Решение по дело №272/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 306
Дата: 31 август 2020 г. (в сила от 31 август 2020 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20207080700272
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юни 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 306

 

гр. Враца   31.08.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 11.08.2020г., единадесети август две хиляди и двадесета   година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

      ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА  ВАСИЛЕВА

    ТАТЯНА  КОЦЕВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА и в присъствието на прокурора  НИКОЛАЙ ЛАЛОВ  като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА  КАН дело №272 по описа на АдмС – Враца за 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

          Образувано е въз основа на постъпила касационна жалба от РУ – Бяла Слатина при ОД на МВР Враца, предявена чрез Началник К.Й., против РЕШЕНИЕ № 24  от 24.03.2020г.,  постановено  по АНД № 537  по описа за 2019г. на  Районен съд – Бяла Слатина, с което  е  отменено издаденото против Ц.Л.И. *** Наказателно постановление № 19-0248-000774/19.04.2019г. за налагане на административно наказание глоба в размер на 200,00 лева  и лишаване от право да управлява МПС за срок от  6 месеца,  на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1-во от ЗДвП, за нарушение на чл. 140, ал. 1 от същия закон.

           В жалбата като  касационни основания за  отмяна на решението като неправилно са посочени нарушаване на материалния закон, съществено нарушаване на съдопроизводствените правила и необоснованост. Изтъкват се съображения, че изложената в  НП фактическа обстановка е доказана, а  изводът на  първостепенния съд, че лицето не може  да бъде отговорно за  вмененото му нарушение поради неуведомяването му за прекратената регистрация на автомобила, не почива на законовите разпоредби, според които прекратяването на регистрацията става по силата на закона, а не с АА, с оглед на което не се дължи уведомяване. Иска се отмяна на решението и постановяване на друго, с което да бъде потвърдено  изцяло наказателното постановление.

Ответникът по касационната жалба Ц.Л.И., редовно призован, явява се лично и ангажира становище за неоснователност на същата.

Участващият в касационното производство прокурор дава заключение, че жалбата е основателна, поради което следва да бъде уважена.

            Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата и в съдебно заседание доводи и съображения и след извършване на служебна проверка съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК , приема  за установено следното:

            Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, против валиден и допустим съдебен акт, подлежащ на оспорване, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е  и основателна по следните съображения:

За да отмени Наказателното постановление, съдът е приел, че не е налице субективния елемент в извършване на нарушението от страна на И.. Последният не е знаел за прекратената служебно регистрация, липсват данни да е уведомяван собственика на автомобила, че е прекратена служебно регистрацията му, като към момента на проверката МПС е имало регистрационни номера, Свидетелство за регистрация на МПС, договор за покупко-продажба, включително и сключена застраховка „Гражданска отговорност“ за 2018г., поради което няма как лицето да е знаело, че управлява нерегистрирано МПС. Крайният извод на съда е, че НП е издадено при недоказаност на административно-наказателното обвинение.

Първостепенният съд не е допуснал нарушение на процесуалните правила, събрал е относими към спора доказателства, разпитал е свидетелите по извършената проверка, обсъдил е и писмените доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, мотивирал  се е защо е достигнал до  крайния си извод за основателност на жалбата, въз основа на което е постановил и съдебния си акт.

Фактите по делото като цяло са безспорни и правилно установени от първоинстанционния съд, като изведените въз основа на тях правни изводи са неправилни, а възраженията на касатора основателни.

Съгласно чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата. Санкцията за нарушаване на тези изисквания е предвидена в нормата на чл. 175, ал. 3 от ЗДвП, съгласно която се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лева водач, който управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. В  чл. 143, ал. 15 от ЗДвП е предвидено, че се прекратява служебно регистрацията на регистрирано ППС на собственик, който в двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира превозното средство.

Ответникът по касация е санкциониран за това, че управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред, поради което не се установява неправилна правна квалификация на административното нарушение. Прекратяването на регистрацията на управляваното от И. МПС към датата на нарушението е удостоверено по делото с неоспорено писмено доказателство, а обстоятелството, че регистрационните табели на автомобила не са били свалени, не освобождава лицето от отговорност.

Съгласно основание  чл. 143, ал. 15 от ЗДвП, прекратяването на регистрацията се извършва с отбелязване в автоматизираната информационна система, като не е предвидено задължението да се уведомява новия собственик на автомобила, да се отнеме свидетелството за регистрация и да се свалят регистрационните табели. Такива задължения не са предвидени и в Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2002 г., изм., бр. 67 от 2012 г., бр. 20 от 2018 г.), за разлика от другите случаи на служебно прекратяване на регистрацията.

Видно от изложеното, служебното прекратяване на регистрацията на автомобила, на основание  чл. 143, ал. 15 от ЗДвП е законовата последица от неизпълнението на задължението да се регистрира закупеният автомобил, в предвидените срокове.

Нормата на чл. 140 от ЗДвП не изисква конкретна форма на вина, за да се счете нарушението за съставомерно. В този смисъл, следва да се приеме, че И.  е осъществил състава на вмененото му нарушение на нормата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП и правилно е ангажирана неговата административнонаказателната отговорност, на посоченото основание.

Обстоятелството дали е изпълнено задължението за уведомяване на собственика на автомобила за служебно прекратената регистрация се явява ирелевантно, още повече, че в административнонаказателното производство по оспорване на наказателното постановление е недопустимо упражняването на косвен съдебен контрол за законосъобразността на служебно прекратената регистрацията на пътно превозно средство.

Наложените наказания глоба в размер на 200,00 лева и лишаване от право да се управлява МПС за срок от шест месеца са в съответния минимум, предвиден в санкционната разпоредба на чл. 175, ал. 3 от ЗДвП.

В случая не са налице и основания за квалифициране на установеното нарушение като „маловажен случай“ по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. По делото не са ангажирани доказателства, че извършеното нарушение, макар и формално да осъществява признаците на предвиденото в закона нарушение, поради своята малозначителност е с явно ниска степен на обществена опасност.

Предвид изложеното, настоящият касационен състав намира, че процесното наказателно постановление следва да бъде потвърдено. Като е достигнал до изводи различни от изложените и е обосновал краен резултат за отмяна на издаденото НП, районният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да се потвърди наказателното постановление.

             Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, вр. чл. 222, ал. 1  от АПК вр. чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК   Административен съд – Враца

 

РЕШИ:

 

     ОТМЕНЯ РЕШЕНИЕ № 24  от 24.03.2020г.,  постановено  по АНД № 537  по описа за 2019г. на  Районен съд – Бяла Слатина, с което е отменено  НП № 19-0248-000774/19.04.2019г.   на Началник РУ – Бяла Слатина при ОД на МВР Враца и  вместо него  ПОСТАНОВЯВА:

 

    ПОТВЪРЖДАВА НП № 19-0248-000774/19.04.2019г.   на Началник РУ – Бяла Слатина при ОД на МВР Враца.

 

                 Решението е окончателно и  не  подлежи  на обжалване и протест.

 

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

2.