Р Е Ш Е Н И Е
Номер 16.11.2020 г. град Чирпан
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН ПЪРВИ СЪСТАВ
На двадесети август две хиляди и двадесета година
В открито заседание в следния състав:
Председател: Атанас Динков
Секретар: Милена Ташева
като разгледа докладваното от съдия Атанас
Динков АНД № 269 по описа за 2020 година и за да се произнесе съобрази:
Производство по чл.
59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Обжалвано е
наказателно постановление (НП) № 508377-F532107 от 27.04.2020 г. на Началника на
Отдел "Оперативни дейности" – Пловдив в ЦУ на НАП (Централно
управление на Национална агенция по приходите).
Жалбоподателят
"ДОРИС" ООД
гр. Сливен, ЕИК
********* твърди, че НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата страна
ЦУ на НАП счита, че обжалваното НП е законосъобразно, и моли същото да бъде
потвърдено.
Съдът, като прецени
събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП,
намери за установено следното:
С обжалваното НП,
издадено въз основа на акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) № F532107 от 20.12.2019 г.,
жалбоподателят е санкциониран:
на основание чл.
185, ал. 2, изречение второ от ЗДДС – Закон за данък върху добавената стойност
("Извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването
на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага
глоба – за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв.,
или имуществена санкция – за юридическите лица и едноличните търговци, в размер
от 3000 до 10 000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се
налагат санкциите по ал. 1"), във връзка с ал. 1 на същия член ("На
лице, което не издаде документ по чл. 118, ал. 1, се налага глоба – за
физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или
имуществена санкция – за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от
500 до 2000 лв. ");
за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин ("Извън случаите на продажби/сторно операции всяка промяна на касовата наличност /начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата/ на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми"), във връзка с чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС ("Министърът на финансите издава наредба, с която се определят условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност").
Като описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, в НП е посочено, че при извършена оперативна проверка на 17.12.2019 г. в 11.59 ч. в обект – билетна каса "Дорис", находящ се в гр. Чирпан, ул. Георги Димитров – център, експлоатиран от "Дорис" ООД, с ЕИК *********, е констатирано, че "Дорис" ООД, в качеството си на лице по чл. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, е допуснато нарушение на разпоредбите на същата, като не е регистрирало чрез операцията "служебно въведени суми" промяна на касовата наличност в размер на 273.60 лв.
В случая
фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се
потвърждават изцяло от показанията на актосъставителя и свидетеля по акта,
кореспондиращи помежду си и със събраните по делото писмени доказателства
(протокола от извършената проверка, фискални бонове, дневен отчет и съкратен
отчет на фискалната памет, както и попълнения по време на проверката въпросен
лист), без да са налице противоречия между тях, поради което съдът намира за
доказани описаното в НП нарушение и извършването му от жалбоподателя.
В изпълнение на
служебната си проверка за законосъобразност съдът не констатира и съществени
(нарушаващи правото на защита) нарушения на процесуалните правила, допуснати
при съставянето на АУАН и/или издаването на НП, обуславящи отмяна на
последното, включително твърдените такива от жалбоподателя, в частност, видно
от изложеното по-горе, административнонаказателното обвинение е формулирано от
фактическа и правна страна достатъчно пълно, точно и ясно, без несъответствия,
щото жалбоподателят да може да го разбере, за да организира адекватно защитата
си.
Несъстоятелен се
явява и доводът на жалбоподателя за маловажност на случая с оглед на ниския
размер на констатираната документално необоснована разлика в касовата
наличност, тъй като всяка една такава разлика, независимо от размер й,
препятства проследяването на паричния поток, каквото е целта на установения в
Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ ред за регистрация и отчетност, а не се
констатираха други данни, които в своята съвкупност с конкретния размер на
констатираната документално необоснована разлика в касовата наличност до
обуславят по-ниска степен на обществена опасност на разглежданото нарушение в
сравнение с обичайните случаи на нарушения от този вид. Вярно е, че нарушението
е формално и не е довело до неотразяване на приходи, но именно при тази хипотеза
изречение второ на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС препраща към наказанието по ал. 1 за
нарушение по ал. 2, каквото в случая е било извършено с нарушаването на
разпоредба от подзаконов нормативен акт по приложението на чл. 118 от ЗДДС –
чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ.
Що се отнася до
наложеното на жалбоподателя наказание – имуществена санкция в размер на 500
лева, същото съответства на минималното такова, предвидено в закона за
извършеното нарушение, предвид което се явява безпредметно обсъждането на
въпроса съобразено ли е било наложеното наказание с тежестта на конкретното
нарушение.
По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП се явява законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
С оглед изхода на
делото и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН следва на ЦУ
на НАП да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл. 37
от Закона за правната помощ (ЗПП), съгласно препращащата разпоредба на чл. 63,
ал. 5 от ЗАНН. Съгласно чл. 37, ал. 1 от ЗПП, заплащането на правната помощ е
съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на
Министерския съвет по предложение на НБПП. В случая за защита по дела по ЗАНН в
чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ се предвижда възнаграждение
от 80 до 120 лева. В случая, производството по делото е продължило в две
съдебни заседания, в което процесуалния представител на НАП е участвал, проведени
са разпити на свидетели, поради което следва да се присъди юрисконсултско
възнаграждение в среден размер от 100 лева.
Водим от горните
мотиви, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
наказателно постановление № 508377-F532107 от 27.04.2020 г. на Началника на
Отдел "Оперативни дейности" – Пловдив в Централното управление на
Националната агенция по приходите.
ОСЪЖДА "ДОРИС"
ООД гр. Сливен, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Сливен,
ул. "Лъдженска" № 1, вх. В, ап. 9, представлявано от управителя Т.Т.Е.
да заплати в полза на НАП, разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер
на 100 (сто) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване в
14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред
Административен съд Стара Загора.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: