Решение по дело №34/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 475
Дата: 8 април 2022 г. (в сила от 8 април 2022 г.)
Съдия: Веселин Георгиев Белев
Дело: 20227040700034
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 януари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 475

гр.Бургас, 08.04.2022г.

В  ИМЕТО  НА НАРОДА

 

Административен съд Бургас, двадесет и първи състав, в открито заседание на 28 март през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

СЪДИЯ : Веселин Белев

 

при участието на секретаря Сийка Хардалова, в присъствието на прокурора …………………, като разгледа докладваното от съдия Белев а.д. № 34 по описа на съда за 2022г. и за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството по делото е по оспорване на индивидуални административни актове, по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс вр. с чл.38 ал.1 от Закона за държавната собственост.

Жалбоподател е Т.Г. ***, ЕГН:**********, със съдебен адрес *** 29. Жалбоподателят участва в производството чрез пълномощник – адвокат С.Г.-Т. ***.

Ответник по жалбата  е Министерски съвет на Република България (МС). Ответникът взема участие в производството чрез пълномощник – юрисконсулт Б. Д.

Заинтересована страна е министъра на регионалното развитие и благоустройството. Тази страна взема участие в производството чрез пълномощник – юрисконсулт Пеньо Пенев.

Заинтересована страна е министъра на финансите. Тази страна не взема участие в производството, редовно призована.

Заинтересована страна е Държавно предприятие „Национална компания железопътна инфраструктура“ (ДП НКЖИ) гр.София. Тази страна взема участие в производството чрез пълномощник – юрисконсулт К.М..

Предмет на обжалване е решение № 839/02.12.2021г. на МС в частта, с която е определен размера на обезщетението за отчуждавани имоти, собственост на жалбоподателя, с идентификатори 78416.8.413 и 78416.9.358.

В жалбата се правят оплаквания за неправилно приложение на закона, изразило се в неправилна оценка на отчуждаваните имоти, довела до намаляване размера на дължимото обезщетение при отчуждаването им. Иска се обжалваната част от решение да се измени, като се увеличи размера на определеното обезщетение. Иска се присъждане на разноски. Сочат се доказателства.

Ответникът е представил е заверено копие от преписката по приемане на оспорения акт и е изложил становище по същество. Оспорва жалбата като неоснователна. Излага доводи за липсата на основания за оспорване на обжалвания административен акт. Иска съдът да отхвърли жалбата. Сочи доказателства.

Заинтересованата страна министър на регионалното развитие и благоустройството оспорва жалбата. Счита, че оценката на отчуждаваните имоти, съответно дължимото обезщетение, е съобразено с изискванията на закона и е правилно определено по размер. В тази връзка излага подробни съображения. Претенцията е за отхвърляне на жалбата и присъждане на разноски. Не се сочат нови доказателства.

Заинтересованата страна ДП НКЖИ оспорва жалбата. Излага съображения за липсата на основания за оспорване на решението на МС в обжалваната му част. Иска съдът да отхвърли жалбата. Иска присъждане на разноски. Сочи доказателства.

Жалбата е подадена в срока по чл.38 ал.1 от ЗДС от лице, което е адресат на оспорената част от решение и има правен интерес от оспорването, поради което е процесуално допустима.

За да се произнесе по спазването на процесуалните изисквания по издаването на оспореното решение съдът, въз основа на събраните доказателства и приложимите норми, прие за установено следното.

Представен е препис от оспореното решение  № 839/02.12.2021г. на МС, както и от протокол № 60 от заседанието на МС на 01.12.2021г., от които се установи издаването на административния акт. Съгласно текста на решението МС отчуждава за държавна нужда за изграждане на подобект 26 „Пътен прелез на км. 220+220“ за изграждане на пътен надлез на км. 222+187 от позиция 2 „Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за жп участък Пловдив – Бургас“ от проект „Рехабилитация на жп участък Пловдив – Бургас“, фаза 2, съгласно подробен устройствен план – парцеларен план, одобрен с влязла в сила заповед № РД-02-15-111/21.12.2018г. на зам.министъра на регионалното развитие и благоустройството, изменена със заповед № РД-02-15-7/16.01.2019г. на МРРБ, имоти – частна собственост, намиращи се в землището на с.Церковски, община Карнобат, област Бургас, подробно описани в приложението по вид, площ, местонахождение, размер на паричното обезщетение и собственици. Приложението към заповедта е в табличен вид.

Съгласно т.2 от приложението се отчуждава поземлен имот с идентификатор по КККР 78416.8.413, с номер по регистър към одобрен ПУП-ПП 78416.8.19, представляващ земеделска територия, полска култура, с площ 3.392 дка, собственост на Т.Г.Г., с определен размер на обезщетението 2 557.57лв.

Съгласно т.9 от приложението се отчуждава поземлен имот с идентификатор по КККР 78416.9.358, с номер по регистър към одобрен ПУП-ПП 78416.9.130, представляващ земеделска територия, полска култура, с площ 1.025 дка, собственост на Т.Г.Г., с определен размер на обезщетението 615лв.

По приложената преписка, съответно по настоящото дело, са приложени множество доказателства във връзка с изпълнението на предвидените в закона процедури по издаване на решението за отчуждаване, както и относно материалните предпоставки за постановяването на предвиденото в решението отчуждаване. Тези доказателства не следва да се обсъждат подробно в настоящото решение, поради специфичния предмет на делото – оспорване размера на дължимото обезщетение. Липсват данни останалата част от решението да е била обжалвана пред съда, поради което същата е влязла в сила с изтичане срока на обжалване и при липса на основания за нищожност не подлежи на по-нататъшен съдебен контрол.

Със заповед № РД-02-15-111/21.12.2018г., издадена от зам. министър на регионалното развитие и благоустройството, поправена със заповед № РД-02-15-7/16.01.2019г. на министъра на регионалното развитие и благоустройство, са одобрени ПУП- ПП за землището на с.Церковски, общ. Карнобат, обл. Бургас, за подобект 26 "Пътен прелез на км. 222+220", за изграждане на пътен надлез на кв. 222+187 от Позиция 2: "Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния участък Пловдив-Бургас", от Проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас", фаза 2. Заповедите са обнародвани в ДВ бр. 9 от 2019 г. и бр. 10 от 2019 г. Заинтересованата страна ДП НКЖИ е уведомена от МРРБ с две писма с идентични рег. номера- АУ14-10/19.02.2019г., че в предоставения срок за оспорване на заповеди № РД-02-15-111/21.12.2018г. и № РД-02-15-7/16.01.2019г. не са постъпили жалби. Предвидено е проектът "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас" да бъде финансиран с безвъзмездна финансова помощ по договор № BG16M10P001-1. 001-0003. С договор от 24.07.2014г. изпълнението е възложено от ДП НКЖИ на ДЗЗД "Тракия консулт".

Поради невъзможност посочените важни обществени интереси да бъдат задоволени по друг начин, за реализиране на обекта е предприета процедура по отчуждаване на имоти и части от имоти, попадащи в трасето, в т. ч. двата поземлени имота, собственост на жалбоподателя Т.Г., описани по-горе. С договор от 10.04.2020 г. (на л. 156 от файл "оценка 226 Церковски – 2020" от ел. носител "CD") е възложено на "Корсайд" ООД да оцени имотите, попадащи в обхвата на проекта. Изготвен е доклад за оценка от лицензиран оценител (файл "оценка 226 Церковски – 2020" от ел. носител "CD"). При изготвяне на оценката са събрани данни за имотите, предмет на оценяване, в т. ч. скица, издадена от СГКК Бургас, и удостоверение за характеристиките на поземления имот, както и данни от Служба по вписванията Карнобат за извършени сделки със земеделски земи в периода от 12 месеца преди възлагане на оценката. Въз основа на експертната оценка и при прилагане на чл. 4 от Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи, приета на основание чл. 36, ал. 2 от ЗСПЗЗ, са определени парични обезщетения за отчуждаваните имоти на жалбоподателя.

С писмо от 29.07.2020г. от ДП НКЖИ е отправено искане до Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, за започване на процедура по отчуждаване на имоти, частна собственост, засегнати от изграждането на фаза 2 от проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас". Във връзка с искането е изготвен доклад от 17.08.2020г. на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, с мотивирано предложение за отчуждаване на засегнатите от проекта имоти, частна собственост, с приложен проект на финансова обосновка. След проведени процедури по отстраняване на нередовност и представяне на допълнителни доказателства и информация, е изготвен нов доклад на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията от 23.08.2021г. и проект на финансова обосновка, изпратени до МРРБ и МФ. По финансовата обосновка е дадено положително становище от министъра на финансите, за което министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията, и министърът на РРБ са уведомени с писмо изх. № 04-18-281/26.08.2021г., но е отбелязано, че оценката не е актуализирана съобразно изискванията на чл.34 ал.2 т.3 от ЗДС.

След актуализиране на оценката, оценителният доклад е предоставен на министъра на регионалното развитие и благоустройство с писмо от 10.11.2021г. Изготвен е съвместен доклад от министъра на финансите и министъра на регионалното развитие и благоустройство с мотивирано предложение до Министерския съвет за отчуждаване на имоти, частна собственост, засегнати от реализирането на фаза 2 от проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас", в т. ч. имотите на жалбоподателя. Към доклада са приложени одобрена финансова обосновка от министъра на финансите и проект на решение на МС, относно засегнатите имоти и определените обезщетения. Докладът е внесен в Министерския съвет на 23.11.2021г. В проведено заседание на Министерския съвет е взето процесното решение № 839/02.12.2021г. Решението на МС е обявено в интернет страницата на МРРБ, видно от представената извадка, както и в издание на вестник "Монитор" от 10.12.2021г., вестник "Телеграф" от 10.12.2021г., вестник "Черноморски фар" на 10-13.12.2021г. Решението е изпратено за провеждане на процедура по обявяване по реда на чл.34 ал.3 от ЗДС и до областния управител на област Бургас, кмета на Община Бургас и кметския наместник на с. Церковски. С писмо от ДП НКЖИ жалбоподателят Т.Г. е уведомен, че с решение № 839/02.12.2021г., приложено към писмото, се отчуждават собствените му два процесни имота и е разяснена процедурата за изплащане на определеното парично обезщетение.

По делото е назначена експертиза за оценка на двата отчуждени имота на жалбоподателя, извършена от вещото лице М.П., отговаряща на изискванията по §1а т.3 от ДР на ЗДС. В заключението си вещото лице подробно е описало двата имота по площ, местонахождение и разстояния до населените места, категория, начин на ползване, наличие на подобрения. Констатациите на вещото лице са, че имотите съответстват напълно на описанието, дадено в решението за отчуждаване. Съобразно изискването на чл.32ал.2 от ЗОС вещото лице е дало оценка на имотите в съответствие с предназначението им преди влизане в сила на ПУП.

С цел изпълнение на законовото изискване на същата разпоредба оценката да се даде в съответствие с пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждаваните съдът е изискал и представил на вещото лице удостоверение от СВ Карнобат относно всички сделки със земеделски земи в землището на с.Церковски. Вещото лице, съобразно изложеното в заключението, е спазило всички изисквания за формиране на пазарна цена на двата процесни имота, подробно описани в §1а т.2 от ДР на ЗДС. В резултат на изпълнението на горните изисквания вещото лице е дало два варианта на оценка на имотите.

За да даде два варианта вещото лице е взело предвид, че в производството пред органа са били извършени две оценки на имотите. Първата оценка е била надлежно извършена, но в нея изрично е било посочено, че актуалността и е ограничена до една година. Поради забавяне на производството, довело до изтичане посочения срок на актуалност на оценката, се е наложило и правилно е била извършена втора оценка, която да е актуална към момента на вземане на решението за отчуждаване. При първата оценка от събраните доказателства е било установено, че е налице в периода по §1а т.2 от ДР на ЗДС само една релевантна сделка. Само една такава сделка е имало и през втория едногодишен период. Затова оценките са били извършени по реда на Наредбата по чл.36 ал.2 от ЗСПЗЗ.

При първи вариант на оценка вещото лице я е изготвило по реда на Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи. Съгласно тази оценка стойността на имот 78416.8.413 е 2 262лв., а стойността на имот 78416.9.358 е 538лв. Тези стойности са по-ниски от определените с оспореното решение на МС.

При втори вариант вещото лице е взело предвид двете релевантни сделки с имоти, от които всяка е единствена за един от периодите, за които има приложени удостоверения от СВ Карнобат, при което стойността на имот 78416.8.413 е 3 731лв., а стойността на имот 78416.9.358 е 1 128лв. Тези стойности са по-високи от определените с оспореното решение на МС.

При така установените факти съдът прие следните правни изводи.

Обжалваното решение е издадено от компетентен орган. Касае се за отчуждаване на имот частна собственост за изграждане на национален обект. В тези случаи, съгласно чл.34а ал.1 от ЗДС, отчуждаването се извършва с решение на Министерски съвет. Според дефиницията, дадена с нормата на § 1 от ДР на ЗДС, "национален обект" е обект, определен като такъв със закон, както и инфраструктурни обекти: изграждане и преустройство на транспортно-комуникационни мрежи и съоръжения- пътища от републиканската пътна мрежа, железопътни линии и обекти на железопътната инфраструктура, пристанища, летища и съоръжения към тях; на други мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура- водоснабдяване, канализация, пречистване на питейни и отпадъчни води, третиране на отпадъци, електрификация, топлофикация, газификация и електронни съобщителни мрежи и физическата инфраструктура за разполагането им, индустриални зони или технологични паркове с необходимата техническа инфраструктура за привличане на инвестиции, определени като национални обекти с решение на Министерския съвет. Железопътната линия "Пловдив разпределителна-изток-Стара Загора-Зимница-Карнобат-Бургас" представлява железопътна автомагистрала, според т.12 от Приложение № 1 към чл.8 ал.1 от Наредбата за категоризация на железопътните линии в Република България, включени в железопътната инфраструктура, и закриване на отделни линии или участъци от линии. Процесният подобект 26 "Пътен прелез на км. 222+220" за изграждане на пътен надлез на кв. 222+187 от Позиция 2: "Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния участък Пловдив-Бургас", от Проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас", фаза 2, засяга дейности, свързани с железопътната инфраструктура и неговата реализация представлява изграждане на "национален обект" по смисъла на § 1 от ДР на ЗДС. Следователно съгласно чл.34а ал.1 от ЗДС компетентен да издаде акт за отчуждаване на имоти за изграждането му е Министерският съвет на Република България. Не е налице основание за оспорване по чл.146 т.1 от АПК.

Решението е издадено в писмена форма и съдържа изискуемите реквизити по чл.34б от Закона за държавната собственост – посочени са държавната нужда, за която се отчуждава имотът, видът, местонахождението и размера на същия, стойността на дължимото обезщетение и собственика. Изложени са фактическите констатации на органа, доказателствата, въз основа на които те са формирани, както и изведените от фактите правни изводи. Не е налице основание за оспорване по чл.146 т.2 от АПК.

Производството пред МС е проведено при спазване на общите процесуални изисквания, както и на особените такива. Изпълнена е процедурата, регламентирана с нормите на чл.34а чл.34 и чл.34б от ЗДС. Решението е издадено въз основа на постъпил в Министерския съвет съвместен доклад от министъра на регионалното развитие и благоустройство и министъра на финансите. Приложени са документите, посочени в чл.34а ал.4 от ЗДС - оценка за размера на обезщетенията, надлежно утвърдена финансова обосновка от страна на министъра на финансите, акт за собственост, данни за характеристиките на имотите, копие на влязъл в сила ПУП-ПП, във връзка с реализирането на проекта. Отчуждаването е извършено, след влизане в сила на ПУП-ПП, с който е предвидено изграждане на национален обект, видно от Заповед № РД-02-15-111/ 21.12.2018г., издадена от зам. -министър на регионалното развитие и благоустройството, поправена със Заповед № РД-02-15-7/16.01.2019г. на министъра на регионалното развитие и благоустройство, с които са одобрени ПУП- парцеларни планове за землището на с. Церковски, общ. Карнобат. Изготвен е доклад за оценка за определяне на равностойно парично обезщетение на засегнатите земеделски имоти. Оценката е извършена от лицензиран оценител и видно от писмо от 13.06.2021г. е актуализирана към 13.06.2021г. с посочена валидност (съобразно Българските стандарти за оценяване, утвърдени от ОС на Камарата на независимите оценители) до 30.12.2021г. Изпълнено е изискването на чл.34 ал.2 т.3 от ЗДС оценката да е изготвена не по-рано от три месеца от датата на подаване на искането за отчуждаване.

Решението е разгласено по установения ред, чрез публикуване от министъра на регионалното развитие и благоустройство на обявление в два централни и един местен ежедневник, изпращане на копие от същото до кмета на общината и до кметския наместник на населеното място, в чиято територия се намира имотът, предмет на отчуждаване, и публикуване на обявлението на интернет страницата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, видно от приложените по делото копия от ежедневници, извадка от интернет страницата на МРРБ и обявление. Изпратено е и съобщение до жалбоподателя по реда на чл.61 от АПК, с което същият е уведомен лично за взетото решение и откриването на процедура по отчуждаване на собствените му имоти. При тези данни следва да се приеме, че са изпълнени изискванията на чл.34а ал.3 и чл.34б ал.2 от ЗДС. Не е налице основание за оспорване по чл.146 т.3 от АПК.

Решението в обжалваната му част е постановено в съответствие с материалния закон.

Съгласно нормата на чл.32 ал.1 от ЗДС имоти и части от имоти, собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин. В конкретния случай наличието на държавна нужда е установено с влезлия в сила подробен устройствен план - парцеларен план, одобрен със заповед на зам.министър на регионалното развитие и благоустройството. Постановеното решение в отчуждителната му част е влязло в сила.

Съгласно чл.32 ал.2 от ЗДС размерът на обезщетението се определя в зависимост от предназначението на имотите преди влизане в сила на подробния устройствен план, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания. Пазарни цени, според дефиницията на §1а т.2 от ДР на ЗДС, са осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека- обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези, чийто предмет са идеални части от имоти и поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. Когато в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождението на имота са вписани повече от 20 сделки, при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните 20 вписани сделки. Осредняването се извършва въз основа на не по-малко от две относими сделки. В случаите, когато не могат да се определят пазарните цени на имоти с подобни характеристики, поради липса на извършени две сделки, равностойното парично обезщетение се определя по реда на наредбата по чл.36 ал.2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (чл.32 ал.3 от ЗДС).

Съгласно §1а т.4 б.В от ДР на ЗДС имоти в близост до отчуждавания са имотите, разположени в едно и също землище в земеделските територии и горските територии. Като еталон за изчисляване на средни пазарни цени могат да служат единствено сделки със земеделски земи, находящи се в землището на с. Церковски. В представения от вещото лице П. първи вариант на оценка, средната пазарна цена на имотите, определена по реда на Наредбата, е по-ниска от тази по оспорената част от решение на МС. Съдът приема, че така определената оценка е релевантна в случая, тъй като не са изпълнени цитираните по-горе предпоставки на закона за определяне на цена въз основа на аналогични реализирани сделки в период една година преди извършването на оценката – не е имало поне две такива сделки, които да формират базата на пазарната цена. През релевантния период е имало само една сделка. Обстоятелството, че през предходен период също е имало една такава сделка не може да обоснове извод за приложимост на метода, тъй като изричното изискване на закона е в едногодишния период на изследване да има поне две вписани сделки. ползването на втория вариант на определяне на цената напрактика удължава релевантния период на две години, което е в нарушение на закона. Затова съдът приема, че съобразената със закона оценка на имотите на жалбоподателя е тази по вариант първи от заключението на вещото лице. По тази вариант цената на имотите е по-ниска от стойностите на определеното с решението на МС обезщетение. Тъй като по повод постъпилата жалба е недопустимо влошаване положението на обжалващата страна, то решението на МС в оспорената му част следва да бъде оставено в сила. Не е налице основание за оспорване по чл.146 т.4 и 5 от АПК.

Жалбата е неоснователна, поради което на основание чл.172 ал.2 от АПК оспорването следва да се отхвърли.

По повод направените от заинтересованите страни искания и на основание чл.143 ал.4 от АПК жалбоподателят следва да им заплати разноски по делото, предвид обстоятелството, че са били защитавани от юрисконсулти.

Мотивиран от изложеното Административен съд Бургас

 

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Т.Г. ***, ЕГН:**********, със съдебен адрес *** 29, срещу решение № 839/02.12.2021г. на МС в частта, с която е определен размера на обезщетението за отчуждавани имоти, собственост на жалбоподателя, с идентификатори 78416.8.413 и 78416.9.358.

ОСЪЖДА Т.Г. да заплати на Министерство на регионалното развитие и благоустройството с адрес гр.София, ул.Св.Св.Кирил и Методий 17-19, сумата 100лв., представляващи разноски по делото.

ОСЪЖДА Т.Г. да заплати на Държавно предприятие „Национална компания железопътна инфраструктура“, ЕИК:*********, с адрес гр.София, бул.Княгиня Мария Луиза 110, сумата 100лв., представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд, чрез Административен съд Бургас, в 14-дневен срок от връчване на преписа.

 

 

 

СЪДИЯ :