Решение по дело №16/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 февруари 2020 г.
Съдия: Росица Димитрова Басарболиева
Дело: 20207200700016
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

                                     

 

гр. Русе, 07. 02.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, в публично заседание на 05 февруари през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

ЧЛЕНОВЕ:

ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

 

ДИМИТРИНКА

КУПРИНДЖИЙСКА

 

при секретаря           МАРИЯ СТАНЧЕВА           и   с   участието   на   прокурора         РАДОСЛАВ ГРАДЕВ          като разгледа докладваното от съдия БАСАРБОЛИЕВА КАН дело 16 по описа за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изречение второ от ЗАНН, във връзка с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на Х.Й., гражданин на Република Турция, чрез адвокат-пълномощник Д. С. ***, против Решение № 827 от 25.11.2019 г., постановено по АНД № 1602/2019 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърдено Наказателно постановление № 38-0000970 от 26.07.2019 г. на Главен инспектор в Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Русе, с което на основание чл. 93в, ал. 11 от ЗАвПр за нарушение на чл. 12, § 2, б. “б“, т. (ii) от Приложение „Контролен уред“ към Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR), във вр. с чл. 78, ал. 1, т. 2 от ЗАвПр, на касатора е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1 500 (хиляда и петстотин) лева. Като касационни основания се сочат допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и нарушение на материалния закон. Иска се отмяната на обжалваното решение и решаване на делото по същество чрез отмяната на наказателното постановление.

Ответникът по касационната жалба – Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Русе не е депозирал писмен отговор. В съдебно заседание не изпраща представител.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава заключение за неоснователност на жалбата и оставяне в сила решението на РС - Русе.

Съдът, като взе предвид изложените в жалбата оплаквания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, след касационна проверка на обжалваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок, от надлежна страна, срещу невлязъл в сила съдебен акт, поради което подлежи на разглеждане.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Касаторът, като водач на товарен автомобил, е извършвал международен превоз на товари от Холандия (Нидерландия) за Турция през територията на Република България с превозно средство, регистрирано в Турция, която макар да не е страна – членка на ЕС, е такава по Европейската спогодба (AETR).

Текстът на чл. 2, § 3, б. “а“ от Регламент (ЕО) № 561/2006 изрично предвижда, че за международни транспортни операции, извършвани отчасти извън Общността, Швейцария и страните, които са договарящи се страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство, вместо посочения регламент се прилага AETR за превозните средства, регистрирани в Общността или в страни, които са договарящи се страни по AETR, за цялото пътуване. Следователно в случая приложение намира именно посочената Европейска спогодба, към изискванията на която препраща и посочената в наказателното постановление разпоредба на чл. 78, ал. 1, т. 2 от ЗАвПр.

Неоснователни са възраженията на касатора, аргументирани с нормата на чл. 4 от ЗАНН, според които българските контролни органи не разполагали с компетентност да установяват извършеното нарушение и да налагат административно наказание за него, тъй като той бил чужд гражданин и не било доказано, че нарушението е извършено на територията на Република България. В Протокола за присъединяването към Европейската спогодба (AETR) е предвидено, че договарящите страни считат, че е желателно всяка договаряща страна да вземе необходимите мерки, чрез които да бъде в състояние да преследва нарушенията на разпоредбите на тази спогодба, не само когато те са извършени на нейна територия, но и когато са извършени на територията на друга държава, по време на международен превоз, извършван от пътно превозно средство, което тя е регистрирала. Следователно между цитирания протокол и чл. 4 от ЗАНН съществува известно противоречие, но само в частта по отношение на нарушенията, извършени в чужбина, като Европейската спогодба (AETR) обвързва санкционната компетентност на органите от съответната страна-членка с мястото на регистрация на ППС, с което е извършено нарушението, докато чл. 4 от ЗАНН – с гражданството на нарушителя. Няма противоречие по въпроса за компетентността на контролните органи, основана на местоизвършването на нарушението на територията на съответната страна-членка.

В конкретния случай се касае до нарушение, извършено чрез бездействие – чрез невъвеждане на необходимите данни в картата на водача за периода, през който той е нямал възможност да използва монтирания на превозното средство дигитален тахограф, поради това, че се намира извън превозното средство. Бездействието не се ограничава до периода, за който е следвало да бъдат въведени данните – от 00:05 часа до 05:05 часа, от 14:20 часа до 18:50 часа и от 20:35 часа до 24:00 часа на 16.07.2019 г., а продължава и на територията на Република България като липсата на въведени данни за посочения период е установена при извършена проверка на територията на страната – в гр. Русе, по бул. “България“ № 123, чрез разпечатка от картата на водача, която разпечатка е изготвена на същата дата – 26.07.2019 г. Следователно процесното нарушение, извършено чрез бездействие, макар и започнало в чужбина, е продължило и на територията на страната, където е било констатирано и където, в съответствие с чл. 4 от ЗАНН и Протокола за присъединяването към Европейската спогодба (AETR), за извършването му на касатора е наложена санкция от местно компетентния административнонаказващ орган – чл. 48, ал. 1 от ЗАНН. 

Доколкото се касае за нарушение, извършено чрез бездействие то, съобразно константната практика на ВКС, според която административните нарушения, осъществени чрез бездействие, се считат извършени там, където е било дължимо съответното правнорелевантно действие, правилно в АУАН и в НП мястото на извършване на нарушението е описано чрез посочване на маршрута, по който е бил извършван международния обществен превоз на товари, по време на който е следвало да бъдат въвеждани данните – от Холандия (Нидерландия) за Турция.

Както в АУАН, така и в НП са посочени нарушените законови разпоредби. Обстоятелството, че абревиатурата AETR (от френски: Accord Européen sur les Transports Routiers), която всъщност обозначава Европейската спогодба, е посочена в наказателното постановление след нормата на чл. 78, ал. 1, т. 2 от ЗАвПр, която пък предшества посочения като нарушен текст на чл. 12, § 2, б. “б“ т. (ii) от Приложение „Контролен уред“, не води до извод, че това задължение не е изпълнено или че е изпълнено по начин наказаното лице да не може да разбере по кой законов текст е квалифицирано вмененото му нарушение.

По изложените съображения следва да се приеме, че районният съд не е допуснал процесуални нарушения и нарушения на материалния закон и е постановил едно правилно решение, което следва да бъде оставено в сила.

Така мотивиран и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 827 от 25.11.2019 г., постановено по АНД № 1602/2019 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърдено Наказателно постановление № 38-0000970 от 26.07.2019 г. на Главен инспектор в Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Русе към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ - Русе.

Решението е окончателно.                                         

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                            

 

                                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                          2.