз­по­редбите на чл.9 ЗМДТ и чл.66 ал.1 ЗМДТ, който орган приема Наредба за оп­ределянето и администрирането на местните такси и цени на услуги. Таксата за битови отпадъци се определя в годишен размер за всяко населено място, въз основа на одобрена план-cметка за разходите за всяка дейност, включваща раз­ходите, посочени в чл.66 ал.1 т.14 ЗМДТ.

От приемането на Закона за местните данъци и такси са направени множество изменени в чл. 67, който определя размерът именно на таксата за битови отпадъци. С изменение на този член още през 2004 г. се приема, че таксата се определя в левове според количеството на битовите отпадъци и когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци по ал. 1, размерът на таксата се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет. Не става ясно каква е основата приета от общинския съвет на Община Калояново, за да бъде определена и таксата за битов отпъдък. През 2015 г. е направено ново изменение на чл. 67 от ЗМДТ, с който е отново е определено, че размерът на таксата се определя в левове според количеството на битовите отпадъци, а когато не може да се установи количеството им размерът на таксата се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет, която не може да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена. С ново изменение от 2017 г. на същият този чл. 67 от ЗМДТ е постановено, че размерът на таксата се определя в левове според количеството на битовите отпадъци, а когато не може да се устави количеството на битовите отпадъци по ал. 1, размерът на таксата се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определено от общинския съвет, която не може да бъде данъчната оценка на недвижимия имот, тяхната балансова стойност или пазарната им цена.

Цитираните изменения на чл. 67 от ЗМДТ са все в процесния период. От приетото доказателство по делото - съобщение за начислените данъци за имот и от показанията на ответника Папазов става ясно, че таксата битови отпадъци в Община Калояново се определя върху данъчната оценка на имотите, което не само, че противоречи на цитираната по-горе норма на чл. 67 от ЗМДТ, но е и несправедливо и неточно.

По делото не се представиха доказателства и мотиви защо Община Калояново е избрала именно метода за определяне на такса битов отпъдък да е въз основа на данъчната оценка на имотите, а не в предвидения по закона начин. Такива мотиви липсват и в интернет страницата на Общинския съвет на Община Калояново, каквото е законовото изискване, визирано в чл. 67, ал. 6 от ЗМДТ - Общинският съвет приема основите за изчисляване размера на таксата за всяка от услугите по чл. 62 с наредба по чл. 9.

Съобразно изложеното, настоящият състав на съда намира, че оспореният административен акт в частта му относно вменените задължения за съответните периоди за такса битови отпадъци за всичките й компоненти, е неправилен и незаконосъобразен, постановен в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Трайна е практиката на административните съдилища и ВАС, че липсата на яснота в акта относно всяка от предоставените от общината услуги не дава въобще възможност на съда да прецени спазен ли е материалния закон, респективно налице ли е материална законосъобразност на акта.

Предвид изложеното жалбата се явява изцяло основателна и като такава следва да бъде уважена. На основание чл. 160, ал.1, предл.1 и чл. 160, ал.3 от ДОПК, следва да се отмени акта и да се върне преписката на съответния орган по приходите при Община Калояново с указания по тълкуването и прилагането на закона за постановяване на нов акт.

         С оглед на направеното искане в жалбата и в писменото становище, както и на основание чл. 161, ал.1 от ДОПК, следва да бъдат присъдени разноски в полза на жалбоподателя, а именно в размер на 310, 97 лева.

Воден от горното, Административен съд – Пловдив, XVI състав,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на задължения по декларация № 6603-85-1 от 04.07.2019г., в частта му, потвърдена с Решение № 6603-2/04.09.2019г. на началника на отдел „БФУС" при Община Калояново.

 

ИЗПРАЩА преписката на органа по приходите при Община Калояново, който да се съобрази с дадените в настоящето решение задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона при постановяване на нов акт.

 

ОСЪЖДА Община Калояново да заплати на П.Г.З., ЕГН ********** *** сумата от 310, 97 лв. разноски по делото.

        

Решението не подлежи на обжалване, съгласно чл. 160, ал. 6, изр. 2 ДОПК.

 

СЪДИЯ: