Решение по дело №91/2024 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 58
Дата: 14 март 2024 г. (в сила от 14 март 2024 г.)
Съдия: Мартин Димитров Кючуков
Дело: 20245640200091
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 58
гр. гр. Хасково, 14.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на единадесети март през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:Мартин Д. Кючуков
при участието на секретаря Ваня З. Кирева
като разгледа докладваното от Мартин Д. Кючуков Административно
наказателно дело № 20245640200091 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление №23-1253-001817/23.10.2023г. на
Началник група към ОД-МВР-Хасково, Сектор „Пътна полиция“, с което за нарушение на
чл.150 от ЗДвП и на осн.чл.177 ал.1 т.2 предл.2 от ЗДвП на Д. Х. Г. ЕГН ********** от
гр.Хасково е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 лв.
Недоволен от така наложеното наказание е останал жалбоподателят Г., поради
което го обжалва в срок. НП било неправилно и незаконосъобразно, постановено в
нарушение на материалния закон и при допуснати съществени процесуални нарушения.
Твърди, че не знаел, че управляваната електрическа триколка трябва да се кара със СУМПС.
Когато я закупил от магазина не му било казано, че триколката трябва да се регистрира и
управлява със СУМПС.
Моли съда да отмени НП.
Ответникът по жалбата – ОД-МВР-Хасково не оспорват и не изпращат
представител.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в
съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:
На 10.10.2023г., в гр.Хасково, по улица „Дунав“, до бензиностанция
„Петрол“, в посока към бул.“Васил Левкси“, жалбоподателят Д. Г. управлявал електрическа
триколка, без марка и модел, с рама №********* от категория L2e с точка на седене 650 мм
1
и собствена маса от 110 кг. Това ППС нямало поставени регистрационни табели и
жалбоподателят Г. го управлявал без СУМПС.
При тези факти бил съставен АУАН серия GA №1056434/10.10.2023г. в
присъствие на жалбоподателя и връчен лично.
Въз основа на АУАН е издадено и атакуваното НП.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна
следното:
Министерството на вътрешните работи, чрез своите органи е длъжно да
осъществява цялостен контрол и kогато се установи, че нарушителят е извършил деянието
виновно, наказващият орган издава наказателно постановление, с което налага на
нарушителя съответно административно наказание в съответствие с разпоредбата на чл.53
от ЗАНН.
Съгласно чл.150 от ЗДвП всяко пътно превозно средство, което участва в
движението по пътищата, отворени за обществено ползване, трябва да се управлява от
правоспособен водач, освен когато превозното средство е индивидуално електрическо
превозно средство или превозното средство е учебно и се управлява от кандидат за
придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство по време на
обучението му по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 3 и при провеждането на изпита за
придобиване на правоспособността по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 4.
В случая жалбоподателят Г. е управлявал електрическа триколка / триколесен
мотопед с ел.двигател/.
Съгл.чл.149 ал.1 т.1 от ЗДвП за нуждите на одобряването на типа, превозните
средства се делят на следните категории, обозначени с латински букви – т.1 категория L –
моторни превозни средства, определени в чл.4 от Регламент (ЕС) № 168/2013г.
Съгл.чл.4 от Регламент (ЕС) № 168/2013г. към превозните средства от
категория L спадат дву-, три- и четириколесните моторни превозни средства, чиито
категории са описани в настоящия член и в приложение I, включително велосипедите с
двигател, дву- и триколесните мотопеди, дву- и триколесните мотоциклети, мотоциклетите с
кош, леките и тежките четириколесни превозни средства за движение по пътищата, леките и
тежките четириколесни превозни средства с повишена маневреност.
Съгл. т.2. За целите на регламента се прилагат следните категории и
подкатегории, описани в приложение I: - превозно средство от категория L2е (триколесен
мотопед), която се разделя на 2 подкатегории: - L2e-P превозно средство (триколесен
мотопед, проектиран за превоз на пътници) и L2e-U превозно средство (триколесен мотопед,
проектиран за универсални цели)
Чл.150 от ЗДвП означава, че само правоспособни водачи могат да управляват
МПС по обществените пътища.
Изключение от това правило са индивидуалните електрически превозни
2
средства.
Съгл.§6 т.18б от ПЗР на ЗДвП „Индивидуално електрическо превозно средство" е
пътно превозно средство, оборудвано с електрически двигател/и и максимална
конструктивна скорост, надвишаваща 6 km/h, без или със място за сядане с височина на
точка R (референтна точка на седене), ненадвишаваща 540 mm, когато превозното средство
е с не повече от две колела или с височина на точка R, ненадвишаваща 400 mm, когато
превозното средство е с три или повече колела, със собствена маса до 50 kg. Не са
индивидуални електрически превозни средства и инвалидните колички, обслужващи лица с
увреждания.
Управляваното от Г. ППС – електрическа триколка, не е индивидуално
електрическо превозно средство по смисъла на закона, защото не отговаря на легалната
дефиниция - точка R (референтната точка на седене) е била по-висока - 650 мм – при
максимално допустима височина на седене за триколка – до 400 мм и по-тежко – 110 кг. при
максимално допустима маса до 50кг.
Следователно жалбоподателят е управлявал моторно превозно средство по
чл.149 ал.1 т.1 от ЗДвП - от категория L – и още по-точно Категория L2e – триколесен
мотопед с ел.двигател.
Такова МПС следва да бъде регистрирано в КАТ и да има регистрационни
табели и се управлява със СУМПС.
На 10.10.2023г. Г. е управлявал МПС, без да има СУМПС и без да е
правоспособен водач.
Така е нарушил задължението си по чл.150 от ЗДвП.
Съдът прие за установено извършването на описаното в АУАН и НП
административно нарушение.
Разпитаната свидетелка не променя извода на съда.
Ignorаntia legis neminem excusat.
По-насетне – разпоредбата на чл.177 ал.1 т.2 от ЗДвП предвижда, че се наказва
с глоба от 100 до 300 лв. който управлява моторно превозно средство, без да е
правоспособен водач, без да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията,
към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е загубил
правоспособност по реда на чл. 157, ал. 4, или след като свидетелството му за управление на
моторно превозно средство е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на
чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, или е обявено за невалидно, тъй като е
изгубено, откраднато или повредено.
Наложена е глоба в минималния предвиден в закона размер, което значи, че
АНО е обсъдил отговорността при пълен превес на смекчаващите вината обстоятелства,
което най-благоприятния за жалбоподателя вариант. Няма възможност за намаляване на
размера на наказанието.
3
Ето защо атакуваното НП се явява правилно и законосъобразно и като такова
следва да бъде потвърдено.
Предвид изложеното съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №23-1253-001817/23.10.2023г.
на Началник група към ОД-МВР-Хасково, Сектор „Пътна полиция“, с което за нарушение
на чл.150 от ЗДвП и на осн.чл.177 ал.1 т.2 предл.2 от ЗДвП на Д. Х. Г. ЕГН ********** от
гр.Хасково е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 лв.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ХАС, в 14-дневен срок от
съобщаването му.

Съдия при Районен съд – Хасково: /п/ не се чете
Вярно с оригинала!
Секратар: М.Б.
4