Решение по дело №1356/2021 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 523
Дата: 2 ноември 2021 г. (в сила от 1 февруари 2022 г.)
Съдия: Светлана Нейкова Нейчева
Дело: 20214520201356
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 юли 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 523
гр. Русе, 02.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РУСЕ, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на шестнадесети септември през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Светлана Н. Нейчева
при участието на секретаря Виолета К. Цветкова
като разгледа докладваното от Светлана Н. Нейчева Административно
наказателно дело № 20214520201356 по описа за 2021 година
Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от ИВ. Г. ИВ., ЕГН: **********, живущ в гр. Хасково,
против НП №38-0001531/02.06.2021г. на Директор на РД “Автомобилна
администрация“ Русе, към Министерството на транспорта и съобщенията, с което за
нарушение на чл. 58, ал. 1, т. 4 от Наредба №11 от 31.10.2002г. на МТС, на основание
чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗАвтП, му е наложена глоба в размер на 2000 лв.
Жалбоподателят редовно призован, не се явява.
В жалбата си излага съображения за неправилност и незаконосъобразност на
НП, поради нарушение на материалния закон и процесуалните правила и иска отмяната
му.
Ответникът по жалбата не се явява.
Наказващият орган не изпраща представител.
Русенска районна прокуратура не изпраща представител.
Съдът след преценка на събраните доказателства по делото приема за
установена следната фактическа обстановка:
На 19.04.2021г., около 09:00 часа в гр. Русе, в района на ГКПП Дунав мост,
1
изход от Р. България, управлява товарен автомобил марка „Мерцедес“ 1840 ЛС от
категория N3 с рег. № Х5315ВМ, с полуремарке от категория О4, с рег. № Х0379ЕК.
Същият бил спрян за проверка от К. ИВ. Ц. – инспектор при РД „АА“ Русе. В хода на
проверката било установено, че жалб. К. ИВ. Ц. извършва международен превоз на
товари с маршрут на движение от България за Румъния. Служителите на „АА“
изискали от водача да представи документи, които е следвало да се намират в него при
осъществяването на превоза, включително и карта за квалификация на водача, за
съответните категории С+Е, като жалбоподателят не представил карта за квалификация
на водача. При извършена в последствие проверка в информационната система на
„АА“, било установено, че на името ИВ. Г. ИВ., с ЕГН: **********, няма валидна
„карта за квалификация на водача“ към момента на извършената проверка, нито към
издаване на НП.
Св. К.Ц. констатирал, че ИВ. Г. ИВ. извършва международен превоз на товари
от България за Румъния, без да притежава валидна карта за квалификация на водача и
приел, че водача осъществява превоза в нарушение на законовите изисквания и по
конкретно – чл. 58, ал. 1, т. 4 от Наредба № 11 от 31.10.2002 г. на МТС, а именно: „При
извършване на международен превоз на товари в превозното средство трябва да се
намират следните документи: т. 4 - да притежава валидна карта за квалификация на
водача по смисъла на чл. 7б от Закона за автомобилните превози. За констатираното
нарушение, свидетелят К.Ц. съставил АКТ серия А-2020, бланков №288914 от
19.04.2021 г., като актът е предявен и връчен лично срещу подпис на жалбоподателя,
като в графа възражения последния записал, че има карта, която ще предостави в 3
дневен срок, но не го направил. В предоставения 3 дневен срок за възражения
жалбоподателят заявил, че има валидна професионална компетентност, вписана на
задната част на свидетелството за управление на МПС в графа 12.
В последствие било издадено и обжалваното Наказателно постановление № 38-
0001531/02.06.2021г. на Директор на РД “Автомобилна администрация“ Русе, с което е
наложено горепосоченото наказание.
Така изложената фактическа обстановка се установява по безспорен начин от
приложените писмени, както и от събрани в хода на съдебното производство гласни
доказателства.
С оглед установеното до тук, съдът прави следните ПРАВНИ ИЗВОДИ:
Жалбата е допустима и разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА:
На първо място, съдът намира, че АУАН и НП са издадени от длъжностни лица,
в рамките на определената им компетентност, същите отговарят на изискванията
относно формата и съдържанието съответно чл. 42 и чл. 57 ЗАНН.
2
На второ място безспорно е установено по делото качеството на жалбоподателя
И. И. на водач на процесното МПС и извършващ международен превоз на товари без
да притежава карта за квалификация на водача. По същество извършеното от
жалбоподателя деяние е безспорно доказано и съдържа от обективна и субективна
страна признаците на административно нарушение на чл. 58, ал. 1, т. 4 от Наредба №11
от 31.10.2002г. на МТС. Съгласно посочената разпоредба, при извършване на
международен превоз на товари водачът е длъжен да притежава валидна “карта за
квалификация на водача”. Също така негово задължение е да я представи при
поискване на контролните органи на „АА“. В конкретния случай жалб. И. не
притежава такава карта съответно и не би могъл да я представи. Липсата на процесната
карта се установява и от направените справки от информационната система на „АА“,
приложени на лист 6 от настоящето производство. От тях се стига пряко до извода, че
водачът не притежава валидна „карта за квалификация на водача“ към момента на
проверката (19.04.2021г.).
От друга страна, картата за квалификация на водача като документ и
съдържанието щ, както и реда и необходимите документи за придобиване на същата са
уредени в НАРЕДБА № 41 от 4.08.2008 г. за условията и реда за провеждане на
обучение на водачите на автомобили за превоз на пътници и товари и за условията и
реда за провеждане на изпитите за придобиване на начална квалификация. За
издаването на процесният документ е необходима начална квалификация, както и
успешно преминаване на курс. По настоящият спор няма данни жалб. И. да е преминал
успешно курс за придобиване на процесната карта, или че е подал заявление по
образец до министъра на транспорта за издаване на карта за квалификация на водача,
въпреки че дори и да беше представил такива, същите не биха променили факта на
липсата на валидна към момента на проверката – 19.04.2021г. карта за квалификация
на водача.
За пълнота на настоящото изложение следва да се посочи, че макар и
жалбоподателят да притежавал свидетелство за управление на МПС с придобити
категории C+E, то това не е достатъчно, за да се приемат за изпълнени законовите
изисквания по смисъла на чл. 58, ал. 1, т. 4 от Наредба №11 от 31.10.2002г. на МТС.
Условията за издаване на карта за квалификация на водачите на МПС и срока на
нейната валидност са посочени в Наредба № 41/04.08.2008 г. на Министерство на
транспорта, като в нея са въведени изискванията на Директива 2003/59/ЕО на
Европейския парламент и на Съвета от 15.07.2003 г. относно начална квалификация и
продължаващо обучение на водачи на някои ППС за превоз на товари или пътници.
Свидетелството за управление се явява необходим документ и предпоставка, за
издаването на процесната карта за квалификация на водача, респ. двата документа са
различни, тоест не са взаимнозаменяеми.
3
При това положение фактът, че жалбоподателят се е позовал на вписаното в
свидетелството му за управление хармонизиран код на ЕО -„95“ е ирелевантен за
процесния казус. Този код удостоверява единствено наличието на професионална
компетентност за съответната категория за управление на МПС в рамките на ЕС, но не
замества изискването за наличие на карта за квалификация на водача. Изцяло погрешно
е възприето от водача, че при извършване на международен превоз не е необходима
карта за квалификация на водача.
При тези обстоятелства правилно и законосъобразно е наложено административно
наказание за това, че към момента на проверката – 08.02.2021г. не е притежавал „карта
за квалификация на водача“. Това се подкрепя и от показанията на разпитаният
свидетел, който съдът намира за обективни и кореспондиращи с писмените
доказателства по делото и като такива ги кредитира изцяло.
В следствие на това, правилно е наложена санкцията по чл. 93, ал. 1, т. 1 от
ЗАвтП. Това е правилната разпоредба, която обхваща случаите, в които нарушителите
изобщо не притежават необходимия документ – какъвто е и настоящият случай. В
подкрепа на това е и константната и непротиворечива практика на районните и
административните съдилища в страната, които приемат, че при липса на карта за
квалификация на водача, приложимата санкционна норма е чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗАвтП.
Именно в хипотезата на: „ или други документи, които се изискват от регламент на
европейските институции, от този закон и от подзаконовите нормативни актове по
прилагането му“, попада и конкретния случай.
Не на последно място съдът не може да приеме, че в конкретния случай намира
приложение чл. 28 от ЗАНН, тъй като конкретното деянието не представлява
маловажен случай и обществените отношения във връзка с дейността обществен
автомобилен превоз на международни товари са с повишен риск за живота и здравето
на хората, което е наложило за упражняването й законодателят да установи
императивни изисквания, гарантиращи определено ниво на професионална
компетентност, благонадеждност и финансова стабилност. Значимостта на ценностите,
върху които тази професионална дейност рефлектира, е обусловила подробната й
регламентация на национално и европейско ниво. Липсата на „карта за квалификация
на водача“ сочи на липса на гаранции най-малкото за безопасност на осъществения
превоз и участниците в движението.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63 и сл. от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно Постановление №38-0001531/02.06.2021г. на
4
Директор на РД “Автомобилна администрация“ към Министерството на транспорта и
съобщенията, с което за нарушение на чл. 58, ал. 1, т. 4 от Наредба №11 от 31.10.2002г.
на МТС, на основание чл.93, ал. 1, т. 1 от ЗАвтП, на ИВ. Г. ИВ. е наложена глоба в
размер на 2000 лв.




Решението подлежи на обжалване пред РАС в 14 – дневен срок от съобщаването му до
страните, по реда на АПК
Съдия при Районен съд – Русе: _______________________
5